Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

(creatieve) tips voor vliegangst

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Charlot.te
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: (creatieve) tips voor vliegangst

Bericht door Charlot.te »

bedeve schreef:Lezend over vliegangst en het overwinnen daarvan komt er altijd een vraag bij mij op.
Is het zo dat een cursus of andere wijze alleen de vliegangst overwint of brengt het ook een verdergaande persoonslijkheids verandering tot stand ?
Minder controlfreak in het algemeen ? Minder perfectionistisch ? minder het gevoel dat eigen waarheid ook de absolute waarheid is.

Zou het leuk vinden als een ervaringsdeskundige hier iets zou willen neerpennen
Er zijn bij mij wel een paar kleine dingen veranderd. Mijn grote probleem was dat ik mijn vliegangst zag als een zwakheid, iets wat ik niet onder controle had en ik vond het vooral ontzettend dom en zwak van mezelf. Tot op de laatste cursusdag heeft dat me dwars gezeten, ik kon gewoon niet accepteren dat ik ontzettend bang was en dat ik mezelf best even zielig mocht vinden. Ik moest van de therapeut ook regelmatig hardop zeggen dat ik bang was, ik kreeg het mijn strot gewoon niet uit en ik bleef me ertegen verzetten. Uiteindelijk heb ik eraan toegeven en geaccepteerd dat ik bang was. (dat kostte behoorlijk wat tranen terwijl ik zelden in het openbaar huil)
Sindsdien accepteer ik dat ik ook mijn zwakheden heb en dat dat niet erg is, ik probeer wat liever voor mezelf te zijn. (al blijf het wel lastig, ik ben vaak te hard voor mezelf)
En ik ben ook best trots dat het gelukt is en dat ik nu plezier kan hebben met voorbereiden voor een vlieg vakantie.
Het minder controlfreak zijn blijft lastig, ik zit nog steeds niet graag bij andere mensen in de auto en tijdens het vliegen blijft dat een punt van aandacht.
Charlot.te
Amerika-ontdekker

Jaydee84 schreef:Mijn angst voor vliegen heeft ook te maken met alleen al hoe een vliegtuig eruit ziet. Dat je moet boarden en het vliegtuig ziet staan en denkt; "hoe kunnen die vleugels nou die motoren houden?" Ik las laatst dat een motor met 8 schroeven aan een vleugel zitten.. brrrr..
Een vliegtuig heeft eigenlijk maar 1 grote vleugel maar doordat de romp erop is gemonteerd lijkt het alsof er twee zijn. En 8 schroeven is toch zat? Zolang het maar grote en dikke schroeven zijn. :D
Jaydee84 schreef:Dat je op een gegeven moment gaat dalen en dat dus logischerwijs de motoren niet meer vol gas gaan. Het geluid van de motoren hoor je niet meer.. dan zit mijn hart in m'n keel :shock:
Dat vond ik ook altijd verschrikkelijk!! Vind het nu ook nog moeilijk maar schiet er niet meer van in paniek.
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Je wilt eigenlijk geen medicijnen, maar voor velen doet een slaappil wonderen.

Ik lees hier een paar keer dat als er geluiden zijn mensen wel een koptelefoon opzetten, maar zonder muziek erop? Wat is de uitleg hierachter? Je zou toch juist zeggen dat de muziek vol open moet staan om die geluiden niet te horen?

Vroeger had ik altijd klamme handen en n raar gevoel in mn maag bij het opstijgen en landen. Nu vind ik dat juist het mooiste van heel de vlucht. Bij het landen had ik altijd het idee dat als de wielen de grond raakte het vliegtuig enorm naar links trok. Nu vind ik langdurige turbulentie nog irritant, maar daar blijft het ook bij. Heb hetzelfde met achtbanen. Vroeger altijd schrik, nu hoe hoger hoe leuker.
TineL
Amerikafan

Bericht door TineL »

Ze zeggen aan het begin van de vlucht dat je alle toestellen met een uit-knop ook daadwerkelijk uit moet zetten.
Als je vliegangst hebt, doe je dat dan ook. Ik zie wel altijd veel mensen die hun gsm e.d. niet uitzetten, maar ik doe dat dus wel. Om toch iets minder te horen van het vliegtuiglawaai, zet ik mijn hoofdtelefoon op. Ik zou ook liever luide muziek opzetten, maar dat mag niet!
Fraa
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Fraa »

Ach, dat is gewoon een regel om zogenaamde stralingen van apparaten te voorkomen (al is bewezen dat het eigenlijk geen invloed heeft op de boordinstrumenten). Ik zet mijn GSM altijd in airplane-modus, werkt even goed. Op de vorige reis vroeg de stewardess mij om mijn GSM uit te zetten, maar toen het ik vliegtuigje op het scherm liet zien & de GSM vervolgens weg stak, was het ook ok. Het moet dus niet allemaal volgens de lettertjes hoor (al hoop ik dat de piloten dat wel doen natuurlijk :lol:)
Reisblog: thisisfraa.be
Carly Cupcake
Amerikafan
Partner van: Hinko

Bericht door Carly Cupcake »

Ik heb nu van die homeopathische pilletjes gehaald bij de drogist, weet zo even niet hoe ze heten, van bional.
Ik wist helemaal niet dat ik bang was voor vliegen tot we vorig jaar naar New York gingen. Ik werd he-le-maal gek bij het opstijgen. Tranen en hyperventileren, het sloeg werkelijk nergens op. Maar het idee dat zo'n enorm, zwaar vliegtuig vol met mensen en bagage in de lucht kan blijven ging er bij niet in! Nu gaan we volgende week dus weer (en nu naar LA; nog een stukje langer) en heb er alweer buikpijn van! Maar als ik niet meer vlieg kom ik nergens dus ik moet wel gaan van mezelf. Ik zie wel hoe het gaat, ik ga sowieso voor het boarden even helemaal focussen op mijn ademhaling en ontspannen, dat scheelt al een hoop.
En mijn vriend kwam hiermee, gelukkig vliegen wij met BA!
http://www.luchtvaartnieuws.nl/nl-NL/Ar ... nstructies
http://usaroadtrip2012.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://backtothewest.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; komt eraan!
lau_j
Amerika-ontdekker

Bericht door lau_j »

Ik zou iedereen die hier info heeft gegeven heel hard willen bedanken, echt leuk om zoveel reacties te krijgen! En er staan inderdaad een paar goeie tips bij! Het boek over vliegangst (over vliegangst en hoe je er vanaf komt) had ik net zelf gevonden, en ik denk dat ik hem nog snel ga halen om deze week nog te lezen :p. Misschien handig als ik hem bij me heb op het vliegtuig ook.

Mbt auto-vliegtuig: ik weet inderdaad dat een auto veel onveiliger is vergeleken met een vliegtuig, maar ik ervaar absoluut geen angst in de auto. Ik denk dat het alles te maken heeft met het feit dat je in de auto begane grond onder je hebt en situaties zelf kunt controleren in grotere mate dan in een vliegtuig, daar hang je in de lucht en ben je inderdaad aangewezen op de piloot. Ik denk dat het ook komt door onwetendheid: ik weet niet hoe een vliegtuig werkt, ik weet niet hoe piloten omgaan met zo'n situaties. Ik denk dat ik het idee heb: een piloot probeert het vliegtuig in de lucht te houden, en elke luchtzak, elke windvlaag is een bedreiging :p. Het is onnozel, ik weet het. En het feit dat je direct dood bent als je neerstort vind ik ook niet zo leuk, ik heb liever toch enige overlevingskans.

Ik neem sowieso de tips ter harte en ik ga proberen dat boek nog te lezen, ik hoop dat het dan wat beter gaat. En niet verkrampen tijdens het opstijgen, tjah dat wordt moeilijk, aangezien ik als een gek in mijn armleuningen aan het knijpen ben en zo hard zit ingesnoerd in de gordel dat ik amper kan ademhalen. Dat vind ik trouwens het vreselijkste: het opstijgen. Vanaf het vliegtuig een beetje recht hangt is het al wat beter, maar het idee dat ik in de lucht hang blift gewoon heel de tijd in mijn achterhoofd zitten.
Charlot.te
Amerika-ontdekker

lau_j schreef: Ik denk dat het alles te maken heeft met het feit dat je in de auto begane grond onder je hebt en situaties zelf kunt controleren in grotere mate dan in een vliegtuig,
Dat dacht ik eerder ook maar dat is echt een hele grote denkfout. Het feit dat je de begane grond onder je hebt zegt helemaal niks over veiligheid, en je hebt de situatie voor een groot deel niet onder controle. Al die honderden mede weggebruikers heb je niet onder controle, je kan er wel een beetje op anticiperen maar je hebt niet zoveel controle als je denkt. Het enige wat je een beetje onder controle hebt is je auto (en dan ga je er maar vanuit dat alles in je auto goed vastzit)

Ik moest al dit soort gedachten constant relativeren (zoals hierboven) want juist door dit soort gedachten wordt je bang. Als ik jou was zou ik dat ook doen, het is niet zo dat je meteen resultaat hebt maar op de langere termijn gaat dit helpen.
lau_j schreef:Ik denk dat ik het idee heb: een piloot probeert het vliegtuig in de lucht te houden, en elke luchtzak, elke windvlaag is een bedreiging :p. Het is onnozel, ik weet het.
Is helemaal niet onnozel want heel veel mensen denken dat, maar het is niet waar. Maar het is wel weer een gedachte waar je bang van wordt en die niet echt helpt voor een ontspannen vlucht.
Luchtzakken bestaan niet en een windvlaag is niet gevaarlijk. Soms lijkt het dat je naar beneden valt, maar dat komt omdat je de lucht kan vergelijken met golven in een zee, als je een hoge golf hebt dan ga je soms ook een heel eind naar beneden. Als het vliegtuig vaart mindert in de lucht kan het ook lijken alsof je een stuk naar beneden gaat, maar dat komt omdat je evenwicht orgaan niet hetzelfde werkt als op de grond.
lau_j schreef:Ik neem sowieso de tips ter harte en ik ga proberen dat boek nog te lezen,
Gaat helemaal goed komen joh. Alvast een hele goede reis gewenst.
Sanny
Amerika-ontdekker

Bericht door Sanny »

Wat ben ik toch dankbaar voor dit mooie forum.
Ik lees (weer eens) dankbaar mee bij alle goede tips! Super.
Lau-j, misschien helpt het je, ik vlieg volgende week ook (schiphol-new york, new york-sf, sf-schiphol) en mijn handjes zweten al bij het schrijven van dit bericht.. :roll:
ik zal het boek ook nog snel halen en proberen te lezen deze week. mijn angst is later pas ontstaan..vond ik vliegen vroeger niet zo erg (alleen opstijgen), zo werd dit anders tijdens terugvlucht vanuit Curacao (s'nachts met turbulenties)..niks aan de hand, iedereen sliep maar juist het feit dat alles donker was en je weinig afleiding had, maakte dat ik zo bang werd, denk ik..later nog eens een hobbel-vlucht vanuit dublin gehad en toen afgezworen aan vliegen.
afgelopen jaar hebben we "geoefend", naar griekenland (met amerika al in het achterhoofd). dat viel prima mee, mede dankzij de oxazepam van de huisarts (je slaapt er niet van maar je spieren ontspannen, dus je lichaamelijke reactie is minder heftig, misschien is dat toch een tip?). Daarnaast heb ik als een dolle geprobeerd sudoku's te maken..
Ook hielp het feit dat ik direkt een stewardess informeerde over de vliegangst en haar verzocht af en toe even langs te komen..sommige doen dat dan ook wel en ik vond dat wel prettig...afleidend..ze legde gewoon wat uit en kletste een beetje.

nu naar amerika is wel weer andere koek..meer dan een jaar geleden überhaupt gevlogen, dan gelijk boven de oceaan urenlang (dat zit me echt dwaars, het is stom maar ik verbeeld me dat over land vliegen veiliger is..) en al die ellende rondom idioten die 9/11 hebben bedacht..oeff. en dan begint het toch te kriebelen..maar ja, dan lees ik over aardbevingen in californie vanochtend, flashfloods in DV, orkanen, schietpartijen en mensen die van bezienswaardigheden vallen (horseshoebend) of verdrinken in een rivier (merced) en dan denk ik , jeetje...waarom moet ik er nou zoooo nodig naartoe..ik ben gek..

en op het moment dat ik steeds nog meer ellende lees dan gebeurt iets heel raars (bij mij in ieder geval vanochtend)...dan denk ik, dat wordt langzaamerhand onrealistisch..het kan echt niet de bedoeling zijn dat ons daar van alles overkomt en "kom op, vroeger was je toch ook niet bang"...en dan probeer ik me te beseffen dat ik een vreselijke controlfreak ben en dat ik al het mooie nou maar gewoon over me heen moet laten komen..want die stomme angst heeft het echt niet verdiend om ons zo'n waanzinnig mooi avontuur te verzuren!
we redden het wel!!! ik zag dat carly volgende week ook vliegt..nou, 3 meiden met vliegangst en toch doen we het maar mooi! eigenlijk zijn we best wel cool. :thumbup:
wanneer vlieg je precies?
heel veel plezier alvast en succes!
Frans H
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door Frans H »

Ik vlieg zelf een keer of 15 per jaar en heb ook geen vliegangst maar kan me voorstellen dat het voor mensen die dat wel hebben moeilijk is. Ik doe net alsof ik in de bus zit: dan heb je ook geen controle over waar je heen gaat en de chauffeur brengt je. Alleen is over de weg veel gevaarlijker als met het vliegtuig. Bedenk dat je iets leuk gaat doen. Probeer wat te slapen.
Laatst gewijzigd door Frans H op 27 aug 2012, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Luchtzakken bestaan weldegelijk, alleen is het in 99% een korte 'val' van hooguit enkele meters. Een vliegtuig kan in principe niet zomaar kilometers naar beneden vallen zoals in vele verhalen wel eens gebeurd. Het is in feite een zwaardere vorm van turbulentie en dit is ook de reden dat piloten meestal om buienfronten heen vliegen. Officieel zou je het valwind moeten noemen. Om het even kan het is het voor best veel mensen een vervelend iets.
In kleine vliegtuigjes (bv die boven de grand canyon vliegen) kun je het goed merken. Deze vliegtuigen zijn gebouwd om te blijven 'hangen' in/op de wind, als de wind even wegvalt krijg je het gevoel of je met je auto over een heuveltje rijd.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Wel een keer meegemaakt dat zo een val onverwachts kwam. Nog nooit zo snel een kar met drankjes voorbij zien komen. 8)
Toine21
Amerika-ontdekker

Bericht door Toine21 »

Ceetje schreef: Daarin stond onder andere waarom de lichten gedimd worden voor het stijgen (alle power nodig voor de start). Ik schrok dus niet meer van 'gekke' dingen.
Haha gelukkig niet, de lichten worden gedimd zodat in geval van evacuatie je ogen al zijn aangepast aan de donkere omgeving buiten het vliegtuig.
Ceetje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Ceetje »

Toine21 schreef:
Ceetje schreef: Daarin stond onder andere waarom de lichten gedimd worden voor het stijgen (alle power nodig voor de start). Ik schrok dus niet meer van 'gekke' dingen.
Haha gelukkig niet, de lichten worden gedimd zodat in geval van evacuatie je ogen al zijn aangepast aan de donkere omgeving buiten het vliegtuig.
Fijne opmerking in een topic over vliegangst :clap:
'98:Ca,Az,Ut,Nv
'05:Co,Nm,Az,Ut,Id,Mt,Wy
'06:Canada+Mt,Id,Wa; Fl
'07:Ny,Ct,Ri,Ma,Me,Nh,Vt,Pa,Va,WDc,Nj; Fl
'08:Az,Ut,Nv; Fl,NyC
'09:Ak,Wa; Fl
'12:NyC
'15: Fl
'17: Ca, Or
Toine21
Amerika-ontdekker

Bericht door Toine21 »

Ceetje schreef: Fijne opmerking in een topic over vliegangst :clap:
Excuses niet zo bedoeld :oops: , maar bekijk het eens van de andere kant.
In de luchtvaart wordt zelfs aan zulke kleine dingen gedacht, zo word elke seconden optimaal benut in geval van nood. Denk maar eens aan de raamsverduistering, altijd omhoog bij vertrek en landing. Zodat in geval van nood cabine personeel direct kan zien hoe de situatie buiten het vliegtuig is en op die manier snel en veilig het vliegtuig kan evacueren.

Daarbij denk ik dat als je last hebt van vliegangst het goed is om te weten waarom sommige dingen gebeuren aan boord van een vliegtuig, zo weet je wat je kunt verwachten en hoef je niet te schrikken als bijvoorbeeld het licht plotseling uitgaat.

Vliegen is nog steeds de veiligste manier van vervoer mede door deze kleine dingen en de expertise van luchtvaartpersoneel.
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Bij onze tussenlanding in Houston zat iedereen een uur van te voren al ingesnoerd, ook de pursers en stewardessen. Toevallig zat er een tegenover ons in zo'n jumpseat. Heel gesprek met de man gehad over weersomstandigheden en dan werken in een vliegtuig. Hij zei dat als je angstig was je bij een dagreis het beste langs het raam of de stoel daarlang kon gaan zitten en zo ver mogelijk voorin of helemaal achterin dat je zo weinig mogelijk van de vleugels zag (het gaat dan vrn om het in en uitklappen vd flaps.) Normaal gesproken is in het midden zitten iets stabieler, maar dan heb je geen overzicht over wat het vliegtuig precies doet. Een ander ding wat hij goed vond helpen was zo'n ding om je ogen te bedekken(hoe heet zo'n ding??) een slaappil en je bent al een stuk vd reis onder zeil. Als je vliegangst hebt moet je trouwens niet bij een nooduitgang gaan zitten.
Ik kan dus zelf absoluut niet slapen in een vliegtuig. Ik kan mn benen nooit goed kwijt en voel en hoor alles. Ik had dat vroeger als kind in de auto ook al dat ik sliep op de achterbank dat ik van elk afwijkend geluid wakker werd en dat ik wakker werd en zonder mn ogen open te doen wist waar we ongeveer reden op bepaalde routes. Het enige waar nogsteeds altijd van schrik in het vliegtuig is als ik sta en dat ding maakt ineens een haakse bocht.
lau_j
Amerika-ontdekker

Bericht door lau_j »

Sanny, we vertrekken maandag! Vliegen van brussel naar atlanta en dan naar phoenix (dus 2 keer opstijgen :s), de terugweg heb ik wel handig geregeld: van san francisco naar parijs en dan me de thalys naar brussel :D. Ik denk ook dat ik blij en fier ga zijn als het goed gaat. Het is ook iets waar ik moet proberen iets aan te doen, ik zou he jammer vinden als het me beperkt. Ik vind het ook leuk dat jij ook iets hebt aan de tips en dat ik niet alleen ben :-). Ik zal mee duimen voor jou ;-). Ik hoop maar dat het wa meevalt, stel je voor dat ik niet meer terug op het vliegtuig durf stappen en met de boot naar huis moet ofzo... :shock:
lau_j
Amerika-ontdekker

Bericht door lau_j »

Extra complicatie: van al onze vluchten behalve de eerste zijn de plaatsen toegewezen en wij zijn te laat voor de eerste vlucht waardoor we niet meer naast elkaar kunnen zitten :s. Ik ga morgenvroeg meteen bellen om te vragen of het toch nog mogelijk is maar ik vrees ervoor.. Andere optie is 80 euro pp bijbetalen voor comfort seats naast elkaar. Of amok maken in het vliegtuig dus :-). Alleen zitten zie ik niet zitten, dat gaat niet lukken (en gaat heel vervelend zijn voor degene naast mij).

Wat zouden jullie doen? Ik denk dat mensen niet echt graag van plaats wisselen, dus mss beter op zeker spelen en extra betalen?

Stom van ons! :-(
Charlot.te
Amerika-ontdekker

Oei, dat is wel balen zeg. Ik zou zeker bellen en als het echt heel belangrijk voor je is die 80 euro bij betalen. Of je moet het erop gokken en in het vliegtuig kijken of je nog kan wisselen, maar dat wordt wel moeilijk denk ik.
Ik hoop dat het nog gaat lukken. Heel veel succes!
Florida
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Florida »

Ik zou ook zeker bellen en het er niet op aan laten komen. Dan maar 80 euro, helaas pindakaas.... De reis wordt wel heel erg lang en heeeel erg vervelend als je alleen moet zitten.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer