Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Wat te doen in case of:

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
OrangeDaisy
Amerikafan

Wat te doen in case of:

Bericht door OrangeDaisy »

Omdat ik alleen wil gaan reizen wil ik alles tot in de puntjes regelen. Daarbij liep ik tegen het feit aan dat ik helemaal niet weet wat ik in sommige situaties moet doen, dus graag jullie verbeteringen en aanvullingen:

Ziekte/bezoek huisarts/SEH
Sowieso contact opnemen met de alarmcentrale van je verzekeraar in Nederland (reis- of zorgverzekering?)
Facturen zo gespecificeerd mogelijk op laten stellen.
Diagnose op papier laten zetten.
Zorgpas sowieso meenemen.
Zeggen dat Engels niet je 1e taal is, desnoods vragen om tolk.
Facturen contant betalen of juist niet?

Aanrijding met (ook) letselschade
Politie bellen (911)! Daarna huurbedrijf bellen. (Ook in geval van alleen blikschade.)
Foto's maken van alles in de omgeving (betrokken personen, vervoermiddelen, situatie van de weg, verkeersborden)
Zeggen dat Engels niet je 1e taal is, desnoods vragen om tolk.
Schadeformulier invullen?
Getuigen verzamelen?
Verzekering Nederland bellen?
Verklaring betrokkenen => ivm eisen in de toekomst?

Autopech
Huurbedrijf bellen
Roadassistance bellen?
Zijn er eisen mbt reflecterende hesjes/gevarendriehoek/pylonnen?

Diefstal bezittingen
Zo snel mogelijk bankpassen e.d. laten blokkeren en (reis-)verzekeraar bellen.
Aangifte doen en vragen naar het dossiernummer.

Andere aandachtspunten
Zorg je dat je belangrijke telefoonnummers (bijv. van je verzekeraar of van je bank om passen te laten blokkeren) om meerdere plaatsen hebt staan. Dit voor het geval dat je je telefoon kwijtraakt.
In een ernstige situatie altijd eisen dat de Nederlandse ambassade en/of het dichtsbijzijnde consulaat gebeld wordt (plus een tolk). Je hebt daar recht op via een internationaal verdrag.
Stuur jezelf een email met alle informatie, niet alleen een kopie van je paspoort en rijbewijs, maar ook kredietkaartennummers

Wat zou er nog meer kunnen gebeuren?

Misschien ben ik een doemdenker, maar ik wil graag weten wat ik moet doen, mocht ik in de problemen komen... Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door OrangeDaisy op 10 jul 2012, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Gerda

A Journey of a Thousand Miles, Must Begin With a Single Step.

Mijn reisblog: http://gerdagaatnaaramerika.blogspot.nl/ *work in progress*
DVDGuy
Amerika-expert
Partner van: Krabbegat
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Wat te doen in case of:

Bericht door DVDGuy »

Geen doemdenker, maar wel iemand die graag alles onder controle heeft :wink:
Joyco
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Joyco »

Goeie vragen, ik hou de reacties even in de gaten;)

wat betreft ziekte/doktersbezoek: Vraag van te voren een engelstalige verklaring op bij je zorgverzekeraar, en neem (vooral in de USA) altijd even contact op met de alarmcentrale van je verzekeraar! Die kunnen aangeven welke ziekenhuizen enigszins normale prijzen rekenen, en kunnen in sommige gevallen bemiddelen in de betaling! Je verzekering zelf bellen heeft weinig nut, die zullen je altijd doorverwijzen naar de alarmcentrale;)
Ik zou verder aanraden om de facturen zo gespecificeerd mogelijk op te vragen, zorgverzekeraars willen graag precies zien wat er betaald moet worden!
En (afhankelijk van je aanvullende verzekering, en de voorwaarden hierin) zou je nog een reisverzekering met medische dekking af kunnen sluiten. Vooral in amerika zijn de kosten erg hoog voor medische zorg. vanuit de basisverzekering heb je recht op 100% NL (!) tarief! In Amerika kom je makkelijk op 5 tot 8 keer NL tarief uit! Mocht je een aanvullende verzekering hebben, kijk dan ook goed naar de voorwaarden, krijg je een vergoeding van 100% van de kosten die je gemaakt hebt, of 100% van het gemiddelde tarief in het land van verblijf? In dat laatste geval kan je alsnog voor hoge kosten gesteld worden, dat gemiddelde bedrag wordt namelijk bepaald door je verzekeraar!

laten we hopen dat je het niet nodig hebt! Fijne vakantie alvast!
2008 - CA,NV,AZ
2010 - NV, AZ, UT, ID, WY, MT, CA
2012 - NV, AZ, UT, ID, WY, MT, WA, OR, CA
2013 - FL
2014 - CA, NV (solo trip)
2014 - FL
2015 - CA, NV, AZ, UT, CO, NM
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

Goede vragen ! ik kan de antwoorden ook wel gebruiken omdat ik eerder het nonchalante type ben.
Groetjes,
Carine
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Dit zou zo'n handige stickie topic zijn... :thumbup:

* Note mod (Marco):
Omdat teveel sticky's niet wenselijk is en ik het met jou eens ben, dat dit voor velen een interessant topic kan zijn, heb ik een notitie gemaakt voor webmaster Dennis, misschien kan hij hier een interessante webpagina van maken voor de AllesAmerikawebsite.
Sandy
Pascal
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 23

Bericht door Pascal »

Bij autopech de verhuurder bellen.

Vorig jaar in panne gevallen met de huurwagen, Alamo gebeld en 80 min later waren we weer op weg met een andere wagen.
Nadien niks meer van gehoord, prima verlopen.
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

OrangeDaisy schreef:
Diefstal bezittingen
Aangifte doen?
Helaas hebben wij hier mee te maken gekregen. Zo snel mogelijk je bank bellen om alles te laten blokkeren en je verzekering bellen. Je verzekering maakt dan een dossier voor je aan. Wij zijn naar twee politiebureaus gereden (die allebei dicht waren) en kwamen er toen achter dat we via internet van de betreffende plaats aangifte konden doen. Je krijgt dan ook een dossiernummer via internet en dat kun je gebruiken voor je verzekering en om bij de politie in Nederland nog aangifte te doen (dat is bijvoorbeeld nodig als je rijbewijs gestolen is)

Zorg dus dat je in je mail en telefoon het "vermissingsnummer" van de bank hebt en het alarmnummer van de reisverzekeraar. Zorg ook dat je het ergens anders nog hebt genoteerd want toen mijn portemonnee gestolen werd zaten we in de middle of nowhere en was er geen internet in de buurt.
Als je snel kunt handelen hebben ze nog geen geld van je rekeningen kunnen halen en kun je dus makkelijker gewoon verder met je vakantie.
In ons geval hadden ze mijn pasjes en creditcards nog niet kunnen gebruiken en omdat alleen mijn pasjes gestolen waren konden we gewoon verder die van mijn man gebruiken.
suusja
Amerikakenner

Bericht door suusja »

Hoi,

In Amerika heb ik eens dokterhulp nodig gehad. We zijn toen naar een huisarts gegaan en hebben daar de rekening contant moeten betalen: 200dollar. Zorg ervoor dat je de rekening mee krijgt, want deze moet je in NL opsturen naar je eigen zorgverzekering. En vraag of de arts de diagnose op papier zet, is wel handig om aan je huisarts in NL te geven. Of je alles terug krijgt heeft te maken met de noodzaak van je doktersbezoek. Zij oordelen of je had kunnen wachten en pas in NL naar de arts had kunnen gaan. Via je reisverzekering kun je dan het eventuele resterende bedrag terugkrijgen. Onze verzekering liep via de anwb en het is dan wel belangrijk dat je terplekke de alarmlijn belt. Bij sommige zorgverzekeringen moet dit ook.

Hopelijk heb je het niet nodig!

Succes!
kimpe
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door kimpe »

Interesante vragen waar vele baad kunnen bij hebben
Anna68
Amerika-ontdekker

Bericht door Anna68 »

Mijn dochter is op dit moment in Amerika en moest naar het ziekenhuis voor een röntgenfoto, vroegen daar om haar insurancepasje. Rekening heeft ze meegekregen, hoefde niet contant af te rekenen. ( 800 dollar!!!)
2005:Carmel-Las Vegas-Miami-Bahama's
2008:Tucson-Las Vegas-New York
2011:San Franscisco-Monterey-Santa Barbara-Los Angeles-Las Vegas
2013:Phoenix-Los Angeles-Sequoia NP-Las Vegas
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

suusja schreef:We zijn toen naar een huisarts gegaan en hebben daar de rekening contant moeten betalen: 200dollar. Zorg ervoor dat je de rekening mee krijgt, want deze moet je in NL opsturen naar je eigen zorgverzekering. En vraag of de arts de diagnose op papier zet, is wel handig om aan je huisarts in NL te geven.
Wat noem jij een huisarts hier in Amerika?

En inderdaad, alles zo duidelijk mogelijk laten opschrijven. Al heb je dan nog steeds kans dat je huisarts er niets van snapt. M'n man is Texaans maar we hebben meerdere huisartsen in Nederland gehad die niets snapten van zijn medisch dosier omdat hun Engels echt knudde was.

En voor aanrijdingen of andere ongelukken met de auto: altijd de politie bellen. Verhuurbedrijven doen nog wel eens lastig als er geen politierapport is. En foto's maken! Maak foto's van de auto en alle andere auto's/fietsen/huifkarren/watdanooks die betrokken zijn. Maak ook foto's van de straat, van eventuele verkeersborden in de buurt enz enz enz. Sommige verzekeringsbedrijven raden aan om altijd een weggooicamera in je auto te hebben voor dat soort situaties.

Als het een ernstig ongeluk is of als je erg geschrokken bent: altijd zeggen dat je buitenlands bent en dat Engels niet je eerste taal is! Is belangrijk als later blijkt dat je iets niet goed hebt begrepen. Als je behandeld moet worden in een ziekenhuis en je begrijpt niet wat ze zeggen kan je om een tolk vragen. De kans dat ze een Nederlandse dolk in huis hebben is klein maar ze kunnen via de telefoon laten tolken.

En heel belangrijk: laat je niet intimideren! Een Zwitserse vriendin van me heeft een keer een aanrijding veroorzaakt. Was lang niet zo ernstig als het klinkt, de truck voor haar stopte plotseling en ze tikte tegen z'n bumper aan. De bestuurder van de truck ging toen zo door het lint, dreigde haar het land uit te laten gooien enz enz enz en uiteindelijk heeft ze hem een paar honderd dollar gegeven voor reperaties. Natuurlijk kwam hij later terug en beweerde dat hij meer geld nodig had omdat de schade veel erger was dan hij dacht. Nooit doen dus! Geen geld geven, niets onderhands regelen, gewoon politie bellen.
suusja
Amerikakenner

Bericht door suusja »

Ik ging er vanuit dat het een huisarts was. Het was namelijk een dokter in een kliniek en niet in een ziekenhuis. En ik mocht op een soort van spreekuur komen. Wellicht is dat anders in amerika?
Stan.Gobien
Techmod
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Bericht door Stan.Gobien »

In 2010 hadden wij een lichte aanrading in Yellowstone NP. Wij niet in fout, deuk in de wagen, niemand gewond. Ik heb toen gebeld vanuit het vlakbij gelegen pompstation naar Alamo, zij vroegen om politie te bellen, maar ik vroeg als het ook zonder kon, omdat we midden in het park zaten. Omdat er niemand gewond was, kon dat, we moesten het formulier dat je meekrijgt volledig invullen. Ik heb toen ook foto's genomen van de auto's en ook van de papieren van de tegenpartij. Achteraf terug thuis, heb ik nog via e-mail de vraag gekregen om die foto's omdat de tegenpartij niet teruggevonden kon worden door Alamo.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Altijd politie en autoverhuurbedrijf bellen. 'Heb je de politie gebeld? Is er een politierapport' is 1 van de vragen die Amerikaanse verzekeraars altijd stellen.

Ik weet dat omdat ik af en toe via de telefoon tolk in dergelijke gevallen.

Ook altijd erop staan dat er een tolk bij komt (al dan niet via de telefoon) als je in zo'n geval een officiele verklaring moet afleggen of als je in het ziekenhuis bent. Je bent dan waarschijnlijk toch wel wat aangeslagen en in zo'n geval is het gebruik van je eigen taal een groot voordeel.

Als de situatie echt ernstig lijkt, en als je bijvoorbeeld opgepakt zou worden (al dan niet terecht), altijd eisen dat de Nederlandse ambassade en/of het dichtsbijzijnde consulaat gebeld wordt (plus een tolk). Je hebt daar recht op via een internationaal verdrag en er zijn zaken tegen buitenlanders (voor zover ik weet geen Nederlanders) geseponeerd omdat dat niet gebeurd was.

Rechstreekse alarmnummers van banken en verzekeraars zijn altijd erg nuttig, nuttiger dan een algemeen noodnummer van een kredietkaartmeldcentrale, die vaak zitten te hannesen over allerlei procedures die in de VS anders zijn dan in Nederland.

En stuur jezelf een email met alle informatie, niet alleen een kopie van je paspoort en rijbewijs, maar ook kredietkaartennummers.

Alles natuurlijk: voor het geval dat. Hopelijk zal niemand dit en andere raad nodig hebben.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
annick&erwin
Amerikafan

Bericht door annick&erwin »

Vana zie hierboven: ingeval van diefstal verzekering verwittigen. Bij welke verzekering zit bij jullie dan dekking bij diefstal in? Wij hebben een reisbijstand van de mutualiteit en dan nog Top Bijstand van AG insurance. Nu begin ik wel te twijfelen of dit de juiste verzekeringen zijn. Wie kan me helpen?
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Bij ons viel de diefstal onder de reisverzekering. Alleen cash geld hadden we niet bijverzekerd dus dat kregen we niet vergoed. Wij hebben een doorlopende reisverzekering via de ANWB.
le-nnart
Amerikafan

Bericht door le-nnart »

als je het hebt over de Politie bellen, bedoel je dan 911 ?

In Nederland zou ik bij diefstal of aanrijding zonder letsel namelijk geen 112 bellen, maar ik weet niet of dat in Amerika anders is.
2009: NYC
2010: NYC, Washington DC, Miami
2011: Miami
2012: CA, AZ, NV, UT
2015: Denver - Seattle
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

le-nnart schreef:als je het hebt over de Politie bellen, bedoel je dan 911 ?

In Nederland zou ik bij diefstal of aanrijding zonder letsel namelijk geen 112 bellen, maar ik weet niet of dat in Amerika anders is.
Ja, tenzij je het nummer van de plaatselijke politie hebt kan je voor dat soort dingen 911 bellen.
OrangeDaisy
Amerikafan

Bericht door OrangeDaisy »

Wat een super antwoorden! Hier kan ik al heel veel mee. Ik zal zo dadelijk mijn begintopic ook even aanvullen, leest wel zo makkelijk.
Groet, Gerda

A Journey of a Thousand Miles, Must Begin With a Single Step.

Mijn reisblog: http://gerdagaatnaaramerika.blogspot.nl/ *work in progress*
annick&erwin
Amerikafan

Bericht door annick&erwin »

Zijn er Belgen op het forum die een reisverzekering met diefstalverzekering hebben?
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer