Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Zelf rijden of georganiseerd

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Zelf rijden of georganiseerd

Bericht door roelb »

Dento schreef:Ik heb laatst eens voor de flauwe kul gekeken naar de nieuwprijs in Nederland van de nieuwe Mazda 6 (waar ik hier o.a. naar aan het uitkijken ben). Wil je deze met automaat hebben, dan kan dat tegen het lieve sommetje van €2400 extra. Deze extra kosten zijn opgebouwd uit €1273 incl. BTW voor de automaat, plus nog eens €1127 aan BPM. Dat is toch eigenlijk te gek voor woorden: 88,5% belasting op de automatische versnellingsbak. Belachelijk!
Nou, tja, ik vind het niet zo onredelijk om op deze manier schonere auto's te stimuleren. Vanaf 1/1/2010 is de BPM 27,4% van het aanschafbedrag. Verder betaal je een bedrag per uitgestote gram CO2 per km. Tot en met 2013 wordt het percentage van het aanschafbedrag afgebouwd en betaal je alleen nog maar op basis van de uitstoot.

Een auto met een ouderwetse automatische versnellingsbak verbruikt echt significant meer en heeft meer uitstoot. Je bent met zo'n auto dus een grotere vervuiler. En volgens het belastingprincipe hier betaal je daar dus extra voor. Is dat nu zo onredelijk? Met een echt moderne automatische versnellingsbak is er geen verschil in verbruik of uitstoot meer en betaal je dus ook niet meer belasting. Helaas zijn wij een van de weinige landen die op basis van uitstoot belasting heft waardoor fabrikanten wereldwijd niet worden gestimuleerd om betere versnellingsbakken te gebruiken. Ze zijn immers wel aanzienlijk duurder. Maar ook dat verandert inmiddels snel en fabrikanten zoals Aisin timmeren hard aan de weg met dit soort versnellingsbakken.

Om het voorbeeld van de Mazda 6 te gebruiken. De automaat verbruikt bijna 10% meer brandstof en stoot ook bijna 10% meer CO2 uit per gereden km (166 g/km voor de handgeschakelde bak, 182 g/km voor de automaat (sedan)). Dat is 16 g CO2/km waarvan je voor de 14g tot 180g/km EUR 35 per gram betaalt, en daarboven EUR 120/gram. Dus 14*35+2*120 = EUR 730 extra CO2 belasting. En dan dus nog 27,4% over de aanschafprijs van de bak, 0,274*1069 = EUR 292. In de BPM betaal je daar EUR 1022 BPM over. In de prijslijst staat EUR 1127, maar dat is dus wat gek. Ik zie echter wel dat de CO2 cijfers bij de hatchback en sportbreak uitvoeringen hoger liggen, dus wellicht dat ze gemiddeld hebben om de prijslijst eenvoudig te houden.

Roel.
Moniquemichiel
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door Moniquemichiel »

De heer in het verkeer rijdt in Amerika!

Wij zijn afgelopen jaar geweest en hadden vooraf een beeld van gehaast druk verkeer maar bij de grote steden als LA en SF viel het ons juist op dat de agressie en het lompe gedrag dat je hier in Nederland zo vaak ziet bijna niet aanwezig is. Wij zijn het in ieder geval niet tegen gekomen. Men houdt zich aan de snelheden en geeft gewoon voorrang.

We vonden het verkeer in Nederland tegenvallen toen we terug waren.

Monique
Erwintje
Amerikafan

Bericht door Erwintje »

Verassende wending van me topic :P.
Als je je zorgen maakt over een ander soort veiligheid dan heb je denk ik te veel films gekeken .
Dat zou dan best kunnen dat ik door films een beeld geschapen heb. Maar ging voornamelijk over de afgelegen ellende lange wegen.

Maar wat jullie al zeggen, zoveel mogelijk met een volle tank rijden en gewoon voldoende water inslaan.

Iemand enig idee wat de liter prijs (reken ze niet mee in amerika weet ik) van bezine is?
2010: SF - Yosemite - DV - LV - Zion - Bryce - Page - GC - Palm Springs - LA
2011: New York - Miami - Key West - Fort Meyers - Orlando - Washington - Philadelphia - New York

Afbeelding
markro
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door markro »

Benzineprijzen: http://www.gasbuddy.com/
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
Erwintje
Amerikafan

Bericht door Erwintje »

Kijk aan nice.

Dus 1 gallon is ongeveer 3,8 L.

Nevada - Las Vegas kost een gallo 2,45 dollar.

2,45 dollar is 1, 70 in euros.

1,70 / 3,8 = 0,44 euro per liter!

Dat zijn leuke bedragen.
2010: SF - Yosemite - DV - LV - Zion - Bryce - Page - GC - Palm Springs - LA
2011: New York - Miami - Key West - Fort Meyers - Orlando - Washington - Philadelphia - New York

Afbeelding
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

Erwintje schreef:Maar ging voornamelijk over de afgelegen ellende lange wegen.
Ja, en kijk, over het algemeen kom je vaak genoeg een pomp tegen en ook al is de bevolkingsdichtheid veel lager dan hier, er rijden nog steeds genoeg auto's op de wegen, zeker waar jullie heen gaan, immers, je bent niet de enige toerist. En overigens kun je ook midden in Death Valley gewoon tanken.

Maar het zijn wel dingen waar je net iets meer bij moet stil staan als hier. Kom je hier zonder brandstof of met een defecte auto te staan dan pak je de telefoon of is de ANWB praatpaal hooguit een paar minuten ver lopen. En binnen een uur is die ANWB'er bij je auto en kun je verder, of wordt er een sleepje geregeld. Gebeurt dat echter op een afgelegen weg ergens in Nevada of Arizona, zonder GSM dekking en 20 mijl van de dichstbijzijnde beschaving dan ben je echt blij dat je wat water en wat eten in je auto hebt liggen en ben je gewoon afhankelijk van welwillende passanten. De kans dat je pech krijgt en dat het toevallig net op zo'n plek gebeurt is natuurlijk wel heel erg klein. Maar dat betekent niet dat je er geen rekening mee moet houden.

Veel plezier met het plannen van je vakantie verder! En gefeliciteerd natuurlijk!

Roel.
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

ben je gewoon afhankelijk van welwillende passanten
Dat is wel een verkeerdeinstelling, je bent als passant in veel gebieden namelijk verplicht om te helpen of in ieder geval de dichtsbijzijnde hulppost in te schakelen.
Bij pech (zeker in verlaten gebieden) de motorkap open en de eerste auto die langs komt zal/moet stoppen om de hulpmogelijkheden te bespreken met de gestrande automobilist.
En blijf bij je auto die zal men vlugger zien/vinden dan een persoon die door de woestijn dwaalt.
marije2780
Amerika-ontdekker

Bericht door marije2780 »

Gewoon lekker zelf gaan rijden. Amerikanen zijn een stuk hoffelijker in het verkeer. Je kan lange stukken rijden in Amerika maar zelfs in Death Valley is een tankstation.
Afbeelding
Rob
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Rob »

zelfs in Death Valley is een tankstation
Twee zelfs en als je die aan de westrand van het park meeteld kom je op drie.
In het park Stovepipe Wells en Furnace Creek en buiten het park (westkant)bij het Panamint Springs hotel.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Rob schreef:Dat is wel een verkeerdeinstelling, je bent als passant in veel gebieden namelijk verplicht om te helpen of in ieder geval de dichtsbijzijnde hulppost in te schakelen.
Je hebt deze verplichting al eens vaker genoemd maar ik ben het nog nergens tegengekomen (ook niet op gelet trouwens). Is dit een voorschrift vastgelegd bij wet? Waar kun je er informatie over vinden?

Roland
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Ik ben ook wel eens benieuwd: is het een wettelijke verplichting, of een morele verplichting? (Hoewel een gebrek aan de eerste niet in de weg staat om aangeklaagd te worden wegens een gebrek aan de tweede als er iets ernstigs uit voortkomt :wink: )
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Is dat in Nederland niet ook verplicht? Je mag volgens mij niet zomaar iemand in hulpbehoevende toestand achterlaten. Of er in Nederland sprake is van een hulpbehoevende toestand, als iemand zonder brandstof langs de weg staat, is een andere vraag. :mrgreen:
Groet,

Old Faithful
Rob
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Rob »

Hoe het wettelijk zit weet ik niet precies dat zal ook wel weer per staat anders zijn ga ik vanuit, maar tijdens een rangertalk in DV werd er daar toch specifiek op gewezen dat je verplicht bent om gestrande automobilisten te vragen of ze hulp nodig hebben.
Om te voorkomen dat je bij iedere stilstaande auto moet stoppen wordt dus aangeraden bij pech de motorkap open te zetten.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Ik denk dat als je in Deathvalley iemand langs de weg ziet staan met de kap open en het is 45 graden het wel je morele verplichting is omdat te doen.
Is het een griebus in een oude auto dan weet ik niet of ik zou stoppen. Wat heeft zo iemand nu in death valley te zoeken?
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Jou. :mrgreen:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Ad
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Ad »

Lekker zelf rijden.
In 2003 voor de eerste keer naar Amerika geweest.
Toen naar Washington DC gereden midden in de stad de auto in een parkeergarage gezet. Appeltje eitje.
Zeg altijd, als je in Den Haag durft te rijden dan kan je in elke stad in Amerika rijden.

gr Ad
Color01
Amerika-expert

Bericht door Color01 »

Ad schreef:als je in Den Haag durft te rijden dan kan je in elke stad in Amerika rijden.

gr Ad

Dus jij hebt al in heel wat steden gereden.
thebes
Amerika-expert

Bericht door thebes »

Absoluut zelf rijden ! Autorijden in de VS is heel relaxed, zelfs in de grote steden. Voor ons is autorijden is San Francisco zelfs een van de topattracties in het ZW.
Je kunt met eigen auto je eigen reis samenstellen en een dagje extra op een mooie plek verblijven. De georganiseerde reizen zijn naar mijn mening zéér gehaast. Je flitst door een nationaal park, neemt een paar foto's en dan weer door naar de volgende bestemming.
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Ik ben inmiddels al 3 keer in Los Angeles geweest, een stad die door sommige mensen wordt geduid als 'vreselijk qua verkeer', maar zelfs daar vond ik het vele malen relaxter rijden dan in de meeste Nederlandse steden. Alle straten zijn volgens een grit opgebouwd dus je vind er makkelijk je weg en door de grotere afstanden hoef je nooit van die 'laatste moment' beslissingen te nemen.
Ja, en de wegen buiten de steden zijn gewoon peanuts! Heerlijk ook die lange rustige wegen waar je kunt genieten van de omgeving en af en toe even kunt stoppen om een foto te maken of in een klein dorp wat te drinken. Dat vrijheids-gevoel hoort wat mij betreft echt bij Amerika en het lijkt me dat je dat niet hebt wanneer je in een bus rondgereden wordt.
brugk000
Amerika-ontdekker

Bericht door brugk000 »

Ik zou ook kiezen voor zelf rijden. Afgelopen april/mei weer 5000 kilometer rondgereden.
Geen enkel probleem gehad. Natuurlijk wel goed voorbereiden, koelbox met water en zorgen voor voldoende benzine in je tank.
Beter volgooien dan een risico lopen want de afstanden zijn wel groot. En als er dan nog iets te eten is onderweg rij je als god in Amerika en je bepaalt je eigen tempo.

Kees
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer