Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Artikel over reizen naar de VS (21 maart 2025).

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Hockey
Amerika-expert

Re: Artikel over reizen naar de VS (21 maart 2025).

Bericht door Hockey »

Almere vak V schreef:
29 apr 2025, 09:43
We kennen allemaal het programma Border Security. Wat volgens mij al 15 jaar lang op tv komt. Al 15 jaar lang zien we allerlei idioten, van allerlei pluimage, uit allerlei landen die op de meest onvoorstelbare manieren met of zonder allerlei troep Amerika proberen in te komen.
Dit programma komt van origine uit Nieuw Zeeland of Australië. Daar zien we ze net zo streng zijn als de VS. Klaagt er iemand in Nederland over die landen? Nope.
Dus ook van mij :thumbup:
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Er zijn tegenwoordig veel van dergelijke programma's uit steeds meer landen. Ben zelfs al Border Control Poland tegengekomen. :D
tvdvrd
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door tvdvrd »

Gisteren geland in Salt Lake City
Vol vliegtuig - soepel door de douane - geen verschil met eerdere jaren
BruceS
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door BruceS »

Gezien de huidige 'ruzie' tussen Bruce Springsteen en Trump ben ik toch een beetje benieuwd of op een of andere manier de 8 concerten die ik deze tour bezoek nog enige (negatieve) invloed kunnen gaan hebben op een toelating tot de US in juli.

Je hoort de gekste dingen; maar wellicht is dit wat te ver gezocht.
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Dat lijkt mij inderdaad heel ver gezocht. :geek2:
d_vdploeg
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door d_vdploeg »

@BruceS Ik snap je gedachtegang wel, maar ik vind het wat ver gezocht eerlijk gezegd.

Ga je een concert van Bruce Springsteen bezoeken in juli in de VS? Of ga je in juli gewoon op vakantie, bijvoorbeeld een roadtrip? Of een combi?

Gewoon niet teveel uitweiden over je reden van bezoek. Kort antwoorden wat je komt doen. Vacation, punt :thumbup:

Wij proberen onze antwoorden bij de CBP officer gewoon zo kort mogelijk te houden. Gewoon vriendelijk met respect zeggen we dat we vakantie vieren, soms doet de officer zelf de voorzet al :thumbup:

Laat hem/haar maar vervolgvragen stellen als ze meer willen weten.

Dus stel jij doet een week New York en daarin bezoek je de stad EN je bezoekt toevallig ook daarin een concert van Bruce Springsteen dan kun je best volstaan met ik doe een stedentrip New York. Dat je daarin een concert bezoekt van een artiest die “ruzie” heeft met de president is m.i. is niet zo relevant. Dus niet over uitweiden of zelf over beginnen. Hoe meer je verteld, hoe meer vragen dat kan oproepen en hoe meer argwaan ze kunnen krijgen.

De CBP officer wil alleen weten wat je komt doen, of je datgene wat je komt doen kunt betalen, of je niet iets komt doen wat in strijd is met het visa waiver programm (dus o.a. werken) en of je op tijd weer opdondert. :lol:
2018: Rondreis Zuid West-SF
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (sep 2024)
2025: Florida
2026: Hawaii (in de planning)
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Ik zou toch wel een extra keer nadenken over een bezoek aan de VS. Ten eerste of er voor jouw risico's zijn gezien je achtergrond of uitlatingen online, en ten tweede of je naar de VS wilt gezien de ontwikkelingen daar. Het is natuurlijk niet zwart-wit, er zijn ook mensen die zonder problemen naar landen reizen die in een veel verder gevorderd stadium zijn van een totalitair regiem. Maar de situatie in de VS is snel aan het veranderen, zeker wat immigratiebeleid betreft, de uitvoering daarvan, en de pogingen om recht op juridische verdediging in te perken. En vergeet niet dat je op VWP/ESTA al weinig rechten hebt.
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

@goldenhills Waarom vindt jij dat @BruceS 2x moet nadenken om af te reizen? Ok of hij naar de VS wil afreizen is natuurlijk zijn/haar eigen keuze gezien de ontwikkelingen in de VS. Maar ik zie verder niet zoveel risico's. Wel risico's zijn er dan? Dat hij aangeeft een concert vte gaan bezoeken van een artiest die kritisch is op de huidige president en daarom geweigerd wordt? Nogmaals ik vind dat heel ver gezocht en zoveel moet je helemaal niet erover uitweiden.

Denk je nou echt dat die CBP officer in zijn social media gaat neuzen? Ok het kan.. Het gebeurd natuurlijk wel. Je moet het niet voor niks opgeven bij je ESTA.

En ja, laat het nou eens waar zijn dat het allemaal net misschien effe wat strenger is, dat ESTA's net effe wat langer duren voor goedkeuring. Dat de officer iets meer doorvraagt ect ten opzichte van voor de huidige termijn van de nieuwe president...

Dan nog, als hij/zij daar geen aanleiding voor geeft voor verdere vragen of zelfs het doorzoeken van social media, door niet te veel uit te weiden over zijn reden van bezoek. Hoe groot is dan de kans?

Hoeveel verhalen hebben we nou de afgelopen weken/maanden gehoord van de doodgewone toerist die een stedentrip New York doet of 3 weken de Westkust bezoekt die geweigerd zijn? De verhalen die we hier voorbij hebben zien komen daar was wat mee. Mensen met een verlopen visum, mensen die wel even dachten tegen kost en inwoning bij mensen te kunnen intrekken en wat naïeve toeristen die geen hotel hadden geregeld bij aankomst op Hawaii. Niet bijster slim als je het mij vraagt en zaken die voor de termijn van de huidige president ook al reden waren voor weigering.

Ohja en een Franse onderzoeker die inderdaad kritisch was op de huidige president.. Ja.. want die verhalen zijn er zeker, dat ontken ik niet. Als je het nou hebt over 2x nadenken... Zou ik dat dus juist doen in zulke omstandigheden. Niet als doodgewone toerist.

Als mensen zich niet veilig of niet meer prettig voelen bij een bezoek aan de VS... Vooral niet gaan dan.. Ik snap het ook wel. Dat je moet nadenken over hey ik ga een concert bezoeken van een artiest die kritisch is op de president. Kan ik dan nog wel veilig die kant op?

Bedoel je het zo?

Ik blijft erbij dat het voor nu niet nodig is en ook niet in de situatie van BruceS. Ik ga mij pas zorgen maken als de doodgewone toerist zomaar geweigerd wordt en we hier o.a. op het forum verhalen gaan krijgen van mensen die geweigerd zijn, waar geen verhaal aan vast zit.
nancywittebols
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door nancywittebols »

Ben juist terug van een reis naar USA. Geland in Las Vegas. Nog nooit zo snel door de immigratie. " Mevrouw, wat komt u doen in Las Vegas?" "Niets, ben hier voor de parken en de natuur"."Hoelang blijf je?""24 dagen". "OK, have a nice stay".
Wat me wel opviel, eens buiten Las Vegas, veel minder buitenlandse toeristen. VoF in het weekend: rustig;Sedona, ook veel rustiger dan ik het had verwacht; de Grand Canyon, we stonden aan een paar viewpoints zelfs alleen?!?;the needles: vrij rustig; Death Valley ( ok, is het hoogseizoen niet meer, maar temperaturen waren zeer aangenaam voor die tijd): heel rustig;alabama hills: rustig. Niet dat ik er over klaag, want dit was zeer leuk voor ons. En ideaal om last minute campings te boeken.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

goldenhills schreef:
19 mei 2025, 07:51
Ik zou toch wel een extra keer nadenken over een bezoek aan de VS. Ten eerste of er voor jouw risico's zijn gezien je achtergrond of uitlatingen online, en ten tweede of je naar de VS wilt gezien de ontwikkelingen daar. Het is natuurlijk niet zwart-wit, er zijn ook mensen die zonder problemen naar landen reizen die in een veel verder gevorderd stadium zijn van een totalitair regiem. Maar de situatie in de VS is snel aan het veranderen, zeker wat immigratiebeleid betreft, de uitvoering daarvan, en de pogingen om recht op juridische verdediging in te perken. En vergeet niet dat je op VWP/ESTA al weinig rechten hebt.

Volkomen ongefundeerde en onnodige bangmakerij.
Jammer dat je daar aan mee doet.
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Tja, dat ben ik niet met je eens, net als een behoorlijk aantal andere mensen in de VS. En ook buiten de VS, het aantal bezoekers aan de VS is merkbaar afgenomen. Maar daar dieper op ingaan gaat al gauw naar een politieke discussie, en daar is dit forum niet voor. Wat ik vooral wil zeggen, doe je eigen onderzoek, lees & luister wat de journalistiek te vertellen heeft, en kijk naar de recente executive orders en rechtzaken in de VS. Als blanke Europese toerist heb je daar inderdaad minder last van, maar in andere situaties kun je daar meer last van hebben.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Er is nog geen toerist geweigerd omdat hij toerist was. Alle gevallen waar ik tot nu toe over heb gelezen, daar zat wel degelijk iets fout.
Jules40
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door Jules40 »

Ik wil de discussie niet oprakelen en opnieuw voeren, maar jullie hebben allebei een punt. Als ‘gewone’ westerse toerist kan je mijns inziens zonder problemen naar de VS, ook voor een concert van The Boss.

Heb je in het openbaar kritiek geleverd op de huidige administratie, of blijk gegeven van activisme kan het een lastiger verhaal worden. Triest, maar het is momenteel een gegeven om rekening mee te houden als bezoeker aan een land dat zich decennialang profileerde als leider van de Vrije Wereld.

Het hele thema - al dan niet terecht opgepookt door de media- zorgt in ieder geval voor een daling van het aantal buitenlandse bezoekers.
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

goldenhills schreef:
19 mei 2025, 07:51
Het is natuurlijk niet zwart-wit, er zijn ook mensen die zonder problemen naar landen reizen die in een veel verder gevorderd stadium zijn van een totalitair regiem.
Gezien jouw woon / werk omgeving vind ik dat je een hele genuanceerde reactie plaatst @goldenhills :) :)
Ik heb mensen gesproken die door de main stream media zoveel afkeer van de Trump regering hadden gekregen dat ze hun USA vakantieplannen doorstreepten.....en er nu over dachten naar Cuba te gaan; want dat is nog zo oorspronkelijk....
Ongelofelijk....
Maar beste @goldenhills laat de stemming in jouw bubbel en jouw staat er alsjeblieft niet toe leiden dat je eerdere plannen van "terug naar Nederland " weer uit de kast haalt !!
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
JeroenB
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door JeroenB »

@goldenhills In de USA is er weinig te merken dat het hier veranderd vanwege een strenger immigratie beleid, leven gaat door zoals het ook voor Trump het geval was. Alleen lees je wat meer dingen in de media en wordt er wel eens een foutje gemaakt met degene die vastgezet wordt maar iets zegt me dat dat toch ook te maken zal hebben met het gedrag van deze mensen.

Als wij als inwoner van de USA hier eigenlijk al niets van merken wat zou je er dan als toerist van moeten merken, iedereen die langs immigratie gaat op de luchthavens geeft eigenlijk aan dat het momenteel allemaal vrij vlot verloopt in vergelijken met eerdere jaren.

En wat dacht je dat er op dit moment in Europa zelf gebeurt, ook daar wordt het immigratie beleid strenger en worden er meer acties gedaan om illegale immigratie tegen te gaan. Rondom de Middelandse zee is dat ook al jaren gaande ne worden mensen die proberen met bootjes over te steken terug gestuurd.

Je leest een hoop in de media die ook weer het nodige opblazen, daar zijn ze in de USA helemaal gek van. Ooit hadden we een reclame op de Nederlandse TV dat alles in Amerika "much bigger" was, nou dat klopt want ze maken hier graag van een mug een olifant in de media.

In Nederland lopen de kosten voor de asielketen ook compleet uit de hand en als we dan nog Burgemeesters hebben zoals Halsema die het kabinets beleid niet uitvoeren maar er juist tegen in gaan en hiermee de problemen met illegalen in stand houden, daar zit je als burger toch ook niet op te wachten want het gaat de Nederlander meer en meer kosten en er is geen geld voor de belangrijke dingen.
Property Manager voor vakantie woningen in de Kissimmee area
ADE01
Amerikakenner

Bericht door ADE01 »

De kans dat er aan de grens iets gebeurd is hoogstens een heel klein beetje hoger maar nog steeds verwaarloosbaar denk ik. De grootste verandering is wanneer je wel een probleem hebt met je ESTA, visum of ze verdenken je aan de grens van iets, al dan niet terecht, dat je nu een groter probleem hebt dan voorheen. Waar je voorheen vaak op het eerste vliegtuig terug ging, heb je nu de kans om een langere periode in een ICE faciliteit vast te komen zitten. Dat is meerdere toeristen met ESTA/visum, green card houders en zelfs burgers al overkomen en zijn geen opgeblazen verhalen.

Neem ook altijd je paspoort mee. Ik zie lokaal regelmatig ICE in actie, in persoon en op socials, en mocht je met hen in aanraking komen dan is een paspoort erg handig om direct weer verder te kunnen. Maar dat is niet heel anders dan in Nederland met de ID plicht.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Maar altijd toeristen die dus daadwerkelijk van iets verdacht werden of de esta/visum regulaties hadden overtreden.
Als gewone toerist heb je niets te duchten, en daar zou het over moeten gaan.
Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V »

ADE01 schreef:
22 mei 2025, 03:15
Neem ook altijd je paspoort mee. Ik zie lokaal regelmatig ICE in actie, in persoon en op socials, en mocht je met hen in aanraking komen dan is een paspoort erg handig om direct weer verder te kunnen. Maar dat is niet heel anders dan in Nederland met de ID plicht.
Dit dus. Het is nu wachten op die ene schreeuwert die het belachelijk vindt dat hij zijn ID moest laten zien in Amerika. En daarom is vastgezet of uitgezet. Waarschijnlijk voor op elke krant en elke talkshow. Terwijl het in Nederland ook gewoon moet.

Hou je aan de regels. Doe normaal, dan gebeurd je helemaal niks. Of je nu in Nederland, Amerika, Cuba, Turkije of China bent.
ADE01
Amerikakenner

Bericht door ADE01 »

Pete.Z schreef:
22 mei 2025, 10:17
Als gewone toerist heb je niets te duchten, en daar zou het over moeten gaan.
Vandaag de dag heb je wel gelijk, de gewone toerist heeft er weinig last van, maar wie weet hoe dat morgen is of wanneer je over x maanden op vakantie gaat. De situatie voor heel veel zaken verandert bijna met de dag en het is misschien een kleine kans maar het kan best zo zijn dat toerisme een keer aan de beurt is. Ik zou het in ieder geval goed in de gaten houden wanneer je nu gaat boeken. Ik denk dat de onzekerheid de voornaamste reden is waarom toerisme afneemt, niet zozeer de toerisme sensatie verhalen in de pers.
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

ADE01 schreef:
22 mei 2025, 21:28
Ik denk dat de onzekerheid de voornaamste reden is waarom toerisme afneemt, niet zozeer de toerisme sensatie verhalen in de pers.
Dat denk ik ook wel en ook wel mensen die uit principe redenen niet (meer) gaan. Dat veel van de formuleden hier (incl mijzelf) Amerika gek zijn, dat geldt natuurlijk niet voor iedereen.

Maar waar het in dit topic vooral over gaat is dat verhalen gebracht worden als dat dit nu aan de hand is omdat er een nieuwe president zit. Terwijl er een behoorlijke nuance is en de verhalen die je hoort van alle dag zijn en ook al daarvoor voorkwamen. Alleen nu wordt het nieuws en gebracht alsof dat nieuw is. Onzin. Dat er onzekerheid is bij mensen en mensen niet meer willen en daarmee het toerisme afneemt, dat klopt. Maar dat is ook eenvoudig te meten.

Ik denk dat als toerisme ooit aan de beurt is (kan mij amper voorstellen dat dit gaat gebeuren) dat het de situatie wel echt anders gaat maken.. Niet in de laatste plaats voor de gewone Amerikaan.

Ik ga ervan uit dat als dat het geval gaat zijn, ESTA's worden ingetrokken of in ieder geval on hold zoals we dat gezien hebben tijdens Corona. Dat maakt dat je in ieder geval op de meeste reisverzekeringen kunt annuleren omdat je het land niet meer inkomt. airlines en hotels worden onder druk gezet om refund te geven want half Europa kan niet meer naar de VS. ect ect. Wat denk je wat er gebeurd als de KLM en Delta's van deze wereld met half lege vliegtuigen naar de VS vliegen? Dat gaat een partij werkgelegenheid kosten...

Auto en hotels boeken wij overigens altijd tot het laatste moment annuleerbaar.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer