Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Nationale Parken bezoeken vanaf 1 januari enorm duur

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Nationale Parken bezoeken vanaf 1 januari enorm duur

Bericht door Pete.Z »

Ik hoor toch heel veel mensen die echt niet meer naar Amerika gaan, en dat zie je ook terug in de cijfers. Er wordt echt wel behoorlijke schade aangericht op het ogenblik, en met alle gegevens die je straks vermoedelijk extra moet doorgeven voor een esta zillen nog meer mensen besluiten de US niet te bezoeken.
nwolf
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door nwolf »

Big Al schreef:
29 dec 2025, 11:21
Deze Amerikaan ziet het toch anders. Ten eerste zal een aanzienlijk deel van de buitenlandse toeristen nog steeds de parken bezoeken - een paar honderd dollar op een reis van $5000-10000 zal de meerderheid van de bezoekers niet afschrikken.

De parken raken overvol en die zijn in eerste instantie toch voor en van ons... (zo denkt men er hier over).

Andere landen en steden doen overigens precies hetzelfde - kijk bijvoorbeeld maar naar Amsterdam of Parijs.
Het artikel gaat over meer dan alleen de hogere kosten voor toeristen, er wordt ook een link gelegd naar de bezuinigingen die daar bovenop zijn doorgevoerd waardoor veel voorzieningen niet meer zijn wat het is geweest.
Amsterdam heeft geen voortrekkersrol bij Nederlanders, Parijs wordt er over gesproken bij het louvre maar pas na deze maatregel.
Landen als India en Thailand doen dit wel al jaren.

En die paar honderd dollar extra wordt hier vaker genoemd, rare beredenering als je het mij vraagt op een forum waar we actiecodes, vouchers en deals met elkaar delen. De meerderheid schrikt er niet van af. Maar dat gezin die dacht op de reis van 2 weken toch even een park mee te nemen omdat ze er iets van gehoord hadden misschien wel, en dat is zonde.
2010 Florida | 2012 W DC | 2013 LV | 2014 California + LV | 2015 NYC + W DC | 2016 Florida + LV | 2018 California + LV | 2019 Florida + NYC | 2022 Florida | 2023 Florida | Dec 2024 NYC | MRT 2025 W DC | 2026 Florida | 2026 California
Bry@n
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door Bry@n »

Wij twijfelen ook of het nog kan om de pas nu online te kopen voor juni 2026. Fijn dat de parken zelf ook geantwoord hebben. Weet iemand of dat antwoord geldt voor zowel een fysieke pas als een online gekochte? Zit daar nog onderscheid tussen?

Als je de kaart nu wilt kopen online staat er namelijk dit bij de voorwaarden die je moet aanvinken:

Each America the Beautiful Pass is issued to one person (the pass holder). The pass holder must be present with one of the following forms of photo identification each time the pass is used.
U.S. State- or Territory-Issued Driver's License or State ID
U.S. Passport (book or card)
Permanent Resident Card ("Green Card")

Thank you for contacting Sequoia and Kings Canyon National Parks.

You will not be charged non-resident fees while you have a valid annual pass purchased prior to January 1, 2026. Any 2025 passes purchased in 2025 will cover entrance fees and non-resident fees as older passes will still be honored with the original terms of the pass.

Should you have any further questions, feel free to reach out by replying to this email. We're here to help and look forward to assisting you.
bigoak
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Bericht door bigoak »

De vernieuwde tekst op de website van de NPS (https://www.nps.gov/planyourvisit/passes.htm) maakt het wellicht voor iedereen wat duidelijker:

Nonresidents of the United States pass:
  • A new America the Beautiful Non-Resident Annual Pass will be available for $250. All other America the Beautiful passes will be for US citizens and residents only.
  • Free entrance days will only apply to US citizens and residents. Nonresidents must pay entrance and any nonresident fees unless they have the Non-Resident Annual Pass.
  • At the following national parks, nonresidents age 16 and older must pay a $100 nonresident fee in addition to the regular entrance fee, unless they have the Nonresident Annual Pass: Acadia National Park, Bryce Canyon National Park, Everglades National Park, Glacier National Park, Grand Canyon National Park, Grand Teton National Park, Rocky Mountain National Park, Sequoia & Kings Canyon National Park, Yellowstone National Park, Yosemite National Park, and Zion National Park. Find answers to frequently asked questions about changes to fees.
  • This $100 nonresident fee at these parks also applies to nonresidents in commercial tour, commercial use authorization (CUA), and concessionaire tour groups, unless they use the Non-Resident Annual Pass. Find answers to frequently asked questions about commercial tours and nonresident fees.
Hetgeen betekent dat voor een auto met 4 inzittenden de annual non-residents pas zou volstaan. Als je niet een van de 11 bovenstaande parken bezoekt, is het wellicht voordeliger om eerst uit te rekenen of zo'n pas wel nodig is.
2003/2004/2012/2013/2015/2016/2017/2018 (2x)/2019 (2x)/2022/ 2023 (2x), 2024 (2x)
2025: Californië & Nevada (juni) - NO VS & ZO Canada (okt/nov)
www.bigoak67.nl
harryh
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 73

Bericht door harryh »

Als je het mij vraagt vind ik dat woordje "they" nog steeds niet 100% duidelijk: "unless they have the Nonresident Annual Pass".

Als één persoon in een auto met bv 4 personen de pass heeft, dan hebben de 3 andere inzittenden op de letter genomen geen Nonresident Annual Pass want die is dan van die ene persoon.

Ik denk dat ze bedoelen dat de 3 andere inzittenden dan ook niet hoeven te betalen omdat de pass voor 4 personen geldig is.
Laatst gewijzigd door harryh op 30 dec 2025, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Er staat "unless they USE the non-resident annual pass". En iedereen in die auto gebruikt die pas. Enige probleem dat ik kan bedenken is een non-resident die meerijdt met iemand met een gewone annual pass voor citizens, maar ik vermoed dat ze daar niet eens naar vragen.
Terug in Texas!
dejong89
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door dejong89 »

De vormgeving van de residentscard waarvan je wist dat deze zou komen :lol:

Afbeelding
https://jiltkrista89.wordpress.com/
https://www.polarsteps.com/Jdejong89
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Gelukkig krijgen non-residents een pas met Glacier NP er op. Dat maakt die 250 dollar minder erg. :lol:

Bron: https://www.westword.com/opinion/trump- ... -40811315/

Marianne
MichaelJohnson
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door MichaelJohnson »

Dan hoop ik dat jullie voor 1-1-2026 nog een mooie resident pass hebben gekocht @Martin & Marianne :D
2000 NYC & Toronto | 2010 NYC | 2014 WA OR CA NV AZ | 2022 ME NH VT MA RI CT NY NJ PA DC DE MD VA WV | 2023 IL MO AK TN KY VA NC GA | 2025 TX NM | 2026 GA SC FL AL MS LA | 27/50
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Coyote schreef:
08 dec 2025, 07:05
Het is trouwens best mogelijk dat er volgend jaar langere wachttijden gaan ontstaan om een National Park binnen te rijden. Vanaf 1 januari 2026 dien je nl. naast je parkenpas, ook een foto-id te tonen. Dit geldt ook voor ingezetenen van Amerika. E.e.a. valt terug te lezen in dit artikel dat ik vond over de veranderingen m.b.t. tot de National Parks Pass.
Bovenstaande schreef ik een maand geleden. We zijn nu net een week in 2026 maar de eerste tekenen van meer oponthoud bij de ingangen van de National Parks zijn er al. Precies om de redenen die ik eerder schetste:

The policy targeting overseas tourists took effect on January 1 and has already caused problems, The Washington Post reported. Entrance into parks has slowed as staff are now required to inquire about visitors’ residency and immigration status, and workers say the conversations have become increasingly uncomfortable.

“We feel a bit conflicted in what we’re doing, or it doesn’t feel right,” one park worker told the Post. “We don’t want to make visitors feel unwelcome.”

Workers also say that groups of foreign visitors decide every day not to enter the parks once they realize they are being charged more simply because they are not U.S. residents, or after being questioned about their immigration status and visas.

“Wait times are absolutely longer because we have to ask more questions,” a second park staffer told the newspaper. “If someone doesn’t meet residency requirements, then we have to explain everything to them. This can be made extra difficult with language barriers.”

Many fear the disruption will only worsen during the busier summer months.

Zie het volledige artikel hier.

Hopelijk gaan ze er nog wat op vinden anders verwacht ik alleen maar langere wachtrijen naarmate het drukker wordt in de parken.

Roland
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Resetovic
Amerikakenner

Bericht door Resetovic »

Echt bizar dat een parkbezoek nu voelt als een grensovergang. Vreemdelingen worden lastiggevallen met vragen over verblijf en moeten extra betalen, terwijl het personeel zelf aangeeft dat het ongemakkelijk voelt. Niet bepaald gastvrij, die Big Bill.

In april ga ik voor de vijfde keer, voorlopig voor het laatst, ik ga sinds 2022 jaarlijks. Toevallig geen parkbezoeken dit keer. Voor 2027 was ik al aan het plannen om Moab en Yosemite echt voldoende tijd te geven, maar ik denk dat ik nu maar richting Canada of andere landen uitwijk.
Berry
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Berry »

Niet verder vertellen.... maar veel State Parks zijn stiekem veel leuker dan de Nationale Parken.

Maar verder eens met wat al veel gezegd wordt. Wij zijn fervent Amerika fanaten, maar betrap mezelf er steeds meer op te kijken naar Canada of Scandinavië voor toekomstige vakanties. Ik maak me nog niet eens zo druk over hoeveel 'last' je er nu echt van gaat krijgen, maar meer dat ik wat :sick: als ik aan een steeds groter deel van de Amerikanen denk, hoe men zich gedraagt en hoe men over 'ons' praat
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Wij hebben Afrika ontdekt en gaan volgend jaar naar Australië.
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door paulr »

Wij zijn ook wel ff klaar met de USA. Onze laatste reis afgelopen juni naar Alaska was prachtig, maar ik denk voorlopig even de laatste. In november naar Maleisië (Borneo) geweest en dat was ook heel erg mooi en leuk! En nu aan het ijken naar Costa Rica. Kortom, mooi om de komende tijd - tot er iets gaat veranderen in Amerika - eens wat anders te gaan doen !
Uiteraard zal ik voor mensen die wél die kant op gaan nog steeds tips geven en suggesties doen en wens iedereen een mooie tijd aldaar. Het blijft een mooi land met aardige mensen...
Paul
Tipsy_1
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999

Bericht door Tipsy_1 »

Berry schreef:
14 jan 2026, 16:00
maar betrap mezelf er steeds meer op te kijken naar Canada of Scandinavië voor toekomstige vakanties. Ik maak me nog niet eens zo druk over hoeveel 'last' je er nu echt van gaat krijgen, maar meer dat ik wat :sick: als ik aan een steeds groter deel van de Amerikanen denk, hoe men zich gedraagt en hoe men over 'ons' praat
Noorwegen is echt fantastisch en qua roadtrip gevoel wel wat te vergelijken met Amerika. Wij zijn nu ipv naar Amerika nu twee zomers na elkaar (wel, we gingen eind mei, echt ideaal) naar daar geweest en met verstomming geslagen HOE mooi dat fjordengebied is. Lekker met eigen auto, overzet op, summer gemakkelijk. Aanrader!
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: Greater Richmond (VA) area. Woonplekken: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 11 jaar in VA

Bericht door Big Al »

Is het al bekend of buitenlanders toch nog zonder extra kosten mee mogen met een Amerikaan (of ingezetene) die een permanente toegangskaart voor alle federale parken heeft?

Ik heb daar nog niets over kunnen vinden.
d_vdploeg
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door d_vdploeg »

@Big Al Een officiële bron heb ik niet. Als in de zin van dat het ergens zwart op wit staat.

Maar het Amerikaanse Nichtje van mijn vrouw (ze heeft ook een Nederlands paspoort) was vorige week in Yosemite met haar vriend (Amerikaan) en een bevriend stel uit het VK. Het bevriende stel mocht ''gewoon'' de non residents fee afrekenen. Het Amerikaanse nichtje had een jaarpas uit de zomer van 2025. Iedereen in de auto, met 4 man dus, moest zijn/haar ID tonen.

Ik ken het Amerikaanse nichtje van mijn vrouw niet als iemand die echt heel erg op haar strepen gaat staan, ik ben er niet bij geweest en ik weet natuurlijk niet of dit een incident was of dat inderdaad de regels zijn. Maar als dit de werkwijze is, dan is dat wel iets om rekening mee te houden. Al zal het voor de meeste forumleden niet voorkomen denk ik.
2018: Rondreis Zuid West
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (sep)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni) Rondreis Texas (sep)
2025: Florida
2026: Huwelijksreis april 2026 Rondreis TN,NC,GA,SC
d_vdploeg
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door d_vdploeg »

Wij gaan onze huwelijksreis in de VS doen, eind april/begin mei 2026. Het wordt dan de 9e VS reis. Gelukkig en toevallig hebben we dit jaar geen Nationale Parken waar entrance fee voor wordt geheven, namelijk Mammoth Cave, Congaree en Great smokey mountains. Ik zou het denk ik ook niet laten voor die 250 dollar. Maar het wordt allemaal er niet leuker op.

Ik ben helemaal niet principieel, maar door dit soort maatregelen is de lol er gewoon een beetje af. Wij hebben ook andere bestemmingen ontdekt in de afgelopen jaren. Verdere plannen voor eind augustus/begin september wat betreft de VS gaan even in de koelkast. Niet gezegd dat we niet alsnog gaan hoor. Maar we willen ook andere dingen zien en dit soort maatregelen doet ons wel twijfelen.

Het is zonde, want ik denk dat we allemaal hier op het forum heel erg graag die kant op gaan maar dat er ook wel wat omstandigheden zijn wat ons tegenhoudt. Onzekere tijden, want ik zie ook nog wel gebeuren dat er een travelban wordt afgekondigd voor Europeanen.
2018: Rondreis Zuid West
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (sep)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni) Rondreis Texas (sep)
2025: Florida
2026: Huwelijksreis april 2026 Rondreis TN,NC,GA,SC
BahamaOne
Amerikafan

Bericht door BahamaOne »

Ik denk dat dat allemaal heel erg meevalt @d_vdploeg qua travel ban. Zoals met zoveel nieuws over Amerika, wordt elk klein dingetje enorm uitvergroot in het Nederlandse nieuws.

Zoals al eerder aangegeven: de prijs van de AtB pas is al sinds ik me kan herinneren $80, dus dat daar wat aan gedaan wordt, is best logisch.
Er van uitgaande dat dit bedrag terecht komt bij de parken, vind ik het nog steeds een prima bijdrage aan het in standhouden van al die prachtige parken en zie ik het, ook al is het $250. als een meer dan welbestede donatie.

Als je naar eender welk pretpark of dierentuin in Amerika gaat betaal je ook een hoger bedrag dan wij (misschien) in NL gewend zijn (maar ga maar eens een dagje Disneyland Parijs of de Efteling/Walibi met een gezin!!!), dus dan is het bedrag voor een NP of SP wel te begrijpen.
Resetovic
Amerikakenner

Bericht door Resetovic »

@BahamaOne

Ik zie dat je het best positief bekijkt, maar eerlijk gezegd is het iets te rooskleurig..

De impact van Trump’s beleid en travel bans is al merkbaar en zal waarschijnlijk alleen maar groter worden. Minder internationale bezoekers betekent miljarden minder aan bestedingen en belastinginkomsten.

Wat betreft de Atb pas: jarenlang $80 was logisch, maar van $80 naar $250 is een enorme sprong van 212 % die nergens echt is onderbouwd. De bizarre losse prijzen en het ontbreken van concrete uitleg maken het nog vreemder. NPS heeft altijd een tekort gehad, maar er is geen bewijs dat deze enorme verhoging daadwerkelijk nodig is om achterstallig onderhoud te betalen of waarvoor het geld precies wordt gebruikt.

Vergelijkingen met pretparken kloppen qua prijsniveau, maar zijn irrelevant voor een nationale parkpas die bedoeld is voor publiek.

Voor internationale bezoekers zeker gezinnen is dit gewoon een flinke drempel. Niet iedereen kent de “America the Beautiful” pas, en je kunt uren rijden en bij een park uitkomen waar je als een grensovergang wordt behandeld, voor toegang.

Tuurlijk erhogen mag richting toeristen, maar dit lijkt toch echt meer financieel-politiek gestuurd dan echt noodzakelijk. Gezien het huidige beleid van Amerika richting vrijwel alle landen is het allemaal behoorlijk absurd.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer