Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Flexibel terugticket
Flexibel terugticket
Hi allemaal,
Ik kon niet iets vinden op dit forum over een flexibel terugticket althans geen antwoord op mijn vraag.. maar heeft iemand tips waar je een flexibel terugticket kan boeken? Ik zie reizen voor 16/17 juni via vliegwinkel.nl met United Airlines maar dat zijn dacht ik meestal basic economy tickets die niet omboekbaar zijn.
Ze hebben bij de klantenservice van United aangegeven dat als je via een derde partij boekt, je dus eigenlijk altijd standaard basic economy hebt. Je kunt via die sites ook niet filteren op flexibel ticket. Betekent dat je het dus via de airline zelf moet boeken en dan betaal je dus 1000+ euro...
Heeft iemand een idee hoe je dit moet doen?
Ik kon niet iets vinden op dit forum over een flexibel terugticket althans geen antwoord op mijn vraag.. maar heeft iemand tips waar je een flexibel terugticket kan boeken? Ik zie reizen voor 16/17 juni via vliegwinkel.nl met United Airlines maar dat zijn dacht ik meestal basic economy tickets die niet omboekbaar zijn.
Ze hebben bij de klantenservice van United aangegeven dat als je via een derde partij boekt, je dus eigenlijk altijd standaard basic economy hebt. Je kunt via die sites ook niet filteren op flexibel ticket. Betekent dat je het dus via de airline zelf moet boeken en dan betaal je dus 1000+ euro...
Heeft iemand een idee hoe je dit moet doen?
-
- Amerika-expert
- Berichten: 5425
- Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
- Aantal x V.S. bezocht: 68
- Locatie: West-Brabant NL
Re: Flexibel terugticket
Dat zou best kunnen, want je wilt juist flexibel kunnen wijzigen als je die boekt en dat kan nu juist niet via een tussenpersoon, dat is het model van de tussenpersonen.
Voor flexibele tickets betaal je de hoofdprijs.
Voor flexibele tickets betaal je de hoofdprijs.
Re: Flexibel terugticket
Je kan een ticket kopen die je kosteloos kan annuleren of wijzigen maar dan betaal je wel de hoofdprijs.
-
- Amerika-expert
- Berichten: 1749
- Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
- Aantal x V.S. bezocht: 8
- Locatie: Zuid Holland
Re: Flexibel terugticket
@Renee86 De vliegtickets.nl's van deze wereld bieden inderdaad vaak alleen basic economy tickets aan. Soms tegen goedkopere prijzen dan de airlines zelf en dat heeft een reden.
Al valt het verschil in prijs vaak onderaan de streep nogal mee omdat er vaak nog kosten bijkomen van stoelen en bagage. Er zijn hier op het forum voor en tegenstanders van zogenaamde brokers. Laat ik het daar bij houden
Belangrijke vraag: Waarom zou je een flexibel ticket willen boeken? Weet je nog niet wanneer je teruggaat? Of wil je flexibel zijn ivm covid?
Als dat laatste het geval is kennen de airlines (in ieder geval KLM/Delta en BA) de mogelijkheid om gratis om te boeken of een voucher aan te vragen mocht je niet meer willen of kunnen.
En dan nog dit: Pas op met een flexibel ticket voor terug naar NL/BE als je op ESTA reist. De immigrations officer kan vragen naar de reden dat je nog geen ticket voor de terugweg hebt. Zorg dat je hier een verklaring voor hebt.
Al valt het verschil in prijs vaak onderaan de streep nogal mee omdat er vaak nog kosten bijkomen van stoelen en bagage. Er zijn hier op het forum voor en tegenstanders van zogenaamde brokers. Laat ik het daar bij houden

Belangrijke vraag: Waarom zou je een flexibel ticket willen boeken? Weet je nog niet wanneer je teruggaat? Of wil je flexibel zijn ivm covid?
Als dat laatste het geval is kennen de airlines (in ieder geval KLM/Delta en BA) de mogelijkheid om gratis om te boeken of een voucher aan te vragen mocht je niet meer willen of kunnen.
En dan nog dit: Pas op met een flexibel ticket voor terug naar NL/BE als je op ESTA reist. De immigrations officer kan vragen naar de reden dat je nog geen ticket voor de terugweg hebt. Zorg dat je hier een verklaring voor hebt.
2018: Rondreis Zuid West-SF
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (sep 2024)
2025: Florida
2026: Hawaii (in de planning)
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (sep 2024)
2025: Florida
2026: Hawaii (in de planning)
Re: Flexibel terugticket
@d_vdploeg Ik wil de optie hebben dat ik eerder of later weg kan. Ik heb een terugticket voor september omdat ik even tussendoor naar huis wil en mn familie wil zien. Maar ik wil niet vast zitten aan 1 datum.
Maar als je een flexibel ticket hebt dan staat er toch gewoon een terugreisdatum op? Bij United boek je dan economy standard ticket en dan zit daar bagage bij in, stoelreservering en het ticket is omboekbaar. Dus dan heb je wel een datum? Het is geen open ticket.
Maar als je een flexibel ticket hebt dan staat er toch gewoon een terugreisdatum op? Bij United boek je dan economy standard ticket en dan zit daar bagage bij in, stoelreservering en het ticket is omboekbaar. Dus dan heb je wel een datum? Het is geen open ticket.
Re: Flexibel terugticket
Volgens mij past dit ook wel in het standaard ‘Vliegen naar Amerika’ topic,
Maar volgens mij zijn bij KLM de voorwaarden voor wijziging vlucht tegen alleen tariefsverschil toch nog steeds geldig? Ook met het light tarief. Op zich biedt dat dan toch kansen.
Dus direct bij de airline het ticket boeken dat je denkt nodig te hebben met de meest waarschijnlijke terugvliegdatum. En eventueel als je echt weet wanneer je gaat kijken of je het dan goedkoper kan aanpassen, of dat het toch goedkoper is om de terugreis te laten vervallen en dan het goedkoopste retourtje de andere kant op te boeken.
Wijzigen via een broker wordt natuurlijk lastig, dus dan moet je de retourprijs waarschijnlijk als prijs voor een enkeltje zien.
Als je aangeeft wanneer je waar naar toe wilt, en wanneer je verwacht terug te gaan, kunnen er misschien wat concrete tips komen.
Voorbeeld: klm.NL 16-6 naar New York, 2 november terug €920, zit je in ieder geval onder de €1000, en afhankelijk van wat er dan beschikbaar is, kan je of op 2-11 terug of kijken wat wijzigen van de terugreis kost.
Of op dezelfde dagen met Air Lingus naar Washington voor €488 retour, en ook wijzigen tegen alleen fare difference.
Edit na aanleiding van bericht hierboven…
@Renee86 Welke data zou je initieel willen vliegen, en zijn die flexibel?
16 of 17 juni heen?
Waar naar toe?
Vanaf waar ? Ams/Bru/Dus/Fra?
Wel of geen bagage mee?
En wanneer terug?
Naar waar?
Maar volgens mij zijn bij KLM de voorwaarden voor wijziging vlucht tegen alleen tariefsverschil toch nog steeds geldig? Ook met het light tarief. Op zich biedt dat dan toch kansen.
Dus direct bij de airline het ticket boeken dat je denkt nodig te hebben met de meest waarschijnlijke terugvliegdatum. En eventueel als je echt weet wanneer je gaat kijken of je het dan goedkoper kan aanpassen, of dat het toch goedkoper is om de terugreis te laten vervallen en dan het goedkoopste retourtje de andere kant op te boeken.
Wijzigen via een broker wordt natuurlijk lastig, dus dan moet je de retourprijs waarschijnlijk als prijs voor een enkeltje zien.
Als je aangeeft wanneer je waar naar toe wilt, en wanneer je verwacht terug te gaan, kunnen er misschien wat concrete tips komen.
Voorbeeld: klm.NL 16-6 naar New York, 2 november terug €920, zit je in ieder geval onder de €1000, en afhankelijk van wat er dan beschikbaar is, kan je of op 2-11 terug of kijken wat wijzigen van de terugreis kost.
Of op dezelfde dagen met Air Lingus naar Washington voor €488 retour, en ook wijzigen tegen alleen fare difference.
Edit na aanleiding van bericht hierboven…
@Renee86 Welke data zou je initieel willen vliegen, en zijn die flexibel?
16 of 17 juni heen?
Waar naar toe?
Vanaf waar ? Ams/Bru/Dus/Fra?
Wel of geen bagage mee?
En wanneer terug?
Naar waar?
Op naar de twaalfde keer, het blijft leuk! Familiebezoek met Kerst en de jaarwisseling in LA
Re: Flexibel terugticket
In principe is elk ticket "flexibel", met uitzondering van basic economy bij de Amerikaanse airlines.
Dat betekent echter niet altijd dat je zomaar zonder kosten een andere terugvlucht kunt kiezen.
Allereerst zul je voor de meeste tickets een change penalty/reissue fee moeten betalen. Hoeveel dat is is afhankelijk van de fare base, zeg maar de tariefregels van het tarief dat je boekt. Bij de meeste airlines kun je die, al dan niet in verkorte versie, inzien op het moment dat je boekt. De fare base staat ook vermeld op je bevestiging en door iemand met toegang de juiste systemen (reisagent, account op expertflyer, airline agent) altijd opnieuw op te vragen. Dit is een code van meerdere letters en cijfers, waarbij de eerste letter normaal gesproken de boekingsklasse is.
Op dit moment is bij vrijwel alle airlines voor vrijwel alle normale tarieven (behalve basic economy/light fares) de reissue fee/penalty nog steeds 0 euro, ivm Covid.
Daarnaast zul je ook een eventueel tariefverschil moeten betalen. Daarbij geldt dan wel dat er gerekend wordt met de fares (tariefregels en tariefstellingen) zoals die geldig waren op het moment dat je boekte. Dat betekent dat je dus zonder meerkosten kunt wijzigen als er een stoel beschikbaar is op de gewenste vlucht in dezelfde boekingsklasse als dat je origineel hebt gekocht. Zijn er voor die boekingsklasse echter geen stoelen beschikbaar, maar alleen maar voor duurdere boekingsklassen, dan zul je het tariefverschil bij moeten betalen. Die herberekening vind plaats op basis van de tarieven die golden op het moment dat je je ticket in eerste instantie kocht. Je betaalt dan dus uiteindelijk hetzelfde als dat je gedaan zou hebben als je die boekingsklasse al meteen had geboekt. Hoe goedkoper c.q. lager in rang de door jou gekochte boekingsklasse is, des te kleiner de kans dat je (zeker kort van te voren) nog beschikbare stoelen vind in een door jou gewenste alternatieve vlucht.
Wat vaak als "full flex" gezien wordt is een ticket met stoelen in de duurste boekingsklasse (Y voor economy of J/C voor business) en geen penalty voor changes/reissue of refunds. Dan betaal je dus vooraf eigenlijk al de hoofdprijs en hoef je bij een wijziging nooit bij te betalen, want zolang er stoelen vrij zijn zijn die ook altijd in jouw boekingsklasse beschikbaar.
Zolang de reissue fee/change penalty op 0 blijft voor de meeste fares is het echt niet zinvol om vooraf al een duurder ticket te kopen. Je moet wellicht achteraf bijbetalen, maar dat is nooit meer dan dat je extra zou betalen als je al vooraf een duurdere boekingsklasse koopt.
Koop je online een ticket dan kun je meestal niet zelf een fare base of boekingsklasse kiezen. De online ticket engines van airlines, maar ook die van derde partijen, kiezen zelf automatisch de goedkoopste optie. Bij airlines kun je soms nog wel de optie "refundable" toevoegen, maar zomaar vrijwillig een hogere boekingsklasse kiezen kan vaak niet. Een reisagent kan dat wel, en als je de airline belt kan het ook, maar dan is het wel van belang dat je precies weet wat je wilt. Je kunt vooraf alles uitzoeken via ITA matrix.
Als je van plan bent later te gaan wijzigen zou ik altijd direct bij de airline boeken. Die is 24 uur per dag bereikbaar en vraagt geen extra kosten voor het afhandelen van je wijziging. Een echte IATA reisagent is ook een optie, maar let dan wel op dat die ook kostenloos die wijzigingen voor je wil uitvoeren en dat die reisagent ook bereikbaar is op de momenten dat dat voor jou uitkomt. Een Nederlands reisbureau is vaak alleen tijdens kantooruren hier te bereiken. Dat is onhandig als je net aan de andere kant van de wereld zit.
Dat betekent echter niet altijd dat je zomaar zonder kosten een andere terugvlucht kunt kiezen.
Allereerst zul je voor de meeste tickets een change penalty/reissue fee moeten betalen. Hoeveel dat is is afhankelijk van de fare base, zeg maar de tariefregels van het tarief dat je boekt. Bij de meeste airlines kun je die, al dan niet in verkorte versie, inzien op het moment dat je boekt. De fare base staat ook vermeld op je bevestiging en door iemand met toegang de juiste systemen (reisagent, account op expertflyer, airline agent) altijd opnieuw op te vragen. Dit is een code van meerdere letters en cijfers, waarbij de eerste letter normaal gesproken de boekingsklasse is.
Op dit moment is bij vrijwel alle airlines voor vrijwel alle normale tarieven (behalve basic economy/light fares) de reissue fee/penalty nog steeds 0 euro, ivm Covid.
Daarnaast zul je ook een eventueel tariefverschil moeten betalen. Daarbij geldt dan wel dat er gerekend wordt met de fares (tariefregels en tariefstellingen) zoals die geldig waren op het moment dat je boekte. Dat betekent dat je dus zonder meerkosten kunt wijzigen als er een stoel beschikbaar is op de gewenste vlucht in dezelfde boekingsklasse als dat je origineel hebt gekocht. Zijn er voor die boekingsklasse echter geen stoelen beschikbaar, maar alleen maar voor duurdere boekingsklassen, dan zul je het tariefverschil bij moeten betalen. Die herberekening vind plaats op basis van de tarieven die golden op het moment dat je je ticket in eerste instantie kocht. Je betaalt dan dus uiteindelijk hetzelfde als dat je gedaan zou hebben als je die boekingsklasse al meteen had geboekt. Hoe goedkoper c.q. lager in rang de door jou gekochte boekingsklasse is, des te kleiner de kans dat je (zeker kort van te voren) nog beschikbare stoelen vind in een door jou gewenste alternatieve vlucht.
Wat vaak als "full flex" gezien wordt is een ticket met stoelen in de duurste boekingsklasse (Y voor economy of J/C voor business) en geen penalty voor changes/reissue of refunds. Dan betaal je dus vooraf eigenlijk al de hoofdprijs en hoef je bij een wijziging nooit bij te betalen, want zolang er stoelen vrij zijn zijn die ook altijd in jouw boekingsklasse beschikbaar.
Zolang de reissue fee/change penalty op 0 blijft voor de meeste fares is het echt niet zinvol om vooraf al een duurder ticket te kopen. Je moet wellicht achteraf bijbetalen, maar dat is nooit meer dan dat je extra zou betalen als je al vooraf een duurdere boekingsklasse koopt.
Koop je online een ticket dan kun je meestal niet zelf een fare base of boekingsklasse kiezen. De online ticket engines van airlines, maar ook die van derde partijen, kiezen zelf automatisch de goedkoopste optie. Bij airlines kun je soms nog wel de optie "refundable" toevoegen, maar zomaar vrijwillig een hogere boekingsklasse kiezen kan vaak niet. Een reisagent kan dat wel, en als je de airline belt kan het ook, maar dan is het wel van belang dat je precies weet wat je wilt. Je kunt vooraf alles uitzoeken via ITA matrix.
Als je van plan bent later te gaan wijzigen zou ik altijd direct bij de airline boeken. Die is 24 uur per dag bereikbaar en vraagt geen extra kosten voor het afhandelen van je wijziging. Een echte IATA reisagent is ook een optie, maar let dan wel op dat die ook kostenloos die wijzigingen voor je wil uitvoeren en dat die reisagent ook bereikbaar is op de momenten dat dat voor jou uitkomt. Een Nederlands reisbureau is vaak alleen tijdens kantooruren hier te bereiken. Dat is onhandig als je net aan de andere kant van de wereld zit.
Re: Flexibel terugticket
Thanks voor alle info!
Ik heb idd even de airline zelf gebeld, heb nu een ticket geboekt via hen zelf. Kon nog een redelijk voordelig ticket krijgen voor de 17e, Economy plus dacht ik, is inclusief 1x ruimbagage en ik kan als het goed is gewoon kosteloos omboeken indien nodig hadden ze gezegd. Ik zou dan wel het verschil in prijs moeten bijbetalen als het duurder is tegen die tijd
Ik heb idd even de airline zelf gebeld, heb nu een ticket geboekt via hen zelf. Kon nog een redelijk voordelig ticket krijgen voor de 17e, Economy plus dacht ik, is inclusief 1x ruimbagage en ik kan als het goed is gewoon kosteloos omboeken indien nodig hadden ze gezegd. Ik zou dan wel het verschil in prijs moeten bijbetalen als het duurder is tegen die tijd