Dat is dus de Belgische identiteitskaart.Enter the number on your identity document, other than a passport, issued by your country. The National Identification Number, if issued to you, is required to complete the application. If you do not have a National Identification Number, enter UNKNOWN
Maar.... Wat is een 'national identification number'? Want op de Belgische identiteitskaart staan 2 nummers die daar mogelijk voor in aanmerking komen:
1. identiteitskaart nummer
2. op de achterkant staat zijn rijksregisternummer (unieke identificatie op basis van je geboortejaar, maand en dag, iets als je sofi nummer in Nederland denk ik, of zoals het Social Insurance Number dat we hier in Canada hebben)
Is dat het nummer dat we mogen gebruiken?
Probleem is dat mijn echtgenoot zijn Belgische identiteitskaart niet meer geldig is, aangezien dat hier niet geldt als een identiteitsdocument. Daarom hebben we een geldig Belgisch paspoort. Dus als hij nummer 1 in moet geven, en ze vragen om bewijs, dan zijn we gezien.
Maar ik dacht ook dat je bij Immigrations ook met je geldige paspoort mag reizen, en ze niet kunnen vragen naar je identiteitskaart als je een geldig paspoort bij hebt? Hij kan trouwens ook een geldig Canadees Permanent Resident kaart laten zien + tegen die tijd ook de aanvraag van zijn Canadese citizenship.
Hij wil zijn ESTA nu niet invullen zonder even wat feedback te krijgen, want als het een afwijzing wordt, dan moeten we sowieso de komende jaren altijd een visum aanvragen om de US binnen te komen.
Een nieuwe Belgische identiteitskaart aanvragen doen we liever niet als dat niet nodig is, want hier in Canada kunnen we er niets aan doen + hij moet daar minstens 2 dagen verlof voor nemen om tot aan het consulaat te gaan. Ze hebben het consulaat bij ons om de hoek vorige maand gesloten.