Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Omvormer (o.i.d.)

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
mrloes
Amerikafan

Bericht door mrloes »

Ben ik weer en weer snap ik iets niet:

Heb straks een stekkerdoos gekocht.
Hier zitten 4 normale 'gaten' in (voor een normale stekker van bv een föhn) en 3 andere, voor die dikkere stekkers, randaarde ofzo??

Aan de stekkerdoos zelf zit een dikke stekker en die moet dus in de wereldstekker maar; dat past niet!! Het lijkt op de foto die Tinkerbel heeft geplaatst; de stekker links op haar foto is dan de stekker die aan de stekkerdoos zit en het witte ding rechts op de foto is mijn wereldstekker.

Wat doe ik in godsnaam fout?!!
Heb het idee dat ik bijna beter 2 wereldstekkers mee kan nemen en dan evt maar om en om moet opladen, de ene x bv de digitale camera en de andere x de videocamera of GSM.

... zucht ... iemand nog zin om dit nog eens uit te leggen?

Oja, de verkoper in de winkel vertelde ook nog iets over het verschil in Hertz, of dat anders was in Amerika dan in Nedl.
Toen raakte ik de weg helemaal kwijt ...
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

mrloes schreef:Aan de stekkerdoos zelf zit een dikke stekker en die moet dus in de wereldstekker maar; dat past niet!! Het lijkt op de foto die Tinkerbel heeft geplaatst; de stekker links op haar foto is dan de stekker die aan de stekkerdoos zit en het witte ding rechts op de foto is mijn wereldstekker.
Ik heb precies zo'n stekker aan de stekkerdoos en ook precies dezelfde wereldstekker als op de foto staat afgebeeld. Bij mij is de stekker van de stekkerdoos van rubber en de wereldstekker van hardplastic.

Ook bij mij gaat het niet zo makkelijk maar als je wat kracht gebruikt moet die stekker erin passen. Stekker zit dan wel muurvast en bijna niet meer los te krijgen. :wink:
Oja, de verkoper in de winkel vertelde ook nog iets over het verschil in Hertz, of dat anders was in Amerika dan in Nedl.
Toen raakte ik de weg helemaal kwijt ...
Voor het gebruik van de stekkerdoos maakt dat niet uit. Ook de apparatuur moet geen problemen opleveren, zolang er maar op staat dat ze voor 110 Volt geschikt zijn. Meestal aangeduid met 110-230 Volt.

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
benchen
Amerikafan

Bericht door benchen »

Iemand enig idee hoe ik het best daar mijn Nokia GSM kan opladen.

Op de oplader staat enkel 230V vermeld, dus betekent dit dan dat ik mijn GSM in VS niet kan opladen omdat het daar laagspanning is (110V) of zal hij gewoon iets trager opladen dan anders?
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Al mijn nokia's destijds kon ik opladen met de Nederlandse oplader, duurde alleen wat langer.
Ik had ook een Siemens destijds, kon die niet opladen en gelukkig had ik mijn auto oplader bij me, werkte prima op die manier.
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

benchen schreef:Iemand enig idee hoe ik het best daar mijn Nokia GSM kan opladen.

Op de oplader staat enkel 230V vermeld, dus betekent dit dan dat ik mijn GSM in VS niet kan opladen omdat het daar laagspanning is (110V) of zal hij gewoon iets trager opladen dan anders?
Waarschijnlijk laad hij helemaal niet op.
Tijdens onze NYC trip had Annie haar Nokia ook bij maar kon hem niet opladen.
Denk dat je met een omvormer voor de auto nog wel kans maakt.
ZeroXX
Amerikafan

Bericht door ZeroXX »

Van de halve electronica winkel die wij altijd meeslepen past alleen de adapter van mijn mobiele telefoon nergens in (qua voltage)
Sony Ericsson ole ole!
Dan mijn oude Samsung maar mee :wink: Inclusief de wereldstekker natuurlijk.

Die omvormers ken ik niet eens eigenlijk, weer wat geleerd :)
Weblog: http://weworldwide.punt.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
6foot6
Amerika-expert

Bericht door 6foot6 »

benchen schreef:Iemand enig idee hoe ik het best daar mijn Nokia GSM kan opladen.

wij hebben hiervoor in een fleamarket voor $4,00 een omvormer gekocht
Marloes
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Marloes »

Mijn nokia laadde afgelopen zomer wel gewoon op, duurde wel wat langer. Geen omvormer gebruikt.
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

ik heb speciaal voor mijn telefoon vorig jaar een heel klein (niet groter dan een standaard adapter) omvormertje gekocht op ebay. 5 dollar, werkt prima voor een telefoon of tondeuze oid..
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Tinkerbell
Amerikakenner

Bericht door Tinkerbell »

Dit lijkt me voor alle oplaadproblemen een oplossing.
http://www.allesvooruwauto.com/b2c/shop ... =004029289
Heuts is net zo`n soort zaak als Halfords.
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

Even voor uwer info over de Herz van de spanningen in de VS en NL,

Nederland gebruikt een 50 Herz netwerk, en in Amerika gebruiken ze een 60 Herz netwerk. De meeste apparaten vinden dit allemaal wel OK, vaak staat het ook op de adapter 50-60Hz.

Overigens laat je niet misleiden dat 110V een "laagspanning" is, dit is niet waar, doordat het Voltage (110V) lager is, wordt hier meestal meer Stroom gebruikt (Amperage) wat gevaarlijker is dan het voltage.
Snap je het nog :wink:
Voorbeeld, als je een 220W apparaat hebt en je zet dit op het NL netwerk met 220V dan gebruikt dat apparaat 1 Ampere.
Als je dit zelfde appraat op het Amerikaanse netwerk zet met 110V, gebruikt het in ene 2 Ampere.

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
benchen
Amerikafan

Bericht door benchen »

rperre schreef:Even voor uwer info over de Herz van de spanningen in de VS en NL,

Nederland gebruikt een 50 Herz netwerk, en in Amerika gebruiken ze een 60 Herz netwerk. De meeste apparaten vinden dit allemaal wel OK, vaak staat het ook op de adapter 50-60Hz.

Overigens laat je niet misleiden dat 110V een "laagspanning" is, dit is niet waar, doordat het Voltage (110V) lager is, wordt hier meestal meer Stroom gebruikt (Amperage) wat gevaarlijker is dan het voltage.
Voorbeeld, als je een 220W apparaat hebt en je zet dit op het NL netwerk met 220V dan gebruikt dat apparaat 1 Ampere.
Als je dit zelfde appraat op het Amerikaanse netwerk zet met 110V, gebruikt het in ene 2 Ampere.

Richard
Op de adaptor van mijn Nokia staat vermeld

Input: 230V / 50 Hz

Als ik je uitleg goed interpreteer zal deze adaptor dus zeker niet werken op de amerikaanse stekker.

Wel spijtig, want heb al gemerkt dat mijn GSM heeft enigste is die dit niet aankan. Voor onze GPS, fototoestel en laptop blijkt dit allemaal geen probleem.
nikki79
Amerika-ontdekker

Bericht door nikki79 »

Wij gaan over drie weken en ik heb naar aanleiding van dit onderwerp mijn oplader van mijn nokia (N73) bekeken en er staat op 100-240V en 50-60 HZ dus dat zit gelukkig wel goed.

Wij nemen geen laptop mee, alleen een PDA, gauw nog even daar op de oplader gekeken en ook deze had gelukkig flexible voltage en hertz.

Wij zullen dus ook waarschijnlijk alleen een verloopstekker meenemen.
benchen
Amerikafan

Bericht door benchen »

benchen schreef:
rperre schreef:Even voor uwer info over de Herz van de spanningen in de VS en NL,

Richard
Op de adaptor van mijn Nokia staat vermeld

Input: 230V / 50 Hz

Als ik je uitleg goed interpreteer zal deze adaptor dus zeker niet werken op de amerikaanse stekker.

Wel spijtig, want heb al gemerkt dat mijn GSM heeft enigste is die dit niet aankan. Voor onze GPS, fototoestel en laptop blijkt dit allemaal geen probleem.
Hebben ondertussen de oplossing gevonden. Ik ruil gewoon voor 3 weken van gsm met een kennis die een ericsson heeft en de oplader wel de amerikaanse voltage toelaat.
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

Of je koopt gewoon een oplader die het wel aankan :wink: :idea:
Of een auto lader, die zijn altijd wel handig, ook in NL.

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
vaan
Amerika-newbie

Omvormer

Bericht door vaan »

We vliegen op 1 juni met de hele family (5 man) naar Denver om van daaruit met een camper door de Rockies naar Utah te gaan.

Naast de verloopstekker voor de apparatuur die ook op 110 Volt kan en een verdeeldoos, nemen we ook een omvormer mee, die 12 Volt gelijkspanning omzet naar 230 wisselspanning.

Het ding weegt 800 gram, het vermogen is 300 Watt continu en 600 Watt piekbelasting. Kostte 45 Euro bij omvormer.net, inc. verzendkosten.

Die 300 Watt lijkt me wel voldoende om alles af te dekken, daarnaast heb je evt. in Nederland nog wat aan de omvormer, dit in tegenstelling tot een omvormer van 110 naar 220 Volt.
Lauren
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Lauren »

Ik heb op 27 mei een omvormer besteld op omvormer.net, op 28 mei het geld overgemaakt, 42 euro incl. verzendkosten. Op 30 mei, vandaag, is de omvormer al thuis afgeleverd. Zo snel gaat dat dus..... :D

Groet, lauren
Peterr
Amerika-newbie

Re: Omvormer (o.i.d.)

Bericht door Peterr »

Sorry als deze vraag al eerder is gesteld. Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar ik heb hier nog geen duidelijk antwoord op gevonden.

Ik ben aan het twijfelen of ik nu in Nederland nog een omvormer moet kopen voor onze reis in Amerika. We huren een camper. Uit de verhalen begrijp ik dat de camper zowel 12 volt als 110 volt aansluitingen heeft (Toch?).
Nu is mijn vraag of de 110 volt aansluiting altijd werkt, of alleen wanneer de generator aanstaat of wanneer de camper is aangesloten op een hookup op de camping? Dus doet, behalve de 12 volt aansluiting, de 110 volt aansluiting het ook onder het rijden en wanneer de camper niet op een camping met stroom staat?
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

De 110 werkt alleen als de generator aan is of als je aangesloten bent op de landlijn (campground hookup)
Zie ook viewtopic.php?f=30&t=1264
AVW
Amerika-ontdekker

Bericht door AVW »

Nog even een tip met betrekking tot omvormers. De meeste mensen willen (in mijn ervaring althans) de omvormer alleen gebruiken op de 12v aansluiting (sigarettenaansteker) in de auto, in dat geval hoef je niet naar een omvormer met een hoog uitgangsvermogen (watt) te kijken. Het aangeboden voltage van de 12v aansteker is meestal zo rond de 14 volt tijdens het rijden en de sigarettenaanstekers worden voorzien van zekeringen van 10 of 15 Ampère. Het maximale vermogen dat een dergelijke aansluiting kan leveren is dus tussen de 120 en 210 watt, in de omvormers zelf, vooral de goedkopere, treedt ook behoorlijk vermogensverlies op. Een omvormer met een opgegeven output van meer dan 180 watt is daarom voor gebruik in de auto mijns inziens overdreven.

Mocht de omvormer rechtstreeks op de accu aangesloten worden dan gaat het bovenstaande uiteraard niet op.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer