Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Plannen of je neus achterna?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.

Plan je je reis tot in details of ga je je neus achterna?

Ik plan tot in detail, in mijn schema geen ruimte voor verrassingen.
22
15%
Ik plan, maar laat ruimte over voor verrassingen.
98
66%
Ik heb een begin en eindpunt en verder zien we wel.
29
19%

Totaal aantal stemmen: 149

Verelle
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door Verelle »

Wij plannen een aantal zaken die we willen zien, voornamelijk nationale parken. Lezen er veel over, zetten een globale route uit, maar boeken niets vooruit aan campings en dergelijke. We houden ons toch wel aan het schema wat we hebben uitgezet en eigenlijk , met dank aan mijn partner, hebben we altijd alles kunnen doen en zien wat we voor ogen hadden.

De laatste keer ging het iets anders omdat we een heel jaar hadden, we willen zo veel mogelijk nationale parken zien (40 in totaal) en dat was ons uitgangspunt. We hadden ongeveer een maand (januari) er voor uitgetrokken om een motorhome te kopen en daarna on route te gaan, op dag 26 gingen we op weg naar het eerste park van onze reis. Halverwege februari hebben we onze reis behoorlijk bijgesteld waardoor we alle parken in Utah ineens in februari/maart gingen doen in plaats van juli, wat de originele planning was. Dit hield in dat we die parken bijna allemaal in de sneeuw hebben gedaan, in plaats van de smorende hitte. Heeft een aantal zeer mooie & verrassende foto's opgeleverd. En de koude ben ik al weer vergeten. :wink:

Daarna hielden we ons redelijk aan ons schema, echter vielen er twee parken af tijdens de reis, Crater Lake & Lassen Vulcanic NP, beide hadden we al eens gezien, maar er lag te veel sneeuw om uberhaupt de parken in te komen, behalve met een snowmobiel. Dit was overigens in april/mei, toen er nog zo veel sneeuw lag. We hebben er toen voor gekozen om de gehele kust van Oregon te doen. Ik ben blij dat we dit hebben gedaan, wat ongelovelijk mooi. Soms reden we slechts 20 mijl en stopten dan voor de rest van de dag om van alles te zien. We hebben over dit traject ruim 20 dagen gedaan.

Hoe verder we in de reis kwamen hoe soepeler we met onze tijd om konden en we hebben eigenlijk weinig problemen gehad, hier en daar moeten stoppen voor reparaties ed. We hadden nog wel een cut off tijdens de rit, aangezien een vriend overkwam uit Nederland om ons te zien, hierdoor hadden een datum in het schema dat we in Glacier moesten zijn. Maar daarna hadden we de tijd weer aan ons zelf. We waren ook op tijd in Maine om de fall colours (English spelling) te zien.

Aan het einde van onze reis hadden we ongeveer 3 weken ingeruimd om de motorhome weer te verkopen en andere zaken af te ronden. Lijkt veel tijd, maar dat hadden we toch wel nodig.
Zo zie zelfs met een reis van een jaar heb je toch enigzins een planning nodig om alles te zien en op de juiste tijd van het jaar.
1998 - skitrip Breckenridge
1999 - 1ste motorhome trip
2000 - motorhome trip (thema canyons)
2001 - motorhome trip (thema woestijnen)
2002 - skitrip Breckenridge
2003 - motorhome trip
2004 - motorhome trip
2006 -1 jaar door Amerika met eigen Bounder
ZeroXX
Amerikafan

Bericht door ZeroXX »

Marjol schreef:Nou, ik ben een van de weinige mensen die gekozen heeft voor de eerste optie :)

Ik ben echt een planner en maak voor mijn vakanties een heel boekwerk met wat ik allemaal op een bepaalde dag van plan ben en dat gebeurt dan meestal ook wel ;)
Natuurlijk is er ook wel wat ruimte voor aanpassingen en verrassingen, maar het neigt meer naar optie 1 dan naar optie 2, vandaar dat ik daarvoor gekozen heb.

Het scheelt overigens ook wel dat ik tot nu toe vooral georganiseerde reizen heb gedaan, waar het grootste gedeelte van het programma al vaststond.
Dat heb ik dus ook :)
Ik plan ook liever alles van te voren, maar er is ook ruimte voor dingen die niet gepland zijn om het zo maar te zeggen.
Komt ook omdat ik een gigantische chaoot ben en sommige dingen gewoon van te voren vast wil hebben, omdat het anders gewoon in het 100 loopt.

Buiten dat om, ik heb erg weinig tijd om alles helemaal zelf te gaan regelen en ik ben ook zo gemakzuchtig als de pest verder :wink:

Maar goed, dit word onze eerste keer Amerika. Ik wil eerst kijken hoe dit allemaal gaat (we gaan gewoon met z'n 2-en, hotels en vliegreizen staan vast) en als het allemaal goed gaat en het bevalt ons allemaal prima, dan doen we het de volgende keer helemaal zelf.

Reisgidsen zeggen me weinig, ik kijk geen plaatjes of whatever. We gaan naar een reisbureau, we zeggen wat we willen en naar aanleiding daarvan word er een reis samengesteld (en die zijn bij ons nooit standaard over het algemeen, want ik wil het altijd anders dan een ander eigenlijk)

Ieder zijn ding dus :)
Weblog: http://weworldwide.punt.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
ina
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Bericht door ina »

Wij hebben vorig jaar alleen de eerste twee dagen, in het midden 3 dagen Las Vegas(was achteraf niet echt nodig geweest plek zat) en de laatste nacht voor vertrek geboekt.
Overal vrij makkelijk plek kunnen vinden soms s'morgens gebeld zodat we s'avonds plek hadden. We hadden bij allerlei motels boekjes meegenomen zodat we de nodige adressen hadden. Het ging op prima elke dag was een verrassing waar we terecht zouden komen, alleen wanneer je in een park wil slapen dan is wel alles vol en moet je op zoek naar een plaatsje buiten het park soms kan dat wel een uurtje rijden zijn. Het is maar wat je wil.
Dit jaar heb ik de helft van onze vakantie al gepland, mijn man vindt dit minder avontuurlijk, we gaan o.a. naar Yellowstone en veel motels in de buurt zijn nu al volgeboekt dat risico wil ik niet nemen dat je daar straks komt en er is in de wijde omtrek niets te vinden op een motel voor 300 dollar per nacht na. Zeker met kinderen is het dan wel lekker dat je zeker weet dat je drie dagen in Yellowstone kan vertoeven zonder je druk te maken voor een accomedatie.
Ik heb ook het idee dat in Wyoming, Colorado, South Dakota minder motels zijn dan in bijv. Californie waar je op bijna elke hoek wel een motel ziet.
Hou ook rekening met evenementen zoals de frontierdays in Cheyenne of de motortocht in Sturgis dan zijn een week lang alle motels in de omgeving al heel vroeg volgeboekt. :idea:
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Een vakantie plannen is voor mij voornamelijk de voorpret. Maar het is niet een vast draaiboek waarvan we niet afwijken. Ik vind het ook leuk om een route op het forum te zetten, zodat anderen hun imput kunnen geven. Zo kom je tot interessante plaatsen. En als het me niets lijkt, dan nemen we het niet op in onze lijst. De dagindeling staat dan ook helemaal niet vast en kan wisselen. Wel (en zeker met de kinderen) vind ik het prettig om de overnachtingen vast te leggen. Dat geeft mij een veilig gevoel, dat ik weet waar we zitten. Het belangrijkste van het plannen is denk ik voor ons, dat we voorbereid zijn en goed beslagen ten ijs komen. Ik ga niet een dure reis naar Amerika boeken om aan het strand te liggen, met een "we zien wel" houding. Ik wil wel wat zien. Ik ben er wel mee eens dat je moet genieten van een vakantie ... en het volplannen, vanwege het "moeten" zien, niet werkt .... Je moet daar een goede balans in zien te vinden, zoals met alles eigenlijk ... maar wij genieten altijd wel : ))

Als je plaatsen en routes afgaat, alleen omdat anderen op het forum daar zijn geweest, maar het voor jou helemaal niet relaxed is eigenlijk, dat moet je ook niet doen. Je moet er zelf wel achter staan en het leuk vinden. Het is tenslotte jouw vakantie en niet een copy van iemand anders. Tot nu toe heb ik de meeste tips & adviezen omtrent onze reizen in Washington erg waardevol en vooral leuk gevonden!
Sandy
LeeiLa_
Amerika-ontdekker

Bericht door LeeiLa_ »

Nou vooral omdat het mijn 1ste keer is in amerika, ben ik niet van plan om tot in de puntjes te gaan plannen,wel weet ik ongeveer waar ik heen wil, en hostel reserveringen doe ik in amerika, zodat ik zelf kan uitmaken waar ik hoelang blijf, en tussentijds ergens stop of niet.
14 juni naar the states :-)
ina
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ina »

LeeiLa_ schreef:Nou vooral omdat het mijn 1ste keer is in amerika, ben ik niet van plan om tot in de puntjes te gaan plannen,wel weet ik ongeveer waar ik heen wil, en hostel reserveringen doe ik in amerika, zodat ik zelf kan uitmaken waar ik hoelang blijf, en tussentijds ergens stop of niet.
Als je in juni gaat heb je zowiezo minder kans dat alles is volgeboekt :P het is dan nog geen hoogseizoen, dus dat moet heel goed te doen zijn wij hebben het vorig jaar ook zo gedaan in juli augustus ging ook allemaal prima
LeeiLa_
Amerika-ontdekker

Bericht door LeeiLa_ »

en hoe zit het met eind augustus, midden september dan? want ik ga eerst 2 maanden in een zomerkamp werken en daar ook verblijven , en een maand daarna pas reizen.
LeeiLa_
Amerika-ontdekker

Bericht door LeeiLa_ »

ik plan zoiezo wel kwa wat ik wil zien en waar ik heen wil gaan,dat zet ik allemaal in een handige notitieblokje per stad en als ik dan in die stad ben zoek ik het op . handig he :D
ina
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ina »

LeeiLa_ schreef:en hoe zit het met eind augustus, midden september dan? want ik ga eerst 2 maanden in een zomerkamp werken en daar ook verblijven , en een maand daarna pas reizen.
Volgens mij wordt het dan weer rustiger, maar wij hebben zelfs juli/augustus altijd makkelijk iets kunnen vinden, het ligt er ook een beetje aan waar je naar toe gaat. In de parken is er meestal weinig tot niks vrij maar vlak buiten het park hebben wij in ieder geval altijd een motel gevonden met 4 personen. Ook in de steden L.A. en S.F. hebben we s'morgens gebeld voor een kamer voor die avond.
bbeurden
Amerikakenner

Bericht door bbeurden »

Ik houd ervan om de zaken te plannen. Als je gaat plannen word je so wie so al 'gedwongen' om je in de reis te verdiepen en stuit je vaak op goede ideeen en suggesties waar je zelf nooit zou zijn opgekomen.
Daar komt bij dat we in het hoogseizoen met 7 personen op stap zijn, dus om zeker te zijn van plek is het vaak wel handig om van tevoren te reserveren. Er blijft zeker ruimte om spontaan dingen te ondernemen, maar ik vind het wel relaxed als ik mij tijdens de vakantie niet meer druk hoef te maken over een campinground.
Optie 2 dus.
LeeiLa_
Amerika-ontdekker

Bericht door LeeiLa_ »

bbeurden schreef:Ik houd ervan om de zaken te plannen. Als je gaat plannen word je so wie so al 'gedwongen' om je in de reis te verdiepen en stuit je vaak op goede ideeen en suggesties waar je zelf nooit zou zijn opgekomen.
Daar komt bij dat we in het hoogseizoen met 7 personen op stap zijn, dus om zeker te zijn van plek is het vaak wel handig om van tevoren te reserveren. Er blijft zeker ruimte om spontaan dingen te ondernemen, maar ik vind het wel relaxed als ik mij tijdens de vakantie niet meer druk hoef te maken over een campinground.
Optie 2 dus.
Dat klopt ik las laatst een boek over new york city, en ik wist echt niet dat er zoveel te doen was,je krijgt ook tips voor winkels,musea's, restaurantjes etc. dus beter wel ff plannen waar ik per dag heen wel..
zimmer
Amerika-ontdekker

plannen of niet?

Bericht door zimmer »

Wij hebben gekozen voor optie 2!
Het hele jaar ben ik aan het plannen, dus nu wil ik echt niet alles van te voren weten. Tot op heden hebben wij alleen nog maar een begin en eindpunt. Ik denk wel dat het wijs is, (eind mei begin juni), om te voren bij Las Vegas en San Francisco de campgrounds vast te leggen? Jammer dat dat dan een stempel drukt op de hele reis. Het idee om te eten in een dorpje tussen de lokale bewoners staat mij wel aan. Voor ons de ultime manier om echt te proeven van Amerika.

Sylvia en Freek
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Mmm, vorig jaar stonden wij half mei bij Sam's Town in Las Veags op het RV . Plek genoeg, denk niet dat reserveren daar nodig is. Let wel op in het weekend van 26 mei, dan is het Memorial Day en zal het overal druk zijn.

Aan de kust heb ik nog geen rustig weekend meegemaakt, daar zou ik altijd reserveren, al is het een par dagen van tevoren.
Truckman
Amerikafan

Bericht door Truckman »

Wij hebben voor komend jaar helemaal geen schema! We zoeken op het laatste moment nog een bestemming uit waar maar een ticket voor te krijgen is, autohuur regelen we waarschijnlijk nog wel via het reisbureau, en voor de rest is het volledig op avontuur, wél met behulp van laptop én navigatie! :wink:
The USA...what else?
Racerke
Amerikakenner

Bericht door Racerke »

:oops: Wat mijn antwoord is kan iedereen hier al wel raden ... :wink:

Normaal wil ik vooral de grote lijnen vastleggen maar nu om er 'zo veel mogelijk' uit te halen plan ik per vier uur om het zo maar even te noemen. Of dat haalbaar is, velen (waaronder ikzelf) betwijfelen het. In juni 2008 zullen we het weten ... :wink:
CountryWes
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door CountryWes »

Dat ligt eraan.

Bij een citytrip dan heb je wel een paar dingen die je wil zien maar dan plan je niet echt iets ( teminste wij niet )
Bij een reis met de auto dan moet je veel meer dingen plannen, hotel enz enz
SonjaV
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door SonjaV »

Ook wij gaan voor optie 2.
Als we eenmaal een beslissing hebben genomen over de plekken die we in de vakantie willen bezoeken en aan de hand daarvan de beste optie voor heen- en terugvliegpunt hebben gekozen, dan ga ik een route uitstippelen die ons naar mooie plekjes kan brengen.
Omdat we de meeste bekende toeristische plaatsen al gezien hebben, gaan we vooral op zoek naar de minder bekende dingen.
Tijdens de planning veranderd onze route dan ook regelmatig.

Voor het internet-tijdperk gingen we dus ook op de bonnefooi met hooguit de 1e en laatste nacht geboekt en dit is altijd goed gegaan.
De laatste jaren echter ben ik steeds meer overnachtingen via internet gaan boeken.
Persoonlijk vind ik het wel prettig dat de slaapplaats al geregeld is omdat dit een hoop tijd scheelt.
Zo hoeven we ons niet te haasten om een beetje op tijd nog een motel te moeten gaan zoeken, waardoor we dus met meer rust van al het moois kunnen genieten.
Wel boek ik zoveel mogelijk motels die ik nog tot 24 uur van te voren kan annuleren waardoor we toch van onze route kunnen afwijken indien gewenst. Dit is dus ook al enkele keren voorgekomen.

Ik maak dus ook een draaiboek voor onze reizen. Wel is dit in de loop der jaren steeds dunner geworden :lol:
Meetal weten we vantevoren welke plekken we gaan bezoeken, maar er zijn ook genoeg dagen waar ik gewoon een aantal mogelijkheden opschrijf en afhankelijk van het weer en de zin zoeken we daarvan wat uit. Ter plekke kijken we ook of we nog wat info of tips over de omgeving kunnen krijgen.
Soms veranderen we ons schema om deze tips uit te checken en bewaren we ons oorspronkelijke doel voor een volgende reis of we nemen die tips in een andere vakantie op. Zo houden we altijd wel een reden om weer terug te moeten gaan.

Grotendeels houden we ons wel aan onze route, maar we wijken er toch ook geregeld van af.
In ieder geval geen georganiseerde reizen voor ons.
We gruwen van die kuddereizen waarin iedereen op dezelfde tijd verplicht moet gaan plassen. :wink:

Komend jaar jammer genoeg geen Amerikareis voor ons, omdat we vastzitten aan het hoogseizoen.
Maar ja, dat dachten we vorig jaar ook....
en het jaar daarvoor....
Wel al genoeg plannen voor minstens 3 volgende Amerika reizen. :lol:

Groetjes, Sonja
phillybilly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door phillybilly »

Ik zoek meestal uit wat ik wil zien en maak dan een globale planning. De slaapplekken liggen redelijk vast, maar dat is meer budgettair dan perse planmatig. Ik heb dus gekozen voor optie 2.
Nu in NY wilden we eigenlijk ook dingen doen en zien die we uiteindelijk niet hebben gedaan......en we hebben dingen gedaan die we niet van plan waren. Leuk toch! Als we het maar leuk hebben.
gondelier
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door gondelier »

Wij hebben nu veel vastgelegd, mede doordat dit onze eerste Amerika reis is. In europa bedenken we een paar weken van te voren pas wat we gaan doen, dus ik moest hier wel erg aan wennen.Toch is het plannen nu ook erg leuk, en er gaat een hoop tijd zitten in documenten maken met wat we willen zien, route ed. Geniet daar toch ook erg van.
Joycee
Amerikakenner

Bericht door Joycee »

Leuk topic.

Wij leggen ook niet zoveel vast. Vliegreis, camperhuur en de 1e en laatste hotelovernachtingen (en 3 overnachtingen in Yosemite). Voor de rest hebben we een planning gemaakt van wat we willen zien met (bijna) overal minimaal 2 overnachtingen zodat we in elk geval overal minimaal 1 dag hebben en we hebben een dag of 3 reserve om ter plekke te besteden. Je weet maar nooit waar je ineens uitkomt.

Van te voren zoeken op internet en daar een printje van maken en meenemen. Verder Lonely Planet mee en een paar andere reisgidsen en je hebt altijd de visitors information en parkrangers die van alles kunnen vertellen. Maar de voorbereiding is ook al helemaal leuk.
2008: Zuid-West: SF-Yosemite-Sequioa-DV-Zion-Bryce-Moab (Arches)-Mesa Verde-Monument Valley-Page-Grand Canyon NR-Grand Canyon SR-LV
2011: West: LV-GT-Yellowstone-Devils Tower-Badlands-Mount Rushmore-Custer SP-RMNP-Arches-Moab-Zion-LV
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer