Heeft er iemand tips voor een complete nitwit als ik met betrekking tot het gebruik van de Garmin. Vooral zaken waar je zelf tegenaan gelopen bent toen je er voor het eerst mee ging spelen. Ik ga 'm gebruiken tijdens wandelingen en als ik wat meer tijd heb, wil ik gaan geocachen. Voor in de auto hebben we tomtom, dus daarvoor gebruiken we 'm niet.
Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Tips voor GPS handheld?
- Ceetje
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 12
Tips voor GPS handheld?
Ik heb vandaag de economie maar weer eens goed gestimuleerd en een Garmin 60CSX gekocht. Ik wilde niet wachten tot we in Amerika zijn [prijsverschil met Walmart was niet meer zo spectaculair: ca. €55] en het voordeel dat ik nu heb, is dat ik al een beetje kan klooien en nooit problemen bij de douane
Heeft er iemand tips voor een complete nitwit als ik met betrekking tot het gebruik van de Garmin. Vooral zaken waar je zelf tegenaan gelopen bent toen je er voor het eerst mee ging spelen. Ik ga 'm gebruiken tijdens wandelingen en als ik wat meer tijd heb, wil ik gaan geocachen. Voor in de auto hebben we tomtom, dus daarvoor gebruiken we 'm niet.
'98:Ca,Az,Ut,Nv
'05:Co,Nm,Az,Ut,Id,Mt,Wy
'06:Canada+Mt,Id,Wa; Fl
'07:Ny,Ct,Ri,Ma,Me,Nh,Vt,Pa,Va,WDc,Nj; Fl
'08:Az,Ut,Nv; Fl,NyC
'09:Ak,Wa; Fl
'12:NyC
'15: Fl
'17: Ca, Or
-
Chi Sin X
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Re: Tips voor GPS handheld?
Bevalt hij? Wij zouden er ook 1 willen kopen, maar ik twijfel nog hard
.
- Ceetje
- Amerikakenner
Vanmiddag is ie afgeleverd. Via Digitalstreet in één dag in huis voor in laagste Nederlandse prijs. Kan er verder nog niet veel van zeggen.
-
Verelle
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 11
Mijn partner heeft een Garmin gekocht, in London, hij was daardoor bijna 100 euro goedkoper uit dan in Nederland.
Hij gebruikt al jaren een GPS en deze was echt een verbetering ten opzichte van zijn "oude". Hij kan nu ook kaarten uploaden zodat je echt de route kan zien. Ik heb de GPS slechts een keer gebruikt toen ik alleen ging wandelen. Ik zal vanavond eens vragen welk type hij heeft gekocht.
Let wel op dat je de orginele kaarten niet delete, blijkbaar is er geen bescherming op en kan je de kaarten heel gemakkelijk deleten, is mijn partner overkomen. Volgens Garmin was er geen andere oplossing dan het apparaat naar hen op te sturen, maar daar waren kosten aan verbonden. Dus nu heeft hij shareware er opgezet in plaats van de originele kaarten.
Hij gebruikt al jaren een GPS en deze was echt een verbetering ten opzichte van zijn "oude". Hij kan nu ook kaarten uploaden zodat je echt de route kan zien. Ik heb de GPS slechts een keer gebruikt toen ik alleen ging wandelen. Ik zal vanavond eens vragen welk type hij heeft gekocht.
Let wel op dat je de orginele kaarten niet delete, blijkbaar is er geen bescherming op en kan je de kaarten heel gemakkelijk deleten, is mijn partner overkomen. Volgens Garmin was er geen andere oplossing dan het apparaat naar hen op te sturen, maar daar waren kosten aan verbonden. Dus nu heeft hij shareware er opgezet in plaats van de originele kaarten.
1998 - skitrip Breckenridge
1999 - 1ste motorhome trip
2000 - motorhome trip (thema canyons)
2001 - motorhome trip (thema woestijnen)
2002 - skitrip Breckenridge
2003 - motorhome trip
2004 - motorhome trip
2006 -1 jaar door Amerika met eigen Bounder
1999 - 1ste motorhome trip
2000 - motorhome trip (thema canyons)
2001 - motorhome trip (thema woestijnen)
2002 - skitrip Breckenridge
2003 - motorhome trip
2004 - motorhome trip
2006 -1 jaar door Amerika met eigen Bounder
- Ceetje
- Amerikakenner
Ha, dat soort tips, daar heb ik iets aan. Dank je. Heb jij toevallig de topokaart van Alaska?
- Old Faithful
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Over het wissen van kaarten. Op het toestel gaat je dit normaal niet lukken. Daarvoor moet je al gaan zitten kl**ien met je toestel aangesloten op de computer. Als je dan de verkeerde bestanden verwijdert .......................
Maar dan nog:
Kaarten die je, bijvoorbeeld via http://www.gpsfiledepot.com/, van internet hebt gedownload, staan op je computer. Bovendien staan ze waarschijnlijk nog op de internetsite. Geen probleem dus.
Kaarten die je op dvd gekocht hebt, staan ook op je pc en bovendien heb je de origine dvd. Geen probleem dus.
Er is ook kaartmateriaal dat op een geheugenkaartje geleverd wordt. Ik zou dat proberen te vermijden. Je kunt die kaarten niet op je pc zichtbaar maken en dus niet vooraf op de pc routes plannen. Vaak zijn die kaarten ook op dvd leverbaar. Als dat niet kan --> Meteen een backup maken van het geheugenkaartje op je pc en op een schijfje. Bij problemen de backup terugplaatsen.
Nog enkele tips.
Kaarten die je via de computer naar je GPSr stuurt komen in één bestand, dat steeds het vorige bestand overschrijft. Je kunt dus geen kaarten bijplaatsen, maar je moet telkens alle kaarten tegelijk overzetten. Er zijn ook toestellen, niet de 60 C(S)x, die voor kaartmateriaal een intern geheugen en een extern geheugen(kaart) hebben. Het kaartmateriaal in deze geheugens komt in aparte bestanden en overschrijft elkaar dus niet.
Tracks, routes en waypoints komen in een apart gedeelte van het intern geheugen en overschrijven de aanwezige kaarten niet. (Behalve als je behalve een route ook kaartdelen geselecteerd hebt).
Als je een waypoint met bekende (van internet) co-ordinaten wilt maken, maak je eerst een waypoint van een willekeurig punt op de kaart. Daarna kun je de co-ordinaten van dit waypoint vervangen door de gewenste.
Een persoonlijke noot.
Kopen via internet of in het buitenland is natuurlijk mogelijk. Zorg dan dat je precies weet wat je wilt en accepteer in het laatste geval dat je van de Nederlandse importeur geen hulp bij garantieclaims en geen ondersteuning hoeft te verwachten. Dat gaat via de buitenlandse leverancier. Naar verluid zijn als nieuw aangeboden toestellen soms refurbished.
Ik ga zelf het liefst naar een zaak waar ik goed advies krijg. Liever wat meer betalen en met een voor mij geschikt toestel naar huis gaan, dan goedkoop uit zijn en er later achter komen dat ik eigenlijk een ander toestel had moeten kopen.
Veel verkopers weten veel van verkopen, maar van GPS toestellen niet meer dan wat op de buitenkant van de doos staat.
Succes.
Maar dan nog:
Nog enkele tips.
Een persoonlijke noot.
Kopen via internet of in het buitenland is natuurlijk mogelijk. Zorg dan dat je precies weet wat je wilt en accepteer in het laatste geval dat je van de Nederlandse importeur geen hulp bij garantieclaims en geen ondersteuning hoeft te verwachten. Dat gaat via de buitenlandse leverancier. Naar verluid zijn als nieuw aangeboden toestellen soms refurbished.
Ik ga zelf het liefst naar een zaak waar ik goed advies krijg. Liever wat meer betalen en met een voor mij geschikt toestel naar huis gaan, dan goedkoop uit zijn en er later achter komen dat ik eigenlijk een ander toestel had moeten kopen.
Veel verkopers weten veel van verkopen, maar van GPS toestellen niet meer dan wat op de buitenkant van de doos staat.
Succes.
Groet,
Old Faithful
Old Faithful
ik heb een beginnerscursus gedaan via http://www.educatracks.nl ......... zeer nuttig en leuk om te doen........misschien ook iets voorjou ?!Ceetje schreef:Heeft er iemand tips voor een complete nitwit als ik met betrekking tot het gebruik van de Garmin. Vooral zaken waar je zelf tegenaan gelopen bent toen je er voor het eerst mee ging spelen. Ik ga 'm gebruiken tijdens wandelingen en als ik wat meer tijd heb, wil ik gaan geocachen. Voor in de auto hebben we tomtom, dus daarvoor gebruiken we 'm niet.
Ik ga hier even op inpikken.
Ik heb me de Oregon 400t gekocht samen met de TOPO kaart van België en Luxemburg.
Nu heb ik deze al op mijn laptop geplaatst, samen met MapSource.
Hoe krijg ik nu de ganse kaart op mijn toestel geplaatst? Delen van de kaart is me ondertussen gelukt maar de ganse kaart nog niet. Wordt dan de andere kaart (originele europa kaart) overschreven ?
Bart
Ik heb me de Oregon 400t gekocht samen met de TOPO kaart van België en Luxemburg.
Hoe krijg ik nu de ganse kaart op mijn toestel geplaatst? Delen van de kaart is me ondertussen gelukt maar de ganse kaart nog niet. Wordt dan de andere kaart (originele europa kaart) overschreven ?
Bart
Grts, Bart
You can't milk a cow with your hands in your pants
Wij hebben sinds een maand of acht zo'n Gmaps 60 CSx , maar ik ken en er niet veel van . Ik weet wel dat John er ook een tijdje 'zoet' mee geweest is , eer hij alles gevonden had

Laatst gewijzigd door Gerd op 23 jun 2009, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
- Old Faithful
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 9
De standaard geladen topografische kaart van Europa staat in een apart bestand en wordt niet door je kaart van België en Luxemburg overschreven. Als je die laatste kaart overzet naar je toestel heb je, dacht ik tenminste, de keuze tussen het intern geheugen of de geheugenkaart. Naar de geheugenkaart zou ook via een cardreader moeten gaan. Ik kan het niet uitproberen want ik heb geen Oregon.Dude schreef:Ik ga hier even op inpikken.
Bart
Om alle kaartdelen over te kunnen zetten, moet je ze in MapSource selecteren en allemaal tegelijk naar je toestel sturen. Selecteren gaat als volgt.
De geselecteerde kaarten worden rose. Een lijst is zichtbaar onder het tabblad Kaarten. Kaarten overzetten kan wel enige tijd in beslag nemen.
Succes.
Groet,
Old Faithful
Old Faithful
ah dus toch zo:)
ik dacht al dat de ganse gps dan vol ging staan met losse kaartjes? Maakt hij er toch één volledige kaart van hoop ik?
En als je ze wil oproepen moet je ze veranderen van enable to disable ? :dunno:
Bart
ik dacht al dat de ganse gps dan vol ging staan met losse kaartjes? Maakt hij er toch één volledige kaart van hoop ik?
En als je ze wil oproepen moet je ze veranderen van enable to disable ? :dunno:
Bart
Grts, Bart
- Ceetje
- Amerikakenner
Het bleef lang stil in dit topic, maar nu barst het toch los. Alle tipgevers bedankt! Ik ga er eens rustig mee aan de slag.
5 juli hebben we een dag geboekt bij Beverzwerfsport in Vierhouten: een hele dag cursus! Voor het luttele bedrag van €10 [mochten er meer mensen geinteresseerd zijn] Die donderdag erna hebben we een personeelsuitje naar Breda en wij hebben gekozen voor een GPS wandeling. Dus dat wordt 'cursus' 2. En dan vertrekken we bijna naar Anchorage ... ik heb er akelig veel zin in.
5 juli hebben we een dag geboekt bij Beverzwerfsport in Vierhouten: een hele dag cursus! Voor het luttele bedrag van €10 [mochten er meer mensen geinteresseerd zijn] Die donderdag erna hebben we een personeelsuitje naar Breda en wij hebben gekozen voor een GPS wandeling. Dus dat wordt 'cursus' 2. En dan vertrekken we bijna naar Anchorage ... ik heb er akelig veel zin in.