Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

breedbeeldlenzen - telelenzen

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
case23.com
Amerika-ontdekker
Contacteer:

breedbeeldlenzen - telelenzen

Bericht door case23.com »

Bart40 schreef:Mooie foto's hoor en leuk verslag to zover.
Ben benieuwd wat voor camera je gebruikt.
Hallo Bart40, beetje laat maar toch nog even een antwoord op je vraag.
Ik heb de Sony F717 camera, inclusief Sony telelens VCL-HGD1758, en de Sony widelens VCL-HGD0758. beide lensen zijn best wel hoogwaardig en de wide lens geeft nagenoeg geen vertekening. Deze laatste gebruik ik trouwens bij 80% van mijn foto's.

De kwaliteit van de foto's is goed behalve in het rode kleursegment, daar gaat mijn camera nogal eens mank. Dit is ook de reden dat ik op zoek ben naar een nieuwe camera. Maar zoals je op onze site ziet is het over het algemeen niet verkeerd wat er uit komt. 1 camera op vakantie meenemen is nogal link vind ik zelf. Je zult namelijk maar op de Wave staan en je camera wil niet aangaan. Dan heb je toch een probleem lijkt me. Een goede kwaliteitscamera is erg belangrijk maar je zal de plaatjes toch zelf moeten schieten, dus de combinatie is erg belangrijk, goede camera en "zien" wat je op de foto moet zetten. Elke omgeving maakt het dat je je camera optimaal moet instellen zoals iso's, diafragma's, sluitertijden enz enz.

Onze volgende reis (2007) gaat zeer waarschijnlijk richting Yellowstone en ben van plan de canon 30D hiervoor te gaan kopen. Alleen op lenzen gebied weet ik het nog niet goed maar denk hierbij aan de Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM en de Canon EF 100-400 F 4.5-5.6L IS USM, kan jij daarover iets vertellen?

Greetz, Hanz (je weet wel de andere helft van Henriette)

Edit mod: op verzoek is dit gedeelte over lenzen afgesplitst van topic "liveverslag Zuidwesten april - mei 2006"
With both feet on the ground you won't get far!!
Erika
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 17
Contacteer:

Bericht door Erika »

hallo hanz, wij maken ook gebruik van de Canon 100-400 mm lens en kan zeggen dat het een beul van een lens is.
het enige nadeel is het gewicht maar verder is het een prachtding en flink scherp.
wij werken samen met de Canon D 20 ,zeg maar de voorganger van de d 30 en waar niet echt heel veel verschil zit omdat ze van de zelfde beeldchip en processor gebruik maken.
ik vind het nog steeds een prettig en energie zuinig toestel die ook nog in staat is om reeks foto's te maken.
De l klasse lensen van Canon zijn helaas wat duur maar kunne lekker lang mee en kunnen mee naar de volgende seri camera's in tegenstelling van de EF-S lenzen.
maar de camera is een ding de foto maak je toch zelf.
de techniek kan veel maar kan nog niet voor jou beslissen of het de moeite waard is.
maar doordat je de foto kunt opblazen kun je er ook delen van gebruiken die dan nog lekker scherp blijvendoordat er heel weinig ruis voorkomt op deze camera.
Groetjes Erika een Canon fan
case23.com
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Erika schreef:hallo hanz, wij maken ook gebruik van de Canon 100-400 mm lens en kan zeggen dat het een beul van een lens is.
het enige nadeel is het gewicht maar verder is het een prachtding en flink scherp.
Hallo Erika, ja het is een behoorlijke jonge, mijn probleem is hoe draag je hem tijdens het hiken. Elke keer uit je rugzak halen is niet handig. Is ie wel geschikt om met riem om te hangen of is ie daarvoor zeker niet geschikt? Ik wil hem namelijk continu snel bij de hand hebben.

Ik ben nu ook een beetje verder aan het zoeken. Elke keer je lens verwisselen is namelijk ook niet handig dus zit nu ook een beetje te lonken naar de Canon EF 28-300mm f/3.5-5.6L IS USM. Maar die kost behoorlijk wat.

Eigenlijk zijn we behoorlijk van dit topicpadje afgeraakt he
Erika
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Erika »

het is inderdaad een flinke jongen,vergelijk hem maar met een literfles frisdrank en iets zwaarder.
het gelijk bij de hand hebben is wat lastiger als je hem in je rugtas zou moeten vervoeren maar is te doen.
wij nemen hem mee als we "zeker"weten dat we hem gebruiken,want om hem continu mee te nemen dat ga je gauw vervelen.
hij word geleverd in een eigen harde lenskoker met draagriem.
de andere lens die je aangeeft is ook een hele mooie maar inderdaad een hele dure.
ik zou denk voor dat geld eerder een lens nemen die er tussen gaat zitten ,mischien een 70- 200 mm 2.8 l klasse ,ik denk dat die vaker gebruikt gaat worden plus dat dit ook een dijk van een lens is en lichtsterk.
wil je verder zou je er een converter tussen kunnen zetten waardoor je een stop verliest maar is volgens mij nog best te doen.
deze lens staat nog op mijn wenslijstje maar zit er nu even niet in.
Groetjes erika
case23.com
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Mijn probleem is eigenlijk dus het wisselen van de lenzen. 70-200 is inderdaad gangbaarder maar wil je iets "wide" fotograferen moet je toch over op een andere lens. de meeste foto die ik maak zijn via mijn sony wide gemaakt omdat je daarmee totaal geen vervorming ziet.

Ga ik over op de canon zou ik het liefste wide en tele in een lens hebben zoals de Canon EF 28-300mm f/3.5-5.6L IS USM.

Deze lens is vrij nieuw en kan nog niet echt gebruiksverhalen vinden over deze lens. Wat ik graag wil weten is uitgaande van de 28 mm hoeveel last ik van vignetting ga krijgen.

groet, hanz
Erika
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Erika »

kijk eens even hier http://forum.belgiumdigital.com/archive ... 64761.html.
mischien dat je hier wat wijzer wordt.
Groetjes Erika
case23.com
Amerika-ontdekker
Contacteer:

jah mooi die heb ik intussen gelezen.
Het is een perfecte lens, maar flink ingezoomd geeft ie dus wat onscherp beeld tevens is de 28 wat te weinig. Voor de tussensectie is ie werkelijk perfect,maar dekt dus niet geheel af wat ik er mee wil.

Beter is kennelijk twee lenzen te kopen. Je krijgt dan wel dat wisselen maar als je standaard de EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM erop zet kom je er met de meeste foto's wel begrijp ik. Deze lens zou geschikt zijn voor objectfotografie (dichtbij, veel erop). Zou deze lens bijvoorbeeld Horseshoe Bend er in zijn geheel opkrijgen wat dat is mijn criterium?
De andere lens die je noemt 70-200 mm 2.8 l zou dan de tweede lens kunnen worden. (ook prijzig).
Ook zag ik de EF 70-200mm f/4L USM die qua prijs aantrekkelijker is. Jij zit op dit momoment behoorlijk in het canon gebeuren. Zou je over de laatste opties iets kunnen zeggen.

groet, hanz
Erika
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Erika »

Hoi Hanz. een nadeel van die 28 -300 mm lens is het gewicht,als ik het goed heb is dat 1,6 kg en ik weet nu uit ervaring dat waneer je er veel mee moet gaan wandelen het op den duur vervelend word.
Het is dan een mooie lens als je ergens bent en je gebruikt hem op een statief omdat daar het gewicht niet meer in je hand zit.
Probeer eens een frisdrank fles een poosje op camera hoogte te houden en stel je voor dat je een minuut of twee op die stand moet staan,zeker weten dat je kramp gaat krijgen en ben je de stabilisatie functie echt nodig vandaar dat ik kwam met de 70 -200 die over het algemeen als een superlens word gekenmerkt.
De 70 - 200 mm is er in 3 uitvoeringen.
De EF 70 -200 / 2.8 L USM ongeveer 1200 euro.
De EF 70 -200 / 2.8 L USM IS ongeveer 1750 euro.
De EF 70- 200 /4.0 L USM ongeveer 650 euro.
Je ziet er zijn mogelijkheden en ik zou waarschijnlijk de eerste nemen ,
hij is lichtsterk maar mist wel het stabilisatiesysteem maar met een beetje vaste hand gaat het wel.
Je krijgt toch de meeste problemen op het moment dat het donkerder word en dan heb je nog een stop over tenopzichte van de 4.0 uitvoering.
zet er een converter van 1.7x tussen en je verliest een stop maar je hebt dan een bereik van 340 mm.
en omdat je al werkt met een cropfactor van de 30 D van 1.6 kun je dit er bij tellen en zit je op 540 mm.
wat de 17 -85mm lens is het een beetje een ander verhaal,dit is een EF-S lens die je waarschijnlijk niet mee kunt nemen naar een volgende camera
met een volledige sensor zoals de 5 D.
Maar goed ik heb hem zelf nu ook en ik gebruik hem als standaard lens omdat hij in heel veel gevallen het bereik wel heeft .
maar ook hier weer die omrekensom ,17- 85 word vergeleken met kleinbeeld dus 27-136 mm dus iets minder groothoek.
Ik heb een poosje geleden ook eens de EF-S 10-22 lens geprobeerd en ben geschokken wat hij met het beeld deed.
ik had een foto gemaakt van een gebouw waar ik recht voor stond op een paar meter ,dat was wel gaaf ,maar toen ik hem later weerzag op de monitor leek het wel of de piramide van cheops had gefotografeerd zo schuin was alles getrokken en was ook met photoshop echt niet recht te trekken.
je zou daar eventuell een vaste lens voor kunnen gebruiken,die zijn lichtsterk en eenvoudig.
maar door de 1.6 cropfactor ga je groothoek inleveren helaas.
helaas is een keuze maken enorm lastig en daar zat ik zelf ook mee,net als jij in het midden segment en heb in de tas een eenvoudige EF 75 -300 mm is zitten en daar doe ik het mee en anders de grote 100-400 mm als het kan maar zoals gezegd ik moet dan wel weten dat ik hem nodig ben vanwege het gewicht.
ga je maar even weg ,een stukje lopen dan is het geen probleem maar de hele dag is wel veel,maar anderzijds hij geeft wel een mooi beeld
zo puzzelwerk nu he?
Groetjes erika
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

case23.com schreef:jah mooi die heb ik intussen gelezen.
Het is een perfecte lens, maar flink ingezoomd geeft ie dus wat onscherp beeld tevens is de 28 wat te weinig. Voor de tussensectie is ie werkelijk perfect,maar dekt dus niet geheel af wat ik er mee wil.

Beter is kennelijk twee lenzen te kopen. Je krijgt dan wel dat wisselen maar als je standaard de EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM erop zet kom je er met de meeste foto's wel begrijp ik. Deze lens zou geschikt zijn voor objectfotografie (dichtbij, veel erop). Zou deze lens bijvoorbeeld Horseshoe Bend er in zijn geheel opkrijgen wat dat is mijn criterium?
De andere lens die je noemt 70-200 mm 2.8 l zou dan de tweede lens kunnen worden. (ook prijzig).
Ook zag ik de EF 70-200mm f/4L USM die qua prijs aantrekkelijker is. Jij zit op dit momoment behoorlijk in het canon gebeuren. Zou je over de laatste opties iets kunnen zeggen.

groet, hanz
Ik heb ergens gelezen dat deze lens enorm lang de tijd neemt om te focussen. Samen met de onscherpe beelden vindt ik het geen goede keuze.

Mijn keuze is ondertussen gevallen op de 28-135 USM IS Lens die enorme goede reviews heeft gekregen. Ik denk dat 28-300 gewoon nog niet goed mogenlijk is met de tegenwoordige technieken. Ze moeten echt uitkomen met een continue vervormbare lens om dit goed mogenlijk te kunnen maken.

Ik zou dus gaan voor de 28-135 voor een "walk around" lens en dan een goede telezoom 100-300 of zo, erbij voor het echte zoom werk

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
case23.com
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bedankt Richard voor je reaktie.

Ben intussen verder aan het spitten geweest op internet en inderdaad is de 28-300 een perfecte lens voor met middengedeelte en de soms onscherpe beelden.

Intussen voelde ik veel voor de Canon EF 70-200mm f/2.8L USM en de Canon EF-S 17-85MM f4-5.6 IS USM tot jij met de Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM op de proppen komt :? . Dus wederom twijfels, tja en drie lenzen is te veel van het goede.

Zoals ik al eerder zei moet de lens in principe Horseshoe Bend er in een keer opkrijgen en wie weet met welke van de twee lenzen dit lukt. kan het met de 28 of moet je toch de 17 hebben?

groet
hanz
markro
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door markro »

case23.com schreef:Zoals ik al eerder zei moet de lens in principe Horseshoe Bend er in een keer opkrijgen en wie weet met welke van de twee lenzen dit lukt. Kan het met de 28 of moet je toch de 17 hebben?
Het zal afhankelijk zijn van de cropfactor van je camera. Zelf ben ik nog niet bij de Horseshoe Bend geweest, maar ooit heb ik ergens op het internet op een fotografiesite gelezen, dat je toch zeker wel een supergroothoek objectief moet hebben, om dit schouwspel in één keer in een plaatje te kunnen vangen. Dus ik denk dat je minimaal voor de 17 mm uitvoering moet gaan.
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
Erika
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Erika »

17 mm word op de 30 D in ieder geval al 27 mm dus zou je toch kleiner willen dan zou je moeten beginnen bij 10 mm wat in dit geval dus 16 mm gaat geven.
kijk ook even hierna
http://www.trekearth.com/gallery/North_ ... 346567.htm
Groetjes Erika
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ik heb ook een 30D en heb er twee Tamron lenzen voor, waar ik heel tevreden mee ben (mijn man heeft er nog twee, een wijdhoek en een 28-300mm, die laatste vond ik moeilijk scherp te houden in volle zoem). Mijn zoemlens is 18-200mm en die bevalt me heel erg goed.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
markro
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door markro »

case23.com schreef:Zoals ik al eerder zei moet de lens in principe Horseshoe Bend er in een keer opkrijgen en wie weet met welke van de twee lenzen dit lukt. kan het met de 28 of moet je toch de 17 hebben?
Hanz, hier een link naar foto’s van de Horseshoe Bend, gemaakt met een Fuji Finepix S602-Zoom door het forumlid Jacqueline (aka Jasmino). Stuur haar eens een PM om te vragen hoe zij dit hier ervaren heeft. Zij weet ook aardig wat van camera’s en objectieven.

Zie http://www.pixagogo.com/0273025516 .
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
case23.com
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Hallo Markro,
Bedankt hiervoor. Zelf heb ik de laatste trip een foto gemaakt van Horseshoe Bend zie hier. Foto staat een stuk lager op die pagina.

Deze foto heb ik gemaakt met mij sony F717 met wide converter x0.7
Wat ik dus zoek bij canon is de lens die dit zelfde mogelijk maakt en ook de mogelijkheid heeft om flink in te zoomen en toch scherp te blijven.
Ik kan natuurlijk alle drie de lenzen aanschaffen maar dan blijf ik wisselen en dat wil ik zo min mogelijk. Als de 28 dit al mogelijk maakt is dat mijns inziens de beste keus.

Bij mijn foto zie je in de hoeken al wat vignetting

groet, hanz
Bart40
Amerikakenner

Bericht door Bart40 »

Wat betreft de aanschaf zou je een 20d kunnen overwegen, scheelt in ieder geval geld. En volgens mij net zo goed.
Je kan het ook met twee lenzen doen Hanz en dan zou je kunnen denken aan een 17-35 of een 17-85 en de 50-500 van Sigma.
Ik heb hem zelf ook en zeker in Yellowstone zal je die goed kunnen gebruiken.
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Hey, wat een leuke verrassing, zie ik hier zowaar een verwijzing naar één van mijn foto's. Thanx, Marco!

Ik heb deze foto inderdaad gemaakt met de Fuji, aangevuld met een wide angle voorzetlens. Ik heb de camera en de lens niet meer, en uit mijn hoofd weet ik niet meer precies welke voorzetlens het was. Ik meen te herinneren dat het 0,6 was.

Ik weet bijna zeker dat je de Horseshoe Bend niet erop zal krijgen met de 28mm. De Canon heeft een cropfactor van 1,6. Misschien dat je het net haalt met de 17mm.

Volgens mij had de Fuji een cropfactor van 1,5. Ik zou de foto dan hebben gemaakt op 35mm x 1,5 x 0,6 (voorzetlens) = 31mm.

Ik heb inmiddels de Canon 350D, nog een kleintje vergeleken met jullie kanonnen. Ik werk hierop met 3 Sigma lenzen:
Sigma 12-24mm F4,5-5,6 EX DG ASF HSM
Sigma 28-70mm F2,8 EX ASF DF
Sigma 70-200mm F2.8 EX APO HSM

De eerste 2 lenzen gebruik ik het meest. De groothoek gebruik ik vooral in steden, gebouwen en af en toe ook in landschapsfotografie (ik zou hem zeker gebruiken bij de Horseshoe Bend!). Ik ben erg tevreden over de kleuren en de scherpte.

Als ik de groothoeklens niet nodig heb, dan gebruik ik toch vooral de Sigma 28-70. Die is goed scherp, mooie kleuren, erg handzaam, lekker klein en ik kan er redelijk scherpe foto's mee maken tot een sluitertijd van 1/30. Niet slecht voor mij, als je bedenkt dat ik soms moeite heb om mijn handen stil te houden (bijwerkingen van astma medicijnen).

Foto's uit de hand schieten met de telelens van 70-200 lukt me al bijna niet meer. Buiten dat ik deze lens al loeizwaar vind, heb je dus ook altijd een statief nodig (ik tenminste wel, of ik moet niet inzoomen, maar dan kan ik net zo goed de 28-70mm gebruiken!). Daardoor merk ik toch wel dat ik hem heel weinig gebruik, te weinig eigenlijk. Als ik de natuur in ga, neem ik hem wel altijd mee, in de rugzak, net als mijn statief. De rugzak kan ik goed verdragen, hoewel het totaal gewicht toch zeker 7-8kg is, omdat ik het gewicht verdeel over de heupen (goede heupband is belangrijk). Dat betekent dus wel dat je altijd de rugzak moet afdoen als je van lens wil wisselen. Ik ben van plan om er nu een draagkoker bij te kopen die ik kan bevestigen aan de voorkant van de rugzak, zodat ik de lens grijpklaar heb, maar voor de telelens is dat volgens mij te zwaar. Ik zal hem vooral gebruiken om de groothoek en de gewone lens uit te wisselen.

Als ik de stad inga, wil ik niet met een rugzak op stap, dat vind ik veel te lastig. Ik heb daarvoor nu een gewone schoudertas, maar dat draagt niet fijn, zeker niet met die loeizware telelens erin. Die gaat in de stad dan ook vaak niet mee. Ik overweeg nu om een monopod aan te schaffen die ik gemakkelijker kan meenemen, zodat ik de telelens vaker kan gebruiken. Daarnaast wil ik eigenlijk ook op zoek voor een alternatief voor een schoudertas, maar ik weet nog niet goed wat ik daarvoor moet nemen. Ik heb altijd last van mijn schouders van die schoudertas, ik kan het gewicht op mijn schouders niet zo goed verdragen. De rugzak gaat stukken beter, maar dan heb je niet alles grijpklaar. Zucht, het is best een lastig probleem......

Maar goed, even terug naar de lenzen. Ik heb voor de Sigma 28-70 en voor de 70-200 bewust gekozen voor een vaste lichtsterkte van F2,8. Ik wil namelijk wel kunnen varieren met de scherptediepte, zeker als ik details ga fotograferen, of als ik dieren op de foto wil zetten. Ook bij architectuur kan het heel handig zijn, of wanneer je een overtollige mensenmassa wil wegwerken. Volgens mij is die extra investering voor een lichtsterke lens het geld wel waard!

Ik heb overigens gekozen voor Sigma en niet voor Canon, vanwege de prijs/kwaliteit. Ik vind de canonlenzen erg duur, en de Sigma's zijn een stuk gunstiger geprijsd. Ik wilde graag met dit bereik beginnen, en dat zou onbetaalbaar zijn als ik Canon lenzen zou nemen. Een profi ziet waarschijnlijk wel het verschil, maar ik kan het amper waarnemen. Vandaar Sigma!

Het eerste op mijn verlanglijstje nu is een polarisatiefilter. Ik had die op de Fuji camera eigenlijk altijd standaard erop zitten, en ik merk nu met de Canon dat de kleuren soms wel wat dof kunnen zijn als het bewolkt weer is. De polarisatiefilter haalt het contrast dan mijns inziens veel beter op en laat de kleuren weer leven. Die heb ik tijdens onze laatste vakantie echt gemist, dus die gaat er nu heel snel komen!
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
case23.com
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Jasmino schreef: Ik weet bijna zeker dat je de Horseshoe Bend niet erop zal krijgen met de 28mm. De Canon heeft een cropfactor van 1,6. Misschien dat je het net haalt met de 17mm.
Jasmino, bedankt voor je reaktie. Ik ben intussen op internet bij een aantal forums aan het inlezen, maar makkelijker wordt het daarmee niet altijd omdat de meeste er hun eigen voorkeur/beeld bij hebben en soms het een en ander tegengesproken wordt door een ander.
Ik zal zoals jij al aangeeft inderdaad voor de 17 moeten gaan. Het meest denk ik hierbij aan de Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM. Ik namelijk dat deze mijn Sony widelens VCL-HGD0758 het meest benaderd. Mogelijk dat ik later, mocht het nodig zijn nog een lens neem van 10-22.

Als verlengde van de 17-85 denk ik nu aan de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM en mocht 200 niet genoeg zijn wil ik er als tussenoplossing een extender 1.4x of 2x tussen zetten. Iemand enig idee of dit een goede oplossing is?
Jasmino schreef: De rugzak gaat stukken beter, maar dan heb je niet alles grijpklaar. Zucht, het is best een lastig probleem...
Ik heb nu ook een schoudertas en dat is helemaal niet handig. Ik zag pas ergens de rugzak van het merk Tamrac, klik hier., en die ziet er best wel gaaf uit en er kan ontzettend veel in. Deze heeft ook diverse vakjes waar je in kan zonder je hele tas te moeten openen. Tevens kun je je statief erop bevestigen en dat is ook erg handig.

Jasmino schreef: Ik heb overigens gekozen voor Sigma en niet voor Canon, vanwege de prijs/kwaliteit.
Ik ga nu bewust voor de canon serie omdat ik zeer waarschijnlijk wel bij canon zal blijven. Ga ik voor een nieuwe camera (upgrade, mocht dit ooit gebeuren) kan ik de lenzen allemaal meenemen. Kan dit bij de Sigma lenzen ook of loop je dan snel tegen beperkingen aan?

Jasmino schreef:Het eerste op mijn verlanglijstje nu is een polarisatiefilter.
Die moet je zeker hebben maar dat is bij de meeste camera's zo. Hiermee voorkom je schitteringen in het water en kun je ook de lucht een strak blauwe kleur geven. Bij mijn Sony moest deze filter tussen de camera en de lens (schroeflens) geplaatst worden en dat was erg lastig. Bij de Canon lensen gaat deze filter er voorop dus dat is een enorm verschil.
Meteen een vraagje hierover: Het liefst wil ik natuurlijk een (1) setje filters die ik op alle lenzen kan gebruiken. Is dit mogelijk of ga ik bij elke lens een setje krijgen?

groetjes hanz.
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

case23.com schreef:Ik zal zoals jij al aangeeft inderdaad voor de 17 moeten gaan. Het meest denk ik hierbij aan de Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM. Ik namelijk dat deze mijn Sony widelens VCL-HGD0758 het meest benaderd. Mogelijk dat ik later, mocht het nodig zijn nog een lens neem van 10-22.
Nog 1 kleine opmerking: ik zou, als je voor deze lens wil gaan, wel een lichtsterkere lens nemen. Voor het groohoekgedeelte heb je dat misschien niet zo snel nodig, maar vanaf het kleinbeeldformaat tot de volledige zoom is het wel handig om met de scherptediepte te kunnen spelen. Dan in een diafragma van f5.6 wel erg klein. Mijn voorkeur zou uitgaan voor een vaste lichtsterkte van f2.8, maar dat maakt de lens natuurlijk wel weer een stuk duurder. Moeilijk, hè, om een goede evenwichtige keuze te maken......
case23.com schreef:Als verlengde van de 17-85 denk ik nu aan de Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM en mocht 200 niet genoeg zijn wil ik er als tussenoplossing een extender 1.4x of 2x tussen zetten. Iemand enig idee of dit een goede oplossing is?
Daar zit ik zelf ook aan te denken. Ik heb zelf ook een lens van 70-200mm, maar ik heb nog ooit met een extender gewerkt. Je hoort er heel tegenstrijdige berichten over, en veel foto's gemaakt met een extender die ik zie op internet vind ik wel van zeeeeeeeeeer slechte kwaliteit. Natuurlijk maakt het ook uit welke extender je koopt, dus daar moet ik me ook eens in gaan verdiepen. Ik ben ook wel benieuwd naar andere reacties hierop.
case23.com schreef:
Jasmino schreef: De rugzak gaat stukken beter, maar dan heb je niet alles grijpklaar. Zucht, het is best een lastig probleem...
Ik heb nu ook een schoudertas en dat is helemaal niet handig. Ik zag pas ergens de rugzak van het merk Tamrac, klik hier., en die ziet er best wel gaaf uit en er kan ontzettend veel in. Deze heeft ook diverse vakjes waar je in kan zonder je hele tas te moeten openen. Tevens kun je je statief erop bevestigen en dat is ook erg handig.
Ik heb zelf deze rugzak van Lowepro, en ik ben er uitermate tevreden over. Het voordeel van deze rugzak is het heel grote benedencompartiment, en het bovencompartiment waarin je ook nog een paar persoonlijke spulletjes kwijt kunt. Zo kun je hierin een trui of een regenjas kwijt, je reisgids of landkaarten, zakdoekjes en portemonnee etc. Het grootste voordeel van deze rugzak is de goede heupband. Dat miste ik heel erg bij de Tamrac rugzakken. Ook heeft hij diverse kleine zakjes en vakjes waar je snel bij kunt, en je kunt het statief eraan vast maken.

Daarnaast kun je de rugzak nog uitbreiden met lenscases die je kunt vastmaken aan de draagbanden, zodat je die altijd voor je hebt tijdens het gebruik. Van die laatste wil ik er nu 1 of 2 gaan aanschaffen, maar ik vermoed dat die niet geschikt zijn voor de grote telelens, omdat die zo zwaar is, en dat draagt niet zo lekker aan de voorkant.

Als je een rugzak gaat aanschaffen, let dan vooral op de heupband. Want zonder een goede heupband is ook het dragen van een rugzak een hels karwei. Een goede heupband zorgt ervoor dat het gewicht rust op je heupen tijdens het lopen en dat je rug niet zwaar wordt belast, heel belangrijk! Ik kan met deze Lowepro kilometers lopen, echt urenlang, en zonder dat ik er last van krijg. Een voorbeeld: we waren 2 weken geleden bij de Plitvice Meren in Kroatië (een schitterend nationaal park in Europa, mooiste die ik tot nu heb gezien!) en dat park hebben we te voet verkend. We hebben gewandeld van 's ochtends 9.00h tot 's avonds 18.30h, en het was niet mijn rug die toen ging protesteren, maar mijn benen.......... Ik heb geen last gehad van de rugzak, anders dat die natuurlijk wel heel warm kan zijn. Die afstand zou ik met de gewone schoudertas beslist hebben gehaald!

Het enige nadeel van de rugzak is dat je je spullen niet "grijpklaar" hebt, en dat heb je bij een schoudertas wel. Vandaar dat ik bijvoorbeeld in een stad het liefst mijn schoudertas meeneem, maar daarvan krijg ik altijd al snel last van mijn schouder. Al het gewicht hangt dan natuurlijk ook over 1 schouder, dus dan moet ik wel heel regelmatig pauzes nemen.
case23.com schreef:Ik ga nu bewust voor de canon serie omdat ik zeer waarschijnlijk wel bij canon zal blijven. Ga ik voor een nieuwe camera (upgrade, mocht dit ooit gebeuren) kan ik de lenzen allemaal meenemen. Kan dit bij de Sigma lenzen ook of loop je dan snel tegen beperkingen aan?

Volgens mij niet. Sigma maakt zelf geen camera's, alleen lenzen en accessoires. Je bent natuurlijk wel afhankelijk van de diameter, en deze Sigma lenzen zijn gemaakt voor de Canon camera (die diameter grootte, de lens moet natuurlijk wel in de camera passen). ALs ik een andere Canon camera koop, kan ik de lenzen gewoon meenemen, tenzij Canon de diameter aanpast van de lensopening op de body, maar dan zou jij ook een probleem hebben met je Canon lenzen. Dat maakt dus niet uit.
case23.com schreef:Meteen een vraagje hierover: Het liefst wil ik natuurlijk een (1) setje filters die ik op alle lenzen kan gebruiken. Is dit mogelijk of ga ik bij elke lens een setje krijgen?
Dat kan, maar dan moeten alle lenzen natuurlijk wel dezelfde lensdiameter hebben. Mijn 28-70mm en mijn 70-200mm zijn beiden 77mm, dus daarop kan ik de filterset gewoon gebruiken. Alleen de groothoeklens is veel groter van diameter (12-20mm), en daarvoor kan ik geen filters krijgen volgens mij, dat is wel jammer. Daarom wil ik de foto's met de groothoek zoveel mogelijk in RAW schieten, dan kan ik achteraf nog het een en ander aan de foto toevoegen. Nu moet ik alleen nog leren hoe dat moet........

Succes met de keuzes!
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Erika
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Erika »

kijk voor een extender eens bij soligor en dan de maximale vergroting van 1.7 .
ga je hoger dan gaat je autofocus niet meer werken en dat zou jammer zijn.
met gebruik van een extender verlies je wel een of twee stops maar met een lichtsterke lens valt het best mee.
Ik gebruik zelf ook de soligor en ben er best tevreden mee maar als ik het kan vermijden door de grote lens er op te zetten zal ik niet nalaten,want puur is toch het mooiste.
voor de verschillende filtermaten hebben ze verloopringen of wel step up ringen om op die manier het aantal filters te beperken,ik gebruik daarvoor de filters van Tiffen voor zowel de 58 mm als ook de 67 mm.
als fototas gebruiken we de de tas van Lowepro en dan de Computrekker AW,hij is redelijk groot en heeft op het rugstuk een heel diep vak waar ik mijn kaarten en andere papieren in kan stoppen.
Erika
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer