Tips (fooien)

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Timothy555
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Tips (fooien)

Bericht door Timothy555 »

HennyCox schreef:
21 jun 2022, 14:08
@ADE01 Het wordt wel "rocket science" als ik voor een maaltijd moet gaan berekenen: kostprijs op menukaart+tax+tip...je bent toch met me eens dat 1 prijs duidelijker is ? Of ben jij een "scientist" die liever rekent ?
Ik ben het ook kwijt, eerlijk gezegd.

Alles op het menu wordt 15 of 20% duurder: goed.
Het menu wordt niet duurder maar je moet 15 of 20% fooi betalen: niet goed.

:?:

Ik weet wel één ding: als de zaken op het menu 20% duurder worden, dan gaat op de hele dure zaken (neem nu een steakhouse, duur flesje wijn bijvoorbeeld) de overwinst (als ik het zo mag noemen) in de zakken van de eigenaar, en niet naar je server + het keukenpersoneel/busser.
Timothy555
Amerikakenner

@Frasi jouw goed recht uiteraard. Ik tip ook counter service en in fastfoodrestaurants. Hoeft niet per sé 20% te zijn, soms gooi ik gewoon een $5 in de tip-jar ofzo.

Mijn mening is dat als die $5 het verschil maakt voor mij, ik eigenlijk thuis hoor te zitten en niet op een ander continent.
Disney-Golf
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 999

Bericht door Disney-Golf »

HennyCox schreef:
21 jun 2022, 06:22
@Disney-Golf Wat een domme vergelijking.
Dus jij koopt een bankstel zonder korting te bedingen?
Da’s pas een domme vergelijking! :lol: :lol: :lol:
Disney-Golf
Amerikakenner

Timothy555 schreef:
21 jun 2022, 14:29
Mijn mening is dat als die $5 het verschil maakt voor mij, ik eigenlijk thuis hoor te zitten en niet op een ander continent.
Helaas zien veel mensen dat anders maar je hebt wel volledig gelijk! :thumbup:
HennyCox
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door HennyCox »

Disney-Golf schreef:
21 jun 2022, 15:37
Dus jij koopt een bankstel zonder korting te bedingen?
Da’s pas een domme vergelijking! :lol: :lol: :lol:
Je kunt wel heel dom lachen, maar waar zeg ik dat ik geen korting beding ???? Het ging over fooi geven, niet om korting vragen!
En dan nog erger... jij huilt als mensen jou vragen om korting van je huisje....maar jij mag wel korting vragen voor een bankstel....schiet mij maar lek :roll: :roll: :roll:

Maar we dwalen af van de discussie over tips.
HennyCox
Amerikakenner

Bericht door HennyCox »

Timothy555 schreef:
Die mening mag jij over jezelf hebben, maar niet over anderen :thumbup:
Timothy555
Amerikakenner

Ik ga ze toch hebben.
Gelukkig begint de horeca-industrie dit op al te toeristische plekken af te dekken door 'mandatory tip' op de rekening bij te schrijven van minstens 18%.
Frasi
Amerika-expert
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door Frasi »

Timothy555 schreef:
Ik tip ook counter service en in fastfoodrestaurants. Hoeft niet per sé 20% te zijn, soms gooi ik gewoon een $5 in de tip-jar ofzo.

Wie het breed heeft laat het breed hangen. Dat heb je in meerdere posts hier al wel laten blijken. Fijn voor je.
Het gaat ook niet om een paar $ een enkele keer, maar +20% op alle uitgaven tijdens een hele vakantie is toch serieus geld.
Zeker als het in sommige situaties toch een onduidelijk gebruik is én je er eigenlijk niets voor terug krijgt. Daar zijn we als Nederlanders toch nog iets teveel handelaar voor: value for money. Geen probleem om (veel) geld uit te geven, maar ik heb graag duidelijkheid hoeveel en wat ik ervoor krijg. Maar ik hou me aan de plaatselijke gebruiken en geef fooi daar waar het gangbaar is.

En die mandatory tip is al jaren gangbaar bij groepen (>6 personen).
Afbeelding

Zuid-Westen (2007, 2010); California (2012, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); GC/LV (2012); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills/LV (2014); LA/LV (2015); NY/Wash.(2016); LA (2016); LV/LA/SD (2018), Orlando/Deep South (2017). New York (2018, 2019)
Timothy555
Amerikakenner

Ja absoluut, maar op bepaalde plaatsen doen ze het nu gewoon standaard, zelfs als je alleen gaat.
Recent voorbeeld dat ik tegenkwam: Cheesecake Factory in Vegas. 18% tip gewoon op je ticket. Wil je meer geven dan kan dat, maar de 'basis'-tip is dan tenminste gecoverd.

Heeft niets te maken met breed laten hangen, verre van. Ik denk dat ik op vele vlakken perfect als 'gierige Nederlander' door het leven zou kunnen gaan, en ik ben dan nog een Belg. Alleen is vakantie voor mij niet de plek om te besparen, dan blijf ik liever thuis (en dat is eerder een eigen keuze).

Maar zelfs al zou vakantie de plek wél zijn om te besparen, dan zou ik het nog niet doen op fooien :wink:

Het is ook niet op AL je uitgaven toch. Huurwagen, hotels, vliegtickets, pretpark- of andere tickets, ... hoef je allemaal niet te tippen.

Enkel als je uit gaat eten, een taxi neemt (of rideshare), een bar bezoekt of bepaalde services in je hotel (valet, bellboy, ...) gaat gebruiken.

Als je 15 dagen in de States 's avonds uit gaat eten voor $50 per persoon, dan spreek je over een meeruitgave van $150 per persoon.

Ja, sta me toe dan te vinden dat die $150 relatief 'niets' is ten opzichte van je vliegtuigtickets, hotel en/of eventuele huurwagen/camper. En zoals gezegd, niets te maken met 'breed laten hangen'. Iemand die niet wil tippen in een restaurant moet maar in de supermarkt iets halen en het zelf opwarmen. En ja, je kan discussiëren over wanneer wel of niet tippen (Starbucks, McDo, Subway), akkoord. Maar in een restaurant of een bar vind ik het gewoon verschrikkelijk boertig als je niet tipt.
d_vdploeg
Amerikakenner

Bericht door d_vdploeg »

Ik vind het twee zaken die los van elkaar staan: 1: Het tipsysteem in de VS wat afwijkt van wat wij in NL en BE gewend zijn. 2: Dat je als je zo'n grote reis maakt naar de andere kant van de plas dat je niet op elke 5 dollar kijkt.

Het tipsysteem daar kun je van vinden wat je vind maar het werkt nou eenmaal zo. Het is gebruikelijk om een fooi te geven na een dienst, is ie goed ga je voor de hoogste, is het oke dan pak je de middelste, is het slecht dan pak je de laagste. Wij houden er rekening mee als we uit eten gaan of bijvoorbeeld een tour doen.

De VS heeft een ander idee van fooi dan wij Nederlanders en Belgen. Maar om nou voor elke hamburger bij de mac of caffee latte bij de starbucks een fooi te geven dat gaat ons echt te ver. Wordt je bediend aan tafel vind ik het anders. Doe ze wat extra's vind ik het ook anders.

Natuurlijk gaat het niet om die 5 dollar links of rechts. Maar om dan te stellen dat je niet op dat continent thuishoort (of specifiek in de VS) dat is wel erg bout gedacht. Ook een vakantie aan de Spaanse Costa kan veel geld kosten.
Laatst gewijzigd door d_vdploeg op 21 jun 2022, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
2018: Rondreis Zuid West - San Francisco
2019: Rondreis Colorado - South Dakota - Wyoming - Montana -Utah
2020: Stedentrip New York
2021: -
2022: Florida (juni 2022) en Rondreis Californië (september 2022)
d_vdploeg
Amerikakenner

Bericht door d_vdploeg »

Timothy555 schreef:
21 jun 2022, 16:50
Cheesecake Factory in Vegas
Wij hadden bij de cheececake factory in Miami nog de keuze tussen 18,20 en 22%.
HennyCox
Amerikakenner

Bericht door HennyCox »

d_vdploeg schreef:
21 jun 2022, 17:04
Natuurlijk gaat het niet om die 5 dollar links of rechts. Maar om dan te stellen dat je niet op dat continent thuishoort (of specifiek in de VS) dat is wel erg bout gedacht.
:clap: :clap: :clap:
HennyCox
Amerikakenner

Bericht door HennyCox »

Timothy555 schreef:
Ik denk dat ik op vele vlakken perfect als 'gierige Nederlander' door het leven zou kunnen gaan
Ik vind dat je goed je best doet om dat hier te verbergen :lol: :lol:
Timothy555
Amerikakenner

HennyCox schreef:
21 jun 2022, 17:34
Timothy555 schreef:
Ik denk dat ik op vele vlakken perfect als 'gierige Nederlander' door het leven zou kunnen gaan
Ik vind dat je goed je best doet om dat hier te verbergen :lol: :lol:
Komt waarschijnlijk omdat ik reizen het 'foute' vind om op te besparen. Ik ga thuis zéér zelden uit eten, doe heel bewust boodschappen, enz enz, om dan nét op reis wat meer te kunnen. Als je elke week €100 kan besparen gedurende 48 weken, heb je tijdens je 4 weken vakantie €4800 extra om op te doen.

Dat kiest ieder natuurlijk gewoon voor zichzelf.
d_vdploeg schreef:
21 jun 2022, 17:06
Timothy555 schreef:
Cheesecake Factory in Vegas
Wij hadden bij de cheececake factory in Miami nog de keuze tussen 18,20 en 22%.
Kan perfect, ik heb het kasticket gezien via VitalVegas, en dat gaat natuurlijk over Vegas. Weinig plekken waar zoveel toeristen zitten in verhouding tot (halve) locals als de Las Vegas Strip denk ik.
d_vdploeg schreef:
21 jun 2022, 17:04

Natuurlijk gaat het niet om die 5 dollar links of rechts. Maar om dan te stellen dat je niet op dat continent thuishoort (of specifiek in de VS) dat is wel erg bout gedacht. Ook een vakantie aan de Spaanse Costa kan veel geld kosten.
Kwam misschien verkeerd over. Maar ik blijf het vreemd vinden dat mensen die net zo'n reis maken, op €50 of €100 gaan kijken. Absoluut kan een vakantie aan de Spaanse Costa veel geld kosten. Ik vind het ook vreemd als mensen naar daar reizen en vervolgens café 1 boven café 2 kiezen omdat het bier er 50 Eurocent goedkoper is.
Maar mensen zijn mensen, ze doen wat ze willen daarin. Mijn probleem is voor alle duidelijkheid alleen maar dat sommige mensen niet tippen wanneer het wel hoort (jouw puntje 1 dus). Dat vind ik boertig. Het tippen in een Starbucks vind ik eerder een vrije keuze (en dat ik het meestal doe, maakt me in mijn ogen absoluut niet iemand die het breed laat hangen). Een paar $ of € kan iedereen die vanuit Nederland of België reist zich vast wel permiteren zonder financiële schade op te lopen. De keuze van mij om daar net wel te tippen is niet omdat ik met geld wil gooien, wel omdat het 'voelt' als de juiste keuze voor mij.

Iemand anders 'voelt' misschien dat dat niet de juiste keuze is, om vervolgens $5 aan een bedelaar te geven. Dan ga je toch ook niet zeggen dat die het wel 'erg breed' laat hangen...

Vandaar mijn 'als $5 je écht financieel pijn doet, dan maak je de foute keuze om naar de VS te reizen'.
d_vdploeg
Amerikakenner

Bericht door d_vdploeg »

@Timothy555 Wij besparen ook niet op vakanties. Omdat dat ik dat één van de belangrijkste zaken vind. Ik bespaar op andere zaken zoals bijvoorbeeld kleding want daar geef ik niets om. Mijn spijkerbroek hoeft niet persé van PME legend te zijn of mijn overhemd van Tommy Hilfiger. Ieder zijn of haar ding.

Maar als de tijd onverhoopt ooit komt dat ik zou moeten besparen dan denk ik toch dat ik de keuze maak, mits mogelijk om toch te gaan en dan te besparen op hotels die wat minder luxe zijn en bijvoorbeeld een kleinere huurauto of een vlucht die goedkoper is dan dat ik niet zou gaan.

Ik zit dan liever in een Super 8 of Motel 6 motel dan in Hilton of Hyatt dan helemaal niet. Maar ook dat is een keuze natuurlijk :wink:
Disney-Golf
Amerikakenner

HennyCox schreef:
21 jun 2022, 16:17
En dan nog erger... jij huilt als mensen jou vragen om korting van je huisje....
Huilen van de pret ja omdat ik niet toegaf en ondertussen het "huisje" volledig afbetaald is! :lol: :lol: :lol:
HennyCox
Amerikakenner

Bericht door HennyCox »

Disney-Golf schreef:
21 jun 2022, 21:33
Huilen van de pret ja omdat ik niet toegaf en ondertussen het "huisje" volledig afbetaald is! :lol: :lol: :lol:
Ontwijken van waar het over ging en iets anders erbij halen...is een manier van toegeven dat je verkeerd zat. :wink:

Maar ik gun het je dat je huisje afbetaald is hoor, ik zou ook geen korting gegeven hebben :clap:
Wouterkaas
Amerika-ontdekker

Bericht door Wouterkaas »

Frasi schreef:
21 jun 2022, 16:38
Maar ik hou me aan de plaatselijke gebruiken en geef fooi daar waar het gangbaar is.
Dit is voor mij het belangrijkste uitgangspunt in dit hele verhaal. Voor het gros van de gevallen zal het namelijk overduidelijk zijn of je daar fooi zou moeten geven of niet. En als je dan een keer twijfelt bij een Starbucks ofzo, dan zie ik in dat geval wel.
Timothy555
Amerikakenner

Is het gebruikelijk/wordt het verwacht te tippen als je een hotel hebt met inbegrepen ontbijtbuffet elke dag?

Zo ja, wat is daar gebruikelijk gezien je niet echt de prijs van het buffet weet...?
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Wat jij zelf het beste vindt. Het is niet verplicht.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer