Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Overboeken

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
zeearend
Amerika-ontdekker

Overboeken

Bericht door zeearend »

We hebben inmiddels begrepen dat het normaal is dat er wordt overgeboekt. M.a.w. om het vliegtuig toch volledig bezet te krijgen worden er meer boekingen aangenomen dan er meekunnen. Wie heeft hier ervaring mee en hoe zit dat als je iets gehuurd hebt?

Het schijnt dat dit nogal eens voorkomt.

gr. Klaas
rperre
Amerika-expert

Re: Overboeken

Bericht door rperre »

zeearend schreef:We hebben inmiddels begrepen dat het normaal is dat er wordt overgeboekt. M.a.w. om het vliegtuig toch volledig bezet te krijgen worden er meer boekingen aangenomen dan er meekunnen. Wie heeft hier ervaring mee en hoe zit dat als je iets gehuurd hebt?

Het schijnt dat dit nogal eens voorkomt.

gr. Klaas
ja, de maatschappijen weten gewoon dat een bepaald percentage van de mensen niet op komen dagen of veranderen, dus zetten ze alvast een aantal andere mensen in de wachtrij. Als je een stoel toegewezen hebt gekregen dan ben je "meestal" good to go! Ik heb het nog nooit meegemaakt dat ik niet mee kon door dit feit en ik vlieg toch regelmatig al 6 jaar lang (vaak op het laatste moment geboekt)

Dus ja het komt voor, en je kunt er niets aan doen, behalve ervoor te zorgen dat je op tijd inchecked en een stoel aangewezen hebt gekregen!

De vraag over wanneer je iets "gehuurd" hebt is mij wat onduidelijk!

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
zeearend
Amerika-ontdekker

Bericht door zeearend »

Wij hebben dus bijv. een auto gehuurd de volgende dag. Wat we dus horen is dat het vaak voorkomt dat je gevraagd wordt een dag later te gaan waardoor je dus met de reservering van vervoer en verblijf in de knoei kan komen.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Als je een bevestigd en betaald ticket hebt en ruim van te voren op het vliegveld bent is er geen vuiltje aan de lucht. Inderdaad worden vluchten te vol geboekt, hotels ook en huurautobedrijven nemen in drukke tijden ook meer reserveringen aan, dan ze auto's hebben. Het is een feit van de reiswereld. Een percentage van de reizigers komt niet opdagen en er is geen vuiltje aan de lucht.
Het wordt natuurlijk een probleem, als dat percentage kleiner is dan verwacht.
Bij de luchtvaartmaatschappijen worden eerst de passagiers geweigerd, die op een standby of gratis ticket reizen. Als dat er niet genoeg zijn, worden er vrijwilligers gevraagd om op de volgende vlucht te gaan. Soms tegen betaling, soms voor een gratis ticket met die maatschappij.
Pas als er dan nog niet genoeg bereid zijn gevonden (ik heb het nog nooit meegemaakt) zal toegang worden geweigerd aan andere passagiers. De methode die daarvoor wordt toegepast verschilt per maatschappij, maar het is vrijwel nooit nodig.
Nog iets wat belangrijk is om te weten, is in het geval een hotel te veel kamers geboekt heeft en jij degene bent, die achter het net vist. Hier in de VS is zo'n hotel verplicht je een vergelijkbare of betere kamer te verschaffen. En ze moeten je vervoer verschaffen, als je dat zelf niet hebt. Veelal hebben ze zuster hotels waar ze je dan heen sturen, maar sta op je rechten. Uit ervaring weet ik, dat het geen pretje is midden in de nacht in een vreemde stad zonder slaapplek te zitten!
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
daisydog
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door daisydog »

Het meeste is al gezegd hier. Overboeken is een normaal verschijnsel bij alle vliegtuigmaatschappijen, hotels en dergelijke als onderdeel van hun revenue management. Je zal verbaasd staan over het percentage passagiers dat niet op komt dagen voor een vlucht. Uit ervaring weten de maatschappen wat dat percentage gemiddeld is en daarom verkopen ze meer stoelen dan ze hebben.

In de meeste gevallen levert het geen problemen op, en ik zou je daarom ook totaal geen zorgen maken over je gehuurde auto en verdere plannen.

In het geval de er meer mense komen opdagen dan dat er plaatsen zijn in het vliegtuig, gaan de vliegtuigmaatschappijen op zoek naar mensen die vrijwillig hun plaats willen afstaan aan andere mensen. Meestal gaan ze op zoek naar mensen die alleen reizen, of jonge mensen die over het algemeen wat flexibeler zijn. Tegen het opgeven van je plaatst staat uiteraard een vergoeding tegenover en die verschilt per maatschappij. Het europees parlement is bezig om wetgeving te maken waarin het de vliegtuigmaatschappijen verplicht een geldbedrag uit te keren als passagiers achter moeten blijven.

Zelf stond ik een keer geboekt op een KLM vlucht naar NY. De vlucht was overboekt en mij werd gevraagd of ik mijn plaats wilde opgeven. Mij werd een plaats aangeboden op een vlucht van een andere maatschappij die 2 uur later vertrok. ALs vergoeding voor het ongemak kreeg ik ook nog eens een geldbedrag van ik meen iets van 350 gulden. Uiteraard had ik dat er wel voor over voor een vertraging van 2 uur!! (helaas...op het laatste moment bleek er toch genoeg plaats te zijn op mijn klm vlucht, dus het ging niet door en ik eindigde op ongeveer de slechte plaatsen in het vlucht, middelste stoel in het middengangpad :help: , maarja dat is het risico )

Op een ander vlucht vanuit Washington naar AMS bood Northwest me een keer een veel lager geldbedrag voor een vlucht op de volgende dag. Ik zou ook het hotel voor de extra overnachting vergoedt krijgen.

Voor de vliegtuigmaatschappijen is het simpel. Het levert meer geld op om een aantal extra tickets te verkopen dan de kans om een paar passagiers eventueel een vergoeding te geven.
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

Als je flexibel bent en zoiets gebeurd kun je echt goede deals maken met de airliners.

mijn anekdote:

Ik ging een keer terug naar NL via New York, in New York aangekomen hadden ze de vlucht naar Amsterdam overgeboekt en vroegen om vrijwilligers om een latere vlucht te nemen via Parijs-Amsterdam met Air-france. Ik was alleen en had toch niets beters te doen, dus ik bood me aan! Ik kreeg ten eerste 900 gulden :shock: tegenover een volgend ticket, een maaltijdbon om wat te eten en een first class trip via Parijs naar Amsterdam :hilarious: Ik was om 11:00 in Amsterdam i.p.v. 08:15. WHO's LAUGHING NOW!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Betere deal kun je niet hebben vind ik!

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
Hansje
Amerika-ontdekker

Bericht door Hansje »

2) Is je ticket op enige andere wijze geboekt, dan is NIEMAND aansprakelijk voor het mislopen van hotel- en autoreserveringen en al het andere wat na je vlucht komt !
Natuurlijk wel, namelijk jijzelf. Ieder hotel of autoverhuurbedrijf heeft een telefoon nummer. Even opbellen om te zeggen, dat je verlaat bent, en klaar ben je. Voor een hotel (mits gereserveerd met een credit card nummer) hoeft dat alleen als je de eerste nacht gaat missen.
Het hoeft allemaal helemaal geen ramp te zijn, als je maar een beetje "savvy" bent (weet daar zo gauw geen Nederlands woord voor, hou je hoofd erbij, dus in het kort gezegd). En vriendelijk blijven, daarmee kom je een heel eind. Tenslotte kan degene aan de balie er niets aan doen, dat dat vliegtuig overgeboekt is. Of dat al de auto's vergeven zijn. Je zult versteld staan over hoeveel je gedaan krijgt, als je vriendelijk maar doortastend blijft.
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

daisydog schreef:Zelf stond ik een keer geboekt op een KLM vlucht naar NY. De vlucht was overboekt en mij werd gevraagd of ik mijn plaats wilde opgeven. Mij werd een plaats aangeboden op een vlucht van een andere maatschappij die 2 uur later vertrok. ALs vergoeding voor het ongemak kreeg ik ook nog eens een geldbedrag van ik meen iets van 350 gulden. Uiteraard had ik dat er wel voor over voor een vertraging van 2 uur!! (helaas...op het laatste moment bleek er toch genoeg plaats te zijn op mijn klm vlucht, dus het ging niet door en ik eindigde op ongeveer de slechte plaatsen in het vlucht, middelste stoel in het middengangpad :help: , maarja dat is het risico )
Dat had ik dus niet gepikt, je staat je stoel af en dan plaatsen ze je terug op een %$@#%^%#$ stoel, nou echt niet he, ik had mooi gewacht op die andere vlucht, ik hoop dat je in ieder geval het geld hebt mogen houden!

Richard
Hansje
Amerika-ontdekker

Bericht door Hansje »

Hansje schreef:
2) Is je ticket op enige andere wijze geboekt, dan is NIEMAND aansprakelijk voor het mislopen van hotel- en autoreserveringen en al het andere wat na je vlucht komt !
Natuurlijk wel, namelijk jijzelf. Ieder hotel of autoverhuurbedrijf heeft een telefoon nummer. Even opbellen om te zeggen, dat je verlaat bent, en klaar ben je. Voor een hotel (mits gereserveerd met een credit card nummer) hoeft dat alleen als je de eerste nacht gaat missen.
Het hoeft allemaal helemaal geen ramp te zijn, als je maar een beetje "savvy" bent (weet daar zo gauw geen Nederlands woord voor, hou je hoofd erbij, dus in het kort gezegd). En vriendelijk blijven, daarmee kom je een heel eind. Tenslotte kan degene aan de balie er niets aan doen, dat dat vliegtuig overgeboekt is. Of dat al de auto's vergeven zijn. Je zult versteld staan over hoeveel je gedaan krijgt, als je vriendelijk maar doortastend blijft.
Ik weet niet hoe deze post hier zo op komt maar het deel onder de quote is niet van mij!
Bel maar eens met een rental company of een hotel. Die doen best moeilijk over allerlei prepaid zaken juist omdat ze niet rechtsreeks zijn geboekt.
Tuurlijk, heb je geboekt met een creditcard ligt alles anders.
Wijzigen en annuleren vaak tot 4 PM op de dag van aankomst.
Maar met prepaid vouchers? Vaker niet dan wel.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Hee, wat raar, er moet gisteren iets mis gegaan zijn, waarschijnlijk had ik op het verkeerde knopje geklikt :oops: . Sorry, Hansje! Het heeft jou origineel ook gewist zie ik, het stukje onder je quote was door mij geschreven.
Als ik me goed herinner schreef je, dat je als je via een reisbureau geboekt had, dat bureau in geval van een verandering in je vlucht of weigering van auto of hotel moest inschakelen.
En daarna schreef je de quote, die ik aanhaalde.
Ik gebruik vrijwel nooit een reisbureau voor mijn vakanties, boek alles zelf en als onze vlucht bijvoorbeeld vertraagd is, bel ik het autoverhuurbedrijf om ze daarvan op de hoogte te stellen.
Ik nam aan dat je met "op enige andere wijze" zelf bedoelde, want hoe anders dan zelf of via een reisbureau zou je een ticket kunnen boeken?
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Hansje
Amerika-ontdekker

Bericht door Hansje »

nee, het gaat er om dat als je via een REISORGANISATIE (Arke, Special Traffic) een pakket geboekt hebt, mogen zij voor jou alles gaan aanpassen bij vluchtcalamiteiten.

Heb je een los ticket geboekt (internet, reisbureau) en hotels en zo zélf, dan moet je alles zelf doen.

In beide gevallen draagt de airline geen enkele aansprakelijkheid.
Je kunt ze hooguit wijzen op het feit dat je met je ticket een vervoerscobtract hebt van A naar B op de aangegeven data.
Zij zullen dan alle moeite moeten doen om dat inderdaad voor elkaar te krijgen.
Zo niet dan zal er een Denied Boarding compensation gegeven moeten worden.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ja, precies, we zeggen dus basically hetzelfde. Ik snapte alleen jouw "niemand verantwoordelijk" niet :). En nogmaals, excuses voor het per ongeluk wissen van je post!
DDC
Amerika-ontdekker

Bericht door DDC »

Nog nooit een probleem mee gehad. Zoals Petra al zegt: op tijd komen. Een half uur voor de internationale vlucht geef je een signaal dat je mogelijk niet op komt dagen. Alleen als je vertraging hebt door slecht weer (overmacht) is er een probleem. De luchtvaartmaatschappij is dan niet aansprakelijk voor bijv. extra hotelkosten omdat je een aansluitende vlucht hebt gemist. De auto blijf je recht op hebben, ook een dag later. Meestal geeft een annuleringsverzekering een doekje voor het bloeden bij een aanzienlijke vertraging buiten je eigen schuld.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer