we waren de vorige keer de VS binnengekomen op 29/03. Nu op 24/06, wat dus nog binnen de 3 maand was sinds 29/03. De douanebeambte vroeg ons hoe lang we deze keer bleven en we hebben geantwoord dat we pas 3 weken later via Seattle de VS zouden verlaten. Op dit ogenblik kon hij dus niet anders dan een stempel plaatsen in ons paspoort want we zouden uiteraard die 3 maand overschrijden als hij geen nieuwe aankomstdatum in ons paspoort stempelde. Dat heeft hij dus, om één of andere bizarre reden, niet gedaan. Hij was wel van alles aan het vragen over al die Arabische stempels in mijn paspoort, misschien hij is daardoor "vergeten" om het te doen.
In elk geval gaat hij hier in de fout. Ik kijk achteraf niet meer in mijn pas of hij daar een stempel in geplaatst heeft. Er staan er ook zodanig veel in, dat ik wel iets anders te doen heb dan zijn werk te controleren...
Uiteraard kan men via een simpele druk op de knop zien of we al dan niet de 24/06 de VS opnieuw binnengekomen zijn. Sommige bordercontrol officers wanen zich echter zowat God, zolang ze in die neutrale zone zitten. Meestal zijn het dan mister nobody's 1x ze hun kantoor achter zich laten, maar hier kunnen ze zich dus affirmeren.
Men moet zich ook de situatie ter plaatse voorstellen, en niet, vanachter een pc in België/Nederland.
Nadat we, na een half uur aanschuiven, eindelijk bij de eerste controle komen, worden de gewone vragen gesteld ivm alcohol, wapens, drugs enz. Alles lijkt ok, maar ineens kleeft ze een oranje blad op onze voorruit en wijst ons waar we moeten naartoe rijden. We komen op een grote parking waar er al direct een echt ettertje naar ons komt en ons 'beveelt' ons voertuig te verlaten. Hij 'beveelt' mij ook de sleutels te geven en hij legt ze ostentatief op de ruitenwisser. Hij wijst ons vervolgens een deur waar we binnen moeten gaan. Wel, ik verzeker jullie, op het moment dat wij die deur opentrokken waanden we ons al in Guantanamo : die zaal zat vol met allerlei mensen die je liever niet als schoondochter/zoon ziet... We waren overigens ook de enige blanken tussen dat zootje ongeregeld.
De man die wij troffen bleek wel van goede wil te zijn maar kon dus blijkbaar niet anders dan ons toch 6$ pp te laten betalen. Ik moet de eerste nog ontmoeten die zal zeggen dat zijn collega een fout gemaakt heeft...
Na een half uur waren we opnieuw buiten, maar dat zal allicht meer te maken gehad hebben met het feit dat hij zelf direct kon zien dat we op 24/06 in Atlanta aangekomen waren en waarschijnlijk heel wat minder met mijn "gepalaver"

In elk geval : de volgende keer draai ik zorgvuldig blaadje per blaadje in mijn paspoort om te controleren of er wel degelijk een juiste stempel in staat...