Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

3 vragen in 1 topic...Hopelijk is dat niet erg!

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Sunflower
Amerika-ontdekker
Contacteer:

3 vragen in 1 topic...Hopelijk is dat niet erg!

Bericht door Sunflower »

Hallo allemaal,

Zoals je in het onderwerp kunt lezen heb ik 3 verschillende vragen. Ik weet niet goed of ik die in verschillende topics moet plaatsen, dus ik dacht, ik maak gewoon 1 topic. Hopelijk is dit niet erg...
Hier komen mijn vragen:

1 Kan je in amerika gewoon water uit de kraan drinken? of is het verstandiger om een aantal flessen water te kopen?

2 Wat zijn de verkeersregels precies in amerika? Ik bedoel, moet je nog op iets speciaals letten? Of is het eigenlijk practisch hetzelfde als hier in NL? (misschien weet iemand of er een site is ofzo, waar dat op staat, zodat we ons een beetje voor kunnen bereiden).

3 Ik wil op het vliegveld graag tax free een paar lekkere luchtjes kopen. Weet iemand of het een probleem is als je bijvoorbeeld 3 luchtjes koopt? of mag dat gewoon? Of gaan ze dan bij de douane moeilijk doen?
En eenmaal in Amerika aangekomen, wil ik parfum kopen die ze hier niet hebben, ook voor een vriendin van mij. Maar mag ik gewoon 2 of 3 van dezelfde flesjes en of bodylotions kopen zonder dat ze daar bij de douane moeilijk over gaan doen?
(ik hoorde ook iets over dat er in amerika over alles wat je in de winkel koopt, nog los BTW komt. Dus alles is gewoon een stuk duurder dan de prijs die er op staat. Of is dat onzin??)

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen...

Groetjes,

Machteld
Bushmaster
Amerika-expert

Bericht door Bushmaster »

1 Kan je in amerika gewoon water uit de kraan drinken? of is het verstandiger om een aantal flessen water te kopen?
Ja kan je gewoon drinken, alleen smaakt/ruikt het soms naar chloor (vooral in de buurt van LA)
2 Wat zijn de verkeersregels precies in amerika? Ik bedoel, moet je nog op iets speciaals letten? Of is het eigenlijk practisch hetzelfde als hier in NL? (misschien weet iemand of er een site is ofzo, waar dat op staat, zodat we ons een beetje voor kunnen bereiden).
zie: http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... eer+regels
3 Ik wil op het vliegveld graag tax free een paar lekkere luchtjes kopen. Weet iemand of het een probleem is als je bijvoorbeeld 3 luchtjes koopt? of mag dat gewoon? Of gaan ze dan bij de douane moeilijk doen?
En eenmaal in Amerika aangekomen, wil ik parfum kopen die ze hier niet hebben, ook voor een vriendin van mij. Maar mag ik gewoon 2 of 3 van dezelfde flesjes en of bodylotions kopen zonder dat ze daar bij de douane moeilijk over gaan doen?
(ik hoorde ook iets over dat er in amerika over alles wat je in de winkel koopt, nog los BTW komt. Dus alles is gewoon een stuk duurder dan de prijs die er op staat. Of is dat onzin??)
Je mag als je in nederland terugkomt, maximaal voor €175,00 goederen invoeren, zonder dat je je daar belasting over hoeft te betalen.
In de winkels in de US zijn alle prijzen op de stickers/etiketten zonder BTW (wordt bij de kassa er bij gerekend)
Annie
Amerika-expert
Partner van: Rob
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door Annie »

3 Ik wil op het vliegveld graag tax free een paar lekkere luchtjes kopen. Weet iemand of het een probleem is als je bijvoorbeeld 3 luchtjes
Pas op dat je je lekkere luchtjes niet kwijt raakt tijdens een tussenlanding, mogen niet in de handbagage.
Ook niet als ze in de verzegelde tassen zitten.

Als je toch je bagage op moet halen, stop ze er daar dan meteen in,anders kan je ze inleveren bij de beveiliging.
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Bushmaster schreef:In de winkels in de US zijn alle prijzen op de stickers/etiketten zonder BTW (wordt bij de kassa er bij gerekend)
En om het nog wat moeilijker te maken deze tax is per staat verschillend :(
Sunflower
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Sunflower »

dat is ook vaag, waarom zit de BTW er niet gewoon bij in? Dat is toch veel overzichtelijker? Ik denk dat ik maar een rekenmachine mee moet nemen dan.

Enne, over die 175 euro aan goederen die je mee mag nemen, geldt dat ook voor parfum ofzo die je op het vliegveld taxfree koopt? of geld dat alleen voor dingen die je IN de vs koopt?
Rob
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Rob »

Sunflower schreef:dat is ook vaag, waarom zit de BTW er niet gewoon bij in? Dat is toch veel overzichtelijker? Ik denk dat ik maar een rekenmachine mee moet nemen dan.

Enne, over die 175 euro aan goederen die je mee mag nemen, geldt dat ook voor parfum ofzo die je op het vliegveld taxfree koopt? of geld dat alleen voor dingen die je IN de vs koopt?
Is het totaal bedrag wat je in mag voeren, er wordt al bijna een jaar over gesproken om dit bedrag op te trekken maar wanneer dit daadwerkelijk gaat gebeuren is nog steeds niet duidelijk.
Het bedrag is trouwens per persoon.
Bushmaster
Amerika-expert

Bericht door Bushmaster »

Sunflower schreef:dat is ook vaag, waarom zit de BTW er niet gewoon bij in? Dat is toch veel overzichtelijker? Ik denk dat ik maar een rekenmachine mee moet nemen dan.

geld ook voor de goederen die je in de tax-free in Amsterdam gekocht hebt, tax-free gedeelte op schiphol is wettelijk gezien al geen nederlands grondgebied meer. Dus €175,00 voor totaal (parfum, chocola, kleding whatever)
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Ik erger mij er ook altijd weer aan. Op de een of andere manier vergeet ik het ook altijd. Sta ik bij de kassa met gepast geld, en dan is het opeens een ander bedrag. Ze zullen het wel exclusief doen omdat het per staat verschilt, dus ze kunnen niet overal dezelfde incl prijs hanteren.
Sunflower schreef:Kan je in amerika gewoon water uit de kraan drinken? of is het verstandiger om een aantal flessen water te kopen?
Eigenlijk kopen wij nooit water - ik ben altijd verbaasd om in Frankrijk al die toeristen te zien met hun flessen water in de supermarkt, alsof het een 3e wereldland is - maar we hebben het op sommige plaatsen in het westen wel gedaan ivm de chloorsmaak. Maar veilig is het zeker.

Marianne
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Martin & Marianne schreef:
Ik erger mij er ook altijd weer aan. Op de een of andere manier vergeet ik het ook altijd. Sta ik bij de kassa met gepast geld, en dan is het opeens een ander bedrag. Ze zullen het wel exclusief doen omdat het per staat verschilt, dus ze kunnen niet overal dezelfde incl prijs hanteren.

Het zijn gewoon de regels van het land. Waarom zou je je er aan ergeren? Omdat je het in Nederland wel gewend bent? Je bent in Amerika dus daar gelden weer andere regels. :wink:
Sunflower schreef:Kan je in amerika gewoon water uit de kraan drinken? of is het verstandiger om een aantal flessen water te kopen?
Eigenlijk kopen wij nooit water - ik ben altijd verbaasd om in Frankrijk al die toeristen te zien met hun flessen water in de supermarkt, alsof het een 3e wereldland is - maar we hebben het op sommige plaatsen in het westen wel gedaan ivm de chloorsmaak. Maar veilig is het zeker.
Marianne,

Maar kopen jullie dan nooit flessen water voor onderweg? Ik koop ze meestal per 12 die ik in de koelbox stop en zodoende altijd lekker koud water bij me heb. In Amerika (en met name in het warme zuidwesten) drink ik liters water per dag. Ben er allang achter dat ik de warmte dan veel beter verdraag. De eerste jaren dat ik in Amerika was deed ik dat nl. niet. Altijd had ik 's middags hoofdpijn. Nu drink ik de hele dag door water en heb ik nergens last van.

Om op de oorspronkelijke vraag terug te komen. Het water uit de kraan kun je zonder problemen drinken. Er zit vaak wel een chloorsmaakje aan maar dat geeft niets. Zelf drink ik het eigenlijk niet. Als ik koffie zet in een motel doe ik dat altijd uit een gekochte fles water. Tandenpoetsen doe ik wel gewoon met kraanwater.

Roland
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Coyote schreef: Het zijn gewoon de regels van het land. Waarom zou je je er aan ergeren? Omdat je het in Nederland wel gewend bent? Je bent in Amerika dus daar gelden weer andere regels. :wink:
Ergeren is ook wat overdreven, maar lastig vind ik het wel. Ik heb er ook geen probleem mee dat ze andere regels hebben, maar het is toch niet handig dat je altijd een rekensom moet maken voor je weet wat de werkelijke kosten zijn? Dat is toch ook nergens anders gebruikelijk?
Coyote schreef: Maar kopen jullie dan nooit flessen water voor onderweg? Roland
We kopen wel eens een fles, en vullen die dan weer bij, als het water te drinken is. We hebben ook altijd eigen afsluitbare drinkbekers en flessen mee (ook in het vliegtuig, dat mocht vorig jaar op de heenreis nog :wink: )

Marianne
lelie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door lelie »

Coyote schreef: Het zijn gewoon de regels van het land. Waarom zou je je er aan ergeren? Omdat je het in Nederland wel gewend bent? Je bent in Amerika dus daar gelden weer andere regels. :wink:
Ergeren is ook wat overdreven, maar lastig vind ik het wel. Ik heb er ook geen probleem mee dat ze andere regels hebben, maar het is toch niet handig dat je altijd een rekensom moet maken voor je weet wat de werkelijke kosten zijn? Dat is toch ook nergens anders gebruikelijk?

Marianne
Ik het het ook al een paar keer gehad, sta je met gepast geld bij de kassa, moet je je portemonnee weer tevoorschijn halen :)
Wel irritant, want ik vergeet het steeds.

Marloes
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Wij kopen ook altijd heel veel flessen water in Amerika. In Nederland drink ik heel weinig water maar door de warmte in Amerika heb ik echt veel vocht nodig anders krijg ik erg last van hoofdpijn.
Ook Ger en de kinderen drinken heel veel water. Als we een wandeling maken nemen we ook allemaal een flesje water mee. Toen we naar de Delicate Arch wandelden hadden we eigenlijk te weinig water bij ons (ieder 1 flesje) Het was 30 graden en er was geen schaduw, op een gegeven moment werd ik er echt naar van (duizelig, trillende handen).
Nu zorgen we altijd dat we voldoende flessen water bij ons hebben.

Het kraanwater in het Westen van Amerika vind ik echt vies. Er zit een enorme sterke chloorsmaak aan.

Marjon
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Marianne
Het verschilt niet alleen per staat, maar soms ook per county of stad. Het is echt onbegonnen werk voor winkeliers om voor ieder individueel produkt in iedere winkel de tax van te voren uit te rekenen. De kassa's programmeren is eenvoudiger en goedkoper.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Rob
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Rob »

vana schreef:Wij kopen ook altijd heel veel flessen water in Amerika. In Nederland drink ik heel weinig water maar door de warmte in Amerika heb ik echt veel vocht nodig anders krijg ik erg last van hoofdpijn.
Ook Ger en de kinderen drinken heel veel water. Als we een wandeling maken nemen we ook allemaal een flesje water mee. Toen we naar de Delicate Arch wandelden hadden we eigenlijk te weinig water bij ons (ieder 1 flesje) Het was 30 graden en er was geen schaduw, op een gegeven moment werd ik er echt naar van (duizelig, trillende handen).
Nu zorgen we altijd dat we voldoende flessen water bij ons hebben.
Marjon
Marjon jullie drinken nog veel te weinig, als wij een langere hike doen hebben we 2 tot 3 liter per persoon bij ons en die zijn vaak helemaal op als we terug komen.
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Rob schreef: Marjon jullie drinken nog veel te weinig, als wij een langere hike doen hebben we 2 tot 3 liter per persoon bij ons en die zijn vaak helemaal op als we terug komen.
Wij maken nooit lange hikes Rob, dan krijg ik teveel last van mijn benen en inderdaad nemen we tegenwoordig meestal ieder twee flesjes mee.
Maar anders sjouw je toch ook een breuk? Wij hebben niet allemaal een rugzak en als we dan 4x3 liter meenemen zijn dat twaalf grote flessen of 48 kleine flesjes.
Daar zijn wij nèt niet sportief genoeg voor om dat allemaal mee te sjouwen :wink: (misschien moet ik zo'n koffertje op wieltjes aanschaffen of ik kan natuurlijk ook een pakezel huren :D )

marjon
Rob
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Rob »

vana schreef:Wij maken nooit lange hikes Rob, dan krijg ik teveel last van mijn benen en inderdaad nemen we tegenwoordig meestal ieder twee flesjes mee.
Maar anders sjouw je toch ook een breuk?
Alleen in het begin, er raken steeds meer flesjes leeg onderweg :lol:
Wij hebben niet allemaal een rugzak en als we dan 4x3 liter meenemen zijn dat twaalf grote flessen of 48 kleine flesjes.
Wij hebben allebei een rugzak mee met 4 tot 6 halve liter flessen
Daar zijn wij nèt niet sportief genoeg voor om dat allemaal mee te sjouwen :wink: (misschien moet ik zo'n koffertje op wieltjes aanschaffen of ik kan natuurlijk ook een pakezel huren :D )

marjon
manja
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door manja »

Je kan het water gewoon drinken, het ruikt en smaakt alleen naar chloor en ik vind het niet lekker. Wij nemen ook altijd flesjes water overal mee naar toe. Als je niet genoeg drinkt met die warmte krijg je snel hoofdpijn.
Voor de verkeersregels heb je misschien wat aan deze site: http://www.lei-chipamerikasite.nl/informatie.html
Groetjes, Anja
http://onslevenrondomwashingtondc.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Chi Sin X
Amerika-expert

Bericht door Chi Sin X »

Petra/VS schreef:Het verschilt niet alleen per staat, maar soms ook per county of stad. Het is echt onbegonnen werk voor winkeliers om voor ieder individueel produkt in iedere winkel de tax van te voren uit te rekenen. De kassa's programmeren is eenvoudiger en goedkoper.
Die snap ik eigenlijk niet?
Als ze er een prijs opplakken, is het toch absoluut geen moeite om bij het printen vd prijs al gelijk 6% btw bij te rekenen? Overal ter wereld kunnen ze het, dan moet het IT land bij uitstek dat toch ook aankunnen?
Rob
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Rob »

Chi Sin X schreef:
Petra/VS schreef:Het verschilt niet alleen per staat, maar soms ook per county of stad. Het is echt onbegonnen werk voor winkeliers om voor ieder individueel produkt in iedere winkel de tax van te voren uit te rekenen. De kassa's programmeren is eenvoudiger en goedkoper.
Die snap ik eigenlijk niet?
Als ze er een prijs opplakken, is het toch absoluut geen moeite om bij het printen vd prijs al gelijk 6% btw bij te rekenen? Overal ter wereld kunnen ze het, dan moet het IT land bij uitstek dat toch ook aankunnen?
Om het nog wat moeilijker te maken, je betaald niet over alle artikelen tax.
Over de eerste levens behoefte wordt geen tax gerekend, bijvoorbeeld voor gewoon brood maar voor luxebroodjes geld weer wel een tax.
Chi Sin X
Amerika-expert

Bericht door Chi Sin X »

Rob schreef:
Chi Sin X schreef: Die snap ik eigenlijk niet?
Om het nog wat moeilijker te maken, je betaald niet over alle artikelen tax.
Over de eerste levens behoefte wordt geen tax gerekend, bijvoorbeeld voor gewoon brood maar voor luxebroodjes geld weer wel een tax.
Dat is in Belgie ook... Daar heb je 5 verschillende btw tarieven (21, 12, 6, 1 en 0%)
Maar het is toch niet dat het btw tarief elke 3 weken veranderd in een bepaalde county? Want dan zou ik me er iets bij kunnen voorstellen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer