Reizen naar de USA als je in Cuba bent geweest.

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
nine50
Amerika-ontdekker
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 sep 2011, 08:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Reizen naar de USA als je in Cuba bent geweest.

Bericht door nine50 »

Aanstaande zomer zijn wij weer van plan naar Amerika te gaan. Mijn vraag is het volgende.
In 2019 zijn we in Cuba geweest en nu lees ik dat het niet duidelijk is of we een ESTA kunnen krijgen.
Is hier iemand die daar meer over weet?
2012: Rondje zuidwesten
2014: Rondje Noordoosten
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1229
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: reizen naar usa als je in cuba bent geweest

Bericht door IngridUSA »

Heb je de zoekfuctie al gebruikt?
viewtopic.php?p=1298731#p1298731
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: reizen naar usa als je in cuba bent geweest

Bericht door mtl »

Het is glashelder. Je kan helaas niet meer op een esta reizen.
nine50
Amerika-ontdekker
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 sep 2011, 08:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: reizen naar usa als je in cuba bent geweest

Bericht door nine50 »

Dank je @IngridUSA Ik heb het topic doorgelezen.
Als je na 12 januari 2021 in Cuba bent geweest is het inderdaad glashelder. Dan heb je een visum nodig.
Maar als je voor die tijd afgereisd bent naar Cuba is de berichtgeving niet duidelijk. Ook reisbureaus geven geen eenduidig antwoord.
Ons ticket is geboekt en de tijd is te kort om een visum aan te vragen.
Ik neem aan dat er meer mensen zijn die hier tegen aan zijn gelopen. Ik zou graag hun ervaringen willen weten.
2012: Rondje zuidwesten
2014: Rondje Noordoosten
Wouterkaas
Amerikafan
Berichten: 106
Lid geworden op: 04 apr 2022, 16:01
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: reizen naar usa als je in cuba bent geweest

Bericht door Wouterkaas »

Ik ben in januari 2018 in Cuba geweest, heb nog stempels in mijn paspoort (weliswaar niet de duidelijkste) en ben afgelopen september zonder problemen naar de USA gereisd met een ESTA. Misschien heb ik geluk gehad en ik snap dat het een vervelende gok kan zijn als je je er niet zeker over voelt, maar het is dus niet dat je zonder meer geweigerd wordt als je pre 2021 naar Cuba bent geweest.

Eventueel zou je een nieuw paspoort aan kunnen vragen zodat daar geen Cubaanse stempels in staan.
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: reizen naar usa als je in cuba bent geweest

Bericht door d_vdploeg »

@nine50

Je hebt plat gezegd 4 opties:

1 de gok nemen, met het risico dat de immigrations officer je stempels in je paspoort ziet en dat je mogelijk teruggestuurd wordt, zeker omdat men er nu ook op de website van het CBP over communiceert
2 Nog steeds (een beetje) risico nemen, maar wel met een nieuw paspoort waar je stempels uit Cuba niet meer instaan en hopen dat het niet geregistreerd staat (aan de hand van de stempels in je vorige paspoort) dat je in Cuba bent geweest.
3 contact leggen met CBP en vragen of je nog wel op ESTA mag reizen als je VOOR 12 januari 2021 in Cuba bent geweest
4 Geen risico nemen en een visum aanvragen, maar da's eigenlijk geen optie in jouw situatie nu. Al hoewel, ik weet niet wat de doorlooptijd van een toeristenvisum nu is naar de VS.

Een gok blijft het sowieso, want de situatie van @Wouterkaas Hoeft niet jouw situatie te zijn, aan de andere kant het kan ook gewoon goed gaan, de vraag is meer ga ik de gok nemen en voel ik mij prettig bij de situatie dat de (kleine) kans er in zit dat ik word teruggestuurd? Hoe groot is die kans? Geen idee, wie weet kijkt die immigrations officer er amper naar.

Ik ga wel mee met @mtl Zoals ik het interpreteer is het met terugwerkende kracht, ben je in Cuba geweest, dan kan je niet meer op ESTA reizen. Want sinds 12 januari 2021 ziet de VS Cuba als sponsor van terrorisme. Er staat niet specifiek benoemd dat dit voor reizen is VANAF of NA die datum.

Ze zullen het niet voor niks op de site van het CBP zetten, denk dat er wel wat gevalletjes geweest zijn inmiddels.

Tip in ieder geval (in algemene zin): NIET zelf over dingen beginnen en kort en bondig antwoord geven op de vragen die ze je stellen. Dus niet helemaal uitweiden over onderwerpen. Laat die officer maar vragen stellen en geef ze geen haakjes om over door te vragen :wink:
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1624
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Reizen naar de USA als je in Cuba bent geweest.

Bericht door BonnyR »

d_vdploeg schreef:
11 jan 2023, 13:10

3 contact leggen met CBP en vragen of je nog wel op ESTA mag reizen als je VOOR 12 januari 2021 in Cuba bent geweest
Deze vraag blijft mij ook bezighouden. Toevallig vanmorgen een bericht gestuurd met deze vraag. Daaraan gekoppeld de vraag of er kans is dat op korte termijn dit geschrapt gaat worden. ( gok dat ze daar niets zinnigs over kunnen zeggen )
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Jozs
Amerikafan
Berichten: 212
Lid geworden op: 09 jan 2010, 03:13
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: België

Re: Reizen naar de USA als je in Cuba bent geweest.

Bericht door Jozs »

@BonnyR

Heb je al reactie gekregen op je vraag? Een collega van mij heeft namelijk hetzelfde voor, die was in 2017 in Cuba.
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1624
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Reizen naar de USA als je in Cuba bent geweest.

Bericht door BonnyR »

@Jozs nee nog steeds geen reactie
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1624
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Reizen naar de USA als je in Cuba bent geweest.

Bericht door BonnyR »

Dit verhaal heeft er zijdelings mee te maken.

Mijn nichtje gaat op vakantie met een stopover van twee uur in Amerika. Zij heeft zich nooit gerealiseerd , dat zij ook in dit geval zij, als niet gevaccineerde, Amerika niet in mag. Ook niet voor een overstap. Daardoor heeft zij haar ticket moeten annuleren.
Op mijn opmerking dat dat niet haar enige probleem was. Ze is namelijk in 2018 of zo in Cuba geweest. Maar zegt ze dat heb ik gecheckt dat gaat pas in na 2021. Uitgelegd hoe het op de officiële ESTA site staat.
Door het zelf annuleren had zij geen recht op teruggave van het geld van de vliegticket.
Ik heb toen aangeraden, gooi het maar eens op de onduidelijkheid over de rol van Cuba bij de ESTA aanvragen en dat er veel visum bemiddelaars in Nederland gewoon 2021 aanhouden als datum. En in eerste instantie vond de reisverzekering dat je niet zeker wist of je aan de grens geweigerd zou worden.
Uiteindelijk kreeg ze vandaag bericht dat ze toch haar geld terug krijgt. ( op grond van het Cuba verhaal) Ze vliegt nu via Canada, waar geen vaccinatie plicht geldt.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
patricia
Amerika-ontdekker
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 aug 2006, 20:01

Re: Reizen naar de USA als je in Cuba bent geweest.

Bericht door patricia »

Wij gaan deze zomer naar Amerika. Jaren geleden, ik denk 2010 of 2011, ben ik in Cuba geweest, dus ik schrok toch even toen ik dit topic zag.

Omdat het zo lang geleden is, ga ik er vanuit dat ik gewoon met een ESTA kan reizen. Maar ik ben wel benieuwd naar de reactie op de vraag die @BonnyR gesteld heeft.
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1624
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Reizen naar de USA als je in Cuba bent geweest.

Bericht door BonnyR »

@patricia Ik ook....heb het bericht 12 januari verstuurd, dus ze nemen wel even de tijd😏
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
patricia
Amerika-ontdekker
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 aug 2006, 20:01

Re: Reizen naar de USA als je in Cuba bent geweest.

Bericht door patricia »

@BonnyR oh dat duurt echt lang zeg. Ik weet ook niet of het handig is om nu toch al de ESTA aan te vragen of nog even te wachten.
grouch
Amerika-ontdekker
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 feb 2022, 10:13

Re: Reizen naar de USA als je in Cuba bent geweest.

Bericht door grouch »

Vers van de pers:
https://www.independent.co.uk/travel/ne ... 73349.html
Mr Bailey originally asked the US authorities in October 2022 if he would need a visa. He was given a non-committal response from the CBP, and asked for confirmation of the relevant date.

He heard nothing until the evening of 31 January, when he received an email out of the blue from the CBP Traveler Communications Center reading: “If you travelled to Cuba prior to January 12, 2021, you remain eligible to apply for Esta.

“If you have travelled to Cuba since that date, please contact a US embassy or consulate to apply for a visa if you still wish to travel to the United States.”
patricia
Amerika-ontdekker
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 aug 2006, 20:01

Re: Reizen naar de USA als je in Cuba bent geweest.

Bericht door patricia »

Dat is goed nieuws! Bedankt voor het doorgeven.
Wouterkaas
Amerikafan
Berichten: 106
Lid geworden op: 04 apr 2022, 16:01
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reizen naar de USA als je in Cuba bent geweest.

Bericht door Wouterkaas »

Wat fijn dat er nu eens wat duidelijkheid wordt gegeven. Dat scheelt een hoop gedoe voor mensen die daarvoor naar Cuba zijn geweest.
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1624
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Reizen naar de USA als je in Cuba bent geweest.

Bericht door BonnyR »

Ok, in oktober info gevraagd en nu pas info gekregen, dan had ik nog maanden kunnen wachten op antwoord :lol: :lol: :lol: ...
Maar top dat er nu een doorbraak is. Hopen dat het gauw aangepast wordt op de ESTA site.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
marcd
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mar 2023, 17:24
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Reizen naar de USA als je in Cuba bent geweest.

Bericht door marcd »

Hoi,

Ik heb afgelopen week met een vriend tickets geboekt naar San Francisco voor begin mei en heb deze week een Esta aangevraagd, Deze is goedgekeurd, er is tijdens de aanvraag niets gevraagd over Cuba. Pas toen ik de bevestiging van goedkeuring binnen had zag ik op de site iets staan over Cuba.
Afgelopen kerstvakantie (dec 2022) ben ik in Cuba op vakantie geweest. Wat mij toen al opviel is dat er tijdens die reis alleen stempels werden gezet op het papieren visum dat ik vooraf had moeten aanvragen. Ook bij het land verlaten. Er staan dus geen stempels van Cuba in mijn paspoort. En ik heb dus een Esta.
Verstandig om gewoon naar de US te reizen of is dat echt heel stom? Heb de Esta naar waarheid ingevuld. kunnen ze toch ergens in hun systeem zien dat ik in Cuba ben geweest?
Ik lees ook nog nergens berichten van mensen die de toegang zijn geweigerd.

groet Marc.
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1914
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Reizen naar de USA als je in Cuba bent geweest.

Bericht door Frasi »

@marcd
Tenzij je met een Amerikaanse maatschappij naar Cuba bent gevlogen, kan ik me niet voorstellen dat zij dat in hun systemen kunnen zien.
En ze zien het ook niet aan je paspoort.

Tijdens de ESTA aanvraag krijg je deze vraag:
Have you traveled to, or been present in Iran, Iraq, Libya, North Korea, Somalia, Sudan, Syria or Yemen on or after March 1, 2011?
Er wordt niet gevraagd naar Cuba. Dus je hebt je aanvraag volledig naar waarheid ingevuld. Dus geen problemen te verwachten.
Echter, bij aankomst in de VS: begin er zelf niet over; geen slapende honden wakker maken. Áls er specifiek naar gevraagd wordt, altijd naar waarheid antwoorden. Maar niet op eigen initiatief gaan vertellen of anderszins meer info geven dan waar ze strikt naar vragen.
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
AAnoniem
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 mei 2023, 21:40
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Reizen naar de USA als je in Cuba bent geweest.

Bericht door AAnoniem »

Eén van de vragen van het ESTA formulier is nu:
10) Have you ever traveled to, or been present in Cuba on or after January 12, 2021?

Ik ben heel benieuwd of iemand die in Cuba is geweest na 1 januari 2012, deze vraag met nee durft te beantwoorden :-)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer