Aangepaste stekker + omvormer

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
SarahB
Amerikafan
Berichten: 388
Lid geworden op: 26 dec 2013, 14:20
Aantal x V.S. bezocht: 1
Locatie: België

Aangepaste stekker + omvormer

Bericht door SarahB »

Hallo,
Ik heb al heel wat opgezocht, maar toch zie ik door de bomen het bos niet meer... En ik weet zeker dat jullie mij wel kunnen helpen!!

Ik zoek concrete tips. Ten eerste: welke wereldstekker neem ik best? Één met twee pinnetjes of met drie? :? Mijn route is van San Francisco naar Las Vegas + heel wat nationale parken in die buurt, als die informatie nodig is.

Ten tweede: welke omvormer? Één van 110 V naar 230V? Of naar 220V? En 45 Watt of 100 Watt? Ik geraak er niet wijs uit...
(Ik wil een omvormer meenemen omdat ik mijn camera meeneem. Die batterij kan je alleen in de camera zelf opladen, ik kan dus maar één batterij per keer opladen en normaal duurt het al vier uur voor die volledig vol is. Dus met 110 Volt gaat dat helemaal niet opschieten en ik wil niet met een lege batterij komen te zitten halfverwege de dag! :wink: )

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1953
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Aangepaste stekker + omvormer

Bericht door Frasi »

Geaarde stopcontacten hebben drie pinnetjes (twee platte en een ronde), ongeaarde maar twee. Ik ben toch nog vaak ongeaarde stopcontacten tegengekomen, vooral in de cabins/lodges in the parken. Daar past een geaarde adapter (met drie pinnetjes) niet in...
Dus een adapter met twee pinnetjes is je beste keuze omdat deze altijd past. Daarbij zijn alle opladers die je doorgaans als toerist meeneemt toch ook ongeaard.

Voor een paar euro koop je op Ebay passende adapters en stekkers/snoeren.
http://www.ebay.nl/itm/UK-EU-AU-to-US-T ... 4f5&_uhb=1
http://www.ebay.nl/itm/New-Universal-US ... 111&_uhb=1
US stekkers.jpg

In de regel heb je voor adapters/opladers etc geen omvormer nodig. Nagenoeg alle Europese adapters/opladers zijn compatibel met 110-240V . Met de juiste stekker kan je deze dus zo in het stopcontact steken in de VS. Het heeft geen toegevoegde waarde om de 110V uit het stopcontact eerst om te zetten naar 220V om deze vervolgens weer door je oplader naar 12V of 5V te laten omzetten.
Ongeacht het inkomende voltage zou het uitgaande vermogen (Watt = Volt x Ampère) gelijk moeten zijn. Je camera zal dus niet langzamer opladen op 110V (en anders overnacht opladen moet altijd voldoende zijn.
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen ('07,'10,'12,'22); California ('12,'15,'16,'18,'21); Florida ('08,'13,'15,'19); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills ('14); NY/Wash.('16); LA ('16); Deep South ('17). NY ('16,'19). Planning '24: Colorado e.o.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42299
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Aangepaste stekker + omvormer

Bericht door Martin & Marianne »

Wij hebben nog nooit een omvormer nodig gehad. Inderdaad 's nachts opladen. Schaf 1 of 2 stekkers aan en neem een stekkerdoos mee, dan kun je al je apparatuur in een keer opladen (soms heb je ook maar 1 stopcontact).
Het enige probleem waar wij regelmatig tegenaan lopen is dat de stekker niet goed in het stopcontact blijft zitten dus wij zitten altijd te knoeien met een stapeltje boeken of zo om ervoor te zorgen dat de stekker op zijn plaats blijft zitten.

Marianne
LittlePhoenix
Amerika-expert
Berichten: 2515
Lid geworden op: 11 apr 2008, 07:27
Locatie: Texas

Re: Aangepaste stekker + omvormer

Bericht door LittlePhoenix »

Martin & Marianne schreef:Het enige probleem waar wij regelmatig tegenaan lopen is dat de stekker niet goed in het stopcontact blijft zitten dus wij zitten altijd te knoeien met een stapeltje boeken of zo om ervoor te zorgen dat de stekker op zijn plaats blijft zitten.
Dat probleem hebben we hier in huis helaas ook. Zo irritant als ik probeer te stofzuigen en de stekker valt elke keer uit het stopcontact. Als het een geaard stopcontact is kan je dit probleem soms oplossen door er een kleine surge protector in te steken en daar dan je stekker in te doen. Dat is hier de enige manier om de lampen in de woonkamer te gebruiken.
SarahB
Amerikafan
Berichten: 388
Lid geworden op: 26 dec 2013, 14:20
Aantal x V.S. bezocht: 1
Locatie: België

Re: Aangepaste stekker + omvormer

Bericht door SarahB »

Oh bedankt voor de tips! Dan ga ik toch geen omvormer meenemen.
Ik heb net toch maar een externe lader voor mijn camera aangeschaft die ook in de auto werkt. Dus desnoods kan ik de accu van mijn camera ook in de auto opladen.

Dat van die stekkerdoos heb ik hier inderdaad al vaker gelezen Marianne, goede tip, ga ik zeker meenemen. :thumbup:
Gebruikersavatar
Yoshi
Amerikafan
Berichten: 156
Lid geworden op: 27 mar 2014, 14:44
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Aangepaste stekker + omvormer

Bericht door Yoshi »

Neem je dan een stekkerdoos (3 of 5 opties) mee uit nederland?
Wordt daar niet raar naar gekeken dat je dat in je koffer hebt?
Gebruikersavatar
pumi1000
Amerika-expert
Berichten: 1526
Lid geworden op: 25 nov 2009, 09:48
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Aangepaste stekker + omvormer

Bericht door pumi1000 »

Wij nemen ook altijd een stekkerdoos mee met 1 amerika stekker eraan, kun je alles tegelijk opladen tijdens de nacht.
1998-2010-2011-2019-2023 Florida
2012 - west usa
2013 - oost usa
2014 - noordwest usa
2015 - ronde NY
2016 - west usa
2017 - Florida
2018 - west usa
2019 - west usa
2022 - noordwest usa
2023 - oost + zuid usa
2024 - west usa
Gebruikersavatar
Hawkery
Amerika-ontdekker
Berichten: 96
Lid geworden op: 07 feb 2014, 11:02
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: Aangepaste stekker + omvormer

Bericht door Hawkery »

Ik begrijp er echt niets van :mrgreen:
Is het niet voldoende om een stekkerblok van thuis mee te nemen en dan zo'n ding te kopen om je europese stekkerkop in te steken die langs de andere kant wel in een amerikaanse stopcontact kan ?
Of moet je dan ook nog opletten wat je in je stekkerblok steekt?
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4245
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Aangepaste stekker + omvormer

Bericht door ingrid14 »

@Hawkery:
toestel + europese stekkerdoos + amerikaanse stekkerkop
de stekkers van jouw eigen toestellen passen altijd in de europese stekkerdoos

Moest je toch nood hebben aan een extra amerikaanse stekkerkop dan kan je die ook gewoon in je hotel lenen (de meesten hebben er wel)

Moest je hier nog een stekkerkop gaan kopen, kijk dan dat die breed genoeg is aan de zijde van de amerikaanse pinnetjes, dan zit hij beter vast.

Groetjes,

Ingrid
Bijlagen
reisstekker-amerika-adapter-kleur-wit.jpg
reisstekker-amerika-adapter-kleur-wit.jpg (9.35 KiB) 5180 keer bekeken
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Gebruikersavatar
Hawkery
Amerika-ontdekker
Berichten: 96
Lid geworden op: 07 feb 2014, 11:02
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: Aangepaste stekker + omvormer

Bericht door Hawkery »

super, dan had ik het toch juist :-)

Ben je zeker dat alle hotels/motels een amerikaanse stekkerkop hebben waar ik mijn stekkerdoos op kan aansluiten?
Ik wil echt niet voor verassingen staan :mrgreen:
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4245
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Aangepaste stekker + omvormer

Bericht door ingrid14 »

Ik zou er zeker 1 of 2 meenemen (1 voor de stekkerdoos en 1 voor in de badkamer)
Moest je er dan nog 1 extra nodig hebben dan kan je in het hotel aan de receptie vragen.
Ik ben er bijna zeker van dat je er kan krijgen in SF LA LV.

Ze kosten ook niet zoveel, in België zijn ze te koop bij Hema, Carrefour (soms), Blokker, AS Adventure Store.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Gebruikersavatar
Hawkery
Amerika-ontdekker
Berichten: 96
Lid geworden op: 07 feb 2014, 11:02
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: Aangepaste stekker + omvormer

Bericht door Hawkery »

ingrid14 schreef:Ze kosten ook niet zoveel, in België zijn ze te koop bij Hema, Carrefour (soms), Blokker, AS Adventure Store.
de omvormers of de stekkerblokken?
stekkerblokken vind je bijna overal in belgië (supermarkten, doe het zelf zaken, electronica zaken, ...)
het is de omvormers waar ik nog naar op zoek moet gaan ;-)
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4245
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Aangepaste stekker + omvormer

Bericht door ingrid14 »

Ik bedoelde een reisstekker (zoals afgebeeld op de foto die ik eerder postte)
Uitgang Amerikaanse pinnetjes, ingang gaatjes voor onze stekkers.

Ik weet niet wat jij met omvormer bedoelt, maar je kan je toestellen perfect opladen zonder de stroom van 110 naar 220 om te zetten.
Ook vb een elektrisch scheerapparaat werkt ginder gewoon.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Gebruikersavatar
Eduard_
Amerikafan
Berichten: 104
Lid geworden op: 08 jan 2014, 10:25

Re: Aangepaste stekker + omvormer

Bericht door Eduard_ »

In welke gevallen is een omvormer dan wel nodig/handig? Ik hoor verschillende meningen van mensen.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42299
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Aangepaste stekker + omvormer

Bericht door Martin & Marianne »

Een omvormer is alleen nodig als je een apparaat mee wilt nemen dat niet geschikt is voor 110 volt. Dat wordt hier ook duidelijk anagegeven. Wat wil jij meenemen aan apparatuur?

Marianne
Gebruikersavatar
Marenko
Amerika-expert
Berichten: 3733
Lid geworden op: 04 jul 2006, 09:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Aangepaste stekker + omvormer

Bericht door Marenko »

Wij nemen wel een omvormer mee, maar reizen dan ook met een camper en hebben niet altijd stroom op de campgrounds. De omvormer gebruiken we dan door onderweg de omvormer in de sigarettenaansteker (12 volt aansluiting) te steken en zo kunnen we onderweg dan eventueel batterijen, laptop etc opladen.
Gebruikersavatar
Annie
Amerika-expert
Berichten: 4594
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Partner van: Rob
Aantal x V.S. bezocht: 20
Locatie: Biggekerke
Contacteer:

Re: Aangepaste stekker + omvormer

Bericht door Annie »

Wij hebben ook altijd een omvormer mee en reizen meestal met een camper, we boondocken nogal eens,en dan hebben we geen stroom. of we moeten de generator aan doen
Ook als we met een auto reizen is het makkelijk, als je vergeet iets op te laden in het hotel.
Ivoamerika
Amerika-ontdekker
Berichten: 74
Lid geworden op: 31 mei 2014, 13:37

Re: Aangepaste stekker + omvormer

Bericht door Ivoamerika »

Wij willen volgend jaar met de camper naar de VS, dus als ik het dan allemaal goed begrijp is het voor ons handiger om óók een omvormer mee te nemen?
Gebruikersavatar
Marenko
Amerika-expert
Berichten: 3733
Lid geworden op: 04 jul 2006, 09:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Aangepaste stekker + omvormer

Bericht door Marenko »

Als je van plan bent om vaak op campgrounds zonder voorzieningen te staan is dit wel handig. Maar wij hebben het de eerste paar jaar ook zonder gedaan. Alleen toen hadden we nog geen Ipad's en smartphones die na een dag leeg zijn :mrgreen: Als je om de twee a drie dagen dan op een campground met stroom staat kom je ook een heel eind.
Emergo
Amerika-ontdekker
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 mei 2014, 19:17

Re: Aangepaste stekker + omvormer

Bericht door Emergo »

Dit is al een oud topic maar toch nog even een tip: een 12v auto usb lader
(zoiets: http://www.bol.com/nl/p/belkin-micro-au ... 012149922/)

werkt zowel in NL als in de USA, en daarmee kun je je camera, telefoon etc. in de auto me opladen. Als je dan ook nog een 110v usb charger koopt kun je dat zelfde usb kabeltje in het hotel gebruiken.

Als je stekker uit het stopkontact valt kun je proberen de twee platte pinnetjes ietsjes uit elkaar te buigen en dan blijft ie beter zitten.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer