Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Paspoort voor kinderen en douaneperikelen

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
vaan
Amerika-newbie

Paspoort voor kinderen en douaneperikelen

Bericht door vaan »

Wij gaan binnenkort met de family twee weken naar Colorado/Utah.

Ook de kinderen (0, 3 en 5 jaar) hebben inmiddels een eigen paspoort.

Maar wat ik vraag me een paar dingen af:
- de kinderen hebben wel mijn achternaam, maar is dat genoeg om aan te tonen dat ik de vader ben?
- mijn vriendin (zij is wel de moeder van alledrie de kinderen) en ik zijn niet getrouwd, heeft dat nog consequenties?
- moeten we nog geboorteaktes, o.i.d. meenemen?

Vast bedankt!

Arthur
jolanneke
Amerikafan

Bericht door jolanneke »

Even stomme vraag, gaat de mama ook mee?
Niet dat ik weet of het verschil maakt, maar het lijkt me als het gezin compleet is dat het niet zoveel problemen geeft.
1999: Florida
2001: California, Nevada, Arizona, Utah, Hawaii
2004: Colorado, Utah, Arizona, Nevada
2006: British Columbia, Alberta, Montana, Wyoming, Idaho, Oregon, Washington
2008: California, Arizona, New Mexico, Colorado, Utah, Nevada
vaan
Amerika-newbie

Bericht door vaan »

Ja, moeders gaat natuurlijk ook mee!

Maar omdat zij een andere achternaam heeft, kan de douane net zo goed denken dat het iemand anders is en niet de moeder. Vandaar de vraag.

Arthur
Izognoeg
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Izognoeg »

Een paar jaar geleden vond mijn vrouw het wel grappig om alleen haar meisjesnaam in haar paspoort te laten zetten.
De kinderen en ik hadden dus dezelfde achternaam en zij een andere.

Volgens mij, als de naam in het paspoort maar overeenkomt met de tickets is er niets aan de hand.
Wij hebben in ieder geval geen problemen gehad.

Groetjes,
Paul
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Als je voor je kinderen paspoorten aanvraagt moeten beide ouders daarvoor tekenen, om te voorkomen dat een van de ouders later zegt dat ze niet geweten hebben dat hun kinderen het land uit konden.

Wij zijn wel getrouwd, maar mijn vrouw heeft gewoon haar naam gehouden en de zoon heeft mijn achternaam en haar achternaam als middennaam.

Nooit problemen mee gehad, op Schiphol leg ik altijd gewoon de twee paspoorten neer, zeg goedendag en we lopen door, bij terugkomst in de VS doen we hetzelfde en ze kijken alleen of de paspoorten geldig zijn (ik heb nu ook een Amerikaans paspoort, dat maakt het natuurlijk wel makkelijker).

Geldige paspoorten zijn belangrijker dan de vraag of iedereen wel dezelfde namen heeft.

Ik zou gewoon als familie door de immigratie gaan, ze zijn hier wel wat gewend met families die verschillende namen hebben.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Stomme vraag van mijn kant weer ... en wellicht off topic ;)

Maar sta je niet altijd met je meisjesnaam in je paspoort met daarachter e/v (echtgenoot van) gevolgd door de naam van je echtgenoot? Toen ik de politie hier op bezoek kreeg was daar ook continue onduidelijkheid in. Ik moest mijn meisjesnaam dus geven. Maar als iemand mij om mijn achternaam vraag, dan geef ik de naam van mijn echtgenoot. Zo sta ik ook geregistreerd bij de gemeente, toen we in ondertrouw gingen.

Daarnaast heb ik ook het probleem dat mijn voorletters A.R. zijn, maar mijn roepnaam begint met S. Mijn handtekening is ook met een S. Ik ben altijd bang dat ik daar nog eens problemen meekrijg, omdat mijn handtekening niet correspondeert met mijn naam.

Maar terugkomend op het paspoortverhaal, beiden ouders moeten toch tekenen wanneer een paspoort wordt aangevraagd op het stadhuis? (ter voorkoming dat de kinderen het land uit worden geloodst, tegen de wil van de ander). Volgens mij moet dat geen problemen geven dat je niet getrouwd bent.
Sandy
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Sandy schreef: Maar sta je niet altijd met je meisjesnaam in je paspoort met daarachter e/v (echtgenoot van) gevolgd door de naam van je echtgenoot?
Zelfs dat hoeft niet eens, Annie heeft alleen haar meisjesnaam in haar paspoort staan, terwijl ze bij haar handtekening (ook in het paspoort) de dubbelnaam gebruikt
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Heb laatst een heel gesprek over een en ander gehad met een Nederlandse die in Nederland met een Amerikaan is getrouwd en net allerlei dingen aan het regelen is.

We kwamen op het volgende: als je in Nederland trouwt wordt dat in het bevolkingsregister opgenomen. Als je een paspoort aanvraagt, weten ze dan meteen dat je getrouwd bent en krijg je een paspoort met meisjesnaam - echtgenote van. (interessant: in het paspoort van de man komt NIET te staan Jan Jansen, echtgenoot van!)

In de VS is er geen burgelijke stand, dus het enige wat ze weten is wat je opgeeft. Vandaar dat een Amerikaanse vrouw gewoon een paspoort, social security kaart op haar eigen naam kan krijgen/houden. TENZIJ zij zelf aangeeft, dat ze haar naam wil veranderen (waarom ze dat zou doen is mij altijd een raadsel gebleven, maar goed).

Ik ben in Amerika (Brooklyn, Ethical Culture Society gebouw, naast Prospect Park, mooi gebouw) getrouwd. Ik heb mijn naam gehouden, mijn vrouw heeft gewoon haar eigen naam gehouden. Paspoortaanvragen (Amerikaanse) gingen dus gewoon op onze eigen namen (evenals kredietkaarten, bankrekeningen, enz.)

Toen ik Amerikaan werd en Nederlander wilde blijven, moest ik met een kopie van mijn trouwakte komen, maar dat was alleen maar voor mijn procedure, mijn vrouw heeft niets met Nederland te maken (behalve via mij dan) en heeft geen Nederlands paspoort, dus dat speelt niet (als dat ooit zover komt, zien we wel weer).

De eenvoudigste oplossing voor Amerika lijkt mij: gewoon opgeven wat je zelf wilt (mans naam, meisjesnaam, beide, apart, whatever).

Voor testamenten en zo is er een eenvoudige regel om alles op te vangen: "also known as" (aka). Mijn officiele voornaam is bijvoorbeeld Bernard, maar ik ben al vrijwel van mijn geboorte Benno. Mijn testament zegt dus: "Bernard ... aka Benno ..."

En tegenwoordig geeft niemand meer iets om hoe de kinderen heten. Onze zoon heeft mijn achternaam. Mijn vrouw zei altijd gewoon: ik ben Kathy ..., moeder van ..." en niemand die daar ooit een "probleem" van gemaakt heeft.

En de handtekening: dat is gewoon het teken wat je normaal maakt. Kruisjes en flesjes tekenen hoeft (gelukkig) niet meer, nu de meeste mensen lezen en schrijven kunnen. Ik teken gewoon met Benno ..., dat is mijn "teken".
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

In Nederland kan je als man kiezen of je "echtgenoot van" vermeld wilt hebben in pp, word echter weinig ruchtbaarheid aan gegeven.
Net zoals in het Utrechtse zelfs "echtgenote van" of "weduwe van" niet meer vermeld werd en vele oudere Dames die al 40 jaar of meer de naam gebruikten van hun man opeens geconfronteerd werden met hun meisjesnaam.
Vele jaren geleden moest ik echter aanvragen via de burgerlijke stand of dat bij het vernieuwen van mijn rijbewijs het "weduwe van" niet verwijderd kon worden. Ik was heel jong weduwe en kreeg veel aanmerkingen over mijn weduwe zijn als ik moest legitimeren, gelukkig had men daar destijds wel begrip voor bij de Burgerlijke Stand.

Hier in Florida moet ik altijd mijn greencard tonen als we een rekening openen oid. Die staat automatisch op mijn meisjesnaam, net zoals in mijn Paspoort, tegenwoordig vermeld ik dan beide namen en dat gaat tot nu toe goed.
Mijn handtekening is nog steeds gewoon met mijn meisjesnaam, in het dagelijks leven heb ik mijn voornaam al afgekort tot Anne, Annewiebke is onuitspreekbaar hier....
peet
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door peet »

Ik heb een NL paspoort en mijn naam is contineu onderwerp van verwarring. Ik gebruik altijd mijn roepnaam en mijn mans achternaam. Heel normaal. Hier gebruikt met je eerste naam (is niet het zelfde als mijn roepnaam) en je meisjes naam omdat men de naam uit je paspoort gebruikt. Ik heb nooit problemen gehad bij binnenkomst van de VS. ook mijn kinderen hebben een eigen paspoort uiteraard en dragen mijn mans naam. Geboorte actes etc zijn niet nodig.
http://www.vandijkjes.punt.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Every day is a gift, not a given right
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

peet schreef:Ik heb een NL paspoort en mijn naam is contineu onderwerp van verwarring. Ik gebruik altijd mijn roepnaam en mijn mans achternaam. Heel normaal. Hier gebruikt met je eerste naam (is niet het zelfde als mijn roepnaam) en je meisjes naam omdat men de naam uit je paspoort gebruikt. Ik heb nooit problemen gehad bij binnenkomst van de VS. ook mijn kinderen hebben een eigen paspoort uiteraard en dragen mijn mans naam. Geboorte actes etc zijn niet nodig.
Hey Peet is een vrouw .. dacht altijd dat je man was ;)

Begint jouw roepnaam met een andere letter dan je officiele voorletters?
Mijn roepnaam is Sandra, mijn voorletters zijn A.R. van Alexandra Rosita. Dus ik teken altijd met S. mansnaam, en daar boven staat dan vaak iets van ondergetekende A.R. meisjesnaam. Correspondeert totaal niet met elkaar en ik gebruik nergens dubbele namen, behalve in mijn paspoort/rijbewijs staat "echtgenoot van".

Tot op heden nooit problemen mee gehad, maar ik maak me wel eens druk daarover. Is het mogelijk om je handtekening overigens te veranderen ... of wordt dat toch een heel gedoe en/of geeft verwarring ?!
Sandy
Tinkerbell
Amerikakenner

Bericht door Tinkerbell »

Reageer in ieder geval serieus op alle vragen. Lach niet en maak geen opmerkingen die als grapje bedoeld zijn.

Na de douane wordt je nog een keer gecontroleerd door een veiligheids meneer.

Net voor je instapt zogezegd.
Hij had alle drie onze passen en kijkt mijn zoon (17) jaar streng aan.
Ondertussen vraagt hij aan mij :"mevrouw is dit Uw zoon"?

Hier domme doos antwoord:"hoezo lijkt hij op de melkboer"? Afbeelding

Nou dat heb ik geweten hoor !! Het was in het landsbelang dat er zoiets gevraagd werd en als ik meende dat ik daar grapjes over moest maken moest er eerst maar een een achtergrond check naar ons gedaan worden.

Gelijk uitvoerig excuus aangeboden en nee ik bedoelde er niks mee ik had alleen maar goeie zin en verheugde me op onze vakantie. :sorry: :sorry:

En nee mijn zoon ziet er gewoon uit. Geen oorbellen of tatoeages of shabby kleren, een heel gewone Nederlandse knul.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Sandy schreef:Tot op heden nooit problemen mee gehad, maar ik maak me wel eens druk daarover. Is het mogelijk om je handtekening overigens te veranderen ... of wordt dat toch een heel gedoe en/of geeft verwarring ?!
Ik zou niet weten waarom je het niet zou kunnen wijzigen. Wel zul je het bij een aantal instanties moeten doorgeven of het op officiële documenten moeten veranderen. Denk bijv. aan de banken die je handtekening tegenwoordig digitaal opgeslagen hebben. Op je rijbewijs, paspoort, groene kaart van de autoverzekering, testament enz.
Wijzigen handtekening
Er zijn geen wettelijke regels of voorwaarden voor het wijzigen van de handgeschreven handtekening. Wanneer u naar aanleiding van het gebruik van de achternaam van uw partner uw handtekening wijzigt, moet u zelf de instanties en (financiële) instellingen op de hoogte brengen.
Bron: Postbus51.nl

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Heb je eventueel nog een geboorte-akte liggen, of is het moeilijk aan een dubbeltje te komen? Want daar staan toch de namen van de moeder en de vader in? Ik had dat document bij in het internationale paspoort van onze zoon gestoken.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Sandy schreef:Tot op heden nooit problemen mee gehad, maar ik maak me wel eens druk daarover. Is het mogelijk om je handtekening overigens te veranderen ... of wordt dat toch een heel gedoe en/of geeft verwarring ?!
Waarom zou je hem veranderen? Ik ben bang dat je er meer last en gedoe van hebt, dan dat het voordeel oplevert. Een handtekening hoeft niet leesbaar te zijn en/of te corresponderen met je (duidelijk) geschreven naam.

Gr. Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
liliane
Amerikafan

Bericht door liliane »

Sandy schreef: Daarnaast heb ik ook het probleem dat mijn voorletters A.R. zijn, maar mijn roepnaam begint met S. Mijn handtekening is ook met een S. Ik ben altijd bang dat ik daar nog eens problemen meekrijg, omdat mijn handtekening niet correspondeert met mijn naam.
Mijn roepnaam Liliane correspondeert ook niet met mijn doopnamen (EJC). Bij officiële dingen schrijf ik altijd mijn volledige naam, dus E.J.C. Klever-van den Berg.
En mijn handtekening? Daar is helemaal niets van te maken :wink:
Ik geloof dus niet dat het veel problemen zou geven.

Liliane
2004 Woodstock, Ontario en Scottsville, Virginia
2006 Crozet, Charlottesville, Virginia
2010 Woodstock, Ontario en Horn Lake, Mississippi
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer