Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Jetlag, hoe pak jij dit aan?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
rperre
Amerika-expert

Jetlag, hoe pak jij dit aan?

Bericht door rperre »

Lezende over alle jetlag opmerkingen, dacht ik even een draadje te openen over hoe JIJ dit aanpakt.

Voor mij was het altijd richting amerika:

een paar uurtjes slapen in het vliegtuig en aangekomen in de VS blijf ik wakker tot ongeveer 10 uur s'avonds en val als een blok in slaap en probeer dan te slapen tot ongeveer 8 a 9 uur s'ochtends. Drink hierbij heeeeeel veeeeeeel water (niet het tapwater hier maar flesjes of zo) want na zo'n reis raak je snel je vocht kwijt heb ik gemerkt waarmee je hoofdpijn enz.. kunt krijgen dus veel vocht en water is het beste.

Van amerika naar NL:

Probeer zoveel mogenlijk te slapen, voor vele mensen is dit geen probleem omdat je jezelf uitgeleefd hebt door vroeg op te staan en laat naar bed te gaan omdat je natuurlijk zoveel mogelijk gezien wilt hebben.
Ik ben meestal bekaf, maar kan eigenlijk niet echt goed slapen in het vliegtuig dus ben ik nog meer bekaf in NL. als het echt erg is probeer ik een uurtje te slapen en dan tot een uur of 10 s'avonds op te blijven om vervolgens de wekker te zetten en mijn lichaam s'morgens om 8 tot 9 uit het bed te slepen, probeer hierna een normaal dagritme te volgen.
Ook hier geld veel water drinken om hoofdpijn en dat soort nakomers te vermijden.

De trip naar nederland geeft me altijd meer "problemen" dan naar de VS, ik ben meestal wel zo'n 2 a 3 dagen bezig om in het ritme te komen. Naar de VS ben ik meestal na 1 dag wel op schema!

Laat jullie tips eens horen,

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
Dennis
AllesAmerika.com Webmaster
Contacteer:

Bericht door Dennis »

Naar Amerika: ik vertrek meestal 's ochtends uit Nederland, dan kom je in de Amerikaanse (na)middag aan. Ik blijf vervolgens wakker tot de Amerikaanse avond, waardoor ik als een blok in slaap val als ik eindelijk naar bed kan. :D

De volgende dag zit ik dan al in het ritme.

Naar Nederland: ik ben altijd nog door de nacht heengevlogen, zodat ik 's ochtends vroeg op Schiphol aankwam. In het vliegtuig slaap ik echter ook niet echt intensief, zodat ik maar twee of drie uurtjes slaap gehad heb. Dat is echter wel genoeg om in Nederland nog een dagje wakker te blijven (alhoewel ik 's avonds toch vaak redelijk vroeg ga slapen).

Wel heb ik hetzelfde probleem als jij, Richard... ik doe er in Nederland langer over om van de jetlag af te komen dan andersom. Afgelopen december heb ik de eerste paar dagen een aantal uren wakker gelegen omdat het voor mijn gevoel nog geen tijd om te gaan slapen was.

Mijn algemene tip is dus: probeer meteen mee te doen met het ritme van de plek waar je bent, dan ben je misschien een lange dag wakker (mijn record is geloof ik 30 uur) maar dan heb je minder moeite dan wanneer je langer in je eigen bekende ritme blijft zitten...
Dennis

AllesAmerika.com webmaster
AllesAmerika.com homepage | Lees de forumregels
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Ik doe het niet anders dan jullie!

Op de heenweg (van NL naar VS) heb ik meestal geen probleem om van de jetlag af te komen. Ik kom net als Dennis meestal aan het einde van de middag aan, en dan hoef je nog maar een paar uurtjes te overbruggen voordat je kunt gaan slapen, dat lukt altijd wel goed! Daarnaast krijg ik ook altijd wel weer een adrenalinestoot als ik net weer in Amerika ben, gewoon omdat ik dan zo blij :D ben dat ik weer "thuis" ben (voor mijn gevoel dan....)

Wel heb ik de eerste nachten altijd het probleem dat ik extreem vroeg wakker wordt, maar daar profiteer ik altijd lekker van! Ik ben sowieso een ochtendmens; op vakantie gaan we altijd vroeg op pad, en gaan we 's avonds ook meestal weer op tijd het bed in.

De terugweg naar Nederland is meestal wel een probleem. Omdat ik dan net als Dennis meestal 's nachts vlieg, en ik niet echt veel kan slapen in het vliegtuig, ben je de dag erna gewoon heel moe. Omdat je dan 's morgens vroeg aankomt, moet je nog een hele dag overbruggen. Ik ga dan meestal gewoon een middagdutje doen, even 2 of 3 uurtjes slapen, en dan 's avonds weer op tijd naar bed. Het ritme zit er dan wel goed in, maar ik blijf wel een paar dagen last houden van vermoeidheid. Ik heb geen flauw idee hoe ik dit beter kan aanpakken.

Groetjes,
Jacqueline
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

goed te horen dat ik het tenminste niet "verkeerd" deed :D

ja de reis naar nederland doe ik ook altijd overnacht, volgende dag daar om 8 uur s'ochtends en dan nog even de dag overbruggen, ik heb gemerkt dat een paar uurtjes slapen (niet te laat op de dag) je dan erg goed kunnen helpen.

Oh ik kan ook vertellen dat alcohol gebruik en reizen niet altijd goed samen gaan 8) vooral i.v.m. de vochthuishouding in je lichaam, ook koffie is niet meteen aan te bevelen, maar wij nederlanders zijn toch meer thee drinkers (of niet soms). Ik heb gewoon gemerkt dat als je lichaamsvocht niet op pijl is, dat je dan langer zit met je jetlag.

Een beetje sport de dag nadat je terug bent gekomen werkt trouwens ook heel verfrissend, vooral om weer in slaap te komen!

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
freekb2
Amerikakenner

Bericht door freekb2 »

Die ene keer dat ik de oceaan ben over gegaan (naar Canada, niet eens de Vs :oops: ) Heb ik het ook zo aan gepakt. Alleen had ik het geluk dat ik wel kon slapen in het vliegtuig, maar misschien kwam dat van de 3 uur vertraging die we hadden, want van wachten wordt je moe.

Richard, wij thee mensen? doe mij maar een lekker bakkie koffie
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Hoi allemaal,

Als ik de verhalen zo lees denk ik dat we allemaal het zelfde probleem hebben, namelijk geen of bijna geen als we naar de USA gaan en terug naar NL 2 tot 3 dagen als een zombie.
Zou het komen omdat we zo graag naar de USA gaan en eigenlijk liever niet terug naar NL?
Gr.
Rob
Texas Cowboy
Amerikafan

Bericht door Texas Cowboy »

Ook ik heb naar de USA toe nooit problemen gehad. De eerste keer had ik 55 uur niet geslapen toen ik aankwam!! Kwam omdat ik nogal overhaast vertrok in verband met het vliegen met stand-by tickets.... Helemaal nergens last van gehad, ik heb die vakantie zelfs geen nacht langer geslapen dan 8 uur!
De terugweg had ik er meer last van, een dag of twee. Of het kwam dat ik zo baalde weer terug te zijn in Nederland en daar snachts van wakker werd weet ik niet :wink: Zou zo maar kunnen.

Ik drink wel altijd veel water in het vliegtuig, ervoor en erna. Gevolg is dat ik wek vaaj naar de wc moet in het vliegtuig (vervelend als je niet aan een gangpad zit en iedereen om je heen ligt te slapen....

Ik heb de jetlag trouwens graag over voor mijn verblijf!

Haye
Redneck
Amerikakenner

Bericht door Redneck »

Hoi Richard,

Het klinkt allemaal heel bekend en je doet hetzelfde als wij. Inderdaad is naar Nederland vliegen altijd meer problematisch dan terug. Daarnaast heb ik altijd al veel moeite gehad met het overbruggen van tijdsverschillen, zelfs de overgang van en naar zomertijd brengt mij uit mijn ritme. :(

gr. Redneck
Georgia on My Mind
gretl
Amerika-ontdekker

Bericht door gretl »

Ik sluit me helemaal aan bij de voorgaande opmerkingen w.b. het reizen.

Maar Richard, die opmerking van die theedrinkers kan ik het niet mee eens zijn. Ik wil natuurlijk niet helemaal off-topic gaan, maarre....... als je ponden koffie meesleept om in Amerika ook nog een redelijk bakkie te krijgen???En met mij velen vermoed ik!
Ik weet dat cafeine niet handig is in het vliegtuig, maar als ze me op de terugweg een bakkie aabieden ga ik meestal overstag!
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Ik kan mij eigenlijk alleen maar aansluiten bij jullie verhalen. :lol:

De meeste keren kwam ik pas in het begin van de avond aan. (Volgende week trouwens pas om 21.00 plaatselijke tijd in Seattle). Ik ga dan altijd vroeg naar bed maar word, zeker de eerste nacht, altijd al rond 6 uur wakker. Ook de daarop volgende dagen ben ik er meestal weer vroeg uit. Dat geeft niet, kan ik de hele dag meepakken. :wink:

's Avonds ben ik vaak wel wat vermoeider en ga daarom meestal (zeker in de eerste week) niet te laat naar bed.

De terugweg... :cry: Ook ik slaap eigenlijk niet in het vliegtuig. Als je dan om 7.30 uur op Schiphol aankomt is de dag nog lang. Ik merk dat ik ook bij thuiskomst de eerste dagen meer vermoeid ben. Maar dat zal ongetwijfeld ook komen omdat er dan weer zo'n prachtige reis voorbij is... :cry:

Voor de rest gebruik ik ook geen alcohol in het vliegtuig maar houd het op sapjes, koffie en water. Eigenlijk is het vreemd dat je op de heenreis er veel minder moeite mee hebt dan op de terugweg. Meestal slaap ik de avond voordat ik vertrek naar Amerika niet zo goed, dus je zou verwachten dat het dan minder zou zijn. Maar goed, de spanning op zo'n dag zal je wel op de been houden... :wink:

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

gretl schreef:maarre....... als je ponden koffie meesleept om in Amerika ook nog een redelijk bakkie te krijgen???En met mij velen vermoed ik!
Gretl,

je vertelt me toch niet dat je je eigen koffie meeneemt naar Amerika?? :lol:

Drink je dan in Amerika geen Starbucks koffie? Heerlijk!

Roland 8)
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
gretl
Amerika-ontdekker

Bericht door gretl »

je vertelt me toch niet dat je je eigen koffie meeneemt naar Amerika?? :lol:

Drink je dan in Amerika geen Starbucks koffie? Heerlijk!
Ook die heb ik geprobeerd! Had daar toch wel superieure verwachtingen van..... maarre niks gaat er boven een echte sterke bak zwarte DE-koffie.

Ben ik dan echt zo raar....... :?:
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

gretl schreef:
Ook die heb ik geprobeerd! Had daar toch wel superieure verwachtingen van..... maarre niks gaat er boven een echte sterke bak zwarte DE-koffie.

NEE
Ook wij nemen altijd onze DE mee
Gr.
Rob
anice van den Boer
Amerikafan

Bericht door anice van den Boer »

hoi allemaal,

ik schijn een van de weinige te zijn die wel in het vliegtuig kan slapen :D , mijn man trouwens ook niet :(
ben benieuwd hoe de kinderen het doen, die vliegen dit jaar voor het eerst.
Ook wij hebben veel minder last als wij in Amerika aankomen dan als wij in Nederland weer terug komen, ik denk dat het niet zozeer aan de vliegreis ligt (wij hebben het ook als wij met de caravan erop uit zijn geweest) het zal een combinatie zijn van vermoeidheid van alle indrukken die zijn opgedaan en dat de vakantie erweer op zit :cry:

Nog eventjes over de koffie, wij zijn allebei gek op de vanille-koffie bij de benzinepompen heerlijk :P

groetjes Anice en Frank
Rico,Elena (aftellen naar 16 augustus)
Texas Cowboy
Amerikafan

Bericht door Texas Cowboy »

gretl schreef:

Toen mijn oom vorig jaar in Nederland was voor een begrafenis (hij woont al 20 jaar in Amerika) kwam hij met handbagage en 2 lege weekendtassen. Hij heeft toen voor bijna 400 euro aan DE koffie mee terug genomen! Ik neem ook altijd koffie voor hun mee. Mij interessert koffie niet zo, maar de koffie in de USA (zelfs Starbucks) is toch niet te vergelijken met Nederlandse koffie!

Ik houd het toch maar bij thee en veel water.

Gr. Haye
Dennis
AllesAmerika.com Webmaster
Contacteer:

Bericht door Dennis »

Sorry, ik moet toch eventjes ingrijpen, mensen... deze thread gaat over jetlag, niet koffie! Maar open gerust een nieuw onderwerp over koffie als we het daar ook over moeten hebben. :D
Dennis

AllesAmerika.com webmaster
AllesAmerika.com homepage | Lees de forumregels
hdeweert
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door hdeweert »

Hallo
We zijn gisteren terug gekomen vanuit Amerika. veeeeeel te kort dus. Jetlag ??? we hebben er geen last van. Het zal wel aan de afstand en de tijd van vertrek liggen. We vlogen vanuit Miami en vertrokken rond middernacht. We waren bekaf toen we het vliegtuig in stapten. Overdag eerst van Orlando naar Miami gereden. Daar nog een middag doorgebracht in een Mall voor de laatste inkopen. Auto inleveren, inchecken door de veiligheidscontrole, een uurtje hangen bij de gate en dan vliegen maar. Gelijk je horloge 6 uur vooruit plus 9 uur vliegen en 15 uur verder en na de film en een paar uurtjes slaap landen we om 3 uur s’middags op schiphol. Het gewone ritme van eten en slapen gelijk weer opgepakt, dus geen last. Wel last van een mailbox met 500 mailtjes. Wat betreft de koffie, wij drinken in Amerika koffie van het merk Folger. Die zijn verpakt als 1 kops theezakjes, en smaken best. Dat laatste effe of toppic dus
Gr
Harm
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ik heb hier nog niet op geantwoord. Maar wij gebruiken No Jet Lag homeopathische tabletjes, die erg helpen. Wij hebben vooral moeite met de oostelijke vlucht, de nachtvlucht dus, omdat geen van ons allen makkelijk in een vliegtuig slaapt. Met die tabletjes hebben we ons echter stukken beter gevoeld, die eerste dag, dan zonder. Je kunt er meer over lezen op http://www.nojetlag.com
Ik heb nooit zo'n hoge pet op van homeopathie, maar die dingen hielpen meer dan ik had verwacht.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Made in Holland
Amerikafan

Jetlag

Bericht door Made in Holland »

Hallo allemaal,

Het fenomeen jet-lag treedt hoofdzakelijk alleen op als je tegen de tijd in vliegt (oostwaarts).
Het schijnt dat je ongeveer 3 uur per etmaal aan tijdverschil kunt "goedmaken".
Wat als advies in het boekje bij Jan Doets reizen stond was na aankomst (op een oostwaartse vlucht) eerst enkele uren te gaan slapen en dan aan het nieuwe ritme proberen aan te passen; is ons goed bevallen.

Leon
CaroLine
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door CaroLine »

ben benieuwd hoe de kinderen het doen, die vliegen dit jaar voor het eerst.

Onze kinderen vliegen volgende maand voor de tweede keer naar Amerika. De eerste keer was drie jaar geleden. Robin was toen net 9 en Max net nog geen 6 jaar.
Van een jetlag hebben ze helemaal geen last gehad (in tegenstelling tot mijn man en mij).
In Amerika waren we de eerste dagen erg vroeg wakker, maar dat was alleen maar fijn. Zo konden we de dag lekker rustig beginnen en vroeg op pad.
Terug in Nederland ben ik 's avond om 22.00 uur naar bed gegaan en was om 3.00 uur klaarwakker. Ik bed toen opgestaan (stom, stom, stom) en heb nog wat in huis gerommeld. Omdat de anderen nog sliepen ben ik om 7.00 uur ook nog even in bed gaan liggen. Ik ben in slaap gevallen en werd 's middags om 13.00 uur wakker. Foute boel dus, ik was helemaal uit mijn ritme en het heeft 5 dagen geduurd voordat ik me weer een beetje mens voelde. 's Middags kreeg ik altijd koude rillingen, was doodmoe en misselijk. Zal me dit jaar echt niet meer gebeuren.
De kinderen daarentegen hadden nergens last van. Ze hadden wel in het vliegtuig een paar uurtjes geslapen (een lepeltje tijmsiroop met codeine doet wonderen) en hebben thuis gewoon de nacht doorgeslapen.
's Ochtends weer op en ze zaten weer gelijk in het gewone ritme.
groetjes,
Carola
PS Nog 40 nachtjes slapen!!!
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer