Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

ESTA of B-2 visum

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
US-fanboy
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: ESTA of B-2 visum

Bericht door US-fanboy »

Jrabakker schreef: Dat klinkt leuk, maar kan in de meeste luchthavens in Amerika helemaal niet, want die hebben geen transit zone. Als je op een buitenlandse vlucht de USA binnekomt MOET je eerst langs immigrations, dan langs customs met je koffer, die vervolgens weer inchecken en pas dan kun je door naar je vlucht verder het buitenland in. En als je door immigrations gezien bent, begint die 90 dagen termijn te lopen.
Natuurlijk hebben grote vliegvelden wel een transit zone. En vliegvelden waar geen transitzone is, daar zullen luchtvaartmaatschappijen geen tussenstop hebben (voor vluchten die doorvliegen naar buiten de VS). En als je vanuit Canada een tussenlanding maakt op een Amerikaanse luchthaven en doorvliegt naar buiten de VS, hoef je niet door immigrations en hoef je niet je koffers opnieuw in te checken. Dat is alleen als je op doorreis bent van buiten de VS naar binnen de VS.
Harry
Amerika-expert
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door Harry »

Deze info klopt niet hoor, vliegvelden in de VS hebben geen transitzone waarin je kunt verblijven zonder door immigrations te moeten. Alle passagiers van buiten de VS moeten door immigrations, of je nu doorvliegt naar een plaats buiten de VS of niet.
Jrabakker
Amerikakenner

Bericht door Jrabakker »

US-fanboy schreef:
Jrabakker schreef: Dat klinkt leuk, maar kan in de meeste luchthavens in Amerika helemaal niet, want die hebben geen transit zone. Als je op een buitenlandse vlucht de USA binnekomt MOET je eerst langs immigrations, dan langs customs met je koffer, die vervolgens weer inchecken en pas dan kun je door naar je vlucht verder het buitenland in. En als je door immigrations gezien bent, begint die 90 dagen termijn te lopen.
Natuurlijk hebben grote vliegvelden wel een transit zone. En vliegvelden waar geen transitzone is, daar zullen luchtvaartmaatschappijen geen tussenstop hebben (voor vluchten die doorvliegen naar buiten de VS). En als je vanuit Canada een tussenlanding maakt op een Amerikaanse luchthaven en doorvliegt naar buiten de VS, hoef je niet door immigrations en hoef je niet je koffers opnieuw in te checken. Dat is alleen als je op doorreis bent van buiten de VS naar binnen de VS.
Nou dan wil ik weten welke. Ik vlieg heel veel op de usa vanuit het buitenland, en heb de grootste vliegvelden gezien (Miami, Atlanta, Detroit, Chicago, etc). Bij al deze vliegvelden wordt je als je op een buitenlandse vlucht binnenkomt, eerst via immigration geleid, en daarna naar customs. Zodra je deze inspecties hebt gehad, ben je vrij om je door het hele vliegveld te begeven, en kun je dus ook gewoon het vliegveld uitlopen.

Als je eerst 90 dagen in de usa was, toen naar canada ging, en uiteindelijk de usa weer binnenkomt (al is het maar voor een transfer), dan ben je in overtreding van de 90 dagen requirement.

Je kunt inderdaad wel vanuit Canada naar de USA vliegen zonder verdere inspectie in de USA, maar dat kan alleen als je op het Canadese vliegveld bent gezien door US immigrations. Als dit niet het geval zou zijn, zou dit de makkelijkste route ooit zijn om de USA binnen te komen zonder inspectie door us immigrations.

En airlines bieden bijna geen vluchten met echte tussensstops, je koopt een ticket van a naar b, maar dat kan bestaan uit zo'n beetje iedere combinatie van 2 vluchten. Bij het verlaten van het vliegtuig wordt er geen onderscheid gemaakt tussen mensen die hun eindbestemming hebben bereikt, en mensen die doorvliegen naar een andere buitenlandse bestemming. Dus iedereen moet door immigration.
===== Permanent Resident since July 23, 2014 =====
US-fanboy
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door US-fanboy »

Ik had ongelijk ! Je moet inderdaad altijd door immigrations en customs.

Afbeelding
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

In de US mag je zonder visum maximum 90 dagen verblijven (als Nederlander/Belg).
In Canada mag je zonder visum 6 maanden verblijven. Dus misschien, als je langer wilt reizen, dan maar wat meer van Canada zien dan van Amerika? (alhoewel er in de US wel veel meer aantrekkelijke dingen zijn voor toeristen indien je maanden aan een stuk wilt verblijven, vind ik.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Rens88
Amerika-ontdekker

Bericht door Rens88 »

Bedankt voor de reacties,

Ga ik dan zeker rekening houden als ik in Canada wil beginnen.

@ kastelke
Ik wil sowieso max 6 maanden gaan mischien korter dus kan ik het mooi verdelen :)
Maar bedoel je dan dat er meer steden te bezoeken zijn of is er kwa natuur ook meer te zien?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

De 10 grootste steden in de US hebben allemaal meer dan 1 miljoen inwoners.
Er zijn in Canada maar 3 steden met >1 miljoen inwoners. Brampton, Mississauga en Hamilton staan in de top 15 en liggen allemaal op maximaal 30 minuten van waar ik woon. Dat zou ik nu niet bepaald toeristische trekpleisters noemen.

Ik denk dat qua natuur de US veel diverser is.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
amerika-canada
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door amerika-canada »

Dag allen,

ik ga studeren in Canada vanaf september tot en met december.

Mijn plan was om in Augustus naar New york af te reizen, daar heb ik familie. Vanaf daar maken we een roadtrip naar Canada. Dan blijf ik 4 maanden in Canada en eind december pak ik de bus van Canada naar New York en verblijf ik bij familie. In Januari vlieg ik vanaf New York weer terug naar Nederland. Ik heb een aantal vragen omtrent de ESTA.

1. Ik verblijf dus 2/3 weekjes vooraf Canada en 2/3 weekjes na Canada in Amerika --> Minder dan 90 dagen dus.
Hoe kan de douane na of ik daadwerkelijk minder dan 90 dagen in Amerika verblijf omdat op mijn ticket een datum van ..augustus-..Januari zal staan. En hierbij bedoel ik als ik aankom in Amerika, dan zullen ze vast mijn retourticket willen zien etc.?

2. Hoe vaak kan je heen en weer over de grens van Canada/Amerika. Met andere woorden, hoe vaak kan ik de green Weiver Card gebruiken.

Ik hoop dat jullie me uit de brand helpen.
amerika-canada
Amerika-ontdekker

Ik las nog even de forum grondiger en de teller gaat nog steeds door als je naar canada gaat.. zou dus beter een toeristenvisum moeten aanvragen??
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Ja, een esta gaat het niet worden. Je moet zorgen dat je binnen 90 dagen na je aankomst in NYC weer in Amerika bent. Sterker nog: je moet binnen 90 dagen helemaal weg uit de VS! Als je in augustus aankomt in de VS dan zal je esta aflopen ergens in november. En dat kan de US Immigrations (en niet de douane) dus heel goed zien. In principe kan je binnen de geldigheid van je esta vaak op en neer naar Canada maar je kan wel vragen verwachten als je dat erg vaak doet. Een toeristenvisum aanvragen is een alternatief maar je moet wel een aantal dingen kunnen aantonen zoals band met Nederland en of je het verblijf wel kan bekostigen. Als je aanvraag voor een toeristenvisum afgewezen wordt dan mag je ook geen esta meer aanvragen.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Er zijn hier op het forum de laatste tijd veel mensen bij wie een B visum is afgewezen, met alle gevolgen van dien. Ik zou allereerst eens kijken of je het allemaal niet anders kan plannen, zodat je wel op een esta kunt reizen.
Terug in Texas!
Jrabakker
Amerikakenner

Bericht door Jrabakker »

Kan niet garanderen dat het correct is, maar volgens mij als je officieel studeert in Canada (en daar dus een visum voor hebt), dan geldt weliswaar de 90 dagen regel, maar omdat je in Canada 'woont', hoef je niet de 'contiguous territories' van de USA te verlaten.

Daarmee wordt de 90 dagen teller dus wel gereset als je weer teruggaat naar Canada.

Edit

Info:

"Trips to Canada, Mexico, or nearby Islands

If you are admitted to the United States under the VWP, you may take a short trip to Canada, Mexico, or a nearby island and generally be readmitted to the United States under the VWP for the remainder of the original 90 days granted upon your initial arrival in the United States. Therefore, the length of time of your total stay, including the short trip, must be 90 days or less. See the Customs and Border Protection (CBP) website..

Citizens of VWP countries* who reside in Mexico, Canada, or a nearby island are generally exempted from the requirement to show onward travel to another country* when entering the United States. Learn more at the CBP website.." (rode tekst door mij gekleurd)

http://travel.state.gov/content/visas/e ... ogram.html
amerika-canada
Amerika-ontdekker

Omdat een visum niet noodzakelijk is voor canada (als je minder dan 6 maanden blijft) was ik niet van plan om een visum aan te vragen. Maar als dat makkelijker gaat dan een visum voor Amerika, kan ik dat beter doen. Overigens ontvang ik hele diverse reacties op mijn verhaal van visumbureaus.de een zegt dat het geen probleem is. De ander zegt dat ik beter terug kan reizen vanaf canada ipv weer naar amerika te gaan. Heb zelfs naar amerika gebeld maar immigration gaf me het nummer van border security ofzo en die nam niet op.....de ambassade hier is ook moeilijk te bereiken zeg. 15 euro voor een telefoongesprek en dan moet je visa-gegevens via de telefoon verstrekken :s
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Met een visum voor Canada zit je safe om datgene te doen dat je wilt: USA - Canada - USA.
Vraag is of je in aanmerking komt voor een studentenvisum voor Canada.
Welk programma ga je doen, aan welke school? Hoeveel credits/uren is je cursus? Hoe lang duurt die cursus?
Elke
amerika-canada
Amerika-ontdekker

Ik ga in mijn vrije keuzeruimte (minor) de fall periode aan de university of Ottawa volgen. De fall periode duurt van 2 september tm 16 dec. Omdat mijn school officieel 1 februari begint heb ik dus tijd rondom de fall-periode om te reizen. Ook is het zo dat mijn bachelorstage, waar ik nog hard op zoek ben, in maart begint. De deadline is 1. Februari om papierenwerk etc. In te leveren dus daarvoor moet ik al in Nederland zijn, wil ik mijn bachelor op tijd afronden (en dat wil ik heel graag)

De familie in amerika is mijn vaders broertje enn zijn gezin. Ze mAken het ook mogelijk dat ik in canada kan studeren (financieel). Ik weet niet of dit in mijn voordeel werkt of niet voordat de ambassade denkt dat ik dus familie heb die me kan helpen met settelen daar. Omdat ik hier aan de vU studeer en een stage moet volgen vind ik dat ik aantoon dat ik geen plannen heb om te blijven daar. Verder weet ik niet hoe de consulaat hierover zal denken..
amerika-canada
Amerika-ontdekker

Dit is het antwoord van de consulaat:
http://amsterdam.usconsulate.gov/non-im ... visas.html

please follow the instructions for non-immigrant visa application. Please bring a copy of your student visa when you apply for your visa.

You will be in North America more than 90 days (US and Canada).

Kindest,

Dus moet een studentenvisum aanvragen om een visum voor amerika te krijgen. En of het zeker is dat ik die kryg??
Jrabakker
Amerikakenner

Bericht door Jrabakker »

Om jezelf een boel ellende te besparen zou ik toch maar overwegen je plannen aan te passen: laat 1 van je bezoeken aan Amerika vallen, of die aan het begin, of die aan het einde.

Belangrijk: dan moet je er ook voor zorgen dat je vliegreis niet alsnog via de US gaat, want dan heb je hetzelfde probleem.

Dus of eerst naar New York, familie bezoeken en vervolgens naar Canada. Na afronden studie direct terugvliegen naar Nederland, zonder tussenlanding in de USA; of eerst rechtstreeks naar Canada om te studeren (zonder tussenlanding in de US), en na je studie via de familie in NY weer naar huis.

Ik ben bang dat als je een visumaanvraag (B2) doet, deze afgewezen zou worden omdat je te weinig banden met Nederland kunt aantonen. En zoals al aangegeven, als je bent geweigerd voor een visa, mag je ook NOOIT meer op ESTA reizen.
amerika-canada
Amerika-ontdekker

Ja klopt dat heb ik inmiddels ook al overwogen. Kom ook nog lekker duur uit met de vliegtickets. Eerst naar NY dan , vanaf Ny nog een retourtje CAli, dan naar canada. Na afloop van mijn studie reis ik niet direct terug :) ga nog even langs familie in Vancouver en vanaf daar of Toronto vlieg ik weer terug. Alleen mijn familie (en ik) begrijpen niet waarom het consulaat zo moeilijk zou moeten doen. But hey not gonna take risks.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer