Euro-Dollar in 2021

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
Coyote Buttes
Amerikafan
Berichten: 375
Lid geworden op: 26 mar 2020, 12:26
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Euro-Dollar in 2021

Bericht door Coyote Buttes »

Geen technische analyse, maar slechts een opmerking; De euro blijft maar zakken!

In 1 jaar en 3 maanden tijd is de euro gezakt van 1.24 naar 0.97. Zie de grafiek.
Je kreeg dus een jaar geleden nog 1.24$ voor een euro, nu nog maar 0.97$.
Het maakt voor Europeanen een vakantie naar Amerika, bovenop de hogere prijzen voor autohuur, benzine etc.. nog extra duur.
eurusd sep 2022.jpg
Gebruikersavatar
ronenivonne
Amerikakenner
Berichten: 509
Lid geworden op: 07 mar 2011, 12:16
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Limburg

Re: Euro-Dollar in 2021

Bericht door ronenivonne »

Voor ons komt het nu zo ver dat wij geen reis boeken voor volgens jaar. De prijzen zijn te hoog momenteel. Het moet ook leuk blijven :)
2010: Rond reis Florida
2011: Orlando
2012: Florida en LA:
2013: Orlando en West USA
2014: Orlando en Zuid florida
2015: New York - Boston - New York - Orlando
2017: Miami - Fort Lauderdale - Davenport
2018: Orlando/ Davenport
2019: Orlando/ Davenport
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5966
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Euro-Dollar in 2021

Bericht door Harry »

De vorige keer dat de koers verhouding zo was (en nog wel een stuk lager) was in 2000 tot 2002, het was toen wel veel rustiger in de VS. :wink:
Gebruikersavatar
ronenivonne
Amerikakenner
Berichten: 509
Lid geworden op: 07 mar 2011, 12:16
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Limburg

Re: Euro-Dollar in 2021

Bericht door ronenivonne »

Dat is wel zo. Wordt rustiger.

Ik vond niet alleen de euro dollar koers het probleem. De prijzen zelf in de VS zijn ook erg hoog geworden. Forser gestegen als hier. Het is en en
En hotels magere ontbijtjes, extra kosten qua parkeren enz. En daarbij was de geleverde service stukken minder.

Top vakantie gehad maar dit viel ons wel erg op.
2010: Rond reis Florida
2011: Orlando
2012: Florida en LA:
2013: Orlando en West USA
2014: Orlando en Zuid florida
2015: New York - Boston - New York - Orlando
2017: Miami - Fort Lauderdale - Davenport
2018: Orlando/ Davenport
2019: Orlando/ Davenport
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6123
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Euro-Dollar in 2021

Bericht door Old Faithful »

Harry schreef:
24 sep 2022, 08:41
De vorige keer dat de koers verhouding zo was (en nog wel een stuk lager) was in 2000 tot 2002, het was toen wel veel rustiger in de VS. :wink:
Mijn koershistorie gaat terug tot 1979. De laagste koers sinds die tijd was op 25 februari 1985. Toen kreeg je voor een dollar 0,6467 (omgerekende) euro's.
De hoogste koers werd bereikt op 15 juli 2008: 1,6039. Twee dagen later betaalde ik $76 (ruim €47) voor een cabin in Yellowstone N.P. Die goeie ouwe tijd. :mrgreen: :wink:
Groet,

Old Faithful
Diederik52
Amerikafan
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 aug 2020, 11:03
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Euro-Dollar in 2021

Bericht door Diederik52 »

Ik kan alleen maar bevestigen (net terug van 4 weken Mid-West tour door 8 staten) dat alles in de horeca echt duur is geworden, bovenop de belabberde euro-dollar koers. Maar ja, na 2x cancelen wilden we wel heel erg graag .... En dan ook nog de tip erbovenop, waarbij tegenwoordig bij elektronische creditcard betaling (dus zonder bonnetje invullen en ondertekenen) de minimale tipoptie al op 18% of zelfs 20% is gesteld en doorloopt tot soms wel 30% (echt waar!) Gelukkig is er nog een knop "Custom", dan kun je zelf een bedrag invullen (wel weer even rekenen). Volgend jaar willen we toch weer, nu maar hopen dat de koers zich herstelt...
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6123
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Euro-Dollar in 2021

Bericht door Old Faithful »

De afgelopen dagen zien we een opvallende ontwikkeling in de euro-dollar koers. Zou dat te maken hebben met de midterms?

eurodollar-week.PNG
In bovenstaande weekgrafiek zien we een weerstandslijn door de toppen van dit jaar. Afgelopen week is die weerstandslijn bij 1 gebroken en is de koers bij 2 boven de laatste top gekomen. De koers bevindt zich nog wel onder het exponentieel 40 weeks voortschrijdend gemiddelde (evg40). De koers zou duidelijk boven deze lijn moeten komen om een einde aan de dalende trend te maken.

eurodollar-dag.PNG
In de daggrafiek is sprake van een stijgende trend met hogere bodems en hogere toppen. Bovendien bevindt de koers zich boven het veertig daags voortschrijdend gemiddelde dat inmiddels is gaan stijgen. De koers bevindt zich wel ver boven het evg40, zodat op korte termijn een beweging richting dat gemiddelde goed mogelijk is.

Conclusie: Op de korte termijn herstelt de euro zich t.o.v. de dollar. Dit zou het einde van de daling van de euro t.o.v. de dollar kunnen leiden. Zover is het echter nog niet.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
Coyote Buttes
Amerikafan
Berichten: 375
Lid geworden op: 26 mar 2020, 12:26
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Euro-Dollar in 2021

Bericht door Coyote Buttes »

Midterms kan mede een reden zijn, maar een andere reden is meer voor de hand liggend, nl de inflatie-data (CPI).

De Fed verhoogt de rente drastisch om de inflatie te beteugelen, maar de inflatie-data van afgelopen week was erg mild. Deze was zelfs afgenomen t.o.v. de verwachting. Dat zou kunnen betekenen dat er minder renteverhogingen komen in vergelijking met de eurozone (waar de inflatie wel hoog blijft). En dit is goed voor de euro.
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5966
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Euro-Dollar in 2021

Bericht door Harry »

Als ik het goed begrijp houd Old Faithful zich bezig met een technische analyse, en niet met een fundamentele analyse. Er wordt dan volgens mij alleen gekeken naar de grafieken en niet naar de oorzaken van een stijging of daling.
Ik kijk ook liever wat fundamenteler en denk dat je de spijker op z’n kop slaat, de renteverhoging in de VS lijkt op z’n eind te lopen en in Europa gaan we nog wel even door met de rente verhogen.
Ik ben er wel blij mee, net deze maand met vroegpensioen gegaan en ik krijg al meer dan afgesproken. :thumbup:
Gebruikersavatar
Coyote Buttes
Amerikafan
Berichten: 375
Lid geworden op: 26 mar 2020, 12:26
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Euro-Dollar in 2021

Bericht door Coyote Buttes »

Sinds half juli van dit jaar is de euro weer gestaag aan het zakken t.o.v. de dollar (EURUSD van 1.12 --> 1.07). Jammer voor ons europeanen die naar Amerika op vakantie gaan.

EURUSD sep 2023.jpg

Als redenen hiervoor zijn te noemen;
- De amerikaanse centrale bank hanteert op dit moment een hogere rente dan de EU (5.25% t.o.v. 4.25%)
- De economie van Amerika doet het, ondanks de hogere rente, een stuk beter dan die van de EU. Zeker als je die vergelijkt met Duitsland.

De nabije toekomst van de wisselkoers zal veel afhangen van de besluiten van de centrale bank volgende week en de inflatie-data van Amerika.
Het is nog maar de vraag of de EU de rente nogmaals verhoogt. Zoniet dan zal dit de wisselkoers drukken in het nadeel van de euro.
Als de inflatiegetallen (CPI) in Amerika hoog blijven idem.

Wanneer de inflatie data van Amerika en het rente-besluit van de ECB voor ons gunstig uitvallen, zou de euro zomaar op kunnen veren richting de 1.12.
Ik vrees echter een minder goed scenario, en dus een duurdere vakantie.
Gebruikersavatar
Cindy1969
Amerikafan
Berichten: 179
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:13
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Euro-Dollar in 2021

Bericht door Cindy1969 »

In juli stond ie inderdaad even op 1.12 zag ik, heb toen EUR 1000,= naar mijn Revolut rekening overgemaakt en ingewisseld voor dollars :D
Gebruikersavatar
Coyote Buttes
Amerikafan
Berichten: 375
Lid geworden op: 26 mar 2020, 12:26
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Euro-Dollar in 2021

Bericht door Coyote Buttes »

De ECB heeft idd de rente voor de 10e keer op rij verhoogd. Dit zou positief moeten zijn voor de eurokoers.

Helaas is de koers toch naar beneden gegaan (ongekend voor de 9e week op rij) en is de support op 1.069 gebroken. Momenteel noteert de koers $1.0650.

Reden is dat mevr. Lagarde van de ECB meldde dat dit de laatste renteverhoging is, en dat willen de markten niet horen.
Wederom dus slaat goed nieuws om in slecht nieuws en zakt de euro.

Daarnaast is het economisch nieuws uit de US positief (PPI, retail sales, werkeloosheid) wat de val van de euro nog aannemelijker maakt.

Wanneer de prijs onder de 1.0550 zakt, ligt de weg naar pariteit en nog lager wederom open.
En dat betekent dan weer dat mijn vakantie 10 ~20 % duurder gaat uitvallen.

Ik twijfel af en toe ernstig aan de capaciteiten van die .... in Brussel. Het lijkt wel of ze een zwakke euro willen.
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5966
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Euro-Dollar in 2021

Bericht door Harry »

Reden is dat mevr. Lagarde van de ECB meldde dat dit de laatste renteverhoging is, en dat willen de markten niet horen.
De aandelenmarkten waren er erg blij mee, die gingen na het bericht hard omhoog. Voor de economie is een einde aan de renteverhoging ook een goed signaal. Alleen voor vakantie gangers naar de VS is het minder goed nieuws.
snagh
Amerika-ontdekker
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 mar 2023, 22:11

Re: Euro-Dollar in 2021

Bericht door snagh »

Door de onzekerheid die de ECB steeds omhult was dit besluit en de uitspraak van een pauze nog niet echt ingeprijsd. Nu wel. De FED is een stuk meer uitgesproken en daardoor was een pauze aan hun zijde al ingeprijsd. Er is een reëele kans dat zodra de FED begint met verlagen en de ECB houdt aan de Euro in waarde stijgt. Kortom: koffiedik kijken en dit hoort nu eenmaal bij een vakantie in een land met een andere valuta.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14280
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Euro-Dollar in 2021

Bericht door Coyote »

Overigens wel toevallig dat vorig jaar rond deze tijd de USD ook sterk steeg. Was toen een tijdje meer waard dan de EUR zo merkte ik tijdens mijn tripje vorig jaar oktober. :?

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6123
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Euro-Dollar in 2021

Bericht door Old Faithful »

eurdolkwa.JPG
Voor de (zeer) lange termijn ziet het er niet goed uit. In de kwartaalgrafiek met koersen sinds 1979 zien we een stijgende trendlijn die juni vorig jaar bij 1 werd doorbroken. De koers daalde toen tot 0.95, gevolgd door een herstelbeweging die bij 2 strandde op de eerder doorbroken trendlijn. Dit wordt een pull back (test van een eerder doorbroken trendlijn om de uitbraak te bevestigen) genoemd. Het meest voor de hand liggende scenario is nu een daling naar de vorige bodem op 0.95.
eurdolwee.JPG
Of dit scenario werkelijkheid wordt, kijken we naar de weekgrafiek. Daar zien we dat de koers een jaar gelden in één felle beweging boven de vorige top en boven het 40 weeks exponentieel voortschrijdend gemiddelde (evg40) kwam. Daarna vlakte de stijging wat af maar ontstond wel een stijgende trend met hogere toppen en hogere bodems boven het stijgende evg40. Voor bovengenoemde daling naar 0.95 is een dalende trend met lagere toppen en lagere bodems onder een dalend evg40 nodig. Daarvan is nog geen sprake. Twee weken geleden kwam de koers weliswaar onder het evg40, maar de laatste top was nog hoger dan de vorige en de koers is nog niet onder de laatste bodem geweest. Toch lijkt me gezien de situatie in de kwartaalgrafiek de kans op een verdere daling het grootst. Ik zet dit scenario pas aan de kant als de koers boven de vorige top (1.127) komt.
Groet,

Old Faithful
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer