Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

ESTA met geldig paspoort mr zonder geldige identiteitskaart

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

ESTA met geldig paspoort mr zonder geldige identiteitskaart

Bericht door kastelke »

Wij zijn Belgen, Permanent Resident in Canada waar we ook wonen. Mijn echtgenoot moet naar de US voor een congres en wil nu zijn ESTA aanvragen. Maar naast het paspoort vragen ze een ander geldig 'National Identification Number' wat dus van een ander document moet komen dan je paspoort:
Enter the number on your identity document, other than a passport, issued by your country. The National Identification Number, if issued to you, is required to complete the application. If you do not have a National Identification Number, enter UNKNOWN
Dat is dus de Belgische identiteitskaart.
Maar.... Wat is een 'national identification number'? Want op de Belgische identiteitskaart staan 2 nummers die daar mogelijk voor in aanmerking komen:
1. identiteitskaart nummer
2. op de achterkant staat zijn rijksregisternummer (unieke identificatie op basis van je geboortejaar, maand en dag, iets als je sofi nummer in Nederland denk ik, of zoals het Social Insurance Number dat we hier in Canada hebben)
Is dat het nummer dat we mogen gebruiken?

Probleem is dat mijn echtgenoot zijn Belgische identiteitskaart niet meer geldig is, aangezien dat hier niet geldt als een identiteitsdocument. Daarom hebben we een geldig Belgisch paspoort. Dus als hij nummer 1 in moet geven, en ze vragen om bewijs, dan zijn we gezien.
Maar ik dacht ook dat je bij Immigrations ook met je geldige paspoort mag reizen, en ze niet kunnen vragen naar je identiteitskaart als je een geldig paspoort bij hebt? Hij kan trouwens ook een geldig Canadees Permanent Resident kaart laten zien + tegen die tijd ook de aanvraag van zijn Canadese citizenship.

Hij wil zijn ESTA nu niet invullen zonder even wat feedback te krijgen, want als het een afwijzing wordt, dan moeten we sowieso de komende jaren altijd een visum aanvragen om de US binnen te komen.
Een nieuwe Belgische identiteitskaart aanvragen doen we liever niet als dat niet nodig is, want hier in Canada kunnen we er niets aan doen + hij moet daar minstens 2 dagen verlof voor nemen om tot aan het consulaat te gaan. Ze hebben het consulaat bij ons om de hoek vorige maand gesloten. :-(
Laatst gewijzigd door kastelke op 14 feb 2015, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: ESTA met geldig paspoort mr zonder geldige identiteitskaart

Bericht door kastelke »

Dat Belgische nummer noemt 'rijksregisternummer'. Geheugen kwam plots terug. "-)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Jody
Amerikafan

Bericht door Jody »

Ik heb er weinig verstand van maar is een rijbewijs bij jullie geen geldig document als identificatie???????
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

We hebben geen Belgisch rijbewijs. En het moet een geldig bewijs zijn van het land waar je citizen bent.
Elke
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Hoe vreemd!!! Ik ga nu naar de website voor de aanvraag https://esta.cbp.dhs.gov/esta/applicati ... ution=e1s1
en kies bovenaan voor 'Nederlands' ipv de standaard Engelse pagina's... en plots verdwijnt dat deel van de aanvraag. Dus als je het in het Nederlands aanvraagt, dan moet je dat 2de nummer niet meer ingeven!
Is dat niet vreemd?
Elke
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

Kastelke; even de link met je belgische identiteitskaart loslaten.
Die is buiten belgie nou eenmaal van nul en gener waarde.

Je basis document is het paspoort en niet anders.
Er wordt ook gevraagd om je National Identification Number ?
Dat is het door jou genoemde " rijksregisternummer "

:offtopic:

Nummers van belgische rijbewijzen en andere frietkot documenten tellen verder helemaal niet mee.
In Nederland hebben we wel een serieus rijbewijs,maar dat is in situaties als die waar jij het over hebt ook geen identiteitsbewijs.
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

kastelke schreef:Hoe vreemd!!! Ik ga nu naar de website voor de aanvraag https://esta.cbp.dhs.gov/esta/applicati ... ution=e1s1
en kies bovenaan voor 'Nederlands' ipv de standaard Engelse pagina's... en plots verdwijnt dat deel van de aanvraag. Dus als je het in het Nederlands aanvraagt, dan moet je dat 2de nummer niet meer ingeven!
Is dat niet vreemd?
Ik vroeg me al af of die vraag ook voor buitenlandse ingezetenen zou gelden.
Vraag opgelost :clap: :clap:
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik heb ook even gekeken - kon het niet laten. Ik kreeg de Engelse variant uiteraard.

Op de vragenlijst die ik kreeg werd alleen naar een paspoort gevraagd.

Is het mogelijk dat het systeem ziet waar je inlogt ? En de vragen daarop aanpast ?
Of denkt te zien waar je inlogt ?

Want zodra je Ned. ingaf werd de vragenlijst inderdaad aangepast.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Aanvraag ingediend en goedgekeurd.

Ik denk dat, vanaf dat men merkt tijdens het invullen dat je Belg bent maar daar niet je residence hebt, je plots die extra invulveldjes kreeg waar je dan die bijkomende National Identification Number moet invullen. Daar heeft hij zijn Belgische Rijksregisternummer ingevuld, en alles was ok.
Ik hoor ondertussen van andere Belgen die in het buitenland wonen en het afgelopen jaar naar de US reisden dat zij 'Unknown' hadden ingevuld, en ook gewoon een goedkeuring kregen.

Probleem opgelost.

En ik ga echt geen nieuwe Belgische identiteitskaart aanvragen, want we betalen nu op een maand tijd al $3,100 fees voor de aanvraag van ons citizenship en de verlenging van ons Permanent Resident status. Dat is al meer dan genoeg aan fees. ;-)
Elke
tdj
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door tdj »

Ook een nederlander moet sinds kort een extra nummer (bsn) invullen, naast de gegevens over beide ouders, heb het zelf afgelopen week gedaan. Is blijkbaar sinds kort alemaal weer aangepast.

TdJ
M Kactus
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door M Kactus »

Goed dat je het gevonden hebt. Maar toch nog even: Volgens mij is het niet zo dat een afkeuring voor een ESTA automatisch betekent dat je vanaf dan altijd met een visum moet reizen, hoor. Een afkeuring voor een visum zorgt daarvoor. Een afkeuring voor een ESTA betekent alleen dat je even moet wachten voor je opnieuw kunt proberen (enkele weken, geloof ik), of een aanpassing moet aanvragen via mail.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer