Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Twee keer de grens Canada/VS over

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
MT86
Amerika-ontdekker

Twee keer de grens Canada/VS over

Bericht door MT86 »

Hoi allemaal,
Over 3 weekjes vertrekken mijn vriendin en ik voor 4 maanden naar de andere kant van de oceaan. Wat een avontuur! Iets waar we echt al jaren van dromen en maanden mee bezig zijn geweest om alles te regelen. Geweldig. In principe is alles geregeld; van werkverlof tot een auto kopen en verzekeren. De route staat op touw maar met genoeg ruimte voor aanpassingen en spontane afwijkingen. Er zijn echter wat praktische zaakjes die ik (nog) niet weet en ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen.

We starten in Canada (Calgary) waar onze auto staat en van daaruit gaan we eerst naar het noorden (Alaska) om vervolgens via BC terug naar het Zuiden te rijden. Na zo'n twee maanden gaan we van Alberta naar Montana de grens over.
Mijn - meest urgente - vraag gaat over het 2 keer de US binnenkomen. In Alaska zullen we niet al te lang zijn, maar natuurlijk gaan we dan eerst weer Canada in en vervolgens een paar weken later de US weer in. De tweede keer blijven we dus zo'n 60 dagen dus moeten/willen we weer een nieuwe Visa Waiver hebben want anders lopen onze '90 dagen' van de start dat we Alaska binnen komen al bijna af....Het klinkt een beetje moeilijk maar hoop dat jullie snappen wat ik bedoel. Hoe moeten we dit doen en hoe gaat dit in z'n werk? Kunen we de situatie aangeven/uitleggen als we vanuit Alaska weer Canada ingaan?

Daarnaast nog een dingetje; is er bij de grensovergang van Canada naar de US (zowel Alaska als Montana) een mogelijkheid om voor de grens - dus nog in Canada - US dollars te pinnen? Ik begreep dat we voor de Visa Waiver formulieren over land moeten betalen, en dan moeten we natuurlijk wel lokale valuta hebben. Of kan dat ook met pin/credit card?

Alvast bedankt!
Groetjes,
Mandy
Hockey
Amerika-expert

Re: Twee keer de grens Canada/VS over

Bericht door Hockey »

Jouw vraag is me niet geheel duidelijk. Ik neem aan dat jullie vliegen op Canada en geen tussenstop in de VS hebben. Dan gaat de Visa Waiver in zodra jullie Alaska binnenkomen en loopt deze door totdat jullie weer naar huis vliegen. Bij Canada - Alaska - Canada - VS wordt je 2x Canada gezien als het doorlopen van de Visa Waiver en telt dit dus mee voor de 90 dagen. Je zal als je toch over die 90 dagen heengaat toch een B2 visum moeten aanvragen.
Bushmaster
Amerika-expert

Bericht door Bushmaster »

met nog 3 weken voor de boeg, heb je wel een probleempje denk ik.
Hoe is je heen vlucht? toevallig met tussenlanding in de US?
MT86
Amerika-ontdekker

Bericht door MT86 »

Nee hoor, geen probleem want dan gaan we gewoon niet naar Alaska - iets wat sowieso optioneel was. Vier maanden is lang maar keuzes moeten we toch maken en dan slaan we het gewoon over. Genoeg ander moois te zien in Yukon en NWT.
We vliegen op Canada, Calgary. Direct, zowel heen als terug.

Dank jullie. Nou dat is dus het punt waar 't om gaat, want wat jij zegt staat weer haaks op andere dingen die ik lees. Namelijk dat wanneer we Alaska weer uit gaan bij de douane moeten melden dat we het land verlaten en dat je dan dus ook je visum inlevert (of hoe dat dan ook mag gaan). Zodra je dan vanuit Alberta Montana ingaat, je weer opnieuw een 90 dagen visum ontvangt. Maar goed wat ik dus zeg; ik lees hier tegenstrijdige dingen over. Als het niet kan dat is het simpel en slaan we Alaska over, maar aangezien iedereen wat anders zegt weet ik het dus niet....
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

MT86 schreef: want wat jij zegt staat weer haaks op andere dingen die ik lees. Namelijk dat wanneer we Alaska weer uit gaan bij de douane moeten melden dat we het land verlaten en dat je dan dus ook je visum inlevert (of hoe dat dan ook mag gaan). Zodra je dan vanuit Alberta Montana ingaat, je weer opnieuw een 90 dagen visum ontvangt.
Waar heb je dat gelezen?
MT86
Amerika-ontdekker

Bericht door MT86 »

Van reizigers en forumbeheerders van Wereldwijzer en forum.verenigdestaten.info
Maar ja, wat is dan waar :)
Laatst gewijzigd door MT86 op 14 jun 2012, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Bushmaster
Amerika-expert

Namelijk dat wanneer we Alaska weer uit gaan bij de douane moeten melden dat we het land verlaten en dat je dan dus ook je visum inlevert
Misschien dat er in dit specifieke geval wel uitzonderingen bestaan, maar normaal is je "visum" een stempel in je paspoort met een uiterste vertrekdatum.
Nee hoor, geen probleem want dan gaan we gewoon niet naar Alaska
ik zou nog wel het e.e.a. proberen te regelen, is toch zonde om Alaska zo weg te strepen.
MT86
Amerika-ontdekker

Bericht door MT86 »

Zeker zonde, maar wat niet kan, dat kan niet. Zo simpel is het dan ook weer. Ik zie in ieder geval liever uitgebreid de rest van de VS wat we op de planning hadden dan Alaska, zeker omdat we Yukon en NWT ook doen.

De reacties hier 'het kan niet' zijn aardig stellig maar dat waren die op andere fora ook dus inderdaad, ik leg me er niet 123 bij neer maar ben wel verbaasd dat er blijkbaar veel onduidelijkheid is over dit onderwerp - zelfs bij Amerika kenners :)
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Wellicht loont het om deze vraag voor te leggen aan een "officiële instantie". Een immigratie advocaat of het consulaat zit ik dan aan te denken.
Bushmaster
Amerika-expert

ja ik kan me voorstellen dat er meer mensen Alaska/Canada/rest-van-de-US willen doen, en dan in de knoop komen met de 90 dagen.
Misschien de vraag eens voorleggen aan een Imigration Officer bij de grens met Alaska?
MT86
Amerika-ontdekker

Bericht door MT86 »

Hoor ik daar sarcasme? :D
Nice!
Ik heb echter geen enkele illusie dat ik Canada/Alaska/rest-van-de-US kan gaan doen in 4 maanden. Wel wil ik mijn mogelijkheden weten en daar mijn plannen op aanpassen - een vrijheid en luxe die ik me gelukkig kan permiteren met 4 maanden voor de boeg. We maken er absoluut geen 120-dagen-in-de-auto-wonen tafereel van om maar zoveel mogelijk te zien - misschien moet je meer van onze geplande route weten voordat dat soort opmerkingen geplaatst kunnen worden :)
Bushmaster
Amerika-expert

nee niet sarcastisch bedoeld,
ik bedoelde dat er wel meer mensen zijn die én Alaska willen zien, Canada rondreis, en aantal noordelijke staten.
dan zit je toch al snel in een overstay.
Ik snap ook niet dat ze Alaska niet richting Californie slepen :D
kijk even hier:
http://www.lonelyplanet.com/thorntree/t ... ID=1610633
MT86
Amerika-ontdekker

Bericht door MT86 »

Haha, okee dan is het goed. We zijn al erg lang bezig om de reis te plannen, een droom die uitkomt om dit te kunnen doen, en we willen er juist voor waken om teveel te willen - iets waar veel mensen bij tegen de lamp lopen, heb ik het idee.

En tja, Alaska heeft niet bepaald een functionele ligging. Maar het heeft ook wel weer wat he.
Ik zal het consulaat eens bellen of mailen, wellicht dat zij uitsluitsel kunnen geven. Lijkt me handiger dan naar de grens rijden alleen om erachter te komen dat het niet kan en dan rechtsomkeert moeten maken ;)

EDIT: bedankt voor de link! Echter hebben ze het daar steeds over het I-94 formulier inleveren maar dat bestaat niet meer volgens mij.
yarrah
Amerika-expert

Bericht door yarrah »

MT86 schreef: Dank jullie. Nou dat is dus het punt waar 't om gaat, want wat jij zegt staat weer haaks op andere dingen die ik lees. Namelijk dat wanneer we Alaska weer uit gaan bij de douane moeten melden dat we het land verlaten en dat je dan dus ook je visum inlevert (of hoe dat dan ook mag gaan). Zodra je dan vanuit Alberta Montana ingaat, je weer opnieuw een 90 dagen visum ontvangt. Maar goed wat ik dus zeg; ik lees hier tegenstrijdige dingen over. Als het niet kan dat is het simpel en slaan we Alaska over, maar aangezien iedereen wat anders zegt weet ik het dus niet....
Volgens mij moet dit ook gewoon kunnen. Inderdaad als je amerika weer uit gaat dan nemen ze je kaartje weer in. Rij je door naar Montana ga je daar weer gewoon de grens over en weer moet je zo'n papiertje invullen e.d.
Ik weet dat ik vorig jaar een reis kon boeken en die ging van Anchorage naar San Fransisco (camper wegbrengen). Vliegen op Vancouver en met een cruiseschip naar Anchorage. Als dat niet kon zouden ze het toch niet aanbieden?
Misschien even vragen bij http://www.gocanada.nl/ die bood deze reis aan.
Go T@bbing!!!!

Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Zodra je Alaska binnengaat, beginnen je 90 dagen voor het VWP te tellen. Dit zou evengoed gelden als je bijvoorbeeld naar Guam zou gaan voordat je de rest van de VS zou bezoeken. Er is geen uitzondering voor Alaska. Hetzelfde geldt voor Hawaii: grenst niet aan de andere 48, maar je verblijf in Hawaii telt evengoed mee bij de 90 dagen termijn.

Je zou Alaska dus moeten plannen aan het eind van je Canada-deel, zodat je 90 dagen hebt voor Alaska en de 'Lower 48'. Praktisch gezien wellicht niet ideaal, maar zoals gezegd zijn er geen uitzonderingen voor Alaska - VS is VS.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

De gedachte die er vermoedelijk heerst bij het andere forum is dat je via land reist en dus geen Esta hoeft aan te vragen en enkel een formulier moet invullen. Maar ik blijf mijn twijfels houden daarbij. Want dat zou betekenen dat per vliegtuig wel aan 90 dagen gebonden bent en als je met de auto gaat niet.
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

MT86 schreef: EDIT: bedankt voor de link! Echter hebben ze het daar steeds over het I-94 formulier inleveren maar dat bestaat niet meer volgens mij.
Voor zover ik weet was het inleveren van het groene I-94 formulier bedoeld om vast te stellen of en wanneer je de V.S. weer verlaten had. Deze taak is inmiddels door daarvoor aangewezen luchtvaartmaatschappijen en andere vervoerders overgenomen. Zij moeten daarvoor een overeenkomst afsluiten.
Volgens mij wordt het groene I-94 formulier nog steeds gebruikt als je met eigen vervoer het land binnenkomt.
Ik heb tenminste altijd gedacht dat het zo is. Als iemand het beter weet, lever ik mijn mening graag in voor een betere.
Groet,

Old Faithful
yarrah
Amerika-expert

Bericht door yarrah »

Old Faithful schreef:Volgens mij wordt het groene I-94 formulier nog steeds gebruikt als je met eigen vervoer het land binnenkomt.
Ik heb tenminste altijd gedacht dat het zo is. Als iemand het beter weet, lever ik mijn mening graag in voor een betere.
Volgens mij ook, dinsdag weet ik meer :lol: dan ga ik bij Waterton/Glacier de grens over met een camper.
Go T@bbing!!!!

Laatste reisverslag canada:
http://www.rwndbr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gast

Bericht door Gast »

https://help.cbp.gov/app/answers/detail ... -countries
While in the U.S., you may go to Canada, Mexico and the Caribbean and re-enter the U.S. using the I-94W you were issued when you first arrived in the U.S., although the time you spend there is included in the 90 days allotted for your visit.
Volgens mij mag je niet twee keer Amerika binnenkomen, de teller blijft lopen zo gauw je Alaska binnenkomt.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

MT86 schreef:Van reizigers en forumbeheerders van Wereldwijzer en forum.verenigdestaten.info
Nu lees ik af en toe ook eens mee op dat Wereldwijzer forum, en ik moet zeggen dat ik voor wat betreft Canada en de US daar al zoveel foute adviezen heb gelezen, dat ik soms zin had om ook maar een account aan te maken en mensen voor erger te behoeden. Maar dat doe ik maar niet, er zijn ook maar 24 uren in mijn dag.
Gelukkig ben jij ondertussen hier terecht gekomen!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer