Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Nationale Parken bezoeken vanaf 1 januari enorm duur

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
nwolf
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Nationale Parken bezoeken vanaf 1 januari enorm duur

Bericht door nwolf »

Where country=NL copy/paste and send :D
2010 Florida | 2012 W DC | 2013 LV | 2014 California + LV | 2015 NYC + W DC | 2016 Florida + LV | 2018 California + LV | 2019 Florida + NYC | 2022 Florida | 2023 Florida | Dec 2024 NYC | MRT 2025 W DC | 2026 Florida | 2026 California
TinekeenJan
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door TinekeenJan »

Nog even een vraag over het online bestellen van de ATB pas.
Wat vullen jullie in voor postcode? Ik kom zo niet verder met het bestellen.
Tineke
VincentK
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door VincentK »

TinekeenJan schreef:
03 dec 2025, 09:53
Tineke
Verschillende mensen hebben verschillende variaties ingevuld, als volgt (geen idee of dit uitputtend is):

- het cijfer 0 voor hun eigen Nederlandse postcode (01234)
- vijf keer het cijfer 0 (00000)
- postcode 1e accommodatie in de VS (90210)

Ikzelf heb het cijfer 0 voor mijn eigen postcode gebruikt, ging daarna prima.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

TinekeenJan schreef:
03 dec 2025, 09:53
Tineke
Tineke, ik was in jouw eigen topic al verwezen naar dit topic, met ook de postcode-tip.

Marianne
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Bericht door Coyote »

VincentK schreef:
03 dec 2025, 09:58
Verschillende mensen hebben verschillende variaties ingevuld, als volgt (geen idee of dit uitputtend is):

- het cijfer 0 voor hun eigen Nederlandse postcode (01234)
- vijf keer het cijfer 0 (00000)
- postcode 1e accommodatie in de VS (90210)

Ikzelf heb het cijfer 0 voor mijn eigen postcode gebruikt, ging daarna prima.
Vergeet het volgende niet:

- laat de letters van je postcode vervolgens achterwege

Dat is wel belangrijk anders kom je nog niet verder. :wink:

Vanuit mijn reeds bestaande account bij Recreation.gov stond mijn postcode (4 cijfers + 2 letters) al ingevuld en ook ik kwam in eerste instantie niet verder. Vervolgens een 0 ervoor gezet en de letters weggehaald en klaar was Kees! :D

Roland
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

De gratis dagen (vanaf 2026 alleen voor Amerikanen) zijn aangepast; Marthin Luther King Day is niet meer gratis, nieuw is de verjaardag van Trump. Zie https://www.npr.org/2025/12/06/g-s1-101 ... juneteenth.
The Trump administration has removed Martin Luther King Jr. Day and Juneteenth from next year's calendar of entrance fee-free days for national parks and added President Trump's birthday to the list, according to the National Park Service, as the administration continues to push back against a reckoning of the country's racist history on federal lands.
Marianne
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Het is trouwens best mogelijk dat er volgend jaar langere wachttijden gaan ontstaan om een National Park binnen te rijden. Vanaf 1 januari 2026 dien je nl. naast je parkenpas, ook een foto-id te tonen. Dit geldt ook voor ingezetenen van Amerika. E.e.a. valt terug te lezen in dit artikel dat ik vond over de veranderingen m.b.t. tot de National Parks Pass. In het artikel wordt overigens nog eens expliciet benoemd dat passen die dit jaar aangeschaft zijn, volgend jaar gewoon gehonoreerd worden tot de einddatum voor international visitors.

Roland

jill1234
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door jill1234 »

Coyote schreef:
08 dec 2025, 07:05
Het is trouwens best mogelijk dat er volgend jaar langere wachttijden gaan ontstaan om een National Park binnen te rijden. Vanaf 1 januari 2026 dien je nl. naast je parkenpas, ook een foto-id te tonen. Dit geldt ook voor ingezetenen van Amerika. E.e.a. valt terug te lezen in dit artikel dat ik vond over de veranderingen m.b.t. tot de National Parks Pass. In het artikel wordt overigens nog eens expliciet benoemd dat passen die dit jaar aangeschaft zijn, volgend jaar gewoon gehonoreerd worden tot de einddatum voor international visitors.

Roland
Wij moesten afgelopen zomer al elke keer een foto ID laten zien bij de ingang van een NP.
2019: camperreis rondje Los Angeles
2022: camperreis Denver-Las Vegas
2023: camperreis Charlotte-New York
2025: camperreis Las Vegas-San Diego
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

De laatste jaren moest je inderdaad een Photo-ID tonen; maar nu hebben ze het over "a U.S. government-issued photo ID". Het lijkt me niet dat daardoor de rijen langer worden.

Ik begrijp niet wat ze zeggen over de controle van de annual pass; je moet volgens dit artikel aantonen dat je US-resident bent. Maar dat lijkt me toch alleen relevant op het moment dat je de pas aanschaft. Als je eenmaal een pas hebt is de controle toch hetzelfde als nu het geval is, dwz een check of jij degene bent wiens naam op de pas staat?

Jill, een bovenliggend bericht quoten is niet nodig en niet volgens de forumregels. :wink:

Marianne
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Marrianne, ik denk dat ze dat doen om te voorkomen dat non US-residents toch de gewone Annual Pass aanschaffen. Je zou bijv. een familielid uit Amerika of bekende uit Amerika kunnen vragen een Annual Pass van USD 80 voor jou te kopen. Als ze daar geen controle op doen zou iedereen die route immers bewandelen... :wink:

Consequentie is dus dat nu iedereen een photo ID moet kunnen tonen. En rijen zullen daardoor echt wel langer worden. Want al werd er de afgelopen jaren al regelmatig om een photo ID bij je Annual Pass gevraagd, ook vaak nog niet. Het was een beetje willekeur. Vanaf 1 januari 2026 willen (moeten) ze bij iedereen om een photo ID vragen en dat roept vast en zeker problemen en weerstand op. Stel dat de Annual Pass op naam van de bijrijder (of één van de andere passagiers) staat en die heeft geen photo ID bij zich dan heb je al een probleem.

En ook als je een los toegangsbewijs koopt zullen ze vragen of je US-resident bent. Immers, de non US-residents moeten bij 11 parken een toeslag van USD 100 per persoon betalen. Dus ook de US-residents die een los toegangsbewijs kopen zullen zich moeten legitimeren.

Kortom, ik verwacht nog wel het nodige extra oponthoud op drukke dagen.

Roland

Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ja, het zal wel drukker worden. Ik kan me eigenlijk niet meer herinneren of wij overal een ID moesten laten zien, ik dacht het eigenlijk wel. Maar er zullen inderdaad meer controles nodig zijn.

Marianne
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: Greater Richmond (VA) area. Woonplekken: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 11 jaar in VA

Bericht door Big Al »

Zou heel goed kunnen zijn dat de ingezetenen en niet-ingezetenen gescheiden worden, net als op de luchthavens al gebeurd. Eenzelfde systeem is ook al in gebruik op veel tolwegen, parkeerterreinen en dergelijke.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Wij hebben de afgelopen 2 jaar ofzo vrijwel overal al een ID moeten laten zien, dus ik verwacht niet dat dit nu opeens een probleem zal zijn.
Terug in Texas!
026Dinaric
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door 026Dinaric »

Mailtje die ik vandaag kreeg nav mijn vraag over ATB pass en de additionele kosten "aan deur". Nou, kan iemand mij dan vertellen hoe ik dit moet lezen want ik word er niet wijzer van? :blink:
Hello!

Thank you for contacting Sequoia and Kings Canyon National Parks.

Yes, 2025 America the Beautiful Annual Passes purchased before January 1, 2026 are valid under the terms they were purchased, 12 months from purchase date through the same month of the following year. If you already have an America the Beautiful pass, it will still be valid. The $100 surcharge is in addition to the entrance pass.

On November 25, 2025, the Department of the Interior announced that on January 1, 2026 the National Park Service will be implementing changes to entrance fees and recreation passes for non-U.S. residents and motorcycle users in the National Park System.

These changes are in response to an Executive Order issued by President Trump directing the Department of the Interior to develop a strategy to increase revenue and improve recreational experiences at national parks by appropriately increasing entrance fees and recreation pass fees for nonresidents in areas of the National Park System that charge entrance fees. Changes include the introduction of digital America the Beautiful passes, refreshed annual pass artwork, expanded motorcycle access, and a new fee structure focused on U.S. residents.

To read the official announcement from the U.S. Department of the Interior, please review their news release, Department of the Interior Announces Modernized, More Affordable National Park Access.

Changes to Entrance Fees and Passes in 2026
Beginning January 1, 2026, changes to entrance fees and passes include:

America the Beautiful passes will cover entrance fees for up to two motorcycles.
A new America the Beautiful pass for nonresidents of the US will be available for $250. All other America the Beautiful passes will only be available to US citizens and permanent residents.
Entrance fee free days will only apply to US citizens and residents. Nonresidents will be required to pay entrance fees and applicable nonresident fees.
U.S. Resident is defined as United States citizen or legal permanent resident of the United States. U.S. residency can be demonstrated through any of the following documents issued by an authorized agency:
U.S. Passport (book or card)
Permanent Resident Card (“Green Card”)
U.S. State or Territory-Issued Driver’s License or State ID
Birth Certificate (Access Pass only)
The following parks will have a nonresident fee of $100 for each person (16 and over) who is not a U.S. citizen or permanent resident. This nonresident fee is in addition to the standard entrance pass (Private Vehicle, Motorcycle, Per Person): Acadia National Park, Bryce Canyon National Park, Everglades National Park, Glacier National Park, Grand Canyon National Park, Grand Teton National Park, Rocky Mountain National Park, Sequoia & Kings Canyon National Parks, Yellowstone National Park, Yosemite National Parks, and Zion National Park.

Purchasing an Annual Pass
You can purchase an America the Beautiful annual pass in person upon your next visit to a national park site, purchase a shipped physical pass online at USGS.gov, or buy a digital version online at Recreation.gov. The Digital America the Beautiful Annual Pass is available for purchase as of November 20.

What is the Digital Annual Pass?
An $80.00 Digital America the Beautiful Pass that covers entrance fees and standard amenity (day-use) fees at thousands of recreation locations, managed by six federal agencies. Proceeds from pass sales are used to improve and enhance visitor recreation services.
The Annual Pass is valid for 12 months, from purchase date through end of the same month in the following year.

Your Fee Dollars at Work
All the money from entrance fees remains in the National Park Service, and at least 80 percent stays in the park where it was collected. Learn more about how entrance fees are used to improve the visitor experience. Revenue generated from new fee policies will be invested directly back into America’s national parks, supporting upgrades to visitor facilities, essential maintenance, and improved services nationwide. These changes are implemented at the Department level.

2026 Free Entrance Days in the National Parks
Beginning in 2026, free entrance on these days will be for US citizens and residents only. Nonresidents will pay the regular entrance fee and any applicable nonresident fees (other fees, including timed entry or reservation fees, may apply). The following are the dates chosen for 2026.

February 16: Presidents Day (Washington's Birthday)
May 25: Memorial Day
June 14: Flag Day/President Trump's birthday
July 3–5: Independence Day weekend
August 25: 110th Birthday of the National Park Service
September 17: Constitution Day
October 27: Theodore Roosevelt's birthday
November 11: Veterans Day

Please let us know if you have any further questions about how the changes to the fees structure in 2026 may impact your visit to Sequoia and Kings Canyon National Parks. For questions regarding the Department of the Interior news release please contact Interior_Press@ios.doi.gov. For media related inquiries please contact newsmedia@nps.gov.

Please let us know if you have any further questions.

Sincerely,

Ranger Violet
wouterjanS
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door wouterjanS »

Als ik dit zo lees lijkt het er toch op dat het bovenop alle entrence passen komen. Want anders hadden ze dat toch wel specifieker genoemd. En NPS noemt zowel de dagkaart als de ATBP kaart een Entrence Pass (https://www.nps.gov/planyourvisit/passes.htm)

edit: Oke ik heb nog een keer gelezen en las toen pas ' This nonresident fee is in addition to the standard entrance pass ' . Dus het lijkt toch alleen op de standard pass te gaan gelukkig. Maar ze maken het wel onduidelijk zo zeg.
2014: New York en DC
2023: Rondtrip door de zuidelijke staten.
2024: Rondtrip Zuidwest National parks
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

026Dinaric schreef:
09 dec 2025, 15:30
Mailtje die ik vandaag kreeg nav mijn vraag over ATB pass en de additionele kosten "aan deur". Nou, kan iemand mij dan vertellen hoe ik dit moet lezen want ik word er niet wijzer van?
Het is niet anders dan wat hier eerder al geconcludeerd is; die 100 dollar komt bovenop de entreekosten voor een park. Met een AtB heb je geen entreekosten per park, en ook geen 100 dollar opslag daarbovenop.
In jullie geval - met 4 personen, 1 park - is het dus goedkoper om de AtB te kopen. Zeker als je hem nu al aanschaft.

Marianne
026Dinaric
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door 026Dinaric »

@Martin & Marianne
Ik heb AtB pass al gehaald, maar ik dacht ik stuur ze nog een mailtje om eea te checken. Ik snap wat je zegt en zo begreep ik het ook maar hier geven zij aan dat die $100 dolar bovenop de entrance pass komt, niet dat het bovenop standard entrance pass komt. AtB valt nog steeds onder een entrance pass. Zoals @wouterjanS zei, ze maken het heel erg onduidelijk.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Heel duidelijk is het inderdaad niet. Ik denk dat je voor entrance pass echt alleen moet lezen de pas voor één specifiek park. Voor de meeste Amerikanen zal dat ook de meest gebruikelijke pas zijn.

Op de NPS-site staat ook dit:
National parks that charge an entrance fee require visitors to purchase or obtain a standard pass, park-specific annual pass, or America the Beautiful pass. Visitors only need one of these.
Bron: https://nps.gov/planyourvisit/passes.htm

Met een AtB pass heb je dus niets anders nodig.

Marianne
BahamaOne
Amerikafan

Bericht door BahamaOne »

wouterjanS schreef:
09 dec 2025, 15:37
edit: Oke ik heb nog een keer gelezen en las toen pas ' This nonresident fee is in addition to the standard entrance pass ' . Dus het lijkt toch alleen op de standard pass te gaan gelukkig. Maar ze maken het wel onduidelijk zo zeg.
Ik lees het ook zoals hierboven (en wat @Martin & Marianne ook zegt: je hebt naast een Daily pass (eenmalige toegang voor 1 park) een extra fee van $100 pp als je een van de genoemde parken binnen wilt. Dus als de dag entree van een park $35 dollar (dit zal vast ook wel hoger worden, vermoed ik zo) per auto is, dan komt hier voor 2 personen die non-resident zijn dus $200 bij ($100 p.p.). Als je met 4 bent loopt het al snel op, en is een AtB pas (ook als die straks $250 kost) goedkoper dan op een dag 1 van de genoemde parken te bezoeken. Voor de andere parken die niet genoemd staan, geldt deze opslag niet (laten de genoemde parken nu juist de drukste parken zijn!!! Hoe gek!!)

Als je een AtB pas hebt, heb je deze fee niet. Nu aanschaffen (alleen digitaal) is $80 en wordt $250 per 1 jan 2026. Deze is nog steeds geldig voor een voertuig met max 4 personen of voor max 4 personen (als het een park is waarbij je per persoon betaalt).
Trom
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Trom »

Op de site van Yosemite staat het duidelijk beschreven hoe het zit met AtB en extra fees:

By Yosemite Mariposa County Staff
Published on December 1, 2025
Understanding the New Entrance Fee Structure (Effective January 1, 2026)

America the Beautiful Annual Pass for Nonresidents & International Visitors (age 16+)
Will be available for $250 USD.
Provides one year of unlimited entry to all U.S. National Parks, including Yosemite National Park.
Covers all passengers traveling in a single, private vehicle.
Does not require passholders to pay the $100 USD nonresident surcharge at the 11 designated “special” parks (Yosemite National Park included).
Valid for up to two motorcycles per pass.

If you do not purchase the America the Beautiful Annual Pass for nonresidents each nonresident entering Yosemite National Park (and the 10 other designated parks) will pay a $100 USD per-person entrance fee, per p

Please Note: Entrance fee–free days do not apply to nonresidents or international visitors.

Below is a breakdown of when each entrance option may be the best fit for different types of visitors.

Scenario A: The $250 America the Beautiful Annual Pass May Be a Better Fit If…
You are traveling as a group in one vehicle (friends, couples, families).
You plan to visit more than one national park during your trip.
You want the convenience of unlimited entry for a full year.
You want to avoid paying the $100 per-person surcharge at the 11 designated special parks, including Yosemite National Park.

Scenario B: Paying the $100 Per-Person Fee May Be a Better Fit If…
You are traveling solo or as a pair and making a single visit to Yosemite National Park.
You do not plan to visit any of the other designated national parks with the surcharge.

NOTE: The $100 per person surcharge is in addition to the $35 standard entrance fee.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer