Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reizen tot in detail plannen

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
girliecathy
Amerikakenner

Re: Reizen tot in detail plannen

Bericht door girliecathy »

Bello, met jullie wil ik wel op vakantie :thumbup:
Wij reizen ook op de bonnefooi met weinig planning en we vinden het heerlijk.
Heb ook nooit het gevoel dat we iets gemist hebben en als dat wel zo zou zijn gaan we gewoon nog een keer terug.
Als ik op vakantie ben heb ik ooit nooit zin om me aan een tijd te houden, dat moet ik al genoeg als we thuis zijn. Dus ontbijten we ook nooit in een hotel want we hebben helemaal geen zin om op de tijd te letten.
Hebben zelfs al een geld terug gekregen toen we in een hotel verbleven en we kwamen nooit opdagen voor het ontbijt.
En om de vraag van Ziva te beantwoorden: thuis ben ik chaotisch en op vakantie dus ook.
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Petra/VS schreef: ik snap beide kanten van dit argument goed, maar het valt wel op dat mensen, die minder plannen, ook met minder medereizigers te maken hebben. Of heb ik dat mis?
In ons geval wel. Wij reisden altijd met zijn vieren en ook toen onze kinderen tieners waren planden we niet echt veel.
Natuurlijk boekten we in Europa de accomodatie, we hadden weinig keus omdat we in het hoogseizoen gingen. Maar verder had ik op zijn best een boekje met "what to do" mee van de omgeving. We gingen in de stadjes waar we waren naar de VVV en daarna bepaalden we elke ochtend pas wat we die dag gingen doen, afhankelijk van het weer en waar we zin in hadden. Onze kinderen vonden alles prima, die zijn vrij makkelijk als het om vakantie vieren gaat.

Bij al onze Amerika reizen hebben we toch een redelijk aantal dagen geen hotels van te voren gereserveerd en dat was voor niemand een probleem. We hebben ook nooit uren hoeven zoeken naar een hotel en kwamen juist door het niet boeken soms onverwachts op plekken terecht waar de kinderen het nu nog steeds over hebben.
arja van emst
Amerikafan

Bericht door arja van emst »

Wij reizen straks met 5 personenb(zoons 13,16,18 jaar) en hebben tot nu toe alleen de eerste 3 nachten een hotel geboekt (1ste aankomst Las Vegas en daarna 2 in Williams). Daarna zien we wel waar het schip strandt oftewel waar ons bed staat :-).
De route staat globaal op papier en nu zijn wij aan het kijken wat er zoal te doen/ te bezichtigen is. Onze 3 zoons komen ieder met een wensen lijstje hebben ze beloofd, we zullen zien of dit haalbaar is qua tijd en financiën. Heeft dit als gevolg dat we een deel van de route niet kunnen doen, of dingen missen, dan is dat maar zo. Hebben we een goede reden om nog eens terug te gaan.

De laatste jaren hebben wij met een motorboot door Nederland gevaren. Het enige wat we wisten was in welke hoek van Nederland we gingen varen. Dit geeft ons een gevoel van rust en ontspanning, waar we ons alle 5 prettig bij voelen.
tosca
Amerika-expert

Bericht door tosca »

bello schreef:Het is gek Elke, maar ik voel écht geen gemis als ik ergens maar een keer ben, het niet heel waarschijnlijk is dat we er nog eens komen, en we achteraf merken dat we dé topattractie hebben gemist. Dan denk ik: "volgende keer wellicht." Of nog waarschijnlijker: "goh." En denk terug aan wat we wél hebben gedaan, wat in ons geval waarschijnlijk (in andermans ogen) niet bijzonders was, maar voor ons een reis maakt. Spontane ontmoetingen die uitmonden in een avond voor iemands RV foto's kijken, de aangeboden koffie door park rangers langer laten duren dan het bekijken van de attractie zelf, dwalen door woonbuurtjes, een uur doelloos door een supermarkt struinen, bij een speeltuin een boek lezen, foute Amerikaanse tv kijken met een bestelde pizza. Maar goed, wij zijn denk ik een beetje raar daarin :oops:
Ik ben ook een planner op en top. Wanneer wij op reis gaan, is elk hotel geboekt en elk vervoersmiddel bedacht of gereserveerd. Van elke stad waar we komen heb ik een lijstje met alle dingen die er te doen zijn (binnen ons interessegebied), met openingstijden, prijzen en zelfs bij welke metrohalte we moeten uitstappen en welke lijn we moeten hebben. Daarbij staan ook alle restaurants per stad georganiseerd waar we wel eens zouden kunnen gaan eten, incl. adres en openingstijden.

Maar we bekijken per dag waar we zin in hebben, wat we willen doen. En als we niet alles kunnen doen of zien is het pech gehad! Het is geen moeten en op die manier blijft er nog genoeg ruimte over om een dag in Central Park te liggen wanneer we moe waren, naar een book-signing te gaan van twee schrijvers waar we mee aan de praat raakten op een terras in Boston of uitgebreid te lunchen omdat we toevallig kennissen tegenkwamen onderweg.
Frans H
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door Frans H »

Ik vlieg meestal op Vegas en heb vooraf een paar opties gemaakt wat ik wil gaan doen. Laat het dan afhangen van bv het weer in het gebied dat ik wil bezoeken. Maak een globale planning met dingen erbij die je daar kunt gaan zien/doen. Boek daarom vaak ook vooraf hotels die te annuleren zijn maar dan alleen wel voor optie 1. Alles wat in het boekje overblijft ( ik streep alles af wat ik wel gedaan heb van wat ik wilde gaan doen ) doen ik een volgende keer. Voordeel van als je alleen reist dat je dat zelf kunt bepalen. Ik hou dus wel een soort van vrijheid om het helemaal anders te gaan doen maar weet ook wanneer je bv bij Delicate Arch moet zijn om mooi licht te hebben voor die foto die je graag wilt schieten en zorg dan ook nog dast ik er tegen die tijd ben. Is het licht niet mooi dan kijk ik wel maar maak maar 1 of geen foto. Volgende keer beter. Zoek dus tevoren wel een hoop uit; dat is ook de voorpret van de vakantie maar bepaal ter plekke wat het wordt. ben dan ook niet teleurgesteld oid als iets niet gaat zoals ik graag had willen hebben. Dat is voor mij meer een reden om nog een keer te gaan ;-)
Afgelopen keer USA bijna alles gedaan wat in optie 1 stond behalve The Subway in Zion NP omdat het regende die dag. Als in die periode meerdere dagen regen voorspelt zouden zijn had ik ipv Zion, Capitol Reef, Arches en Canyonlands naar de GC, MV en Death Valley gegaan b.v. Nu staat dat nog voor een volgende keer.

Overigens als ik met vrienden ga naar de USA hou ik er terdege rekening mee dat het aantal dingen wat we gaan doen en wat ik graag zou willen zien beperkt zal zijn. Dat is een gegeven wat klip en klaar is voor mij als je met meerdere personen gaat. je moet dan ook rekening houden met elkaar. Ik ben er die omstandigheden wel op tegen dat 1 iemand van de groep bepaald wat wij allemaal "moeten" doen.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Plannen is naar mijn idee wel iets anders dan alles van te voren vastleggen. Je kunt je overnachtingen vastleggen en ter plekke kijken wat je wel en niet gaat doen (zo deden wij het in het hoogseizoen met de kinderen), en je kunt ook alle bezienswaardigheden van te voren uitzoeken maar ter plekke kijken hoeveel tijd dat kost en geen overnachtingen vastleggen.
Dat laatste waren we nu van plan, maar de parken en ook plaatsen als Moab zitten in mei al aardig vol. :sadcry:

Het valt me wel op dat de mensen hier die weinig plannen vaak meerdere keren terugkomen. Dan is het ook niet zo erg als je geen vastomlijnde plannen hebt en eens iets mist. Maar als je maar één keer gaat is het toch wel handig om een idee te hebben wat er te zien en te doen is. En dan is het afhankelijk van het seizoen, de locatie en het gezelschap of je je accommodatie gaat boeken.

@arja van ernst; ik ben heel benieuwd hoe het jullie gaat bevallen en of het gaat lukken zonder iets vast te leggen! Misschien goed om een luchtbed mee te nemen als 5e bed?

Marianne
Neede-Radicals
Amerika-ontdekker

Bericht door Neede-Radicals »

Martin & Marianne schreef: Het valt me wel op dat de mensen hier die weinig plannen vaak meerdere keren terugkomen. Dan is het ook niet zo erg als je geen vastomlijnde plannen hebt en eens iets mist. Maar als je maar één keer gaat is het toch wel handig om een idee te hebben wat er te zien en te doen is. En dan is het afhankelijk van het seizoen, de locatie en het gezelschap of je je accommodatie gaat boeken.

Marianne
Inderdaad, dat geld zeker voor ons.
Wij willen overal maar 1x naar toe, willen zoveel mogelijk van de wereld proberen te zien.
Dan is een planning toch wel noodzakelijk. Zullen vast wel dingen zijn die we vergeten, maar de meest belangrijke attracties gaan we niet missen.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Petra/VS schreef: ik snap beide kanten van dit argument goed, maar het valt wel op dat mensen, die minder plannen, ook met minder medereizigers te maken hebben. Of heb ik dat mis?
Ja, als je met een groep gaat, dan wordt er denk ik sowieso wat meer van te voren uitgewerkt. Ergens spontaan binnenvallen om te eten of te slapen is ook niet altijd gemakkelijk met een grotere groep. Er zit bovendien altijd wel iemand in zo'n groep die moeilijk met onzekerheden kan omgaan. En dat is dus voor ons de reden om nooit met anderen op vakantie te gaan, haha. Ons gezin (6) is een groep an sich, maar voorlopig doen de kids nog gewoon wat wij zeggen, dus dan is het nog wel te doen om zonder strak plan op vakantie te gaan :mrgreen:
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Martin & Marianne schreef:Het valt me wel op dat de mensen hier die weinig plannen vaak meerdere keren terugkomen.
Dat gaat hier in ieder geval niet op. Wij komen eigenlijk nooit ergens twee keer, een paar uitzonderingen daar gelaten. Volgende maand gaan we met een camper een klein rondje south west doen, en dan komen we wel voor de tweede keer in ons leven bij de grand canyon, maar dat is dan vooral om het aan de kinderen te laten zien. De rest van de reis bevat voornamelijk "nieuwe" elementen - voor zover we dat nu kunnen overzien :D
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Frans H schreef:Ik vlieg meestal op Vegas en heb vooraf een paar opties gemaakt wat ik wil gaan doen. Laat het dan afhangen van bv het weer in het gebied dat ik wil bezoeken.
Ja, het weer speelt bij ons ook een belangrijke rol. Afgelopen zomer waren we op IJsland en we wilden een rondje IJsland doen, maar besloten pas in het vliegtuig dat we het linksom zouden rijden, in verband met de weersvoorspellingen. En wij kunnen ook rustig tijdens een vakantie in Duitsland besluiten om naar Frankrijk te rijden, omdat het weer daar beter is. Het vereist dan wel wat werk onderweg, om uit te zoeken waar je heen moet en wat je daar gaat doen, maar alles beter dan dagenlang in de regen zitten :mrgreen:
Fraa
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door Fraa »

Petra/VS schreef:ik snap beide kanten van dit argument goed, maar het valt wel op dat mensen, die minder plannen, ook met minder medereizigers te maken hebben. Of heb ik dat mis?
Hier in ieder geval niet, want ik ben alleen. Juist omdat ik alleen ben wil ik graag op voorhand alles al een beetje klaar hebben. Maar dat zal ook van persoon tot persoon afhangen waarschijnlijk, er zullen genoeg solo reizigers zijn die het allemaal op zich af laten komen. Zelf hou ik daar niet van & wil ik toch graag alles al vastleggen voor ik vertrek, ik weet elke dag perfect hoe ver ik moet rijden, waar mijn hotel ligt & welke parken of bezienswaardigheden die ik wil zien.
Frans H schreef:Ik vlieg meestal op Vegas en heb vooraf een paar opties gemaakt wat ik wil gaan doen. Laat het dan afhangen van bv het weer in het gebied dat ik wil bezoeken.

Overigens als ik met vrienden ga naar de USA hou ik er terdege rekening mee dat het aantal dingen wat we gaan doen en wat ik graag zou willen zien beperkt zal zijn. Dat is een gegeven wat klip en klaar is voor mij als je met meerdere personen gaat. je moet dan ook rekening houden met elkaar. Ik ben er die omstandigheden wel op tegen dat 1 iemand van de groep bepaald wat wij allemaal "moeten" doen.
Het weer, daar trek ik mij eigenlijk niet zoveel van aan. Zolang het geen storm is, doe ik gewoon wat ik van plan was. Ik heb tot nu toe ook wel al elke keer geluk gehad, op 3 jaar tijd heb ik nog maar 1 of 2 dagen een beetje regen gehad en telkens was dat maar voor een paar uurtjes (of tijdens het rijden).

Je 2de punt, daar geef ik je wel 100% gelijk in. Ik heb ook ondervonden dat er wat nadelen zijn als je met meerdere personen reist, vooral het tempo ligt wat lager. Zelf ben ik iemand die veel wil zien & doen, ik sta vroeg op & ik ga laat slapen. Zo'n planning zou ik eerlijk gezegd nooit willen opdringen aan een groepje mensen, want ik besef dat weinig mensen daar zin in zullen hebben. Wat me nog opviel, op de hotelkamers na is het meestal goedkoper om alleen te reizen. Als ik alleen ben, dan ga ik bv nooit op uit eten eigenlijk. Om in je eentje een een uur (of zelfs meer) in een restaurant te zitten, daar zou ik echt geen zin in hebben. Het komt dus ook vaak veel goedkoper uit om gewoon wat uit te halen bij een Denny's & dat lekker op te eten in je kamer :D

Qua planning zijn er maar een paar dingen die ik vorig jaar niet heb kunnen doen. Op dag 2 had ik me een beetje vergist qua tijdsbesteding in Zion NP. In plaats van een hele dag in het park te zitten (wat al weinig was), bleven er maar uren over. Ik had me beetje vergist in Valley Of Fire, ik ben daar 's ochtends langer blijven plakken dan ik had voorzien. Het 2de wat niet gelukt was, dat was Mono Lake. Maar ik had pech met de wagen, dus dat had in principe iedereen kunnen overkomen.
Reisblog: thisisfraa.be
Radarlove
Amerikafan
Partner van: Evie
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door Radarlove »

Zelf ben ik een on-ge-looflijke planner, maar ik vind dat je perfect het een met het ander kan combineren. Zo werd onze reis minutieus gepland van in Brussel tot, tja, terug in Brussel. Alle overnachtingen werden reeds geboekt (wij gaan in juni 2013), naast onze zeteltjes op British Airways natuurlijk, evenals de tickets voor attractieparken en events (zwemmen met dolfijnen @ Six Flags Vallejo, VIP-tour Universal, Platinum Flash Six Flags Magic Mountain...).

Maar, dag voor dag staat wel beschreven WAT we kunnen gaan doen, we hebben hoegenaamd niet de intentie OM dat allemaal te gaan doen, behalve natuurlijk datgene waarvoor we reeds tickets hebben zoçals de dolfijnen enz. Voor iedere dag weet ik wat de leukigheden zijn op onze reisweg, en we gaan ter plekke ad hoc beslissen wat we gaan doen, en of we er aan toe zijn. Zijn we beestig moe, dan blijven we een keertje een uurtje langer in onze nest, en zien we iets minder.

Maar het doel van mijn uitgebreide planning (steekt in 4 mappen voor 24 dagen totaal :mrgreen: ) is om alles te weten wat we zouden kunnen doen. Ik ben er heilig van overtuigd dat het gemakkelijker is om ter plekke te beslissen wat haalbaar is en wat niet. Dus, samengevat: enkel de overnachtingen staan vast (durf niet "op den bof" te gaan want drukke periode al in juni en veel hotels uitverkocht), en enkele pretparken en attracties (5-tal in totaal). Wat en hoe we de dingen ter plekke gaan doen, zullen we kiezen uit onze "4-menukaarten". Laten we het voor de eenvoud, een semi-flexibele reis noemen :thumbup:
rdesmense
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door rdesmense »

Ook wij hebben een groot deel van onze reis vantevoren gepland. Hotels liggen vast, zo kunnen we de dag optimaal benutten en hoeven we niet op zoek naar een slaapplaats (zonde van de tijd). Wil je in een park overnachten moet je er gewoon vroeg bij zijn anders grijp je mis.
Ik kan ook al enorm genieten van de vakantie voorpret. Gewoon lekker uitzoeken wat waar te zien is, een roadbook maken en op die manier toch ook het maximale uit je vakantie halen!
Zo beleeft ieder op zijn manier z'n reis, prima toch!
Veel reisgenot allemaal!

Groet Rieky
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

En als je terugkomt op dezelfde plekken kun je er evt. nieuwe dingen omheen plannen. Ik heb het meerendeel vd route vaststaan, maar kan gewoon nog alle kanten op. Al moet ik zeggen dat ik het vrij strak heb staan deze keer. Er zit weinig zwembadtijd bij vrees ik :)
Q-BiC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Ziva schreef:Ik vraag me al een tijdje iets af eigenlijk. Ik zie heel veel topics voorbijkomen waar mensen advies vragen over hun reis. Begrijpelijk, zeker als je gaat toeren en zeker wilt weten of je route wel haalbaar is.

Maar wat ik soms niet begrijp is dat mensen dat echt heel erg ver gaan in dat plannen. Ze plannen bij wijze van spreken nog net niet in wat er die avond op hun bord ligt en willen echt exact weten wat ze kunnen verwachten. En dan hebben ze ook nog vaak alle reisverslagen gelezen van mensen die er al geweest zijn, alle foto's bekeken en vragen gesteld.

Ik weet dat niet iedereen hetzelfde is (en dat hoeft ook helemaal niet natuurlijk) maar ontneemt dat niet een deel van de charme van je reis vraag ik me af? Is het niet ook gaaf om dingen zelf te ontdekken en te weten te komen doordat je het zelf ervaart in plaats van vooraf al te lezen wat anderen doen of foto's of filmpjes te kijken of alle reisverslagen te lezen? Natuurlijk, zelf ervaren is altijd anders maar ik merk dat ik echt bewust sommige topics vermijdt omdat ze vol staan met foto's van dingen die ik zelf ooit wil bekijken (vergelijk het met het lezen van een boek vs de filmversie bekijken). Of is het een vorm van "controlfreak" zijn? Dat je echt exact moet weten wat je kunt verwachten uit angst voor het onbekende omdat het misschien toch wel spannend is zo'n reis te maken? Doen jullie dat ook bij een reis naar een Europese bestemming? Is het wellicht vanwege het vele rijden wat je doet op zo'n reis?

Het is puur een vraag uit interesse omdat ik me afvraag wat mensen ertoe drijft om echt niets aan het toeval over te laten.
Ik behoor tot de "grondige planners" groep :)

Is het een vorm van "controlfreak" zijn?
In mijn geval misschien wel ja. Alleen al omdat ik wil voorkomen dat bepaalde zaken uit de hand lopen. Ik sukkel bijvoorbeeld wat met mijn gezondheid en wil mijn dagen dus haalbaar houden, en niet domweg een veel te zware wandeling maken waar ik absoluut niet van geniet en owv het opgebouwde tijdsgebrek vele andere mooiere plekjes moet gaan overslaan.

Om die redenen lees ik dus idd ook veel reisverslagen/reviews/info over bepaalde regio's en trails, om het aanbod op voorhand te weten en er een mooie, geschikte wandeling(en) uit te kiezen, opzoeken hoeveel tijd die ongeveer in beslag kan nemen, en dat dan inplannen tussen alle andere activiteiten/ritten die dag. Liever een mix van rijden/viewpoints/korte wandelingen, dan 1 te lange, te zware wandeling waar ik niks aan gehad heb...
De meeste dagen zitten ook goed vol of zijn veel rijden, waardoor ik het wel tof vind een "efficiënte" planning te hebben om het maximum uit onze dag te kunnen halen.

Verder, als ik iets doe, wil ik een doel voor ogen hebben. Van doelloos rondslenteren en eeuwig onder elkaar twijfelen wat we nu weer gaan doen, krijg ik de kriebels!

Toegegeven, als je dan ergens bent, weet je al veel van die plek en is die in zekere zin "niet nieuw", maar dat heeft ook z'n voordeel. Als je ergens de optie krijgt om 2 trails te doen, weet je op voorhand dat bv trail A de moeite niet is en eigenlijk "tijdsverspilling" tov trail B, die véééééél mooier is, dan wandel ik liever trail B, zelfs al heb ik er op voorhand al een foto of 2 van gezien (die ik ook maar vaag meer herinner trouwens).
Of je weet bv al ver op voorhand dat iets niet zo heel erg de moeite zal zijn (maar je rijdt er toch langs en je zal in principe tijd hebben, dus je plant het maar in), dan kan je je verwachtingen wat bijstellen in plaats van ontgoocheld te worden :)

"maar ontneemt dat niet een deel van de charme van je reis vraag ik me af"
Integendeel, in mijn geval groeit mijn interesse en verlangen om op reis te vertrekken alleen maar...
Of omgekeerd: als jij terug bent van jouw (ongeplande) reis naar de Grand Canyon, en je merkt dat er een documentaire over uitgezonden wordt, wat ga je doen? "Heb ik al gezien" *zap*, of toch nog maar eens kijken uit interesse?

Praktisch:
Ik splits routes op in google maps van POI naar POI, kijk hoelang het rijden is tussen elk stuk + een ruime marge, dan schatten hoelang we ergens ter plaatse zullen blijven adhv info online. Al die schattingen schrijf ik onder elkaar en daarmee probeer ik een "starttijd" te bepalen waarop we best vertrekken om 's avonds nog tijdig in het hotel aan te kunnen komen (we moeten immers nog eten/douchen/emailen/blog updaten/foto's backuppen/video's backuppen/... Dat wil ik niet na een loodzware dag om 22u nog gaan doen :)) Als een picnic 's middags handig zou zijn owv tijdsbesparing, dan noteer ik dat ook. Of als we normaal gezien ergens rond het middaguur in een park zullen zijn waar er in de verste verte geen lunch-voorzieningen zijn, dan noteer ik dat ook. Dan weten we ter plaatse direct wat we 's morgens of de avond voordien best nog gaan kopen. Zijn er geen tank-voorzieningen, dan noteer ik dat ook, zodat we 's morgens of zeker vóór het park niet vergeten bij te tanken. De totale geschatte rijafstand die dag noteer ik ook, dan zien we ter plaatse onmiddellijk zonder kaart of gps of we überhaupt wel nog moéten tanken die dag. Al die informatie is gewoon voorhanden, ik sta erop te staren in google maps of ontdek-amerika, etc, dus waarom niet gewoon noteren en een soort samenvatting maken van alles wat ik niet mag vergeten. Zo denk ik erover :)

Ook boek ik alle overnachtingen op voorhand, omdat ik daar geen tijd wil mee verliezen ter plaatse, en thuis rustig een mooi, goed gelegen, correct geprijsd hotel wil uitkiezen, met garantie op minstens 2 queen bedden. (We zijn met 3 en ik ben vrij groot, maar een reisgenoot is zelfs >2m :) Wij gaan echt niet in een double gaan kruipen :p). En dat dan ook liefst op voorhand betalen om kosten te spreiden...

Dat gezegd zijnde, ga ik wel niet zó extreem als sommige anderen durven doen, en dat is alle restaurants, tankstations, atm's onderweg noteren, inclusief openingsuren, en in hun roadbook zelfs foto's van de te bezoeken plaatsen zetten. Dat vind ík er dan weer over :)

Verder, veel mensen hebben vooroordelen over het grondig plannen van een reis. Ze denken dat die mensen een planning opstellen waar het verboden is vanaf te wijken. Niets is minder waar natuurlijk. De planning is louter een richtlijn, een hulpmiddel.
Er zijn dagen geweest waar mijn planning bijna tot op de minuut correct geschat was, er zijn dagen geweest waarop we bepaalde zaken hebben moeten overslaan omdat andere zaken toch langer duurden dan verwacht, of owv onvoorziene omstandigheden, of omwille van vermoeidheid & simpelweg gebrek aan motivatie, en er zijn dagen geweest waarop we gewoon de hele planning in het water hebben gegooid.

Maar als ik reisverslagen lees van "ongeplande reizen" en daarin merk dat zij allerhande zaken hebben overgeslaan owv tijdsgebrek; of als ik dan vraag "heb je X of Y ook gezocht?" waarop ze antwoorden "euh.... nee.... daar zullen we (domweg) voorbij gereden zijn"; of erger nog, antwoorden "euh.... ik DENK van niet"........ (uitzonderingen daargelaten), dan ben ik zeer blij dat ik mijn reis wél gepland heb en blijkbaar veel meer vertrouwd ben geraakt met de regio dan zij :)
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
PeterPaul
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door PeterPaul »

Ik heb het beide gedaan, vroeger begin jaren negentig maakte we lange trips 4 tot 5 weken waar we alleen de heen en terugvlucht plande en een globale route. Tegenwoordig maken we veel kortere baseball(om te kijken)/golf(om te doen) trips van 2 weken voornamelijk aan de Oostkust die volledig gepland zijn.

Toen vonden we de langer op de bonnefooi trips leuk en nu de geplande kortere, je verandert, je wordt ouder. :D
avusa
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door avusa »

Wij zijn in de zomer van 2012 7 weken op rondreis geweest. Daar het ernaar uitzag dat we dit eenmalig konden doen hebben ook wij de moeite genomen om zoveel mogelijk te plannen. Wij moeten zeggen dat we eigenlijk een jaar voor de vakantie mega veel plezier hebben gehad van het plannen. Daarnaast gingen we gedeeltelijk kamperen in een tent, om zoveel mogelijk te zien van de Nationale Parken en zo. Hiervoor was naast het boeken van een camping het kiezen van een plaatsnummer voor ons een detail waar we heel wat tijd in stopte (fotos op internet,google (satelite) maps en diverse fora).

Het resultaat mocht er iig zijn. Kijk maar eens op de volgende links waarbij de bovenste foto steeds het uitzicht vanuit ons tentje was (onderaan het dagelijks verslag staan links naar nog meer foto's)

http://pgusa.wordpress.com/reisverslag/ ... juli-2012/
http://pgusa.wordpress.com/reisverslag/ ... juli-2012/
http://pgusa.wordpress.com/reisverslag/ ... stus-2012/

P.s. inmiddels zijn we ook Amerika verslaaft en staan dit jaar 3 korte trips op het programma:

1) Mei: Korte rondreis ondergetekende van San Francisco - Abbotsford (Canada) met opa (Link van verslag wordt binnenkort gepubliceerd)
2) Oktober: Samen weekje Las Vegas om te vieren dat we al 25 jaar getrouwd vakantie vieren
3) November: Midweek Newyork om het slagen van de middelbare school, van de oudste zoon, gezamelijk met zijn moeder te vieren.

Daarnaast hopen we in 2014 (voor de laatste maal met het gehele gezin?) toch bovenstaande reis van 2012 te herhalen en weer een route zoor het zuidwesten te gaan plannen

Grtz avusa
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer