Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Semester volgen of rondreizen?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
Jol90
Amerika-ontdekker

Semester volgen of rondreizen?

Bericht door Jol90 »

Hallo allemaal,

Ik ben nog niet heel actief op het forum, maar heb me hier al wel eens voorgesteld (viewtopic.php?f=17&t=32274).
Hierin vertel ik al over mijn plannen volgend jaar (een semester naar USA of rondreizen voor mijn studie).

Nu zit ik in dubio over wat te doen.. Ik heb vandaag een mailtje gekregen dat er nog 2 plekken vrij zijn op Illinois State University om een semester daar te studeren. Hier kan ik op in gaan en dan heb ik een kans van ongeveer 67% dat ik daar ook heen kan.

Maar de laatste weken heb ik op mijn school wat rond gevraagd over andere opties, en de mogelijkheid bestaat om een maand een programma in de USA te volgen onder leiding van één van mijn docenten. We gaan dan naar New York en vervolgens door naar Bellingham. We verblijven gedurende deze maand in gastgezinnen. Ook krijgen wij de kans om voor en na de tijd rond te reizen door Amerika. En eerlijk gezegd gaat op het moment mijn voorkeur uit naar deze rondreis en die maand in NY en Bellingham. Een studiegenootje van me is hier ook heel enthousiast over, dus ik zou niet alleen hoeven reizen.

Mijn vraag aan jullie is of jullie tips voor mij hebben. Moet ik dat semester doen? Of toch die rondreis? Een maand bij een gastgezin leer je ook veel van over de Amerikaanse gewoontes en bovendien krijg ik met de rondreis de kans om veel meer van Amerika te zien dan als ik een semester op 1 plek blijf zitten.

Enige nadeel van een rondreis is dat het erg duur gaat worden. Bovendien ben ik op dat moment 21 jaar en is het moeilijk om een auto te huren.. Dat studiegenootje/vriendin van me, is op dat moment 23/24. En volgens mij moet je 25 zijn om een auto te kunnen huren?

Ik zou een paar tips/ideeën/ervaringen heel erg op prijs stellen, alvast bedankt! :thumbup:

Groetjes Jolanda
Laatst gewijzigd door Jol90 op 01 mar 2011, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Jolanda

Januari 2012 naar Uni in Illinois!
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Semester volgen of rondreizen?

Bericht door Old Faithful »

Keuzes zijn natuurlijk altijd heel persoonlijk.
Als je het ziet als een kans om je spreekvaardigheid te verbeteren en meer over de cultuur van het land te weten te komen, dan zou ik kiezen voor de University. Verder lijkt het me heel leuk om vijf maanden deel te nemen aan het dagelijks leven in Amerika.
Als je het ziet als een kans op een leuke vakantie, dan zou ik gaan voor de rondreis met een studiegenoot. In het laatste geval zul je toch nog heel vaak onderling gewoon in het Nederlands communiceren en het effect op je spreekvaardigheid in het engels zal minder zijn.

Je kunt wel een auto huren als je nog geen 25 bent, het is alleen duurder. Ik lees hier op het forum dat http://www.usareisen.de dan vaak een goede optie is. Ik heb daar zelf geen ervaring mee, omdat de tijd dat ik onder 25 was al (een paar :wink: ) jaar geleden is.

Succes met het maken van de juiste keuze.
Groet,

Old Faithful
Jol90
Amerika-ontdekker

Bericht door Jol90 »

Ja het is natuurlijk ook persoonlijk, maar beide lijken me zo leuk dat ik op het moment echt even niet weet wat ik wil! Haha, dit is op zich wel een luxe probleem natuurlijk, keuze uit 2 leuke dingen.

Ik wil heel graag meer weten over de cultuur en hoe het is om daar daadwerkelijk te wonen. Wat dat betreft is het semester aan de universiteit heel geschikt.
Aan de andere kant, ik wil graag veel dingen en plaatsen in Amerika zien. En ik heb geen idee wanneer ik weer de kans krijg om er heen te gaan. Als ik het zo bekijk, is de "vakantie" beter geschikt.. Moeilijk!

Maar inderdaad, het zal uiteindelijk mijn eigen keuze moeten zijn. Ik moet er nog maar even een paar nachten over slapen :). Heel erg bedankt voor de reactie in ieder geval!
Jolanda

Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Naar de universiteit gaan zal ook makkelijker zijn voor een visum. Als je langer dan 90 dagen wilt reizen moet je een toeristenvisum halen bij het Amerikaanse consulaat in Amsterdam. Waar je zal moeten bewijzen dat je genoeg geld hebt om wat langer rond te reizen en dat je echt naar Nederland terug zal gaan naar die tijd (huurhuis, bijvoorbeeld, of studie of iets anders). Voor een universitaire studie kun je makkelijker een studievisum krijgen.

Plus je kan heel goede contacten leggen tijdens een studie, wie weet waar dat allemaal nog toe kan leiden.

En rondreizen kan altijd nog, je bent pas 21. Mijn moeder was bijna 70 toen ze voor de eerste keer hierheen kwam. Ze zou nog wel willen en haar hersenen zouden dat nog wel kunnen, maar haar lichaam niet (ze is nu 98). Maar je hoeft natuurlijk niet ZO lang te wachten, een vakantie in de VS is eens in de zoveel tijd best te betalen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Jol90
Amerika-ontdekker

Bericht door Jol90 »

Bedankt voor de reactie! :) Dat visum had ik ook al over nagedacht ja, maar volgens mij moet dat geen probleem zijn. Geld ben ik al een paar jaar voor aan het sparen, daarnaast willen mijn ouders me financieel wel ondersteunen, dat scheelt! Bovendien moet ik inderdaad mijn studie daarna nog afmaken en ik ben niet van plan daarmee te stoppen :).

Beide keuzes hebben voor mij voor- en nadelen. Ik neigde meer naar de rondreis, maar inderdaad, rondreizen kan altijd nog. De kans om een semester aan een universiteit te studeren zal waarschijnlijk niet snel weer voorbij komen. En de contacten zullen niet zo oppervlakkig blijven als ik langer op 1 plek blijf natuurlijk.. Toch een belangrijke overweging, want 1 van de redenen waarom ik in eerste instantie naar Amerika wilde, was om daar een tijd als "inwoner" te wonen en niet als toerist. Wat je natuurlijk wel blijft als je gaat rondreizen...

Het is voor mij nog niet zo makkelijk om snel even deze beslissing te maken helaas. Ik ben altijd een verschrikkelijke twijfelaar en dat komt nu niet zo van pas haha. Ik zal binnen een paar dagen toch met een antwoord moeten komen, anders kan ik dat semester sowieso wel vergeten! :S
Jolanda

Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Ik zou zeggen: studeren aan de Amerikaanse universiteit. Een geweldige ervaring die waarschijnlijk slechts eenmaal voorbijkomt.
meyem
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door meyem »

I would kill for the opportunity of spending a month in the Big Apple.... :D
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
Jol90
Amerika-ontdekker

Bericht door Jol90 »

@Hockey: bedankt voor de reactie. En inderdaad, zo'n semester kunnen doen zal hoogstwaarschijnlijk niet weer voorbij komen. Maar zo'n lange rondreis wellicht ook niet..
En @meyem, het zou maar een weekje NY worden helaas :(. Vervolgens door naar Bellingham (voor zover ik dat nu weet).

Zo te lezen, raden de meeste van jullie me aan om een semester aan een universiteit te gaan volgen. En wat jullie zeggen zijn ook inderdaad mijn redenen om dat te willen doen, meedoen in het dagelijkse leven van Amerikanen en op die manier leren over de cultuur en de taal helemaal eigen worden.

En tóch, ik weet niet precies wat het is, trekt de rondreis mij op het moment steeds meer. Ook al zal ik altijd de kans hebben om zoiets te doen, weet ik niet wanneer dat ooit (weer) zal komen en waarschijnlijk ook niet voor zo'n lange tijd. Bovendien, als ik de rondreis ga doen, wil ik er graag een taalcursus aan vastknopen om op die manier toch goed met de taal bezig te zijn.

Ik waardeer jullie reacties heel erg, want het zet me weer even goed aan het denken :thumbup:.

Ik had nog een vraagje over het B2 visum, aangezien je moet kunnen aantonen of je genoeg geld hebt. Hoeveel is genoeg geld ongeveer?
Jolanda

kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Zelf zou ik gaan voor het semester studeren, kans bestaat dat je daarvoor afgewezen wordt, en dan kan je altijd die rondreis nog doen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Jol90
Amerika-ontdekker

Bericht door Jol90 »

kastelke schreef:Zelf zou ik gaan voor het semester studeren, kans bestaat dat je daarvoor afgewezen wordt, en dan kan je altijd die rondreis nog doen.
Dat is een heel goed punt. Na lang nadenken, denk ik toch dat ik voor het semester ga! Mijn ouders herinnerden mij er nog even aan dat ik al jaren roep dat ik een tijdje aan een Amerikaanse universiteit wil studeren. En nu kan ik die kans krijgen, en wil ik hem zomaar weggooien. Nogal dom natuurlijk.. Bovendien heb ik nagedacht over wat anderen tegen mij hebben gezegd, o.a. op het forum. Vooral het argument dat ik nog genoeg jaren voor me heb om eens een rondreis te gaan maken! Heb ik ook weer een reden om nog een keer die kant op te gaan ;).

Als ik meer weet en de knoop heb doorgehakt, zal ik het hier nog wel even laten horen! Bedankt voor de reacties :D.
Jolanda

kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Succes met je application!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer