case23.com schreef:Ik zal zoals jij al aangeeft inderdaad voor de 17 moeten gaan. Het meest denk ik hierbij aan de Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM. Ik namelijk dat deze mijn Sony widelens VCL-HGD0758 het meest benaderd. Mogelijk dat ik later, mocht het nodig zijn nog een lens neem van 10-22.
Nog 1 kleine opmerking: ik zou, als je voor deze lens wil gaan, wel een lichtsterkere lens nemen. Voor het groohoekgedeelte heb je dat misschien niet zo snel nodig, maar vanaf het kleinbeeldformaat tot de volledige zoom is het wel handig om met de scherptediepte te kunnen spelen. Dan in een diafragma van f5.6 wel erg klein. Mijn voorkeur zou uitgaan voor een vaste lichtsterkte van f2.8, maar dat maakt de lens natuurlijk wel weer een stuk duurder. Moeilijk, hè, om een goede evenwichtige keuze te maken......
case23.com schreef:Als verlengde van de 17-85 denk ik nu aan de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM en mocht 200 niet genoeg zijn wil ik er als tussenoplossing een extender 1.4x of 2x tussen zetten. Iemand enig idee of dit een goede oplossing is?
Daar zit ik zelf ook aan te denken. Ik heb zelf ook een lens van 70-200mm, maar ik heb nog ooit met een extender gewerkt. Je hoort er heel tegenstrijdige berichten over, en veel foto's gemaakt met een extender die ik zie op internet vind ik wel van zeeeeeeeeeer slechte kwaliteit. Natuurlijk maakt het ook uit welke extender je koopt, dus daar moet ik me ook eens in gaan verdiepen. Ik ben ook wel benieuwd naar andere reacties hierop.
case23.com schreef:Jasmino schreef: De rugzak gaat stukken beter, maar dan heb je niet alles grijpklaar. Zucht, het is best een lastig probleem...
Ik heb nu ook een schoudertas en dat is helemaal niet handig. Ik zag pas ergens de rugzak van het merk Tamrac, klik
hier., en die ziet er best wel gaaf uit en er kan ontzettend veel in. Deze heeft ook diverse vakjes waar je in kan zonder je hele tas te moeten openen. Tevens kun je je statief erop bevestigen en dat is ook erg handig.
Ik heb zelf
deze rugzak van Lowepro, en ik ben er uitermate tevreden over. Het voordeel van deze rugzak is het heel grote benedencompartiment, en het bovencompartiment waarin je ook nog een paar persoonlijke spulletjes kwijt kunt. Zo kun je hierin een trui of een regenjas kwijt, je reisgids of landkaarten, zakdoekjes en portemonnee etc. Het grootste voordeel van deze rugzak is de goede heupband. Dat miste ik heel erg bij de Tamrac rugzakken. Ook heeft hij diverse kleine zakjes en vakjes waar je snel bij kunt, en je kunt het statief eraan vast maken.
Daarnaast kun je de rugzak nog uitbreiden met lenscases die je kunt vastmaken aan de draagbanden, zodat je die altijd voor je hebt tijdens het gebruik. Van die laatste wil ik er nu 1 of 2 gaan aanschaffen, maar ik vermoed dat die niet geschikt zijn voor de grote telelens, omdat die zo zwaar is, en dat draagt niet zo lekker aan de voorkant.
Als je een rugzak gaat aanschaffen, let dan vooral op de heupband. Want zonder een goede heupband is ook het dragen van een rugzak een hels karwei. Een goede heupband zorgt ervoor dat het gewicht rust op je heupen tijdens het lopen en dat je rug niet zwaar wordt belast, heel belangrijk! Ik kan met deze Lowepro kilometers lopen, echt urenlang, en zonder dat ik er last van krijg. Een voorbeeld: we waren 2 weken geleden bij de Plitvice Meren in Kroatië (een schitterend nationaal park in Europa, mooiste die ik tot nu heb gezien!) en dat park hebben we te voet verkend. We hebben gewandeld van 's ochtends 9.00h tot 's avonds 18.30h, en het was niet mijn rug die toen ging protesteren, maar mijn benen.......... Ik heb geen last gehad van de rugzak, anders dat die natuurlijk wel heel warm kan zijn. Die afstand zou ik met de gewone schoudertas beslist hebben gehaald!
Het enige nadeel van de rugzak is dat je je spullen niet "grijpklaar" hebt, en dat heb je bij een schoudertas wel. Vandaar dat ik bijvoorbeeld in een stad het liefst mijn schoudertas meeneem, maar daarvan krijg ik altijd al snel last van mijn schouder. Al het gewicht hangt dan natuurlijk ook over 1 schouder, dus dan moet ik wel heel regelmatig pauzes nemen.
case23.com schreef:Ik ga nu bewust voor de canon serie omdat ik zeer waarschijnlijk wel bij canon zal blijven. Ga ik voor een nieuwe camera (upgrade, mocht dit ooit gebeuren) kan ik de lenzen allemaal meenemen. Kan dit bij de Sigma lenzen ook of loop je dan snel tegen beperkingen aan?
Volgens mij niet. Sigma maakt zelf geen camera's, alleen lenzen en accessoires. Je bent natuurlijk wel afhankelijk van de diameter, en deze Sigma lenzen zijn gemaakt voor de Canon camera (die diameter grootte, de lens moet natuurlijk wel in de camera passen). ALs ik een andere Canon camera koop, kan ik de lenzen gewoon meenemen, tenzij Canon de diameter aanpast van de lensopening op de body, maar dan zou jij ook een probleem hebben met je Canon lenzen. Dat maakt dus niet uit.
case23.com schreef:Meteen een vraagje hierover: Het liefst wil ik natuurlijk een (1) setje filters die ik op alle lenzen kan gebruiken. Is dit mogelijk of ga ik bij elke lens een setje krijgen?
Dat kan, maar dan moeten alle lenzen natuurlijk wel dezelfde lensdiameter hebben. Mijn 28-70mm en mijn 70-200mm zijn beiden 77mm, dus daarop kan ik de filterset gewoon gebruiken. Alleen de groothoeklens is veel groter van diameter (12-20mm), en daarvoor kan ik geen filters krijgen volgens mij, dat is wel jammer. Daarom wil ik de foto's met de groothoek zoveel mogelijk in RAW schieten, dan kan ik achteraf nog het een en ander aan de foto toevoegen. Nu moet ik alleen nog leren hoe dat moet........
Succes met de keuzes!