Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

omvormer voor gebruik in camper

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
johnvoorn
Amerika-ontdekker

Re: omvormer voor gebruik in camper

Bericht door johnvoorn »

Voor mensen die alleen de laptop willen gebruiken in de camper/auto die kunnen ook volstaan met een 12V naar 19V omvormer, deze hebben een hoger rendement en je hoeft maar 1 apparaat mee (de 220V laptop lader kan je thuis laten). Ik heb zelf een mini laptop gekocht, die verbruikt veel minder stroom en kan je eventueel ook rechtstreeks op 12V aansluiten, hij laad dan alleen de accu (11V) niet bij denk ik (nog niet getest). Zelf neem ik beide mee of misschien ook nog de gewone 110-220V lader, al die elektronica ook! En dan te bedenken dat mijn nieuwe mini laptop nu al weer naar de reparatie is omdat de accu stuk is . . . .
Marenko
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door Marenko »

En dan te bedenken dat mijn nieuwe mini laptop nu al weer naar de reparatie is omdat de accu stuk is . . . .
De nieuwe mini van mij is ook al weggeweest, ook omdat de accu niet meer oplaadde. Nu weer een nieuwe accu erin. Ruim voor de vakantie toch nog maar een keer testen of het nog steeds werkt
veg_eric
Amerika-ontdekker

Bericht door veg_eric »

Loek schreef: Dus die 22 Amps door de sigaretten aansteker moet toch kunnen? Vandaar de verwijzing naar thyristors, deze zouden veel beter met dit soort stromen om kunnen gaan en de eventuele warmte ontwikkeling die daarbij gepaard gaat dan ouderwetse combinatie van diodes en transistors. Maar nu ik er over nadenk ben ik in de war met AC to DC niet andersom. Ik moet maar even in een hoekje gaan zitten wachten tot het overgaat... :yuk:
Ik heb er nog eens over na gedacht en wat opgezocht.

In het schema van de '04 chevrolet blazer dat ik heb, is de aansteker aangesloten op het circuit dat ook voor de courtesy lights zorgt. De kabeldikte naar de aansteker is 0.8 (mm2? kan geen 0.8 inch zijn in ieder geval)
Dat circuit heeft een zekering van 20 ampere. Op een volkswagen forum vond ik ook een systeem met een 20 A zekering.

Je kunt sigaretten aansteker connectors kopen om in een auto te plaatsen, de twee die ik vond gaven resp. 16 en 24 ampere als maximum stroom op. Voor de connectors die je in er in steekt geven ze vaak max. 10 ampere op.

Mijn conclusie: een sigaretten aansteker contact in een auto kan waarschijnlijk max 20 ampere leveren, dus 12 x 20 = 240 Watt max.
6foot6
Amerika-expert

Bericht door 6foot6 »

40 Watt daarvan gaat al verloren in de overgangsweerstanden die optreden in de contaktvlakken van de aansluitplug, dat gaat lekker heet worden

De weerstand van een 0,8mm² snoertje zoek ik nog even op

gevonden:
de soortelijke weerstand van koper = 1,72* 10(-8)

1mtr 0,8mm² is dus 1,72x10(-8) x 1/0,8x10(-6)= 1,72x0,01/0,8=0,0215 ohm

Bij 20 A geeft dit een verlies van 0,43 volt enkele leiding.
Heen en terug dus 0,86 V dus 17,2 watt
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
Bento
Amerikafan

Bericht door Bento »

Bij de Makro is er nu een omvormer in de aambieding voor €25 ex. BTW. Ik heb 'm net gekocht in Amsterdam (ligt op de computer afdeling boven).
Het is een 300W Belkin met een piek van 600W en het heeft accuklemmen en een sigaretten plug. Mooi dingetje dacht ik zo :lol:
Laatst gewijzigd door Bento op 04 jun 2009, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Bento schreef:in de aambieding voor € ex. BTW
Da's geen geld - letterlijk! :mrgreen: :wink: :lol:

Maar de grote vraag is nu... hoeveel € ? :wink:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
1250
Amerika-expert

Bericht door 1250 »

E29. (Ex BTW)
9 maanden per jaar in Fort Collins, CO, 3 maanden per jaar in Nederland.
Bento
Amerikafan

Bericht door Bento »

Ah, het was €25 ex. BTW. (Ik zal het even aanpassen :mrgreen:)
Isis
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Isis »

Als ik alles nu heb gelezen, begrijp ik eruit dat als je vaak (zoals wij van plan zijn) op NP campings zonder elektra staat je een omvormer, 12V-230V nodig hebt.. goed kunt gebruiken.
Is er een mogelijkheid om aan die omvormer een soort verdeelstekker te hangen ? zodat je meer dingen tegelijk kunt opladen?? (zoals batterijen van camera, laptop, nintendos etc....). Dat zal dan met name onderweg zijn anders is de accu snel leeg..
Overzicht reizen met camper 2020 staat de 10e camperreis op programma.
1250
Amerika-expert

Bericht door 1250 »

Ja dat kan, maar een omvormer levert een maximaal voltage, wij hebben een relatief zware volgens mij (600 Watt), dat is je beperking.
9 maanden per jaar in Fort Collins, CO, 3 maanden per jaar in Nederland.
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Naast de omvormer kan je als je de generator aan hebt natuurlijk ook alle spullen opladen.
Wij hebben onderweg meestal maar 1 hooguit 2 apparaten aan de omvormer liggen, er zitten trouwens twee (Amerikaanse)aansluitpunten op onze omvormer, zeker op een lange rit heb je de tijd om meerdere dingen op te laden.
Voor we op de campground de generator aandoen zorgen we dat alle op te laden spullen gereed liggen zodat we die zodra de generator aangaat ook gelijk aan kunen sluiten.
elleng
Amerikafan

Bericht door elleng »

Reactie op een oud bericht

Wie kan mij advies geven over een recente omvormer.
We staan op onze komende reis veel op NP campings. Willen dus onderweg opladen. De apparaten heb ik gecheckt (filmcamera,telefoons foto, laptop, Ipad)

Zag bij de Kijkshop: Proplus Omvormer 39,99
met deze gegevens:
Product
Beveiligd tegen Onjuiste poling of overbelasting
Keurmerk CE en E8
Omvormer Van 12 Volt DC naar 230 Volt AC
Soort Omvormer
Te gebruiken in Auto, caravan, boot etc.
Uitschakeling Automatisch bij verminderde accuspanning
Vermogen 300 Watt continue / 700 Watt kortstondig piekvermogen

Heeft deze voldoende vermogen om meerdere apparaten tegelijk op te laden?
Gaat mijn "technisch"verstand te boven!
2014 NW USA - W-Canada http://vriesde3.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2011 ZW USA http://vriesde3.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2006 Australie http://famdevriesdownunder.aroundtheglo ... australie/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gypsygirl1
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9
Contacteer:

Bericht door Gypsygirl1 »

Ik heb deze: - LT12230-300W omvormer 12 volt-230 volt - te vinden op deze sitepagina:
http://www.omvormer-omvormers.nl/conten ... ORMER.html
Hij werkt prima en kan alles opladen, zowel rijdend als stilstaand op de camping, zonder dat hij je accu helemaal leeg trekt.
Je hoort een signaal als hij je accu bijna leeg heeft getrokken maar dat heb ik nog nooit gehoord.
elleng
Amerikafan

Bericht door elleng »

Dank voor je link. Maar heb ik genoeg aan een omvormer tot 300 watt of toch een tot 600 watt?
2014 NW USA - W-Canada http://vriesde3.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2011 ZW USA http://vriesde3.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2006 Australie http://famdevriesdownunder.aroundtheglo ... australie/" onclick="window.open(this.href);return false;
michelly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door michelly »

Ik heb even bij de onze gekeken en die is 300 Watt continue en 600 W kortstondige pieken.
Deze gaat al jaren mee.
Dus volgens mij zit je met 300 W/700W voor kortstondige pieken wel goed.

Elly
elleng
Amerikafan

Bericht door elleng »

Vandaag opgehaald. Binnenkort even uitproberen
Hansi1959
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 20

Bericht door Hansi1959 »

Een laptop "trekt" grofweg tussen de 35 (10" mini) en 90 Watt vermogen om te laden. Een 300W omvormer is dus ruim voldoende.
De meeste telefoons, ipads en vaak ook video/foto-camera's kun je ook prima via USB opladen. Dan hoef je alleen een USB lader met auto-aanstekerplug te kopen. Ik heb vorig jaar zo'n ding voor een euro of 5 gekocht en daar zitten 2 USB aansluitingen + weer een gewone aanstekerplug op. Daar hing dan meestal 1 telefoon en 1 camera batterij aan te laden + de Navigatie op de gewone aanstekerplug.
Voor vele camera's kun je losse laders kopen die zowel op netspanning (110-230V) werken als ook op een aanstekerplug (12 -24V). Die dingen zijn voor een paar euri prima te koop via Ebay of webshops. Zie bv http://www.saake-shop.nl/products/Sony/ ... serie.html Dit is dan wel een dure maar met even zoeken zijn er zat (buitenlandse) aanbieders te vinden voor +/- 10 a 15 euro. Het voordeel is ook dat je de accu dan los van de camera kunt laden omdat de meeste standaard originele laders alleen werken op een accu die in de camera zit. Dus als je accu leeg is hangt de hele camera aan de lader en kun je hem niet gebruiken. Heb je 2 of meer accu's en een externe lader zoals uit mijn link, dan kun je 1 accu laden in die lader en tegelijk gewoon je camera blijven gebruiken met de andere accu.
No guts, no glory!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer