Flying Blue Amex Gold card

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
marcie216
Amerikafan
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 aug 2017, 09:23

Flying Blue Amex Gold card

Bericht door marcie216 »

Ik ben steeds meer geïnteresseerd geraakt in de Flying Blue Amex Gold card. Wij hebben altijd de Bijenkorf creditcard gehad, maar daar sparen we nu helemaal geen punten meer mee, dus ben op zoek naar een nieuwe kaart die ons de meeste voordelen voor het reizen oplevert.

Nu gaan wij volgend jaar voor de 2e keer naar Amerika en ik verwacht dat we de komende jaren nog wel vaker zullen gaan en vandaar dat de Flying Blue Amex Gold card mij wel interessant lijkt. Ik heb hier wel wat vragen over.

- Weegt de stevige prijs (170 per jaar) op tegen de voordelen? Tuurlijk heb je de gratis reisverzekering, maar daar betalen wij nu ook maar 6€ per maand voor dus blijft de creditcard nog €100 per jaar kosten, dit is niet erg mits de punten die je spaart voordeel op kunnen leveren (zoals bijvoorbeeld gratis bagage als je silver FB bent)

- Mijn tweede punt is dat ik hier op het forum las dat FB zijn regels heeft gewijzigd. Stel ik heb mijn FB account gekoppeld aan de Amex kaart, ik spaar dan redelijk vlot miles en xp voor een hoge rang. Mijn vriendin heeft de creditcard niet, dus die zal minder snel miles sparen en levels omhoog gaan. Klopt het dan dat ik eigenlijk bijna niet van de voordelen gebruik kan maken omdat mijn vriendin niet de geupgrade statussen heeft? Dan zouden we 2 creditcards moeten aanschaffen en dat wordt dan weer te duur.

- Zijn er nog meer voordelen aan, zoals bijvoorbeeld Genius korting van Booking.com, maar dan dus bij andere hotelketens waar je een flinke korting kunt krijgen of is dit verwaarloosbaar?

Alvast bedankt voor de input !
DennisS
Amerikafan
Berichten: 341
Lid geworden op: 10 jun 2014, 16:18
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Re: Flying Blue Amex Gold card

Bericht door DennisS »

Ik had voorheen de Amex Flying Blue Gold Card. Maar ben overgestapt naar de normale Amex Platinum Card. Waarom? Wij reizen nooit vast met 1 vliegmaatschappij. We kijken altijd welke het gunstigste is qua vertrektijden en prijzen. Daarnaast biedt de Amex Platinum in mijn ogen meer voordelen dan de Flying Blue Gold Card. Zo krijg je bij Platinum gelijk status bij Avis, Hertz, Hilton en Marriot. Je krijgt loungetoegang via Priority Pass en er zit gratis Privium bij...
NY | 2014 (+ Canada) – 2017 – 2019
West Amerika | 2015 – 2016 – 2017 – 2018 – 2022
Florida | 2019 - 2024
Parks: Sequoia, Yosemite, Joshua Tree, Yellowstone, Grand Teton, Zion, Bryce, Death Valley, Everglades, Kings Canyon
marcie216
Amerikafan
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 aug 2017, 09:23

Re: Flying Blue Amex Gold card

Bericht door marcie216 »

Dankjewel! Zal ik daar ook nog even naar kijken.

Maar geldt daar ook dat de lounge toegang alleen voor de kaarthouder is of hoe werkt dat?
Mies2301
Amerikakenner
Berichten: 482
Lid geworden op: 21 aug 2012, 09:41
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Flying Blue Amex Gold card

Bericht door Mies2301 »

Bij een normale Amex Gold card, kan je gelijk (gratis) een tweede kaart aanvragen. Beide kaarthouders mogen dan 1x per jaar gratis een lounge in.

Met Platinum kan je 1 gratis extra platinum kaart aanvragen (en een hele rits gold cards) en daar zit een uitgebreid Priority Pass abonnement bij (elke kaarthouder mag een introducee meenemen) en een Privium Plus (hoofdkaarthouder) en Privium Partner abonnement (extra kaarthouder) bij.
marcie216
Amerikafan
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 aug 2017, 09:23

Re: Flying Blue Amex Gold card

Bericht door marcie216 »

Ah dankjewel, misschien toch maar voor de Amex Gold Card kiezen. Ik vlieg toch wel ieder jaar met KLM, vandaar dat ik twijfelde over de voordelen van Flying Blue Amex, maar als dit niet voor mijn partner geldt heeft dit weinig voordelen natuurlijk.
BibiS
Amerikafan
Berichten: 260
Lid geworden op: 01 jun 2011, 00:55
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Flying Blue Amex Gold card

Bericht door BibiS »

Wij hadden hetzelfde, Bijenkorf en daarnaast altijd Amex Flying blue gehad. Omdat Amex in NL nou eenmaal niet geaccepteerd werd. Omdat we bij KLM platinum hebben heeft voor ons de Amex Flying blue ook te weinig voordelen t.o.v. Amex Platinum. Daarnaast vliegen we ook voor werk niet altijd met KLM omdat dat soms zo geregeld wordt. Je kunt daarbij ook als iemand die al Amex heeft je aanbeveelt gratis punten krijgen. Jammer van de Bijenkorf kaart he? Voor ons werkte het top, nu heb je er niet zoveel meer aan in mijn ogen.
www.Citizenof.com blog vol reis- woon en interieurinspiratie
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5721
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Flying Blue Amex Gold card

Bericht door bedeve »

Hoi @BibiS ; laten we het er eens over hebben....
Je geeft aan FB Platinum status te hebben en vind daarom geen voordeel te hebben bij Amex Flyingblue.
Begrijp ik niet ; je platinum status heb je op basis van je XP ś .
Je FlyingBlue van Amex draagt bij aan je FlyingBlue Miles.
Het laatste je omzet in Euro's , het eerste de omvang van je traject...
Twee verschillende zaken !!

Mijn keuze voor de Amex - Mastercard combinatie is bepaald door het verschil in accepatatie.
Er zijn tankstations waar je met Amex kunt betalen ....of niet.
Naar Spanje reizen ? : Amex thuislaten , Mastercard meenemen.
Voordeel daar is dat je danwel geen FlyingBlue miles spaart maar wel onze bekende Airmiles !

Geen Beijenkorf card meer ?
Kijk eens naar de good old Mastercard Gold of de Mastercard Black.

Dw combi is gelukkig altijd wel te vinden
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
marcie216
Amerikafan
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 aug 2017, 09:23

Re: Flying Blue Amex Gold card

Bericht door marcie216 »

Bedankt beide weer voor de reactie.

Heb me eigenlijk blind gestaard op de Amex kaart, maar had er niet bij nagedacht dat deze in NL beperkt bruikbaar is, dat vind ik wel een groot nadeel.

Ik ga eens kijken naar Mastercard gold/black en wat je daar mee kan sparen doen :).
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Flying Blue Amex Gold card

Bericht door roelb »

Ik snap deze opmerking nooit zo goed. Ik betaal vrijwel 100% van al mijn (grotendeels online) uitgaven met mijn Amex. En als een willekeurige (web)winkel geen Amex (of Paypal) accepteert, dan is er eigenlijk altijd wel een andere webwinkel die datzelfde produkt, voor hetzelfde geld levert en wel mijn geld op de door mijn gekozen manier wil hebben. Verder geen enkel probleem om met Amex te betalen bij winkels als Hornbach, Ikea, Bijenkorf, van Tilborg, Jumbo, etc.

Alleen de supermarktuitgaven gaan hier niet op de Amex (AH), maar ik zag laatst in de app dat ze in de laatste update een betaalkeuze menu (met nu maar een enkele optie) hebben toegevoegd bij uitchecken van een bestelling, dus wellicht dat ze daar ook eens gaan starten met creditcard accepteren - scheelt weer met afrekenen aan de deur.

En als een restaurant oid te krenterig is om Amex te accepteren dan betaal ik met mijn Visa of bankpas, maar dan ben ik meestal wel een stuk terughoudender met tippen (of helemaal niet), en dat vertel ik ze ook. Wellicht snapt zo'n ondernemer dan ooit dat die extra euro die ze aan commissie moeten betalen over die transactie uiteindelijk vele extra euro's oplevert.
marcie216
Amerikafan
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 aug 2017, 09:23

Re: Flying Blue Amex Gold card

Bericht door marcie216 »

roelb schreef:
07 aug 2022, 14:40
Ik snap deze opmerking nooit zo goed. Ik betaal vrijwel 100% van al mijn (grotendeels online) uitgaven met mijn Amex. En als een willekeurige (web)winkel geen Amex (of Paypal) accepteert, dan is er eigenlijk altijd wel een andere webwinkel die datzelfde produkt, voor hetzelfde geld levert en wel mijn geld op de door mijn gekozen manier wil hebben. Verder geen enkel probleem om met Amex te betalen bij winkels als Hornbach, Ikea, Bijenkorf, van Tilborg, Jumbo, etc.

Alleen de supermarktuitgaven gaan hier niet op de Amex (AH), maar ik zag laatst in de app dat ze in de laatste update een betaalkeuze menu (met nu maar een enkele optie) hebben toegevoegd bij uitchecken van een bestelling, dus wellicht dat ze daar ook eens gaan starten met creditcard accepteren - scheelt weer met afrekenen aan de deur.

En als een restaurant oid te krenterig is om Amex te accepteren dan betaal ik met mijn Visa of bankpas, maar dan ben ik meestal wel een stuk terughoudender met tippen (of helemaal niet), en dat vertel ik ze ook. Wellicht snapt zo'n ondernemer dan ooit dat die extra euro die ze aan commissie moeten betalen over die transactie uiteindelijk vele extra euro's oplevert.
Krijg je als je met Paypal betaald via je Amex kaart dan ook de miles? Want dat lost al veel op, dat is namelijk op veel websites altijd een mogelijkheid.

Het leuke bij Amex vind ik de voordelen die je krijgt. Platinum is voor ons te duur, maar Gold lijkt me een mooie tussenoplossing.

Even een opsomming waarom die mij interessant lijkt:
- Je spaart punten die je kan gebruiken op vliegtickets en dergelijke.
- Je mag gratis een tweede kaart aanvragen
- Je hebt lounge toegang en mijn partner ook vanwege de tweede kaart.

Nu twijfel ik tussen de FB kaart of de normale Amex kaart. De normale Amex kaart spaar je iets minder punten, maar wel op meer plekken te gebruiken. Ik vlieg niet elk jaar met KLM of maximaal 1-2x. Als ik een stedentrip ga boeken, zoek ik de goedkoopste ticket uit. Daardoor is het voor ons lastig om een hogere FB status te krijgen (dmv XP, zeker omdat die elk jaar vervalt). Hierdoor lijkt het voor ons voordeliger om een normale Amex kaart te pakken, die kunnen we dan ook bij andere maatschappijen uitgeven. Wat is jullie mening hierin?

Hier op het forum werd vaak genoemd dat de kosten wel meevallen omdat er een reisverzekering in zit. Maar als ik naar de dekking kijk van de Amex Gold card vind ik die toch tegenvallen. Het maximale bedrag per artikel ligt bijvoorbeeld op 300 euro en in totaal 700 als ik het goed heb onthouden. Er zijn genoeg dingen die je bij hebt die ver boven de 300 euro uitkomen, denk aan laptop, camera, telefoon, portemonnee (met inhoud). Als je dan in totaal ook nog maar 700 euro mag claimen en je bent bijvoorbeeld je koffer kwijt dan kost je dit nog erg veel geld.

Ik zit nu bij de ABN en daar betalen we voor werelddekking 10 euro per maand en zijn we tot 10.000 verzekerd voor schade/diefstal/kwijtraken van producten.
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1908
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Flying Blue Amex Gold card

Bericht door Frasi »

Nu twijfel ik tussen de FB kaart of de normale Amex kaart. De normale Amex kaart spaar je iets minder punten, maar wel op meer plekken te gebruiken. Ik vlieg niet elk jaar met KLM of maximaal 1-2x. Als ik een stedentrip ga boeken, zoek ik de goedkoopste ticket uit. Daardoor is het voor ons lastig om een hogere FB status te krijgen (dmv XP, zeker omdat die elk jaar vervalt). Hierdoor lijkt het voor ons voordeliger om een normale Amex kaart te pakken, die kunnen we dan ook bij andere maatschappijen uitgeven. Wat is jullie mening hierin?
Begrijp ik goed dat je denkt dat je een FB Amex kaart niet overal kan gebruiken zoals een reguliere Amex?
Ongeacht de branding kan je een Amex kaart overal waar Amex geaccepteerd wordt, gebruiken. Ik kan mijn FB kaart ook gebruiken om tickets van Lufthansa of welke airline dan ook te betalen. Overal waar je Amex kan gebruiken, accepteren ze de FB Amex kaart.
En ja, ook als je via Paypal betaald, ontvang je miles.
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1216
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Flying Blue Amex Gold card

Bericht door IngridUSA »

marcie216 schreef:
07 aug 2022, 15:10
Ik zit nu bij de ABN en daar betalen we voor werelddekking 10 euro per maand en zijn we tot 10.000 verzekerd voor schade/diefstal/kwijtraken van producten.
Dat lijkt me stug. Ik vind in de voorwaarden € 2500 voor reisbagage (totaal voor alle bagage samen).
marcie216
Amerikafan
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 aug 2017, 09:23

Re: Flying Blue Amex Gold card

Bericht door marcie216 »

Frasi schreef:
07 aug 2022, 15:18
Nu twijfel ik tussen de FB kaart of de normale Amex kaart. De normale Amex kaart spaar je iets minder punten, maar wel op meer plekken te gebruiken. Ik vlieg niet elk jaar met KLM of maximaal 1-2x. Als ik een stedentrip ga boeken, zoek ik de goedkoopste ticket uit. Daardoor is het voor ons lastig om een hogere FB status te krijgen (dmv XP, zeker omdat die elk jaar vervalt). Hierdoor lijkt het voor ons voordeliger om een normale Amex kaart te pakken, die kunnen we dan ook bij andere maatschappijen uitgeven. Wat is jullie mening hierin?
Begrijp ik goed dat je denkt dat je een FB Amex kaart niet overal kan gebruiken zoals een reguliere Amex?
Ongeacht de branding kan je een Amex kaart overal waar Amex geaccepteerd wordt, gebruiken. Ik kan mijn FB kaart ook gebruiken om tickets van Lufthansa of welke airline dan ook te betalen. Overal waar je Amex kan gebruiken, accepteren ze de FB Amex kaart.
En ja, ook als je via Paypal betaald, ontvang je miles.
Nee ik bedoelde dat de gespaarde miles bij meer maatschappijen te gebruiken zijn.
IngridUSA schreef:
07 aug 2022, 15:40
marcie216 schreef:
07 aug 2022, 15:10
Ik zit nu bij de ABN en daar betalen we voor werelddekking 10 euro per maand en zijn we tot 10.000 verzekerd voor schade/diefstal/kwijtraken van producten.
Dat lijkt me stug. Ik vind in de voorwaarden € 2500 voor reisbagage (totaal voor alle bagage samen).
Sorry ik zat vorig jaar bij ABN, zit nu bij Achmea en heb even gekeken. Hier betaal ik €10,12 per maand en ben ik tot 10.000 verzekerd voor bagage met een eigen risico van 0€ (behalve bij laptops, telefoon en tablets. Dan is dit 50€)

Dus dan blijft mijn punt staan, de 700 euro van Amex is wel erg karig. Zelfs al zou ik bij ABN zitten, krijg je 2500 euro. Dat is alsnog ruim 3x zoveel als bij Amex en bij Achmea zelfs 13x zoveel. Of ik kijk bij Amex overheen of ik vind de voorwaarde helemaal niet zo sterk als je redelijk wat 'dure' spullen mee hebt op vakantie.

De medische kosten en dergelijke zijn behoorlijke bedragen bij Amex, maar qua bagage enzo vind ik het laag.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Flying Blue Amex Gold card

Bericht door roelb »

marcie216 schreef:
07 aug 2022, 15:10
Krijg je als je met Paypal betaald via je Amex kaart dan ook de miles? Want dat lost al veel op, dat is namelijk op veel websites altijd een mogelijkheid.
Uiteraard, een uitgave is een uitgave, of dat nu via Paypal loopt of via een wilekeurige payment provider. Je krijgt gewoon membership rewards (punten) bij een gewone Amex kaart, of mijlen bij een FB branded kaart.
Nu twijfel ik tussen de FB kaart of de normale Amex kaart. De normale Amex kaart spaar je iets minder punten, maar wel op meer plekken te gebruiken. Ik vlieg niet elk jaar met KLM of maximaal 1-2x.
Dan heeft de FB kaart voor jou geen enkele meerwaarde. Je hebt namelijk vrijwel geen extra's zoals op de normale kaarten. Het enige is dat je een aantal XP per jaar kado krijgt. Dat kan veel waarde hebben, als je hierdoor je status haalt of vast kan houden, maar dat is bij jou niet het geval als ik het zo lees.

In dat geval kun je beter een gewone Amex nemen. De gespaarde punten kun je nog steeds overboeken naar Flying Blue (je krijgt dan 4 mijlen per 5 Amex MR punten), maar je kunt de punten ook naar andere airlines en hotelketens overboeken of gewoon inwisselen voor cash tegen EUR 0,004 per punt.
Hier op het forum werd vaak genoemd dat de kosten wel meevallen omdat er een reisverzekering in zit. Maar als ik naar de dekking kijk van de Amex Gold card vind ik die toch tegenvallen.
Uiteraard zijn er betere reisverzekeringen. Maar vergeet niet dat er ook een annuleringsverzekering bij zit. En, nog beter, het is gratis - althans, de eerste 16 tot 18 maanden.

Op dit moment zijn de kosten voor een reguliere Amex gold card de eerste anderhalf jaar namelijk 0. Mits je de kaart aanvraagt via een referral code en je in de eerste drie maanden EUR 1500 uitgeeft met de kaart. Je krijgt dan 40k punten kado. Dat vertegenwoordigt een waarde van minimaal EUR 160, als je die punten gewoon zou gebruiken om uitgaven te dekken tegen EUR 0,004 per punt. Je kunt ze ook overboeken naar Marriott, Hilton, Flying Blue, Radission, etc, en misschien kun je er zo zelfs nog meer waarde van maken. Maar ik ga voor de berekening even uit van de minimale waarde: EUR 160, namelijk als je er gewoon uitgaven op je kaart mee zou betalen.

De kaart kost het eerste jaar EUR 99, daarna EUR 16,50 per maand. Voor alle uitgaven ontvang je ook weer 1,2 punt per euro. Na een jaar kun je de kaart elke maand opzeggen. Amex brengt de kosten voor de kaart per jaar vooraf in rekening, maar als je gedurende een jaar opzegt dan krijg je het restant uiteraard netjes weer terug. Geen stress dus dat je precies na 11 maanden moet opzeggen.

Al met al komt het er op neer dat je de kaart in ieder geval 1 jaar en 4 maanden gratis krijgt. Zeg je voor die tijd op dan heeft het je niets gekost, ook al doe je na die eerste 1500 euro uitgaven helemaal niets meer met de kaart. Wel natuurlijk even die punten opmaken door iets met de kaart te kopen en dat te betalen met punten.

Dat geeft dus mooi de kans om het te proberen.

Je hebt niet veel extra's bij de Gold card, maar wat je krijgt is toch mooi meegenomen: 2 x gratis lounge toegang (of 1 x voor 2 personen), daarna betaal je EUR 28 per persoon per bezoek. Uiteraard de reis- en annuleringsverzekering en voor alle aankopen de aankoopverzekering. Ook krijg je een voucher van 75 euro voor een boeking via Amex travel (hotel, huurauto, vluchten, minimale boekingswaarde moet wel 500 euro zijn). Tot slot kun je op Schiphol altijd gratis de "Loungebox to go" ophalen - gratis drankje en broodje bij de Grab & Fly shops.

Mocht je interesse hebben, stuur dan even een PB voor een referral URL. Vraag je de kaart zonder referral aan dan krijg je geen punten kado.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer