Clint schreef:
Andere berichtgevingen van landen om ons heen wijzen erop dat de provider lock ook wel eens afgelopen kan zijn in Europa. Dat zou er op neerkomen dat bij de introductie van een land bv 1 provider een voorrang krijgt, maar dat er geen simlock op de telefoons zit en dat na een maand of 2 alle providers de iPhone kunnen aanbieden..
In België is Koppelverkoop verboden. Dat is de reden waarom de Iphone hier nog niet beschikbaar is. Maar idd, de kans is groot dat er eerst een provider de Iphone mag gaan aanbieden en een paar maanden later de rest... Zal in ieder geval stukken duurder zijn dan in de US.
Ik hoorde ook dat ze in de UK (en ik dacht in Duitsland) de iPhone sterk in prijs verlaagd hadden, omdat hij anders niet verkocht. Waarschijnlijk teveel concurrentie vanuit het nu goedkope Amerika? Dus misschien moet je daar eens kijken, kan het op laten sturen en zit je niet met extra kosten van de douane!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx* Ons leven in Oakville, ON
Veusy schreef:
In België is Koppelverkoop verboden. Dat is de reden waarom de Iphone hier nog niet beschikbaar is. Maar idd, de kans is groot dat er eerst een provider de Iphone mag gaan aanbieden en een paar maanden later de rest... Zal in ieder geval stukken duurder zijn dan in de US.
Hans
Betekent dat ook dat alle telefoons die in België verkocht worden, simlockvrij zijn? Ik heb zoiets wel eens gehoord namelijk.
Veusy schreef:
Hans
Betekent dat ook dat alle telefoons die in België verkocht worden, simlockvrij zijn? Ik heb zoiets wel eens gehoord namelijk.
Ja, dat klopt. In Belgie kan je elke gsm gebruiken voor elk netwerk. Het is verboden om die twee te koppelen. Een provider mag geen gsm verkopen die alleen bij die provider kan gebruikt worden.
GJ schreef:
Yep idd. Je kan een GSM bij proximus kopen en er gerust mee bellen met een SIM kaart van een andere provider. Je krijgt dus vaak mensen die bevoorbeeld overgestapt zijn naar Mobistar, maar nog met het logo van Proximus op hun GSM staan
Wat die simlock betreft, vaak is het mogelijk om door verschillende codes in te voeren op de gsm de simlock uit te schakelen. Je moet alleen de juiste code kennen voor het toestel dat je wil unlocken.
btouring schreef:
Wel vreemd dat ik op dit forum niets lees over tax recovery.
Ikzelf heb er ook nog geen gebruik van gemaakt, maar in principe kan je de betaalde belastingen in het buitenland recupereren.
Een kantoortje in de luchthaven betaalt u de belastingen terug.
Dan gewoon nog invoer belastingen betalen, en klaar is kees.
Of zie ik iets over het hoofd?
[edit]
Site van de US ambassade:
6. Tax Return: can I get a refund of the tax paid on merchandise and services purchased in the United States?
The United States does not have a VAT. Sales taxes in the Unites States are assessed and collected by various State and local authorities, not by the Federal Government. Only the State of Louisiana has any provisions to refund the sales tax to visiting tourists and business travelers. Therefore, unless purchases were made in Louisiana, no sales tax refund is possible.
Laten wij nou net in Louisiana komen deze zomer...
Hoe gaat dit eigenlijk in zijn werk?
Welke tax kan ik terugkrijgen en waar doe ik dat?
En als ik in Louisiana bijv. een iPod koop en dan mijn tax terugvraag maar wel invoer rechten moet betalen, dan schiet ik er toch geen bips mee op
Heb de link op de US Embassy site wel gevonden, maar daar staat verder niet hoe en wat...
Clint schreef:
Maar dat heeft toch niet direct met die 175 euro regel te maken, maar meer met dat je minimaal 16 moet zijn om sigaretten en 18 om sterke alcohol te mogen kopen?
Is het zo beter verwoord?:
175 euro per persoon (dus ook kinderen), op voorwaarde dat zij de leeftijdsgrens hebben om dergelijke artikelen te mogen gebruiken/kopen.
Nee Elke, dit klopt niet. Kinderen onder de 15 jaar mogen "maar" €90 invoeren. Ik vind het raar dat dit op de Nederlandse website van de douane nergens te vinden is, maar ik heb het een tijdje geleden opgezocht omdat ik dus altijd met mijn kinderen reis. Er staat wèl iets over op de website van de Europese Unie.
Ik quote even van die website: "Overige goederen
Voor een bedrag van maximaal 175 euro.
Voor jongeren onder de 15 geldt een grens van slechts 90 euro. Voor Finland geldt bovendien nog een maximum van 16 liter bier per persoon."
Bertorelli schreef:
Laten wij nou net in Louisiana komen deze zomer...
Hoe gaat dit eigenlijk in zijn werk?
Welke tax kan ik terugkrijgen en waar doe ik dat?
En als ik in Louisiana bijv. een iPod koop en dan mijn tax terugvraag maar wel invoer rechten moet betalen, dan schiet ik er toch geen bips mee op
Heb de link op de US Embassy site wel gevonden, maar daar staat verder niet hoe en wat...
Ik durf dit niet met volle zekerheid te beantwoorden, maar in NL moet je op schiphol naar een kantoortje waar je je sales tax kan terugvragen, dus het lijkt me dat dit in Louisiana ongeveer hetzelfde zal verlopen. De salex tax in Louisiana is 4% van het aankoop bedrag. Dus, als je een product van $100 dollar koopt, komt daar nog eens 4% bij (veel Amerikaanse winkels hebben hun prijzen zonder tax in de schrappen). Na salex tax return heb je dus die 100 dollar betaald.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation. Clint's Thoughts
houstonwehaveaproblem schreef:Kinderen onder de 15 jaar mogen "maar" €90 invoeren. Ik vind het raar dat dit op de Nederlandse website van de douane nergens te vinden is,
Goede aanvulling! Bedankt!
En toch zonde dat je dit via zo'n omweg moet gaan zoeken, en dat ze dat niet gewoon vermelden op de website van de douane zelf.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx* Ons leven in Oakville, ON
GJ schreef:
Ja, dat klopt. In Belgie kan je elke gsm gebruiken voor elk netwerk. Het is verboden om die twee te koppelen. Een provider mag geen gsm verkopen die alleen bij die provider kan gebruikt worden.
Carine
Dat is handig om te weten. Ik ga regelmatig winkelen in Antwerpen, dus als ik nog eens een nieuwe telefoon nodig heb, ga ik de MediaMarkt maar eens met een extra bezoekje vereren! :dance:
Maar een I-pod is toch minder duur dan die 175 euro die je mag meenemen (PER persoon he?). als ze vragen of je iets aan te geven hebt, dan hoef je dat toch alleen te doen als je inschat dat datgeen wat je gekocht hebt, méér waard is dan 175 euro? Of zie ik het nou verkeerd?Nog even een tussenvraagje, anders moet ik een nieuwe topic openen:
kan iemand me even snel vertellen hoe je nou een prijs moet berekenen in NY?
Stel iets kost 10 dollar, dan komt daar toch nog bij:
Cyber-Alien schreef:Maar een I-pod is toch minder duur dan die 175 euro die je mag meenemen (PER persoon he?). als ze vragen of je iets aan te geven hebt, dan hoef je dat toch alleen te doen als je inschat dat datgeen wat je gekocht hebt, méér waard is dan 175 euro? Of zie ik het nou verkeerd?Nog even een tussenvraagje, anders moet ik een nieuwe topic openen:
kan iemand me even snel vertellen hoe je nou een prijs moet berekenen in NY?
Stel iets kost 10 dollar, dan komt daar toch nog bij:
en nog heel klein vraag heel erg off-topic (maar beetje overdreven om nieuw topic voor te openen):
weet iemand wat 'blackened chicken' en 'has browns' betekent? Ik kom dit regelmatig tegen....
Cyber-Alien schreef:Maar een I-pod is toch minder duur dan die 175 euro die je mag meenemen (PER persoon he?)
ligt aan de soort iPod. Volgens mij heb ik eerder in dit topic een rekenvoorbeeldje gegeven hierover..
n nog heel klein vraag heel erg off-topic (maar beetje overdreven om nieuw topic voor te openen):
weet iemand wat 'blackened chicken' en 'has browns' betekent? Ik kom dit regelmatig tegen....
Cyber-Alien schreef:en nog heel klein vraag heel erg off-topic (maar beetje overdreven om nieuw topic voor te openen):
Inderdaad, zeer
blackened chicken = een gekruide gegrilde kip; de kruiden maken de kip donker
hash browns = gebakken aardappels; lijkt een beetje op rösti, wordt vaak bij ontbijt geserveerd
Even wat eerstehands info, want ik had bij mijn terugkeer uit de VS controle.
Ik ben maandagochtend teruggekeerd vanuit Dallas. Ik had een vlucht Dallas - AMS en dan aansluitende vlucht AMS - BRU.
Bij aankomst op Schiphol was het daar een grote chaos om door de paspoortcontrole te komen. Gigantische rijen voor de security. Mijn handbagage werd er niet gecontroleerd (en mijn ruimbagage uiteraard ook niet omdat dit een overstap was voor mij).
Bij aankomst in Brussels werd ik er wel uitgepikt, en dat ging als volgt:
"Vanwaar komt u?"
"Van Dallas"
"Niets aan te geven?"
Naar waarheid: "Nee"
"Geen iPods of kleding gekocht?"
"Nee."
*Neemt mijn rugzak handbagage* "Kunt u dit even openmaken?"
*Bekijkt mijn (analoge) reflexcamera* "Heeft u hiervan een aankoopbewijs?"
"Nee, maar die reflex camera heb ik al lang en heb ik in België gekocht. Kijk maar, het is nog analoog, geen digitaal toestel."
*Bekijkt nu mijn 5 jaar oude digitale toestel* "Heeft u hier een aankoopbewijs van?"
"Nee, maar dit is echt een oud toestel. Kijk maar"
"Maar u hebt geen aankoopbewijs?"
"Nee, maar u kunt zien dat dit oud is, klein beeldscherm, vertoont sporen van gebruik" (Achteraf bedacht ik dat ik misschien nog de bijhorende lader met Belgische stekker had kunnen tonen)
* Snuffelt nog wat verder in de rugzak* "OK meneer u mag doorgaan, maar zorg ervoor dat u volgende keer voor alles een aankoopbewijs hebt. U moet dat altijd meehebben."
Mijn tweede stuk handbagage en grote koffer werden niet gecontroleerd. Dit was trouwens niet in lijn met de info van de douanewebsites die zeggen dat je handbagage in de overstapluchthaven (in mijn geval dus Schiphol) wordt gecontroleerd en niet meer op de luchthaven van eindbestemming.
Ze kijken echt grondig naar de bagagelabels en als je uit de US komt, loop je een grote kans om eruit gepikt te worden. Een collega van mij die onlangs haar hele kredietkaartlimiet had opgeshopt in New York, had echt gelukt toen twee mensen juist voor haar er werden uitgepikt, maar zij niet.
Op de vraag die hier een paar keer werd gesteld of je meer kans maakt op controle bij de groen of de rode uitgang: al deze random controles gebeuren uiteraard bij de groene uitgang, bij de mensen die dus beweren dat ze niets aan te geven hebben. Wie langs rood naar buitengaat, geeft sowieso aan dat hij iets aan te geven heeft. Wellicht controleren ze daar dan ook dat je niet meer binnenbrengt dan je aangeeft.
Koen70 schreef:Op de vraag die hier een paar keer werd gesteld of je meer kans maakt op controle bij de groen of de rode uitgang: al deze random controles gebeuren uiteraard bij de groene uitgang, bij de mensen die dus beweren dat ze niets aan te geven hebben. Wie langs rood naar buitengaat, geeft sowieso aan dat hij iets aan te geven heeft. Wellicht controleren ze daar dan ook dat je niet meer binnenbrengt dan je aangeeft.
Aanvullend hierop, er wordt vaak gevraagd of er op luchthavens (België, Nederland, Duitsland) streng gecontroleerd wordt. Dat is zo moeilijk aan te geven. De ene keer wordt er volop gecontroleerd, de andere keer is er geen kip (lees: douanier) te bekennen. Je kunt er dus geen geen peil op trekken.
Houd er voor jezelf gewoon rekening mee dat de kans aanwezig is dat je bij terugkomst gecontroleerd kan worden. Nu met de lage dollarkoers is die kans alleen maar groter.
Koen70 schreef:* Snuffelt nog wat verder in de rugzak* "OK meneer u mag doorgaan, maar zorg ervoor dat u volgende keer voor alles een aankoopbewijs hebt. U moet dat altijd meehebben."
Formeel gezien hebben ze gelijk. Dit staat op de site van de Nederlandse Douane:
Uw gebruikelijke persoonlijke bagage kunt u meestal zonder schriftelijke of mondelinge aangifte belastingvrij invoeren. Soms kan de Douane u vragen om aan te tonen dat bepaalde goederen al in uw bezit waren toen u uit Nederland vertrok. Dit geldt vooral voor luxe en kostbare goederen, zoals fototoestellen, muziekinstrumenten, gouden sieraden en laptopcomputers. Het is daarom handig om van deze artikelen een aankoop-, betalings- of garantiebewijs of een zogenoemde Douaneverklaring mee te nemen als u op reis gaat. Een Douaneverklaring kunt u krijgen bij het douanekantoor in uw omgeving. De adressen vindt u bij contact. U moet wel een aankoop-, betalings- of garantiebewijs kunnen laten zien.
Maar ja, wie neemt nu van al z'n apparatuur een bonnetje mee? Soms heb je die ook niet eens meer (omdat de garantie verlopen is of omdat je het 2e hands hebt gekocht).
Maar als je met het allernieuwste model spiegelreflex loopt dan is een bonnetje toch wel handig
Koen70 schreef:Bij aankomst in Brussels werd ik er wel uitgepikt, en dat ging als volgt:
"Vanwaar komt u?"
"Van Dallas"
Waarom heb je hier niet gezegd dat je van Amsterdam kwam ? Had toch ook geklopt
Koen70 schreef:
Ze kijken echt grondig naar de bagagelabels en als je uit de US komt, loop je een grote kans om eruit gepikt te worden
En als je de Labels nu is van je valies haalt, van het moment dat je je koffer oppikt. Maw, je loopt door de doaune zonder labels.... wat zouden ze dan zeggen ?
Njit schreef:
Maar ja, wie neemt nu van al z'n apparatuur een bonnetje mee? Soms heb je die ook niet eens meer (omdat de garantie verlopen is of omdat je het 2e hands hebt gekocht).
Maar als je met het allernieuwste model spiegelreflex loopt dan is een bonnetje toch wel handig
Ik heb al mijn materiaal in Europa gekocht met BTW factuur want ben zelfstandige. Als ik dus op vakantie ga naar de States gebruik ik ook mijn professionele laptop en camera. Maar al mijn aankoopbewijzen zitten bij de boekhouder. Ik ga die mens toch niet moeten gaan lastig vallen om die papieren te krijgen zeker...
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.