Er zijn bij mij wel een paar kleine dingen veranderd. Mijn grote probleem was dat ik mijn vliegangst zag als een zwakheid, iets wat ik niet onder controle had en ik vond het vooral ontzettend dom en zwak van mezelf. Tot op de laatste cursusdag heeft dat me dwars gezeten, ik kon gewoon niet accepteren dat ik ontzettend bang was en dat ik mezelf best even zielig mocht vinden. Ik moest van de therapeut ook regelmatig hardop zeggen dat ik bang was, ik kreeg het mijn strot gewoon niet uit en ik bleef me ertegen verzetten. Uiteindelijk heb ik eraan toegeven en geaccepteerd dat ik bang was. (dat kostte behoorlijk wat tranen terwijl ik zelden in het openbaar huil)bedeve schreef:Lezend over vliegangst en het overwinnen daarvan komt er altijd een vraag bij mij op.
Is het zo dat een cursus of andere wijze alleen de vliegangst overwint of brengt het ook een verdergaande persoonslijkheids verandering tot stand ?
Minder controlfreak in het algemeen ? Minder perfectionistisch ? minder het gevoel dat eigen waarheid ook de absolute waarheid is.
Zou het leuk vinden als een ervaringsdeskundige hier iets zou willen neerpennen
Sindsdien accepteer ik dat ik ook mijn zwakheden heb en dat dat niet erg is, ik probeer wat liever voor mezelf te zijn. (al blijf het wel lastig, ik ben vaak te hard voor mezelf)
En ik ben ook best trots dat het gelukt is en dat ik nu plezier kan hebben met voorbereiden voor een vlieg vakantie.
Het minder controlfreak zijn blijft lastig, ik zit nog steeds niet graag bij andere mensen in de auto en tijdens het vliegen blijft dat een punt van aandacht.