Na lang zoeken, vond ik een leuk huisje in Pacific Grove - dichtbij het strand. Toch maar even geïnformeerd wat de 2 nachten ons exact gingen kosten maar dat bleek duurder dan de site aangaf. Dus netjes laten weten dat het boven ons budget kwam en dat ik op zoek ging naar iets anders. Gelijk ging er $36 af per nacht en nadat ik gisteren nog niet kon reageren, kreeg ik vanmorgen een mail met het bericht dat ze de prijs wil aanpassen aan ons budget. Nou dan mag ze er wel $100 per nacht afhalen haha
Is het normaal dat er onderhandeld wordt over prijzen? Zo ja, had ik dat dan maar eerder geweten
Hoor graag jullie ervaring hiermee.
Hotelovernachtingen zijn zeeeeeer geschikt om mee te 'pingelen' is mijn ervaring. De eerste keren had ik ook wat schroom maar zie het als een sport! Wat ik altijd doe is eerst vragen wat de prijs van een kamer is. Dan of er misschien een AAA korting (met je NL ANWB pasje) of een kortingbon geldig is (zwaaien met je hotelcouponboekje). Natuurlijk altijd vriendelijk en beleefd blijven. Heel vaak is mijn ervaring, kan er een heleboel. Ik heb korting gekregen met mn Nederlandse bibliotheekpas (die zat nog in mn portemonnee), mn airmilespasje etc etc. Het gaat vooral goed als er veel kamers vrij zijn natuurlijk, ik doe het ook alleen in een lege lobby en houd nooit de boel op voor andere gasten. Ik heb zelfs hotels gehad die coupons van andere hotels accepteerden (vroeg ik gewoon waarom ze niet in het couponboekje stonden Als we het niet een skonden waren zei ik vriendelijk gedag en ging bij de buren informeren en daar lukte het vaak wel. Ik deed ook vaak eerst een rondje (bij veel hotels bij elkaar) en vroeg dan gewoon de prijzen en mogelijkheden. Als bv de La Quinta 50 dollar was ging een concullega op 45 zitten. Veel receptiemensen is mijn ervaring vinden het ook leuk een praatje te maken. Dus: zet je schroom op zij en probeer het eens, de ene keer kan het een andere keer niet, succes!
Maar het kan niet bij alle hotels. Hoe hoger de prijscategorie, hoe lastiger het (over het algemeen) wordt.
In de goedkopere motels is vaak veel te regelen.
Bij een 4* zakenhotel in een stad daarintegen wordt pingelen echt lastig. Wel is daar dan juist vaak weer een (gratis) upgrade naar een betere kamer te regelen bij het inchecken.
Bij B&B's en andere kleine, private owned accomdaties is het wisselend. Daar ligt het puur aan de bezettingsgraad en de manier van zaken doen van de eigenaren. Sommige houden strict vast aan hun prijs (zelfs als dat betekent dat het leeg blijft) terwijl sommige heel graag willen verhuren en je tegemoet komen. Maar pas bij dit soort kleinschalige accomodaties wel op met onderhandelen, het kan ook verkeerd vallen als je echt lage biedingen gaat doen.
Onderhandelen over hotelprijzen is heel normaal hoor! Nu ben ik een pingelaar in hart en nieren, dat heb ik geleerd van mijn vader, een rasechte handelaar. Ik onderhandel over bijna alles en bijna overal. Oké, misschien overdreven. Ik onderhandel niet bij de Kruidvat en de Appie, en ook niet in een kledingwinkel. Hoewel........ toch wel. Als ik ergens een showroommodel kan kopen, of de laatste in een serie, of een kledingstuk met een klein vlekje, dan onderhandel ik over de prijs. Als ik een hotelkamer vooraf boek tegen vaste niet-annuleerbare prijzen, dan ga ik aan de balie niet onderhandelen. Maar als ik rechtstreeks bij de accommodatie boek, dan vraag ik -ook per mail- altijd naar de goedkoopste prijzen, en dan mail ik rustig een paar keer over een weer om daar nog wat vanaf te krijgen. Ik gooi alles in de strijd, en voor mij is het echt een spel. Het lukt vaak! In landen als Turkije kan ik dan ook mijn hart ophalen, heerlijk vind ik dat! Maar ook in Nederland: de zwarte markt in Beverwijk, gewoon op de weekmarkt, of bij het kopen van dure artikelen in de winkel. Ik onderhandel echt overal en altijd. Krijg je niet altijd iets van de prijs af, het lukt wel vaak om er dan een accessoire gratis bij te krijgen. Je moet natuurlijk wel weten waarover je onderhandelt, je moet dus bekend zijn met het aanbod en de prijzen elders.
Enniewee: onderhandelen in Amerika over hotelprijzen doe ik dus ook altijd, zeker als ik dus rechtstreeks contact heb met de eigenaar. En als ik ergens naar binnen loop aan de balie ook. Ik gebruik tijdens de reis trouwens ook regelmatig priceline of hotwire. Ergens op de parkeerplaats van een hotel of een fastfoodketen op zoek naar een wifi verbinding, en ter plekke een hotel geboekt voor dezelfde dag. Zou ik niet proberen bij de Grand Canyon of Yellowstone bijvoorbeeld, maar wel prima op meer algemenere plekken.
Edit: wat Roelb schrijft herken ik wel: bij luxe hotels onderhandel ik vaak over de kamer. Zelfs als ik vooraf geboekt heb via priceline. Er is altijd wel een reden (verjaardag, anniversary, omdat ik zo blij ben........ ik klets er een verhaaltje aan) om te vragen naar een kamer met een mooie ligging bijvoorbeeld (uitzicht). Daar houd ik namelijk erg van! Een upgrade kan mij persoonlijk niet zoveel schelen. Toen wij in Chicago wat gedoe hadden met slechte service (ze vergaten verschillende keren onze kamer schoon te maken), kregen we ook wat aangeboden. Een fruitmand of een fles wijn? Neuh, geef maar een ontbijtje, of gratis parkeren bijvoorbeeld. Lukte prima toen! Gewoon vragen wat je wil hebben.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty" Winston Churchill
Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Dat is zo grappig bij jou, Jasmino. Ik ken in je real life als een heel hartelijk, bescheiden iemand. Toen je me een paar jaar geleden over je baan vertelde - en nu weer in posts als deze - is dat zo'n mooi contrast. Ik ga je in mijn achterhoofd houden voor als we straks weer een flinke verbouwing tegemoet zien. En mogelijk een nieuwe (tweedehands) auto gaan kopen. Mag je van alles wat je eraf weet te kletsen de helft (< en dat percentage krik je natuurlijk ook weer op ) houden, want de man des huizes en ik zijn echt de minst assertieve personen ter wereld, vrees ik.
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
Het is niet echt onderhandelen, maar ik word wel gehaaider om een klacht in te dienen als iets niet klopt. Vroeger (help ik word oud dat ik dit ga zeggen ) dacht ik altijd, laat maar als er iets echt niet klopte. Afgelopen vakantie had ik een hotel geboekt met zwembad. Alleen bleek dat zwembad na de verbouwing alleen nog te bestaan op de website. Ik had de overnachting met Hilton punten geboekt en heb daar na de vakantie een net mailtje over gestuurd : binnen twee dagen stonden al mijn punten weer terug op mijn account . (blijkt beleid Hampton Inn als je niet 100% tevreden bent) Daar nu een mooie overnachting voor een komende trip met mijn moeder naar NY voor kunnen reserveren . Een soort van onderhandelen achteraf dus
Leuk verhaal Jacqueline. Je kan wat dat betreft je hart ophalen in Marokko
Mijn man is een echte onderhandelaar. Wij hebben diverse nachten met fikse korting of zelfs gratis overnacht.
In 2008 hadden wij 3 nachten geboekt bij een hotel in NY. Toen wij daar aankwamen hadden ze alleen een 1 persoonsbed en geen kinderbedje voor onze toen 4 jarige. De volgende dag excuseerde de manager zich en hoefden wij maar 1 nacht te betalen.
In Savannah hetzelfde jaar, kwamen we in een motel. TOen ik de lakens opensloeg lag er bloed op. Mijn man is toen gelijk gaan klagen. We kregen een andere kamer en we hoefden niets te betalen.
In datzelfde jaar in Pittsburgh hadden we een mooi hotel in het centrum. Mijn man houdt altijd van een praatje en ging later op de avond met de receptionist praten. Die was lichtelijk in paniek omdat hij zijn autosleutels kwijt was. Toen mijn man naar het (openbare) toilet ging zag hij daar de sleutels liggen. De receptionist was zo blij dat hij terplekke de rekening halveerde.
In Miami logeerde we een nacht bij een Best Western. Toen we gingen slapen (man sliep in een ander bed) kreeg hij opeens last van jeuk. Hij is toen dezelfde avond nog naar de apotheek gegaan en volgens die vrouw waren het bedvlooien (ieeuw). Ook hier ging de rekening in de prullenbak.
Dit zijn dus voorbeelden van domme pech en soms gewoon geluk.
Als er iets niet goed is of niet naar tevredenheid inderdaad altijd er iets van zeggen. Wij hadden eergisternacht een kamer bij het W Hotel op Starwood punten, maar de kamer was erg warm. Mijn man zei daar bij het uitchecken wat van en prompt hoefden we de parkeerkosten ($50!) niet te betalen. Dit geldt trouwens ook voor in restaurants, we hebben al heel vaak meegemaakt dat dingen van de rekening werden gehaald als ze niet meteen naar tevredenheid waren.
Wij hadden afgelopen september een cabin in Furnace Creek, Death Valley. Vantevoren gereserveerd en betaald, $169,12 voor 1 nacht. Buiten t feit dat we dit al behoorlijk prijzig vonden voor 1 nacht, rekent men ook nog een resort fee van $15, te betalen bij t uitchecken (wisten we niet).
Bij 't inchecken 's avonds werd ons vrolijk medegedeeld dat er geen stromend water was van 's avonds 22:00 tot 's ochtend 10 uur ivm werkzaamheden.. Nou vooruit, dan maar naar t zwembad om wat af te koelen. Echt afkoelen doe je daar niet aangezien t 's nachts ook nog 30 graden is, evenals de temperatuur van t zwembad.
Bin binnenkomst in de cabin viel ons al gelijk de dikke stofranden langs de plinten op, en rondom de nachtkastjes langs t bed was al maanden niet gezogen. Toen we de volgende dag onze spullen hadden ingepakt en om half 11 wilden douchen, bleek dat er nog steeds geen water was (ondanks dat was toegezegd tot 10 uur)... Toen ben ik toch even flink gaan klagen bij de receptie, wel beleefd gebleven maar toch aangegeven dat t niet normaal was om zo'n bedrag te moeten betalen + resort fee zonder dat we ook maar stromend water hebben gezien (bij 40 graden buitentemperatuur). Ook geklaagd over de smerige cabin. Prompt ging er 50% van de prijs af, en werd er $78 teruggestort op de creditcard (de resort fee bleef wel staan). Men kwam uiteraard wel even met de housekeeping de cabin controleren, en bevestigde dat t niet in orde was (kamer was inderdaad smerig). Bedankte ons ook dat we t hadden gemeld, anders zouden ze dit nooit geweten hebben.
Als iets niet bevalt, inderdaad meteen aangeven. Service staat voor amerikanen hoog in t vaandel.
Ben erg blij met jullie reacties.... en overigens nog steeds in onderhandeling over huizen (inmiddels 2) in Pacific Grove. Kan zelf absoluut niet afpingelen op een markt of zo maar begin er nu toch wel lol in te krijgen.
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.