Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Het westen "gezien" en nu?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
jjjdebrouwer
Amerika-ontdekker

Het westen "gezien" en nu?

Bericht door jjjdebrouwer »

Hoi,

Afgelopen jaar zijn we vier weken rondgetrokken door het westen van Amerika en op 2 Februari gaan we lekker een weekje naar New York :D . Je kan dus wel stellen dat het Amerika virus ons goed te pakken heeft! Het ideale van de westkust vonden wij de mix van parken en steden. Een paar dagen in het drukke San Fransisco en daarna lekker een paar dagen rust in Yosemite NP etc.

Er onstaat nu echter een "serieus" probleem, in het najaar (half september tm half oktober) willen we weer voor 4 weken naar Amerika, echter we komen er niet echt goed uit welke regio we deze keer zullen nemen. Een eerste plan is Florida en de zuidelijke staten echter we twijfelen hierover vanwege het weer/huricane season. Echter als ik in reisgidsen kijk is er ook voor de combinatie van deze twee gebieden niet zo'n gek groot aanbod (Florida op zichzelf natuurlijk wel! maar niet in combinatie met The Deep South), de twijfel ontstaat of we niet teveel hooi op onze vork nemen, lees: te lange afstanden rijden voor vier weken. Nu maakt het in principe natuurlijk niet zoveel uit wat de reisgidsen zeggen we willen nl. toch alles op eigen houtje regelen behalve vlucht en auto maar meestal is het wel een goede leidraad.

Nu eindelijk mijn vraag: Welk gebied adviseren jullie te bezoeken voor een vier weekse reis door Amerika tijdens deze periode? (buiten het "bekende rondje SF-LA-LV natuurlijk) en waarom? Zoals gezegd we zijn op zoek naar een gezonde mix van natuur en stad en niet hele dagen in de auto zitten.

Ben benieuwd naar jullie adviezen!

Bij voorbaat dank!

Paul de Brouwer
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Re: Het westen "gezien" en nu?

Bericht door nieuwenoord »

Als je goed rondsnuffelt op het forum zie je dat heel veel mensen na 'het bekende rondje' een tweede rondje maken wat steeds populairder wordt.

Denver, Rocky Mountains NP, de parken in South Dakota (Mt. Rushmore, Badlands, Custer Statepark e.d.), Yellowstone zitten bijna altijd in dat stukje. Mooie aanvulling is daarop Moab als je dat nog niet gedaan zou hebben. Veel natuur, ook best wat langere stukken in de auto, maar ook plekken (SD, Yellowstone) waar je zo een flink aantal dagen zoet bent.

Om persoonlijke redenen starten wij zelf in San Francisco, gaan naar de Redwoods en rijden dan in een paar stevige rijdagen naar Yellowstone, maar er zijn nog veel meer opties.
jjjdebrouwer
Amerika-ontdekker

Dank je voor je snelle reactie! Ik heb dit rondje zelf ook al een aantal maal bekeken en het lijkt me prachtig er kleven volgens mij echter twee "nadelen" aan:

1) Erg veel natuur en weinig steden, of zie ik een aantal pareltjes in dit gebied over het hoofd?
2) Het weer in dit gebied in September/Oktober is het er dan niet heel erg koud? of is dit pas later in het seizoen?
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Mmm, ja, misschien is het wel frisjes. September/oktober klinkt eerder naar een rondje Denver, New Mexico, Texas wellicht? Steden als Albuquerque, San Antionia en Austin staan zeker nog op mijn verlanglijstje. Misschien mooi te combineren met Tucson? Ik weet dat er meerdere forumleden een reis Nex Mexico/Texas op het programma hebben staan dit jaar.

Persoonlijk ga ik eerder voor de natuur dan voor de steden, dus mijn rondje noorden is niet zo vreemd :lol:
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

In september/oktober zit je natuurlijk perfect voor de fall foliage in het Noordoosten. Behalve New York zijn er nog een heel aantal interessante steden in dit gebied en de natuur, ook buiten de Nationale Parken is in die tijd adembenemend mooi. Verder denk ik, dat je je niet zoveel zorgen hoeft te maken om een orkaan in het zuiden in die tijd. Het moet maar net treffen als jullie er zijn. Ik zou daar althans mijn vakantie niet op laten afknappen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

In 4 weken heb je absoluut het westen niet gezien lijkt me....4 jaar zou misschien genoeg zijn. :wink:
jjjdebrouwer
Amerika-ontdekker

Vandaar dat ik het al tussen aanhalingstekens had gezet. :D
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Ik zou voor het noordwesten gaan, wij hebben in 2003 ook in het najaar in Yellowstone gezeten en dat is best goed te doen.
Als steden heb je Salt Lake City, Denver, Seattle en Portland dus genoeg keus.
Voor wat betreft de natuur kan je wel 2 maanden vullen om al de noordwest parken te doen.
Starten in Denver en eindigen aan de kust (Seattle) omdat het daar langer warm is.
Rob
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Petra/VS schreef:In september/oktober zit je natuurlijk perfect voor de fall foliage in het Noordoosten. Behalve New York zijn er nog een heel aantal interessante steden in dit gebied en de natuur, ook buiten de Nationale Parken is in die tijd adembenemend mooi. Verder denk ik, dat je je niet zoveel zorgen hoeft te maken om een orkaan in het zuiden in die tijd. Het moet maar net treffen als jullie er zijn. Ik zou daar althans mijn vakantie niet op laten afknappen.
Toen ik gisteren al op bed lag, dacht ik ineens hetzelfde. Natuurlijk is vooral oktober dé tijd van het jaar om naar New England te gaan. Wij hebben afgelopen jaar een trip gemaakt met o.a. Boston, de White Mountains in New Hampshire, Vermont, een stuk langs de kust bij Rhode Island en ook de omgeving van Washington, Shenendoah NP, Great Falls NP én het mooie gebied van de Amish in Lancanter.

Geen mooi-weergarantie, maar bij ons zijn de sandalen bijna niet uit geweest, schitterend weer gehad. Tot 24 oktober weg geweest en bijna alleen maar korte broekenweer. Het was geweldig!! Klik hier voor ons verslag. Als je foto's wilt zien, kan je me je mailadres sturen per pb, je krijgt dan een wachtwoord voor onze fotosite.
thebes
Amerika-expert

Bericht door thebes »

Ook wij hebben na drie keer Zuid-West USA en twee keer Zuid-West Canada beslist nog niet alles gezien.
De wens om de mooiste plekken nóg eens te bezoeken zal altijd blijven, denk ik.... :D
johan1973
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door johan1973 »

jjjdebrouwer schreef:een gezonde mix van natuur en stad en niet hele dagen in de auto zitten.
Ik weet niet wat je precies in het zuidwesten hebt gezien, maar in september/oktober zou je Arizona, New Mexico, Zuid-Colorado, en misschien nog een deel van Texas kunnen bezoeken.
Starten en eindigen in Phoenix en dan globaal: Apache Trail, Sedona (paar dagen), Albuquerque, Taos, Santa Fe, Zuid-Colorado (Sand Dunes), Carlsbad, Amarillo met een stukje Route 66 en Cadillac Ranch, eventueel Dallas (JFK), San Antonio, White Sands, Bisbee/Tombstone, Tucson (o.a. Saguaro), Organ Pipes NM.
Johan
jjjdebrouwer
Amerika-ontdekker

Allereerst bedankt voor jullie reacties! Weer een hoop stof tot nadenken.... Ga je reisverslag zeker lezen Nieuwenoord!
Ben benieuwd naar jullie ervaringen. Vind dit ook altijd wel een goede manier om een beslissing te nemen eerst een aantal reisverslagen te lezen en ik zag al kort dat die van jullie zeer uitgebreid is!

Op dit moment trekt het noordoosten me meer als de door aantal mensen voorgestelde route aan de midden/westkust ondanks dat dit ongetwijfeld ook een prachtige reis is lijkt het me leuker om echt eens aan de andere kant van Amerika te zitten.

Wat me wel opvalt en ik had dit eigenlijk na de weinige reacties op mijn post in het Zuidelijke staten subforum al een beetje verwacht is dat er weinig reacties komen op ons plan om de The Deep South/Florida te bezoeken. Is hier gewoon weinig aan of is het weer tijdens onze periode (sept-okt) er niet aantrekkelijk genoeg? ik kan maar niet goed achter de reden komen waarom hier zo weinig intresse voor is, misschien jullie een idee?
thebes
Amerika-expert

Bericht door thebes »

Er zijn ook forumleden die fan zijn van Florida hoor ! (Njit, Jasmino, Sandy bijv. als ik het me goed herinner).

Zelf heb ik eenmaal Florida bezocht, 2x ZW-Canada en 3x ZW-USA.
Vergeleken met Canada en ZW=USA vond ik Florida tegenvallen.
Wij waren er in september en het klimaat vond ik slecht te verdragen.
Heel benauwd, vochtig en klam. Standaard iedere middag rond twee uur ging het regenen. Bovendien maakten we in Florida hurricane Floyd mee én een zware tropische storm. Dan kun je echt helemaal geen kant uit.
Miami vonden wij geen mooie stad, alleen Miami Beach is leuk.
De natuur van Florida was echter wél mooi, we hebben o.a. Sanibel Island en de Everglades bezocht.
Maar de parken in het Zuid-Westen zijn toch afwisselender en er zijn er veel meer van.
nieuwenoord
Amerika-expert
Contacteer:

Het klamme weer is wat mij - in elk geval in de zomer - er van weerhoudt om naar Florida en omgeving te gaan. Zelfs in Boston was het dit jaar in oktober nog best klam af en toe.
johan1973
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door johan1973 »

Ik volg de reisforums Zuidelijke staten & Florida niet; maar aan het aantal posts lijkt me dat andere regio's kennelijk meer tot de verbeelding spreken.
Mij is Florida in mei erg goed bevallen. Ik denk dat het er eerder in het jaar ook uitstekend vertoeven is. Wij vonden het heerlijk om van de jetlag bij te komen op het strand van Miami Beach, en ook het verblijf in Key West was erg ontspannen met schitterend zonnig weer. Idem het bezoek aan JFK Spacecenter. Ook Georgia, Alabama, Tennessee, Mississippi en Louisiana, waren destijds prima te bezoeken in die periode.
Johan
Laatst gewijzigd door johan1973 op 10 jan 2008, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Als je kijkt hoe druk het Zuidwesten forum is in vergelijking met de andere fora is het duidelijk, dat de meeste Nederlandse toeristen dat gebied bezoeken, als ze hier op vakantie gaan. Dat betekent niet, dat de zuidelijke staten of Florida niet interessant zijn, integendeel. Het is slechts minder bekend als vakantiegebied voor Nederlanders :). Er is in vrijwel iedere staat veel moois te zien.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jerbia »

Ik denk juist niet dat Florida minder bekend is bij de Nederlanders als vakantiegebied, ze zitten gewoon bijna allemaal op een ander forum :wink:
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ja, daar heb je gelijk in. Ik had het eigenlijk ook meer over de "overige" Zuidelijke staten, zoals Georgia, South Carolina, Alabama, Mississippi en Louisiana.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Hmm..ik wil best wel even reclame maken voor het zuidoosten :)

In September/Oktober is het weer hier echt perfect; de klammigheid is dan net weg, en het is lekker warm overdag (in plaats van 'de-mussen-vallen-dood-van-het-dak-temperaturen).
Er is het in het zuid-oosten echt enorm veel keuze qua routes. Een vriend van mij heeft deze herfst een rondtrip gemaakt vanaf New York naar Noord- Florida, via de Appalachian trail. Je rijdt dan een heel stuk door de Smokey Mountains, Shenandoah, en allerlei andere natuurgebeiden wiens namen ik nu allemaal vergeet. Je zou ook een uitstapje richting Memphis en Nashville kunnen plannen. Je kan dan via Georgia (waar nog best wel veel te zien is; Savannah, Stone Mountain, Atlanta, Macon, etc), en Noord Florida (via St. Augustine, het oudste stadje in de VS), ook nog een stukje Gulf Coast meepakken (Panama City, Tallahasee, Mobile, eventueel New Orleans).
Mooie route, met een aantal flinke afstanden, maar in vier weken is er veel te doen:)
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Ik heb de Deep South zowel in september bezocht als in mei. Beide periodes zijn perfect qua temperatuur e.d.

In Florida wil je niet zijn als het hoogzomer is. Veel te vochtig warm. Ik ben er een aantal malen geweest, in aug/sept, in oktober, eind nov/dec. en in mei.
April/mei is nog prima te doen met heerlijke temperaturen, dat geldt ook voor nov/december. De eerste dagen in oktober hadden wij het nog vrij heet en vochtig, maar al gauw werd dat beter en verder was het die maand prima vertoeven.

Strak halen we begin april onze camper op uit Indiana en trekken we richting zuiden. Welke route we de eerste 1 dagen zullen nemen, ben ik nog steeds over aan het twijfelen. Eigenlijk wil ik wel weer eens New Orleans en omgeving bezoeken, maar ik heb geen idee hoe het er nu in dat gebied uitziet na Katrina.

Het is ook een optie om zuid Missouri te bezoeken en een stuk van Arkansas. Helaas hoor je hier erg weinig over deze regio. Heeft er nog iemand leuke ideën en/of tips?

Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer