Pberndsen schreef: ↑30 jun 2020, 07:36
Waarom zou het niet kunnen? Servie staat niet op het lijstje:
@Arjan92s
Zou misschien in theorie wel kunnen. Al lijkt het mij zeer omslachtig, vol onzekerheid en totaal geen garantie dat je het gaat lukken.. Kans lijkt mij zeer groot dat het helaas niet lukt. Wat
@mtl ook aangeeft, van horen zeggen of geruchten zou ik niet te veel vanuit gaan

Hoe vervelend ook in jouw geval..
Het is mij niet helemaal duidelijk of ze bedoelen dat je 14 dagen in een niet Schengenland te zijn geweest, je daarna dan wordt toegelaten, ongeacht of je zelf wel Schengen ingezetene bent. Volgens mij is het namelijk allebei. Mensen uit de Schengenlanden komen de VS op dit moment niet in volgens mij, ook niet als je via een niet-Schengenland zou reizen, zoals bijvoorbeeld Servië. Kan mij voorstellen dat deze mogelijkheid is dichtgezet. Anders zouden Schengen ingezetenen, massaal via het VK of Ierland of elk ander niet Schengenland, naar de VS kunnen reizen.
In ieder geval ziet de immigratie officer in jouw paspoort dat je Schengen ingezetene bent en dan moet jij, lijkt mij, kunnen aantonen dat je 14 dagen niet in een schengenland geweest bent..
Sowieso zul je dan dus 14 dagen in Servië moeten verblijven voordat je eventueel kunt doorreizen. Al snap ik dat je dat er wel voor over hebt in jouw situatie
Garanties heb je echter nooit, en in dit geval zou het zomaar kunnen zijn dat je alsnog geweigerd wordt omdat ze zien dat je paspoorthouder bent uit een Schengenland. + ze zijn daar natuurlijk ook niet achterlijk

Als ze het gevoel krijgen dat je via Servië de boel probeert te omzeilen kan dat ook een reden zijn je te weigeren.. Zonder uitleg, zonder reden.. Bedenk goed dat de homeland secuirty niet hoeft te bewijzen/ aan te tonen waarom ze je weigeren.
En tenslotte.. Ik weet niet of Serviërs op ESTA's reizen, of dat je je ESTA kunt gebruiken als Nederlander en via Servië kunt reizen, maar bij ESTA moet je bij het inchecken (of eerder in het proces) de zogenaamde API informatie invullen. Daarmee controleert de Homeland security onder andere of je een geldige ESTA hebt icm een geldig paspoort. Ook daar zien ze dat je een Schengen ingezetene bent, want je dient je paspoort informatie in te vullen
Kans is daarmee groot dat je alsnog niet wordt toegelaten op de vlucht. Ik weet niet of je op ESTA reist of een visum, aangezien je gaat trouwen denk ik het laatste, wellicht dat dit nog verschil maakt. Heeft te maken met bepaalde status van ingezetene binnen de VS, die mogen de VS wel in, maar ik heb te weinig verstand van wanneer je hier onder valt en wanneer (nog) niet.