Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Zelf je reishandboek maken

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Dommel
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Zelf je reishandboek maken

Bericht door Dommel »

@PSVwally Wow :shock: da's echt mooi gemaakt! :clap:
Duikertje1990
Amerika-ontdekker

Bericht door Duikertje1990 »

Ik maak geen draaiboek, ik vind dat helemaal niet relaxed.
Ik heb een planning met daarin welke dag ik ongeveer waar moet zijn, en verder zie ik het wel.
Campings reserveren doe ik ook niet, zie ik ook wel.
Amerika is het land van de vrijheid, en ik ben op vakantie.
We zien wel!
4 aug - 6 sep 2010: CA, NV, UT, AZ, OR, WA (+ NJ, NY)
14 juni - 11 aug 2012: Florida naar Californië naar Hawaii naar Denver
Isis
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Isis »

Als je alleen reist of met een vriend dan is dat te doen (niet reserveren en leve de vrijheid) Met kinderen is dat minder handig en vaak zit je dan in drukke hoogseizoen.
Toch maken wij ook een globale planning en niet zo van 9:00 u vertrek van camping 10:45 aankomst xxx 11:30 vertrek na koffie .... bla bla. Ik heb wat dingen in het boek staan die me de moeite waard lijken. Met daarbij een kaartje en een inschatting van rijtijd en km-ers.
Voorbeeld...
De eerste volle dag Yellowstone NP (YNP) rijden we langs de watervallen van de Yellowstone rivier en bezoeken we Mammoth Hot Springs in het Noorden en dan naar Madison met een stop bij Norris.

Voor 8 uur elanden bij Canyon Junction. Bij watervallen “Grand Canyon of the Yellowstone” kijken; Regenboog 8:00 Upper falls van Uncle Tom trail/ 9.45 Lower falls from Artist Point.

Mammoth Hot Springs VC informeren welke stukken nu actief zijn van de formaties aldaar.

Er is ook een mogelijkheid om in een warme rivier te zwemmen bij Boiling River: Boiling River Park entrance road between Gardiner River and Mammoth Hot Springs. The entrance is easy to miss; look for the sign marking the 45th Parallel and the parking area on the east (river) side of the road.
Komen langs Sheepeatetr cliffs

Later komen we misschien ook nog bij Norris Geyser Basin (heetste deel 459ºF/ 237ºC en zeer zuur PH 3,5). Echinus Geyser 1-4 uur moeite waard om te wachten als pool bijna vol is wachten tot 20 min
Steam Boat Geyser onvoorspelbaar 1x pj 100- 130 m hoog.
Artist paint pots
Onderweg: Roaring Mountain geluid niet van deze wereld…

We eindigen in Madison. Bald Eagles aan Madison River tussen Madison - Canyon Junction. Over deze camping vlakbij de rivier lopen nog wel eens bizons. Het kan ‘s nachts vrij koud zijn in YNP tegen het vriespunt; overdag kan het lekker 20- 25ºC worden.
Evt Firehole Canyon drive.. zie dag 14

Camping:
Madison Gereserveerd
Overzicht reizen met camper 2020 staat de 10e camperreis op programma.
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Ik heb eigenlijk gewoon wat info van internet en de route die ongeveer op dit forum tot stand is gekomen onder elkaar geplaatst en dat per dag op 1 pagina gezet. Daarna heb ik alle info die ik over een omgeving kon vinden en interessant vond erbij gezet.
Daarna heb ik het gewoon wat ingedeeld op volgorde dat je niet steeds kriskras door een stad of gebied moet rijden en er evt een kaartje bijgezet. Als laatste heb ik de pagina wat opgefleurd door een dag/plek te laten beginnen met een foto.
De dagindeling tijdens de vakantie bleek redelijk goed te zijn, maar het is een leidraad en niet dat we het persé zo moesten doen. In mijn geval heb ik bij LA bv. een pagina vol geschreven over een hop-on-off bus en lopen naar het hollywoodsign terwijl we dat niet gedaan hebben, terwijl we dat in SF niet opgeschreven hebben n het daar wel gedaan hebben.... Vrijheid om dingen te ontdekken maakt het leuker natuurlijk,maar ik vond de voorpret om zo'n boekje te maken ook leuk
Q-BiC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Isis schreef:
De eerste volle dag Yellowstone NP (YNP) rijden we langs de watervallen van de Yellowstone rivier en bezoeken we Mammoth Hot Springs in het Noorden en dan naar Madison met een stop bij Norris.

Voor 8 uur elanden bij Canyon Junction. Bij watervallen “Grand Canyon of the Yellowstone” kijken; Regenboog 8:00 Upper falls van Uncle Tom trail/ 9.45 Lower falls from Artist Point.

Mammoth Hot Springs VC informeren welke stukken nu actief zijn van de formaties aldaar.

Er is ook een mogelijkheid om in een warme rivier te zwemmen bij Boiling River: Boiling River Park entrance road between Gardiner River and Mammoth Hot Springs. The entrance is easy to miss; look for the sign marking the 45th Parallel and the parking area on the east (river) side of the road.
Komen langs Sheepeatetr cliffs

Later komen we misschien ook nog bij Norris Geyser Basin (heetste deel 459ºF/ 237ºC en zeer zuur PH 3,5). Echinus Geyser 1-4 uur moeite waard om te wachten als pool bijna vol is wachten tot 20 min
Steam Boat Geyser onvoorspelbaar 1x pj 100- 130 m hoog.
Artist paint pots
Onderweg: Roaring Mountain geluid niet van deze wereld…

We eindigen in Madison. Bald Eagles aan Madison River tussen Madison - Canyon Junction. Over deze camping vlakbij de rivier lopen nog wel eens bizons. Het kan ‘s nachts vrij koud zijn in YNP tegen het vriespunt; overdag kan het lekker 20- 25ºC worden.
Evt Firehole Canyon drive.. zie dag 14

Camping:
Madison Gereserveerd
Ik vind dat persoonlijk te uitgebreid en rommelig verwoord. Ik hou meer van schema vorm. Ik zou het dus zelf zo neertypen:
Yellowstone
  • (Temp: 0-25C)
  • Gardiner => Mammoth Hot Springs
    • Boiling River Park, zwemmen in warme rivier? ("The entrance is easy to miss; look for the sign marking the 45th Parallel and the parking area on the east (river) side of the road.")
    • Check Mammoth Hot Springs VC for activity
  • Mammoth Hot Springs => Madison
    • Sheepeatetr cliffs
    • Roaring Mountain
    • Norris Geyser Basin
      • Echinus Geyser: om de 1-4 uur; als pool bijna vol is, max 20min wachten.
      • Steam Boat Geyser
      • Artist paint pots
    • Madison River tussen Madison - Canyon Junction: bald eagles? Over camping vlakbij: bizons?
    • Evt Firehole Canyon drive.. zie dag 14
    Camping: Madison (booked)
(Andere dag hoogstwaarschijnlijk?)
  • <8u00: Canyon Junction: elanden.
    • 8u00: Uncle Tom Trail: Upper Falls
    • 9u45: Artist Point: Lower Falls
Merk ook op dat ik weetjes zoals "heetste deel 459ºF/ 237ºC en zeer zuur PH 3,5. Steam Boat Geyser onvoorspelbaar 1x pj 100- 130 m hoog." ook gewoon weg laat. Als je daar eenmaal bent, staan al die gegevens toch op een informatiebord voor je neus, of in het Visitor Center.
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
Reny
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 22
Contacteer:

Bericht door Reny »

Sorry, maar gaat het er niet om dat iemand zelf bepaald wat in zijn/haar reishandboek staat :shock:

Wat de één makkelijk en prettig vindt, werkt voor de ander niet.

Ik zet in mijn reishandboek veel adressen van restaurants en winkels die we willen bezoeken. Natuurlijk heb ik in onze hotels wifi en kan ik het ter plekke opzoeken maar ik vind het prettig om de adressen al in mijn handboek te hebben staan zodat ik de tomtom gelijk kan programmeren. Iemand anders zal dit overdreven vinden.

Reny
Onze verslagen:
http://erikenrenyopvakantie.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://justcolorado2016.blogspot.nl/201 ... ingen.html
Isis
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Isis »

ach ieder zijn ding; het is niet mijn werk het is een vakantie plan. Het bericht komt een beetje cru over. Zal niet zo bedoeld zijn.
Ik schrijf de dingen gewoon op die wij ongeveer willen doen.
Fraa
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Fraa »

Zelf zit ik nu al zo'n 50 pagina's ver in mijn roadbook, maar ik ben dan ook wel iemand graag alles tot in de puntjes plant.
Andere mensen doen't op een wat lossere manier & het komt allemaal zo nauw niet. Bij mij lukt dat niet echt ;)

Mijn roadbook gaat van de route, hotels, adressen, trails, viewpoints, winkels, restaurants, tankstations & andere bezienwaardigheden tot zelfs de zonsopgang & ondergangstijden van elke locatie :mrgreen:
Ik hou er ook van om voorhand bijna alles al in de GPS te stoppen, ik moet dus in principe niets meer ter plaatse ingeven.
Gelukkig gaat dat wel vrij snel via de software die er bij zit, want als je alles begint op te tellen kom je aan 200 POI's ofzo.

Ook heb ik alle hotelreserveringen, tickets, etc er in gestopt, ik wil gewoon één document hebben waarvan ik weet dat alles er in zit.
Waarschijnlijk zit er ook téveel info in, maar liever teveel dan te weinig denk'k dan maar :D

Ook moet ik akkoord gaan met Q-BiC, een schematische vorm ligt mij ook meer.
Met een inspringing werken, dingen groeperen, een inhoudstabel maken, etc... het maakt't allemaal overzichtelijker :)
Reisblog: thisisfraa.be
Duikertje1990
Amerika-ontdekker

Bericht door Duikertje1990 »

Dat is het echt het tegenovergestelde van hoe ik het doe :) Maar beide manieren zijn goed, als je het maar naar je zin hebt in Amerika!
Laatst gewijzigd door markro op 09 mei 2012, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Het is overbodig om het volledige bovenstaande bericht te quoten --> quote verwijderd. Zie bij de "AllesAmerika.com Mededelingen" a.u.b. "Het quoten (citeren) van andere berichten".
4 aug - 6 sep 2010: CA, NV, UT, AZ, OR, WA (+ NJ, NY)
14 juni - 11 aug 2012: Florida naar Californië naar Hawaii naar Denver
Louise
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Louise »

Reny schreef: Ik zet in mijn reishandboek veel adressen van restaurants en winkels die we willen bezoeken. Natuurlijk heb ik in onze hotels wifi en kan ik het ter plekke opzoeken maar ik vind het prettig om de adressen al in mijn handboek te hebben staan zodat ik de tomtom gelijk kan programmeren. Iemand anders zal dit overdreven vinden.

Reny
Dat ga ik ook doen voor onze reis over 7 weken. Alvast wat restaurantjes opzoeken in de steden en plaatsen waar we komen.
Wij kunnen nl nooit beslissen waar we willen gaan eten. Dat is elke vakantie zo, waar we ook zijn! :wink: Dat hoeven we niet te gaan zoeken en vooral te debatteren of we daar wel of niet gaan eten.
De manier om een reishandboek te maken is natuurlijk heel persoonlijk. Ieder zijn eigen ding! :thumbup:
Q-BiC
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door Q-BiC »

Reny schreef:Sorry, maar gaat het er niet om dat iemand zelf bepaald wat in zijn/haar reishandboek staat :shock:
Quote mijzelf:
Q-BiC schreef:Ik vind dat persoonlijk te uitgebreid en rommelig verwoord. Ik hou meer van schema vorm. Ik zou het dus zelf zo neertypen:
Ik dacht dat dat duidelijk was.

Isis schreef:Het bericht komt een beetje cru over.
Dat was niet mijn bedoeling. Ik gaf gewoon aan hoe ik het meestal samenvat in mijn roadbook omdat ik schemavorm (met duidelijke begin- & eindpunten en POI's daartussen, door in te springen, te onderlijnen, etc) veel overzichtelijker vind dan overal volzinnen. (In mijn eerste versie (de "kladblok") staan er wel nog meer, maar m'n uiteindelijke roadbook is bondiger. (En meestal ken je tegen dat je vertrekt toch al alles vanbuiten ;)))
USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
Isis
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Isis »

Ik ken het roadbook ook uit mijn hoofd 8) de rest van de fam niet :mrgreen: :oops: . En ik heb daarnaast nog een ordner vol met printjes van wandelingen etc. Allemaal op dag gerangschikt.
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Ik had dat ook en dat maakte het voor mn reisgenoot alleen maar makkelijker. Ik heb er overigen geen restaurantjes bijgezet, omdat ik dat lever eerst vd buitenkant bekijk dan dat ik dat alleen uit een boekje ofvsire haal
Izognoeg
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Izognoeg »

Naar aanleiding van jouw posting met voorbeeld ben ook ik begonnen met een soort 'draaiboek' te gaan maken.
Juist wél met restaurantjes in de buurt van ons motel!
Dan weet ik namelijk precies waar ik van de buitenkant moet gaan kijken...

Groetjes,
Paul
Een paar reisverhaaltjes: http://www.izognoeg.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Ik haat die autospelling op mijn iPad. Op het beperkte aanbod van monument valley na heb ik nergens echt moeite gehad om wat te eten te vinden. Ja in Page mss, maar daar hebben ze wel veel fastfood ketens en een walmart. Bij de laatste hebben wij één dag wat gehaald
Reny
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 22
Contacteer:

Bericht door Reny »

PSVwally schreef:nergens echt moeite gehad om wat te eten te vinden. Ja in Page mss,
In Page zit wel een heerlijk Mexicaans restaurant dat the best ever Margarita's maakt :wink:

Reny
Onze verslagen:
http://erikenrenyopvakantie.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://justcolorado2016.blogspot.nl/201 ... ingen.html
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jerbia »

PSVwally schreef:Ik haat die autospelling op mijn iPad.
Instellingen > toetsenbord > schuifje naar 0 :D
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
Fraa
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Fraa »

Of via Jailbreak de app "ManualCorrect Pro" installeren, dan werkt AutoCorrect tenminste zoals ie moet werken :wink:
Reisblog: thisisfraa.be
Gijs&Kelly
Amerikakenner
Partner van: a.ka. Damzkie
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Gijs&Kelly »

Ik ben ook druk bezig met een routeboek, vorig jaar ook gemaakt en ontzettend veel gebruikt. Het is bij ons best uitgebreid. Een overzicht van wat we allemaal willen zien + uitgebreide beschrijving van wandelingen enzo (de meeste kopiëren en plakken van de ontdek-amerika site :)) En een globale routeplanning met de wegnummers. Er zit ook een soort van tijdschema in, vooral handig voor een park waar we maar net een dag hebben. Lijkt me zonde om bijvoorbeeld pas om 12 uur op pad te gaan en er vervolgens om 17 uur achter te komen dat er nog heel veel is dat je wilt zien en er vervolgens geen tijd meer voor hebt. Aan de andere kant laten we de planning ook net zo makkelijk los als we gewoon zin hebben om tot 10 uur uit te slapen of een middag bij het zwembad te liggen :) Maar dan weten we in ieder geval wat de mogelijkheden zijn.

In alle overnachtingsplekken zoeken we ook vast restaurants via tripadvisor of via tips hier op het forum. Goede graadmeter om te kijken waar je fatsoenlijk kunt eten. Ook dit volgen we niet al te letterlijk op, maar je hebt mooi iets achter de kant als je ter plekke niet echt wat kunt vinden.

Ik moet zeggen na onze eerste reis van vorig jaar dat ik dingen wel wat meer los laat. Ter plekke is in parken zoveel informatie te krijgen via bijvoorbeeld een visitor center en een parkkrantje. Maar de voorbereiding en de pret bij het maken van een routeboek is al een groot deel van de vakantie voor mij. En door er zo mee bezig te zijn weet je al veel van het gebied en ik vind dat ter plekke toch prettig.
2011: New York + Southwest: http://www.adamsusa.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2012: Vegas + Northwest: http://www.nwusa2012.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2013: Vegas + Southwest: http://www.swusa2013.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Isis
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Isis »

damzkie schreef: Er zit ook een soort van tijdschema in, vooral handig voor een park waar we maar net een dag hebben. Lijkt me zonde om bijvoorbeeld pas om 12 uur op pad te gaan en er vervolgens om 17 uur achter te komen dat er nog heel veel is dat je wilt zien en er vervolgens geen tijd meer voor hebt. Aan de andere kant laten we de planning ook net zo makkelijk los als we gewoon zin hebben om tot 10 uur uit te slapen of een middag bij het zwembad te liggen :) Maar dan weten we in ieder geval wat de mogelijkheden zijn.
PRECIES!! :clap: :D
Die info van het VC is heel goed en veel. Maar ik merk dat ik op dat moment vaak geen puf heb om dan nog dingen uit te zoeken/ pluizen. Ik weet nu dat ik ik +in Yellowstone nog de tijden van erupties moet uitzoeken. Maar dan weet ik dat ik een beperkt aantal dingen moet doen. Alles ter plekke lezen en keuzes maken vind ik minder fijn. Vandaar de uitgebreide voorbereiding.
20 jaar geleden moest het anders en daardoor miste je soms ook dingen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer