Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Fooi en afdingen

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Buttercup
Amerika-newbie

Fooi en afdingen

Bericht door Buttercup »

Ik weet wel ongeveer hoe het met fooien zit in de States.
Maar nou vroeg ik me af hoe zit het met fooi geven in de buffet restaurants in Vegas?
Iemand een idee?

gr, Buttercup
hroolvink
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Fooi

Bericht door hroolvink »

In buffet restaurant is er vaak wel een drankober/juffrouw die je persoonlijk bedient. Hiervoor leg ik altijd $1 per persoon (in ons gezelschap) op tafel.

Grtz.

Harrie
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Wij betalen bij buffetten of als we alleen iets drinken ergens 10% van de rekening, maar nooit minder dan een dollar (soms is een drankrekening minder dan $10).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
GEoDLeto
Amerikafan

Bericht door GEoDLeto »

Ligt ook helemaal aan hoe je door je ober bent behandeld, goede service = goede fooi ;)
24th of September, 2 year wedding anniversary :D
During the romantic dinner she said:
I love you, but I need to burp now...
Nonaj
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Nonaj »

Ik ga in NL nooit uit eten, dus ik hoef er ook nooit over na te denken hoeveel fooi ik zal geven...

In Philadelphia was dat wel een keer nodig en toen had ik een rekening van 15 dollar en ik heb toen 1.5 dollar fooi gegeven...is dit een beetje normaal, of vonden ze me waarschijnlijk aso? Ik las namelijk later in mijn Lonely Planet dat 15% normaal was :shock:
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Wij gaven meestal tussen de 15 en 20% fooi, afhankelijk van hoe het afgerond kon worden.

Marjon
enger003
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door enger003 »

15% fooi in een restaurant is normaal, ik rond het dan nog af naar boven.
In Amerika is fooi een deel van het inkomen, het basissalaris is te weinig om van te leven.
Eric
kijk ook eens op mijn weblog:
http://engers.web-log.nl
Eric
Amerikakenner

Bericht door Eric »

Wij gaven doorgaans ook iets tussen 15 en 20%
MrsMiaWallace
Amerikafan

Bericht door MrsMiaWallace »

Nonaj schreef:een rekening van 15 dollar en ik heb toen 1.5 dollar fooi gegeven...is dit een beetje normaal
Daar had ik toch zeker $2 gegeven (niet als aanmerking, gewoon dat wij het zo doen). Onder de $10 is meestal $1.50 bij ons, tot $15 is 2, tot ongeveer $22/23 is drie, enzovoort. Meestal houden we zo ongeveer 20% aan.

Als de service echt goed is uiteraard meer. Laatst bij de Steak&Shake een gratis milkshake gekregen omdat de keuken teveel had gemaakt. De waitress kwam tafels bij langs om te vragen wie een gratis banana shake wilde, en een van de kids riep meteen 'ja'. :roll: Toen hebben we op een rekening van rond de $15 een fooi van $4.50 gegeven.

Wij proberen altijd ook op te letten om niet alleen change achter te laten (muntjes), ook al telt het op tot 2 dollar, het staat toch 'cheap'. Geen idee of er regels voor zijn, maar wij houden er niet van. Wat wel eens gebeurt is dat husband bovenop de 'gewone' fooi nog wat quarters uit z'n broekzak gooit. Eigenlijk doen we ook nooit kleiner dan een quarter erbij, bedenk ik me nu.

Interessante vraag. :)
Nonaj
Amerikakenner

Bericht door Nonaj »

enger003 schreef:15% fooi in een restaurant is normaal, ik rond het dan nog af naar boven.
In Amerika is fooi een deel van het inkomen, het basissalaris is te weinig om van te leven.
Eric
Dat las ik later ook in mijn Lonely Planet, en toen besefte ik dat ik beter het dubbele had kunnen geven, maar toen was het al te laat (en ik was het ook niet gewend he)

Maar om niet nog een keer dezelfde fout te maken vraag ik het maar even hier...
markro
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door markro »

Op het forum is al vaker over het fooiensysteem geschreven. Door middel van de “zoekfunctie” is er veel te vinden over het begrip “fooi” en “tip”.
Kijk bijvoorbeeld eens op http://www.allesamerika.nl/forum/viewtopic.php?t=589 en volg de links in het vijfde bericht.
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
4me
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door 4me »

Tijdens onze reis door het zuiden in mei, werden wij vaak (80%)vreemd aangekeken omdat wij een uberhaupt fooi gaven! We werden zelfs teruggeroepen dat we geld hadden laten liggen op de counter (normale fooi 15%). Snappen jullie er nog wat van?
New Orleans was daarom een grote schok voor ons toen ze hun fooi er gewoon maar bij op hadden geteld. En dat moeten ze nou niet doen. Bediening en het eten was nl. waardeloos, dus dan krijgen ze van mij geen cent. Hebben ze dus ook niet gekregen!
Als ik goed geholpen wordt en het eten is zo zo, dan zelfs geef ik nog fooi.
Maar dit vond ik toch wel heel erg grof.
Jeannine
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

De IRS controleert van restaurants de omzet. Er wordt van uitgegaan dat een server minstens 10 % fooi krijgt - en hij/zij wordt op de basis aangeslagen, bovenop de belasting die betaald moet worden op het normale - lage - inkomen. Als ik het goed heb zijn restaurants enz. uitgezonderd van minimumloon omdat de werkers het van de fooien moeten hebben.
Zo is het mij althans door servers verteld, maar ja ik ben een sucker voor een zielig verhaal.....dus als iemand weet dat dit niet klopt, laat me weten !
Marby
Amerikafan

Bericht door Marby »

oortjes schreef:De IRS controleert van restaurants de omzet. Er wordt van uitgegaan dat een server minstens 10 % fooi krijgt - en hij/zij wordt op de basis aangeslagen, bovenop de belasting die betaald moet worden op het normale - lage - inkomen. Als ik het goed heb zijn restaurants enz. uitgezonderd van minimumloon omdat de werkers het van de fooien moeten hebben.
Zo is het mij althans door servers verteld, maar ja ik ben een sucker voor een zielig verhaal.....dus als iemand weet dat dit niet klopt, laat me weten !
Wat je daar zegt klopt volgens mij.

Dit is wat het Bureau of Labor Statistics (http://www.bls.gov/oco/ocos162.htm#earnings) erover zegt:
In May 2004, median hourly earnings (including tips) of waiters and waitresses were $6.75.
en dit wat The Department of Labor (http://www.dol.gov/wb/faq26.htm heeft te zeggen:
An employer may credit a portion of a tipped employee's tips against the federal minimum wage of $5.15 per hour. An employer must pay at least $2.13 per hour.
In Connecticut (http://www.ctdol.state.ct.us/wgwkstnd/f ... aitpersons) ligt het weer iets anders:
... effective January 1, 2004 the minimum wage for waiters and waitresses is $5.02 per hour

Het landelijke minimum loon is $5.15, maar in CT ligt het dus hoger. Vandaar het verschil tussen wat CT zegt en wat er op de Dept of Labor website staat.

Al met al, erg interessant. Ik weet niet wat een serveerder/ster in Nederland verdient, maar hier is het dus geen vetpot, en ze werken er over het algemeen hard voor. Ik geef zelf meestal 15% van de totale rekening, dat komt uit op ongeveer 20% van het bedrag zonder belasting. Voor kleine bedragen geef ik ongeveer net als MrsMiaWallace.

Margaret
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Wij geven meestal 20% bij goede service. Als het matig is, 15% en enkel in situaties waar we echt niet happy zijn 10%. Maar ik ken veel (jong en oud) mensen, die in de horeca werken en weet hoe belangrijk die tips zijn. En de meesten doen er echt hun best voor. Het is ook belangrijk om te bedenken of een "fout" iets is wat de bediening had kunnen verhelpen, of dat het door drukte, keukenfout of anders kwam. In het laatste geval bestraffen wij de bediening niet (als bijvoorbeeld een steak niet goed is gekookt).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
wendyjol
Amerikakenner

Bericht door wendyjol »

Petra/VS schreef: In het laatste geval bestraffen wij de bediening niet (als bijvoorbeeld een steak niet goed is gekookt).

Als mijn steak "gekookt" is, dan eet ik hem echt niet meer op hoor :yuk:
:wink: :wink:
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Ook wij geven (in principe) altijd fooi. Ik vind dat je je moet aanpassen aan het systeem van het land waar je verblijft. Toch komen wij ook steeds meer tegen dat de fooi al op de rekening staat vermeld. Vooral in Moab (een plek waar veel toeristen komen natuurlijk) is mij dat al een paar keer overkomen.

Ik kan mij vergissen, maar ik heb soms het gevoel dat dat vooral ligt aan de Nederlandse toerist. Wij staan er om bekend "krentekakkers" te zijn en dus zo zuinig mogelijk met ons geld om springen. Ik heb ook in gesprekken met Nederlanders al een paar keer gehoord dat zij geen fooi (willen) geven als zij er onderuit kunnen komen, soms alleen maar om het feit dat zij dit niet gewend zijn. Ook een fooi voor het kamermeisje wordt vaak niet gegeven onder het motto: "ik ben toch al weg als men de kamer schoonmaakt".... :wink:

De andere kant gebeurt natuurlijk ook. Wij hebben bijv. Aziatische familieleden en als zij bij ons in Nederland zijn, gaan ze in elke winkel (ook de sjieke) onderhandelen over de prijs. Het gaat hierbij niet om het geld op zich (dat hebben ze genoeg), maar om een cultuurverschijnsel. Als ze dat niet doen, lijden ze voor hun gevoel "gezichtsverlies". Ik ben er wel eens bij geweest in een dure winkel en zit met een rood hoofd want dan heb ik last van "valse schaamte".....

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
dolphin
Amerikakenner

Bericht door dolphin »

hekkie schreef:De andere kant gebeurt natuurlijk ook. Wij hebben bijv. Aziatische familieleden en als zij bij ons in Nederland zijn, gaan ze in elke winkel (ook de sjieke) onderhandelen over de prijs.
Heb het nog nooit gedaan maar heb verschillende keren gehoord (tv en krant) dat onderhandelen over de prijs in Nederland ook gewoon kan hoor. Je schijnt eigenlijk altijd wel iets van de prijs af te kunnen krijgen of iets extra's te kunnen krijgen. Dit schijnt vooral te werken als je wasmachines etc wil kopen, maar heb ook gelezen dat je soms een riem bij een broek cadeau krijgt! Zoals ik al zei, heb het nog nooit geprobeerd, want op de een of andere manier zou ik mij daarvoor schamen, maar helemaal raar blijkt het dus niet te zijn in Nederland.

Ah, ik heb een artikel gevonden hierover, klik hier
wendyjol
Amerikakenner

Bericht door wendyjol »

Mijn man doet het altijd. Hij dingt op alles en nog wat af. Zeker in winkels van de grote ketens. Tegenwoordig kijken we wat iets kost op internet en shoppen dan met die wetenschap in een grote winkel. Zonder dralen verlagen de verkopers hun prijzen als je daarom vraagt.
Ook als Cor een nieuw kostuum nodig heeft (behoorlijke uitgave altijd) vraagt hij om een stropdas of overhemd erbij en ook dat lukt altijd.
Waarom zou je je daarvoor schamen? Als de winkelier het niet zou kunnen doen, geeft hij je de korting echt niet hoor!!!
dolphin
Amerikakenner

Bericht door dolphin »

Ja je hebt wel gelijk, maar vraag je het gewoon: mag ik er een stropdas bij? Of pak je het in beetje in?
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer