Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Altijd stempel in het paspoort controleren!

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
kalaman
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Re: Altijd stempel in het paspoort controleren!

Bericht door kalaman »

sinds vandaag opnieuw thuis en dus wat tijd om te reageren/verduidelijken :

we waren de vorige keer de VS binnengekomen op 29/03. Nu op 24/06, wat dus nog binnen de 3 maand was sinds 29/03. De douanebeambte vroeg ons hoe lang we deze keer bleven en we hebben geantwoord dat we pas 3 weken later via Seattle de VS zouden verlaten. Op dit ogenblik kon hij dus niet anders dan een stempel plaatsen in ons paspoort want we zouden uiteraard die 3 maand overschrijden als hij geen nieuwe aankomstdatum in ons paspoort stempelde. Dat heeft hij dus, om één of andere bizarre reden, niet gedaan. Hij was wel van alles aan het vragen over al die Arabische stempels in mijn paspoort, misschien hij is daardoor "vergeten" om het te doen.
In elk geval gaat hij hier in de fout. Ik kijk achteraf niet meer in mijn pas of hij daar een stempel in geplaatst heeft. Er staan er ook zodanig veel in, dat ik wel iets anders te doen heb dan zijn werk te controleren...

Uiteraard kan men via een simpele druk op de knop zien of we al dan niet de 24/06 de VS opnieuw binnengekomen zijn. Sommige bordercontrol officers wanen zich echter zowat God, zolang ze in die neutrale zone zitten. Meestal zijn het dan mister nobody's 1x ze hun kantoor achter zich laten, maar hier kunnen ze zich dus affirmeren.

Men moet zich ook de situatie ter plaatse voorstellen, en niet, vanachter een pc in België/Nederland.
Nadat we, na een half uur aanschuiven, eindelijk bij de eerste controle komen, worden de gewone vragen gesteld ivm alcohol, wapens, drugs enz. Alles lijkt ok, maar ineens kleeft ze een oranje blad op onze voorruit en wijst ons waar we moeten naartoe rijden. We komen op een grote parking waar er al direct een echt ettertje naar ons komt en ons 'beveelt' ons voertuig te verlaten. Hij 'beveelt' mij ook de sleutels te geven en hij legt ze ostentatief op de ruitenwisser. Hij wijst ons vervolgens een deur waar we binnen moeten gaan. Wel, ik verzeker jullie, op het moment dat wij die deur opentrokken waanden we ons al in Guantanamo : die zaal zat vol met allerlei mensen die je liever niet als schoondochter/zoon ziet... We waren overigens ook de enige blanken tussen dat zootje ongeregeld.

De man die wij troffen bleek wel van goede wil te zijn maar kon dus blijkbaar niet anders dan ons toch 6$ pp te laten betalen. Ik moet de eerste nog ontmoeten die zal zeggen dat zijn collega een fout gemaakt heeft...
Na een half uur waren we opnieuw buiten, maar dat zal allicht meer te maken gehad hebben met het feit dat hij zelf direct kon zien dat we op 24/06 in Atlanta aangekomen waren en waarschijnlijk heel wat minder met mijn "gepalaver" :wink: .

In elk geval : de volgende keer draai ik zorgvuldig blaadje per blaadje in mijn paspoort om te controleren of er wel degelijk een juiste stempel in staat...
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

OK, ik snap het nu geloof ik. Ik ben wel heel benieuwd welke einddatum er uiteindelijk op je I94 is gezet. Was dat 90 dagen vanaf die datum, of 90 dagen vanaf 24/6? Voor 6 dollar een paar weken vakantie bijkopen zou toch best een goeie deal kunnen zijn :wink:
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Op de I-94 stond de dag dat ze ons die gegeven hebben, nl 14 juli. Maar daar heb je niet veel aan natuurlijk vermits de terugvlucht tóch vast ligt.
US-fanboy
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door US-fanboy »

Much ado about nothing 8)
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

US-fanboy schreef:Much ado about nothing 8)
makkelijk gezegd van achter een computerscherm in Europa en achteraf makkelijk praten. Maar blijkbaar vind jij het niet nodig dat ik de forumleden op dergelijk ongemak wijs... :?
Jrabakker
Amerikakenner

Bericht door Jrabakker »

En voor iedereen die op een visa de USA binnenkomt: check op i94.cbp.dhs.gov wat je daadwerkelijke entry gegevens en uiterste verloopdatum (admit until date) is. De ambtenaar kan z'n datumstempel verkeerd hebben ingesteld, maar de website is de bepalende datum.
===== Permanent Resident since July 23, 2014 =====
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Nou vind ik dat wel erg vergezocht en veel gevraagd hoor. Ik vraag me ook af of zoiets ooit voor problemen heeft gezorgd. De datumstempel geeft overigens de date of entry, en er staat dan met de hand bijgeschreven tot wanneer de I94 geldig is.

De website geeft aan dat gegevens tussen maart en mei mogelijk (nog?) niet in het systeem zijn verwerkt, dat werkt weer lekker daar :?
US-fanboy
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door US-fanboy »

kalaman schreef:
US-fanboy schreef:Much ado about nothing 8)
makkelijk gezegd van achter een computerscherm in Europa en achteraf makkelijk praten. Maar blijkbaar vind jij het niet nodig dat ik de forumleden op dergelijk ongemak wijs... :?
Nee joh, dat is het niet. Ik heb je hele avontuur nog eens doorgelezen en het enige ongemakje dat ik dacht te hebben gelezen was een vertraging van een half uurtje. En natuurlijk mag je de hele wereld daar op wijzen maar ik mag daar dan ook commentaar op geven in een forum want dat is de functie van een forum.

Zoals ik het zie in je startverhaal doe je voorkomen alsof je de meest barre ontberingen hebt doorstaan en dat je God op je blote hebt moeten danken dat je Amerika nog in mocht komen. Daarna komt het hele verhaal en dat komt in het kort neer op dat je ff apart werd genomen, dat er beter werd gecontroleerd of je naar binnen mocht, dat de man op zijn computer zag dat je naar binnen kon en je kon weer verder. Ow ja... $ 6 lichter.

Maar meer dan dat was het niet.
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

US-fanboy schreef:Zoals ik het zie in je startverhaal doe je voorkomen alsof je de meest barre ontberingen hebt doorstaan en dat je God op je blote hebt moeten danken dat je Amerika nog in mocht komen.
Mijn verhaal aan het forum was dat je best controleert of er een stempel in je paspoort staat (zoals ook de titel van het topic is), niets meer en niets minder.
Als jij daar "de meest barre ontberingen" en "God op de blote ??? hebt moeten danken" van maakt, dan is dit voor jouw rekening en lees jij toch wel héél wat tussen de regels wat er helemaal niet staat.
Dit is wel een heel vrije/bizarre vorm van interpretatie...
Voor mij in elk geval einde discussie.
Radarlove
Amerikafan
Partner van: Evie
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door Radarlove »

Ik kijk dat na bij het binnenkomen, en bij het verlaten wordt er geen stempel gezet, maar ik laat de dagstempel van de grenspolitie op Zaventem steeds onder de Amerikaanse inreisstempel zetten (moet je specifiek vragen), op die manier heb je steeds ontegensprekelijk bewijs dat je op tijd buiten bent gegaan. Administratie wil al eens mislopen, weet je.
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Radarlove schreef:ik laat de dagstempel van de grenspolitie op Zaventem steeds onder de Amerikaanse inreisstempel zetten (moet je specifiek vragen), op die manier heb je steeds ontegensprekelijk bewijs dat je op tijd buiten bent gegaan. Administratie wil al eens mislopen, weet je.
Dit is een goed idee :thumbup: , ik wist zelfs niet dat dit kon...
RNA
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door RNA »

Als je in Nederland terug komt krijg je niet eens een stempel.
Afbeelding WA, NY, NJ, PA, MD, VA, FL, TX, MN, HI + Puerto Rico - nog 40 te gaan

Afbeelding
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

In België ook niet, maar blijkbaar kan je dat vragen... Benieuwd hoe zo'n altijd verveeld kijkende beambte daar op reageert :?
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Ik weet het niet hoor, maar volgens mij maakt zo'n Belgische stempel toch maar weinig indruk in de VS :?

Een Belgische stempel had Kalaman in dit verhaal ook echt niet geholpen, want wat er ontbrak, was een bewijs van inreizen in zijn paspoort. Dat is de enige reden dat hij alsnog die I94 moest kopen.
girliecathy
Amerikakenner

Bericht door girliecathy »

Als je een overstap hebt via Europa kom je ook niemand tegen die in je paspoort kijkt.
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Een aantal jaren geleden reisde ik via Frankfurt naar Montreal en moest tijdens de overstap langs de bundesgrenzschutz op de luchthaven in Frankfurt. Ihre personalsausweis bitte!
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Maar ja, dat is EU- uitreis, geen EU-overstap.
Pascal
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 23

Bericht door Pascal »

Radarlove schreef:...op die manier heb je steeds ontegensprekelijk bewijs dat je op tijd buiten bent gegaan...
Tenzij je paspoort verlopen is op je volgende reis en je daar staat met een nieuw, blanco exemplaar. :mrgreen: :lol: :blink:
En ja, met onze geldigheidsduur van amper 5 jaar in België komen die jaren sneller dan je denkt
Radarlove
Amerikafan
Partner van: Evie
Aantal x V.S. bezocht: 0

Bericht door Radarlove »

Wanneer je Schengen binnenkomt, waar dan ook, passeer je steeds bij een politie ambtenaar die de identiteitscontrole even nakijkt. Je kan misschien stellen dat zo'n Belgische, of Nederlandse, stempel weinig indruk maakt, maar niets is minder waar: dit zijn officiële dagstempels en eenieder land (dat lid is van de VN dacht ik) moet daar rekening mee houden.

Je krijgt dat niet automatisch, ik vraag dat dus specifiek om de dagstempel onder mijn inreisstempel te zetten. Dit in ontegensprekelijk bewijs dat je het land verlaten hebt, immers kan je geen officiële dagstempel van Zaventem of Schiphol in de VS bekomen, ook niet op de ambassade dus.

Je hebt het recht om bij verval van paspoort dit bij te houden. De eerste keer dat ik op een nieuw paspoort naar de VS reis nadat mijn oude vervallen is, neem ik de oude ook mee als backup moesten ze moeilijk doen. Opnieuw, hoe zelden ook, administratie loopt al eens mis.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Het gaat pas (serieus) fout als je verkeerd in het computersysteem staat. Het zou me verbazen als je op dat moment iemand weet te overtuigen met een Belgische stempel, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer