Ziva schreef:Ik vraag me al een tijdje iets af eigenlijk. Ik zie heel veel topics voorbijkomen waar mensen advies vragen over hun reis. Begrijpelijk, zeker als je gaat toeren en zeker wilt weten of je route wel haalbaar is.
Maar wat ik soms niet begrijp is dat mensen dat echt heel erg ver gaan in dat plannen. Ze plannen bij wijze van spreken nog net niet in wat er die avond op hun bord ligt en willen echt exact weten wat ze kunnen verwachten. En dan hebben ze ook nog vaak alle reisverslagen gelezen van mensen die er al geweest zijn, alle foto's bekeken en vragen gesteld.
Ik weet dat niet iedereen hetzelfde is (en dat hoeft ook helemaal niet natuurlijk) maar ontneemt dat niet een deel van de charme van je reis vraag ik me af? Is het niet ook gaaf om dingen zelf te ontdekken en te weten te komen doordat je het zelf ervaart in plaats van vooraf al te lezen wat anderen doen of foto's of filmpjes te kijken of alle reisverslagen te lezen? Natuurlijk, zelf ervaren is altijd anders maar ik merk dat ik echt bewust sommige topics vermijdt omdat ze vol staan met foto's van dingen die ik zelf ooit wil bekijken (vergelijk het met het lezen van een boek vs de filmversie bekijken). Of is het een vorm van "controlfreak" zijn? Dat je echt exact moet weten wat je kunt verwachten uit angst voor het onbekende omdat het misschien toch wel spannend is zo'n reis te maken? Doen jullie dat ook bij een reis naar een Europese bestemming? Is het wellicht vanwege het vele rijden wat je doet op zo'n reis?
Het is puur een vraag uit interesse omdat ik me afvraag wat mensen ertoe drijft om echt niets aan het toeval over te laten.
Ik behoor tot de "grondige planners" groep
Is het een vorm van "controlfreak" zijn?
In mijn geval misschien wel ja. Alleen al omdat ik wil voorkomen dat bepaalde zaken uit de hand lopen. Ik sukkel bijvoorbeeld wat met mijn gezondheid en wil mijn dagen dus haalbaar houden, en niet domweg een veel te zware wandeling maken waar ik absoluut niet van geniet en owv het opgebouwde tijdsgebrek vele andere mooiere plekjes moet gaan overslaan.
Om die redenen lees ik dus idd ook veel reisverslagen/reviews/info over bepaalde regio's en trails, om het aanbod op voorhand te weten en er een mooie, geschikte wandeling(en) uit te kiezen, opzoeken hoeveel tijd die ongeveer in beslag kan nemen, en dat dan inplannen tussen alle andere activiteiten/ritten die dag. Liever een mix van rijden/viewpoints/korte wandelingen, dan 1 te lange, te zware wandeling waar ik niks aan gehad heb...
De meeste dagen zitten ook goed vol of zijn veel rijden, waardoor ik het wel tof vind een "efficiënte" planning te hebben om het maximum uit onze dag te kunnen halen.
Verder, als ik iets doe, wil ik een doel voor ogen hebben. Van doelloos rondslenteren en eeuwig onder elkaar twijfelen wat we nu weer gaan doen, krijg ik de kriebels!
Toegegeven, als je dan ergens bent, weet je al veel van die plek en is die in zekere zin "niet nieuw", maar dat heeft ook z'n voordeel. Als je ergens de optie krijgt om 2 trails te doen, weet je op voorhand dat bv trail A de moeite niet is en eigenlijk "tijdsverspilling" tov trail B, die véééééél mooier is, dan wandel ik liever trail B, zelfs al heb ik er op voorhand al een foto of 2 van gezien (die ik ook maar vaag meer herinner trouwens).
Of je weet bv al ver op voorhand dat iets niet zo heel erg de moeite zal zijn (maar je rijdt er toch langs en je zal in principe tijd hebben, dus je plant het maar in), dan kan je je verwachtingen wat bijstellen in plaats van ontgoocheld te worden
"maar ontneemt dat niet een deel van de charme van je reis vraag ik me af"
Integendeel, in mijn geval groeit mijn interesse en verlangen om op reis te vertrekken alleen maar...
Of omgekeerd: als jij terug bent van jouw (ongeplande) reis naar de Grand Canyon, en je merkt dat er een documentaire over uitgezonden wordt, wat ga je doen? "Heb ik al gezien" *zap*, of toch nog maar eens kijken uit interesse?
Praktisch:
Ik splits routes op in google maps van POI naar POI, kijk hoelang het rijden is tussen elk stuk + een ruime marge, dan schatten hoelang we ergens ter plaatse zullen blijven adhv info online. Al die schattingen schrijf ik onder elkaar en daarmee probeer ik een "starttijd" te bepalen waarop we best vertrekken om 's avonds nog tijdig in het hotel aan te kunnen komen (we moeten immers nog eten/douchen/emailen/blog updaten/foto's backuppen/video's backuppen/... Dat wil ik niet na een loodzware dag om 22u nog gaan doen

) Als een picnic 's middags handig zou zijn owv tijdsbesparing, dan noteer ik dat ook. Of als we normaal gezien ergens rond het middaguur in een park zullen zijn waar er in de verste verte geen lunch-voorzieningen zijn, dan noteer ik dat ook. Dan weten we ter plaatse direct wat we 's morgens of de avond voordien best nog gaan kopen. Zijn er geen tank-voorzieningen, dan noteer ik dat ook, zodat we 's morgens of zeker vóór het park niet vergeten bij te tanken. De totale geschatte rijafstand die dag noteer ik ook, dan zien we ter plaatse onmiddellijk zonder kaart of gps of we überhaupt wel nog moéten tanken die dag. Al die informatie is gewoon voorhanden, ik sta erop te staren in google maps of ontdek-amerika, etc, dus waarom niet gewoon noteren en een soort samenvatting maken van alles wat ik niet mag vergeten. Zo denk ik erover
Ook boek ik alle overnachtingen op voorhand, omdat ik daar geen tijd wil mee verliezen ter plaatse, en thuis rustig een mooi, goed gelegen, correct geprijsd hotel wil uitkiezen, met garantie op minstens 2 queen bedden. (We zijn met 3 en ik ben vrij groot, maar een reisgenoot is zelfs >2m

Wij gaan echt niet in een double gaan kruipen :p). En dat dan ook liefst op voorhand betalen om kosten te spreiden...
Dat gezegd zijnde, ga ik wel niet zó extreem als sommige anderen durven doen, en dat is alle restaurants, tankstations, atm's onderweg noteren, inclusief openingsuren, en in hun roadbook zelfs foto's van de te bezoeken plaatsen zetten. Dat vind ík er dan weer over
Verder, veel mensen hebben vooroordelen over het grondig plannen van een reis. Ze denken dat die mensen een planning opstellen waar het
verboden is vanaf te wijken. Niets is minder waar natuurlijk. De planning is louter een richtlijn, een hulpmiddel.
Er zijn dagen geweest waar mijn planning bijna tot op de minuut correct geschat was, er zijn dagen geweest waarop we bepaalde zaken hebben moeten overslaan omdat andere zaken toch langer duurden dan verwacht, of owv onvoorziene omstandigheden, of omwille van vermoeidheid & simpelweg gebrek aan motivatie, en er zijn dagen geweest waarop we gewoon de hele planning in het water hebben gegooid.
Maar als ik reisverslagen lees van "ongeplande reizen" en daarin merk dat zij allerhande zaken hebben overgeslaan owv tijdsgebrek; of als ik dan vraag "heb je X of Y ook gezocht?" waarop ze antwoorden "euh.... nee.... daar zullen we (domweg) voorbij gereden zijn"; of erger nog, antwoorden "euh.... ik
DENK van niet"........ (uitzonderingen daargelaten), dan ben ik zeer blij dat ik mijn reis wél gepland heb en blijkbaar veel meer vertrouwd ben geraakt met de regio dan zij