Nou, tja, ik vind het niet zo onredelijk om op deze manier schonere auto's te stimuleren. Vanaf 1/1/2010 is de BPM 27,4% van het aanschafbedrag. Verder betaal je een bedrag per uitgestote gram CO2 per km. Tot en met 2013 wordt het percentage van het aanschafbedrag afgebouwd en betaal je alleen nog maar op basis van de uitstoot.Dento schreef:Ik heb laatst eens voor de flauwe kul gekeken naar de nieuwprijs in Nederland van de nieuwe Mazda 6 (waar ik hier o.a. naar aan het uitkijken ben). Wil je deze met automaat hebben, dan kan dat tegen het lieve sommetje van €2400 extra. Deze extra kosten zijn opgebouwd uit €1273 incl. BTW voor de automaat, plus nog eens €1127 aan BPM. Dat is toch eigenlijk te gek voor woorden: 88,5% belasting op de automatische versnellingsbak. Belachelijk!
Een auto met een ouderwetse automatische versnellingsbak verbruikt echt significant meer en heeft meer uitstoot. Je bent met zo'n auto dus een grotere vervuiler. En volgens het belastingprincipe hier betaal je daar dus extra voor. Is dat nu zo onredelijk? Met een echt moderne automatische versnellingsbak is er geen verschil in verbruik of uitstoot meer en betaal je dus ook niet meer belasting. Helaas zijn wij een van de weinige landen die op basis van uitstoot belasting heft waardoor fabrikanten wereldwijd niet worden gestimuleerd om betere versnellingsbakken te gebruiken. Ze zijn immers wel aanzienlijk duurder. Maar ook dat verandert inmiddels snel en fabrikanten zoals Aisin timmeren hard aan de weg met dit soort versnellingsbakken.
Om het voorbeeld van de Mazda 6 te gebruiken. De automaat verbruikt bijna 10% meer brandstof en stoot ook bijna 10% meer CO2 uit per gereden km (166 g/km voor de handgeschakelde bak, 182 g/km voor de automaat (sedan)). Dat is 16 g CO2/km waarvan je voor de 14g tot 180g/km EUR 35 per gram betaalt, en daarboven EUR 120/gram. Dus 14*35+2*120 = EUR 730 extra CO2 belasting. En dan dus nog 27,4% over de aanschafprijs van de bak, 0,274*1069 = EUR 292. In de BPM betaal je daar EUR 1022 BPM over. In de prijslijst staat EUR 1127, maar dat is dus wat gek. Ik zie echter wel dat de CO2 cijfers bij de hatchback en sportbreak uitvoeringen hoger liggen, dus wellicht dat ze gemiddeld hebben om de prijslijst eenvoudig te houden.
Roel.