Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Credit- of debitcard
-
Xander&sandra
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 1
Credit- of debitcard
In oktober ga ik samen met mijn vriendin naar amerika, voor mij is het de 2e keer en voor haar de 1e keer.
Toen ik een aantal jaar geleden ben geweest had ik gewoon een visa via mijn bank aangevraagd. Nu ben ik echter vorig jaar verhuisd naar Frankrijk (whoehoe!) en hier werkt alles natuurlijk totaal anders dan we gewend waren in Nederland.
Zo ook bankrekeningen en de daarbij behorende pasjes... We hebben nu allebei een rekening bij BNP Paribas en natuurlijk ook een bijbehorende pinpas. Hier lijkt deze pas echter verdomd veel op de nederlandse creditcard. Zo zijn de nummers erin gestanst, staat er niet ons bankrekening op en op de achterkant ook een 3-cijferige veiligheidscode. Daarnaast heeft mijn bankpas de volgende codes: CB en "Visa carte bleue".
Nu gaat het er mij vooral om of ik deze kaart in amerika kan gebruiken voor oa autohuur. Hoe weet ik zeker dat het een creditcard is, en geen debitcard? Is een "visa carte bleue" gewoon een echte visa kaart?
Mijn vriendin heeft wel ook nog een nederlandse creditcard, maar zij is nog te jong om een auto te huren, dus die kaart kunnen we daar niet voor gebruiken toch ?(ivm andere naam).
Wie kan mij gerust stellen?
Toen ik een aantal jaar geleden ben geweest had ik gewoon een visa via mijn bank aangevraagd. Nu ben ik echter vorig jaar verhuisd naar Frankrijk (whoehoe!) en hier werkt alles natuurlijk totaal anders dan we gewend waren in Nederland.
Zo ook bankrekeningen en de daarbij behorende pasjes... We hebben nu allebei een rekening bij BNP Paribas en natuurlijk ook een bijbehorende pinpas. Hier lijkt deze pas echter verdomd veel op de nederlandse creditcard. Zo zijn de nummers erin gestanst, staat er niet ons bankrekening op en op de achterkant ook een 3-cijferige veiligheidscode. Daarnaast heeft mijn bankpas de volgende codes: CB en "Visa carte bleue".
Nu gaat het er mij vooral om of ik deze kaart in amerika kan gebruiken voor oa autohuur. Hoe weet ik zeker dat het een creditcard is, en geen debitcard? Is een "visa carte bleue" gewoon een echte visa kaart?
Mijn vriendin heeft wel ook nog een nederlandse creditcard, maar zij is nog te jong om een auto te huren, dus die kaart kunnen we daar niet voor gebruiken toch ?(ivm andere naam).
Wie kan mij gerust stellen?
- Fraa
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Re: Credit- of debitcard
Als er op VISA op staat lijkt het me duidelijk, ook de CVC code achter op toont aan dat het een VISA kaart is. Trouwens, je weet toch zelf ook wel of dit nu een CC of Debit kaart, want als je wat koopt, krijg je dan de maand nadien gewoon de rekening? Of gaat dat geld meteen van je rekening af? Bij het eerste is het een CC, bij het tweede Debit. En als het toch nog allemaal verwarrend moest zijn, bel gewoon even je bank & vraag het, zij zullen het zéker weten.
Volgens wikipedia is een gewone Carte Bleue een debit card. Er bestaan welliswaar ook VISA kaarten die Carte Bleue heten, aangezien dat systeem de enige vertegenwoordiger van VISA in Frankrijk is. Op de wikipedia pagina staat trouwens dit:
In het onwaarschijnlijke geval dat dit toch niet het geval moest zijn (al zou dat tegen elke logica ingaan), dan kan je er toch gewoon eentje aanvragen?
Volgens wikipedia is een gewone Carte Bleue een debit card. Er bestaan welliswaar ook VISA kaarten die Carte Bleue heten, aangezien dat systeem de enige vertegenwoordiger van VISA in Frankrijk is. Op de wikipedia pagina staat trouwens dit:
Op internetkassa.nu vond ik trouwens ook nog deze info:The system is national, and pure Carte Bleue cards do not operate outside France. However, it is possible and commonplace to get Carte Bleue Visa card that operates outside France. Carte Bleue is, technically speaking, the local affiliate of Visa (All Visa card in France are also Carte Bleue). Today, most cards can also double with the electronic cash system Mon€o.
Dus ja, als er op VISA op staat, heb jij dus een Carte Bleue CC, zonder VISA is het een Carte Bleue Debit kaart.Carte Bleue is opgericht in 1967 door zes Franse banken en sinds 1973 zijn er door een samenwerking met Visa ook gecombineerde Visa Carte Bleue credit kaarten verkrijgbaar. Carte Bleue is de exclusieve vertegenwoordiger van Visa in Frankrijk.
In het onwaarschijnlijke geval dat dit toch niet het geval moest zijn (al zou dat tegen elke logica ingaan), dan kan je er toch gewoon eentje aanvragen?
Reisblog: thisisfraa.be
pooeeeh ik heb een tijdje een Societe Generale blue carte gehad. Het is een debitcard werkende via het Visa systeem zodat die ook in het buitenland werkt.
edit: je kan die kaarten volgens mij ook 2 functies geven dus zowel debit als credit.
edit: je kan die kaarten volgens mij ook 2 functies geven dus zowel debit als credit.
Laatst gewijzigd door DejaVu op 12 aug 2012, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Xander&sandra
- Amerika-ontdekker
Bedankt voor je reactie. Wat je nu aangeeft ivm het wel/niet ontvangen van de rekening is ook voor mij juist het verwarrende. Als ik in frankrijk mijn aankopen doe dan gaat het via het CB (carte bancaire), dus buiten visa om. Dit wordt direct van mijn rekening afgeschreven.Fraa schreef:Als er op VISA op staat lijkt het me duidelijk, ook de CVC code achter op toont aan dat het een VISA kaart is. Trouwens, je weet toch zelf ook wel of dit nu een CC of Debit kaart, want als je wat koopt, krijg je dan de maand nadien gewoon de rekening? Of gaat dat geld meteen van je rekening af? Bij het eerste is het een CC, bij het tweede Debit. En als het toch nog allemaal verwarrend moest zijn, bel gewoon even je bank & vraag het, zij zullen het zéker weten.
Wel heb ik de vliegtickets besteld via cheaptickets en hierbij als betaalwijze Visa gekozen. ik neem dus aan dat dit via het visa netwerk ging. Hierbij is de betaling een paar dagen later afgeboekt. (dus geen aparte rekening ontvangen).
De bank bellen is trouwens een beetje problematisch aangezien ik nog niet vloeiend frans spreek
Moet ik dit zelf aangeven of hoe weet ik dat dit geactiveerd is? En de hamvraag is dus: kan ik deze kaart nu wel of niet voor het huren van een auto gebruiken?>DejaVu schreef:pooeeeh ik heb een tijdje een Societe Generale blue carte gehad. Het is een debitcard werkende via het Visa systeem zodat die ook in het buitenland werkt.
In het buitenland wordt de kaart een vertraagde debit kaart. Dus dan pin je iets en trekken ze het aan het einde de maand van je rekening af. Soort van creditcard zeg maar.
Je moet maar even kijken als je pint dan zie je staan: 1. débit immédiat 2 débit différé
Je moet maar even kijken als je pint dan zie je staan: 1. débit immédiat 2 débit différé
Ik heb zelf die carte blue kaart nooit gebruikt in de USA. Maar volgens mij zien zij het als een debitcard via het VISA systeem.
Je moet volgens mij deze hebben:
http://www.bnpparibas.net/banque/portai ... 0108091738
- Fraa
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Yep, dat is ook de VISA die ik zelf via BNP Paribas Fortis (wat een mond vol) hebDejaVu schreef:Ik heb zelf die carte blue kaart nooit gebruikt in de USA. Maar volgens mij zien zij het als een debitcard via het VISA systeem.
Toch vind ik dat hele Carte Bleue gedoe wat raar, waarom moeten ze het ingewikkelder maken dan het is *zucht*
Reisblog: thisisfraa.be
-
Xander&sandra
- Amerika-ontdekker
Als je je bedenkt dat een groot deel van de fransen hier hun boodschappen nog met een cheque betalen dan is het natuurlijk wel een hele vooruitgang.Fraa schreef: Toch vind ik dat hele Carte Bleue gedoe wat raar, waarom moeten ze het ingewikkelder maken dan het is *zucht*
En wat ik wel een groot pluspunt vind ten opzichte van nederlandse passen is dat je hier met je bankpas gewoon internet betalingen kan doen zonder ideal (wat alleen weer in nederland werkt).
Maar als ik jullie dus goed begrijp is mijn carte bleue dus eigenlijk een soort kruising tussen een pinpas en creditcard. je kan er via het visa netwerk betalingen mee doen(net zoals een cc) met als enige verschil dat het automatisch van je rekening wordt afgeschreven, ipv de mogelijkheid voor het betalen in termijnen zoals bij een echte cc. Het is dan ook weer geen prepaid kaart omdat je er niets op hoeft te storten.
Nu blijft dus alleen nog de vraag over of je er een auto mee kan huren..
Daarvoor moet je echt een Alamo/Hertz/National etc voor bellen. Ben benieuwd of ze carte blue kennen.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 14 Reacties
- 10392 Weergaves
-
Laatste bericht door Coyote