Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Hoeveel fooi

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Dude
Moderator

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Dude »

ONYX666 schreef:
16 okt 2019, 09:26
je verwijst nu zelf naar een site die jou tegenspreekt.

Ik ga me niet uitlaten hoeveel iemand fooi moet geven (ik denk zeker dat je fooi moet geven) maar je moet wel met de realistische cijfers komen.
En waarom zou dat me wel tegenspreken ?? Ik heb eerder de indruk dat je de site verkeerd leest of begrijpt. Jij blijft zeggen dat het minimumloon X.XX$ is.
Het gaat helemaal niet over het minimumloon (dat is voor alle andere beroepen), want dat verdienen serveersters niet. Zij verdienen het loon voor een tipped worked, wat vele malen lager ligt dan het minimumloon. Zoals ik in men voorbeeld aangaf voor DC : het minimumloon is daar 14$, maar een tipped worker verdiend maar 4.45$. Ik begrijp niet waar ik me tegenspreek?
Enja je kan zeggen dat in CA en WA de lonen hoger liggen, maar ga er maar eens een huisje huren laat staan kopen. En nogmaals, als ze hard werken verdienen ze natuurlijk meer dankzij hun tips. Maar dat moeten ze wel verdienen en gelukkig is 95% van de bevolking wel zo eerlijk om fatsoenlijk te tippen als die bediening ook goed is.

Ik woon hier nu 5 jaar en ben er zo aan gewoon. Laatst had ik een nieuwe batterij nodig en de jongen van O'Reilly was zo vriendelijk dat voor mij te doen, dus gaf ik hem 5$ tip. Hij wou het eerst niet aannemen maar na aandringen nam hij het toch aan.
Idem als ik naar de carwash ga en de gasten die de auto afdrogen, dat gaat in een tip jar en wordt nadien verdeeld.
Idem als ik naar de barber ga, dan tip ik 5$ op een (baard)knipbeurt van 20 of 25$

Ik laat me ook niet uit over HOEVEEL iemand moet geven, maar geef tenminste IETS, al is het maar 15% zelfs als je heel tevreden bent.
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Mies2301
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door Mies2301 »

Hard Rock Cafe. schreef:
16 okt 2019, 09:39
Aan je volgende bezoek :mrgreen: Als we in Disneyworld logeren nemen we het diningplan. Eten is dan betaald. Alleen alcohol is extra. Als gewoontedieren eten we dan meerdere keren in hetzelfde restaurant. De rekening loopt dan al snel op tot een flink bedrag. Je krijgt een totaal overzichts-rekening. Het bedrag van het eten zelf en de drank. Ondergetekende mag de punten beheren en de rekening betalen. Geloof maar gerust dat je bij je volgende bezoek een big smile, mooie tafel en leuke hebbedingetjes voor de kinderen krijgt als je de vorige keer 100 Dollar fooi gegeven hebt. :D
bij het dining plan zit tegenwoordig ook een glas alcohol :)
ONYX666
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door ONYX666 »

@Dude
het is eerder in dit topic al meerdere keren uitgelegd
Het tipped minimum loon is het loon wat de werkgever minimaal moet betalen.
Als de werknemer dan inclusief tips nog steeds onder het state of federal minumum loon zit MOET de werkgever dit aanvullen tot dat minimum loon.
Dus federal is 7.75 dus dat heeft zowiezo iedereen, maar in vele staten is dat een stukje hoger dan 7.75
Hard Rock Cafe.
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door Hard Rock Cafe. »

Mies2301 schreef:
17 okt 2019, 08:13

bij het dining plan zit tegenwoordig ook een glas alcohol :)
Dan moeten we snel weer eens terug gaan. :clap:
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

ONYX666 schreef:
17 okt 2019, 08:39
@Dude
Als de werknemer dan inclusief tips nog steeds onder het state of federal minumum loon zit MOET de werkgever dit aanvullen tot dat minimum loon.
Ah ok, dat had ik idd niet zo begrepen, dat maakt veel duidelijk. :thumbup:
Al veranderd het mijn mening niet over tippen of niet tippen, want met 8$ per uur kom je hier nergens :wink: (mijn vrouw heeft de eerste periode aan het minimumloon gewerkt, toen nog 8$ !)
Grts, Bart

Hansi1959
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 20

Bericht door Hansi1959 »

Terpies schreef:
15 okt 2019, 17:43
En het bijkomende voordeel is dat zelfs met de fooi erbij uit eten gaan nog steeds behoorlijk veel goedkoper is dan uit eten gaan in NL. En ook nog eens beter van kwaliteit, zeker als je van vis of vlees houdt.
Daar ben ik het toch niet mee eens.
Zeker niet "behoorlijk veel goedkoper"!
Wij gaan in de VS als ook hier thuis zeer regelmatig uit eten en zie geen (groot) verschil. De drank is zelfs in de VS meestal duurder.
Met de tip erbij gerekend vind ik het eten in de VS met de huidige $ koers zelfs duurder dan hier. En uiteraard vergelijk ik "vergelijkbare" maaltijden.

Wat dit jaar erg opviel was dat er op steeds meer plaatsen om fooi "gebedeld" wordt dan dat gebruikelijk was. Sta je 15 minuten in een rij voor twee "to go" coffees, wordt bij het afrekenen het computer scherm naar je toegedraaid waar je kan invullen hoeveel tip je geeft. Meestal met keuze van 17 tot 25%. In eerste instantie moet je goed kijken naar een andere optie, maar staat er in een hoekje "other amount" dus nog niet eens "no tip". Op het volgende scherm kun je dan zelf een bedrag invullen. Nul invullen lukt niet en het scherm blijft "rood". Tot je opnieuw in een hoekje klein de button "no tip" ziet staan. Pas daarna wordt het scherm "groen". Dit ook meegemaakt in broodjeszaken, cafetaria's van beurzen, enz. Dus allemaal plaatsen waar er niemand van achter zijn balie uitkomt om iets uit te serveren...
Dit "verschijnsel" had ik niet eerder meegemaakt maar dit jaar bij vier verschillende trips (New York, Portland, Atlanta en Las Vegas) op meerdere plaatsen gezien.
Moet niet gekker worden!
No guts, no glory!
Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V »

ONYX666 schreef:
15 okt 2019, 19:42
@almere vak v ga je soms alleen met vakantie ?
Meestal niet. Maar ik kom zakelijk gezien rond de 30/35 keer per jaar in Amerika. Daar zitten heel wat zakelijke lunches en diners bij. Dus als het om tips geven gaat weet ik wel redelijk hoe het in elkaar zit. En hanteer ik de percentages zoals ik ze al genoemd heb.

Met mijn gezin zijn we tussen de 10 en 12 weken in Amerika per jaar. Dan kom ik grotendeels in andere zaken als dat ik zakelijk zou komen. Maar ook dan hanteer ik dezelfde percentages. Het eten is daar een (stuk) goedkoper, mensen verdienen er ook een stuk minder. Dus dat betekent in mijn opinie zeker niet dat ze ook minder fooi verdienen. Maar ook hier maakt het me niet uit wat voor tent het is. Of het nou een simpel steakhouse is of dat er 3 sterren op de deur staan. Als het kloten is laat ik ze dat ook weten.
ONYX666 schreef:
15 okt 2019, 19:42
Met en gezin van 4 (volwassenen) en dan 4 weken op vakantie dan zou 25 of 30 % toch wel een hele aanslag op ons budget zijn
Het heeft denk ik niet zo zeer te maken met wat je budget is. Het heeft vooral te maken met het feit dat je jezelf aanpast in het land waar je bent. Met andere woorden, stel dat je in een land op vakantie zou zijn waar het eten veel goedkoper is dan in Nederland?? Zou je dan ook de waarde betalen die het in Nederland zou hebben.

Mooi voorbeeld. De eerste echte grote vakantie die mijn vrouw en ik 30 jaar geleden deden was de Dominicaanse Republiek. Samen met vrienden zaten we in een idyllisch resort waar ze in die tijd ook de Bacardi en Bounty reclames opnamen. Het was fantastisch! Het bedienend personeel was werkelijk uit de kunt. Niks was te gek. Ze liepen zich het vuur uit de sloffen. Op een gegeven moment hebben mijn maatje en ik een paar bedienden $25 fooi per persoon gegeven. De dag erna werden we uitgenodigd bij de directeur om een drankje te doen en een sigaar te roken. Vervolgens kregen we toch wel heel netjes de vraag gesteld of we gek waren geworden. Wat bleek, de mensen daar verdienden in die tijd daar $20 per maand. Die paar die wij $25 hadden gegeven lagen ergens op het strand...

Als het een (te) grote aanslag op je budget zou betekenen moet je dus op zoek naar een groter budget. Danwel een ander vakantieland.
Bryan K
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Bryan K »

Hansi1959 schreef:
10 dec 2019, 15:28
Sta je 15 minuten in een rij voor twee "to go" coffees, wordt bij het afrekenen het computer scherm naar je toegedraaid waar je kan invullen hoeveel tip je geeft. Meestal met keuze van 17 tot 25%.
Kom zelf vaak in Miami, maar dit is heel normaal aan het worden... Vraag me dan wel af of dit personeel ook qua minimum loon onder de tipped employees vallen...
Inges
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door Inges »

Hansi1959 schreef:
Wat dit jaar erg opviel was dat er op steeds meer plaatsen om fooi "gebedeld" wordt dan dat gebruikelijk was. Sta je 15 minuten in een rij voor twee "to go" coffees, wordt bij het afrekenen het computer scherm naar je toegedraaid waar je kan invullen hoeveel tip je geeft. Meestal met keuze van 17 tot 25%.
Ik ben niet te beroerd om fooi te geven en ik doe het ook altijd alleen zou ik hier ook wel een beetje vreemd van opkijken inderdaad. Denk toch niet dat ik daar 25% fooi voor ga geven.
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
Hansi1959
Amerikafan

Bericht door Hansi1959 »

Overal waar er door het bedienend personeel een fatsoenlijke service verleend wordt heb ik geen enkel probleem om een fooi te geven.
Maar het is in principe de regel dat je alleen tipt in gelegenheden waar je aan een tafel bediend wordt...
Dus niet in fastfood restaurants, niet bij de subways en niet bij een koffieshack waar je al een hele tijd in een rij hebt moeten wachten omdat personeel met een heel verveeld gezicht in slow motion de orders aan het klaarmaken is en dan vóór het klaarmaken van je bestelling al een tip wil vangen.

Schoot me zojuist nog een voorval te binnen van enkele weken geleden op de luchthaven van Seattle. Daar is een hamburgertent (Greedycow burger) die het naar mijn mening wel heel bont maakte. Bestelde twee basic burgers met fries en 1 flesje water aan de bestelbalie en de juffrouw presenteerde een scherm met een totaal van $37 waarop ik nogal verbaasd keek, zo van "klopt dat wel?" en zij er nog even aan toevoegde "before tip"...
Uiteraard weet ik dat het eten op luchthavens niet bepaald goedkoop is maar $17 voor een (klein) burgertje in een papiertje met wat frietjes (die je ook nog aan een vieze tafel moet gaan opeten) vond ik wel heel veel en dan ook nog een tip verwachtten?
Ik heb vriendelijk bedankt en we hebben vervolgens bij de overburen (Dungennes Bay) voor nauwelijks meer, op ons gemakje aan een tafel gezeten met vriendelijke bediening en prima eten. En dan heb ik er ook geen probleem mee om 20% tip te betalen.
No guts, no glory!
Almere vak V
Amerika-expert

Hansi1959 schreef:
10 dec 2019, 19:19
Schoot me zojuist nog een voorval te binnen van enkele weken geleden op de luchthaven van Seattle. Daar is een hamburgertent (Greedycow burger) die het naar mijn mening wel heel bont maakte.
Die is inderdaad te erg. En het is ook nog niet weg te boren ook...
Almere vak V
Amerika-expert

Hansi1959 schreef:
Dus niet in fastfood restaurants, niet bij de subways en niet bij een koffieshack
Als ze nu heel erg hun best doen ben ik echt de beroerdste niet. Maar als er eentje met een verveeld gezicht bij de Subway een broodje in elkaar staat te draaien ben ik ook heel goed in staat om heel verveeld gewoon te betalen zonder fooi te geven.

Regel is inderdaad als ik aan een tafel zit en bediend wordt.
Frasi
Amerika-expert
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Frasi »

Almere vak V schreef:
10 dec 2019, 20:31
Hansi1959 schreef:
Schoot me zojuist nog een voorval te binnen van enkele weken geleden op de luchthaven van Seattle. Daar is een hamburgertent (Greedycow burger) die het naar mijn mening wel heel bont maakte.
Die is inderdaad te erg. En het is ook nog niet weg te boren ook...
Ik begrijp de verbazing eerlijk gezegd niet.
Hun intentie staat nota bene in de naam...GREEDYcow.... :lol: :lol:
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen ('07,'10,'12,'22); California ('12,'15,'16,'18,'21); Florida ('08,'13,'15,'19); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills ('14); NY/Wash.('16); LA ('16); Deep South ('17). NY ('16,'19); Colorado e.o. ('24)
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

De oplossing daarvoor is om op die plekken cash te betalen. Ik ben een ruime tipper op restaurant maar op zulke plekken (fastfood/starbucks/...) tip ik ook niet. Als dat scherm naar je toe gedraaid wordt is dat idd ambetant om niks te geven. Met cash is dat een stuk makkelijker en kan je nog altijd een dollar in de tip jar steken.
Grts, Bart

Inges
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door Inges »

Oh dat doe ik wel eens vaker (bijv bij de subway) dat ik gewoon betaal (met pin) zonder fooi en een dollar briefje in de tip jar stop. Maar idd niet als de ongezelligheid eraf druipt. Maar dan nog kies ik er zelf voor en wil ik bij afhalen eigenlijk niet standaard een fooi op de bon zien.
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
Hansi1959
Amerikafan

Bericht door Hansi1959 »

Dude schreef:
11 dec 2019, 03:46
De oplossing daarvoor is om op die plekken cash te betalen. Ik ben een ruime tipper op restaurant maar op zulke plekken (fastfood/starbucks/...) tip ik ook niet. Als dat scherm naar je toe gedraaid wordt is dat idd ambetant om niks te geven. Met cash is dat een stuk makkelijker en kan je nog altijd een dollar in de tip jar steken.
Nu ik weet dat er uiteindelijk altijd een optie is om geen fooi te geven (al moet je soms twee schermen doorklikken) is het ook helemaal geen probleem om geen tip te geven ook als je met kaart betaald. De ergernis over het bedelen voor een tip (zonder daar een dienst tegenover te stellen) overstijgt gemakkelijk de gene om duidelijk zichtbaar voor de wachtenden achter je en het betreffende personeel om géén tip te geven...
Door in eerste instantie te vragen voor een tip van 17 - 25% diskwalificeren ze zich bij mij zelfs voor die ene dollar tip in de jar.
No guts, no glory!
Gast

Bericht door Gast »

Hansi1959 schreef:

Daar ben ik het toch niet mee eens.
Zeker niet "behoorlijk veel goedkoper"!
Wij gaan in de VS als ook hier thuis zeer regelmatig uit eten en zie geen (groot) verschil. De drank is zelfs in de VS meestal duurder.
Met de tip erbij gerekend vind ik het eten in de VS met de huidige $ koers zelfs duurder dan hier. En uiteraard vergelijk ik "vergelijkbare" maaltijden.
Het gros van de gerechten zijn echt wel goedkoper (kijk bv naar de prijs van voorgerechten in de US), zeker als je niet naar de ketens gaat, maar eens een ’mom and pop’ restaurant opzoekt.
vergelijk een steak, t-bone of tournedos bij bv. Texas Roadhouse/Longhorn/Outback restaurant eens qua prijzen met Nederland, dan zijn de porties groter, de kwaliteit beter en de prijzen alsnog lager in de US Bovendien tip ik in NL ook gewoon ruim als de service goed is.

Als je vis gaat eten zijn de prijzen nog significant lager dan in NL, zeker als je in plaatsen aan de kust (of in Florida) gaat eten. Verser krijg je het meestal niet.
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Inderdaad, voorgerechten in de VS zijn vaak ook nog eens goedkoper omdat je het vaak deelt met meerdere personen (niet iedereen een eigen gerecht).

Maar als we weer eens in NL zijn dan kunnen we heel erg genieten van een spotgoedkope daghap bij de Griek bijvoorbeeld.
Hansi1959
Amerikafan

Bericht door Hansi1959 »

Over de prijs van voorgerechten kan ik niets zeggen omdat wij die vrijwel nooit bestellen... (zijnde niet zo'n grote eters).
En in NL tip ik meestal ook een 10%. Dat had ik al in meegenomen bij de vergelijking.
We zijn dit jaar (met name door opmerkingen op het forum) bewust wat meer gaan vergelijken (ben normaal helemaal niet zo bezig met "prijzen vergelijken") en daardoor tot de conclusie gekomen dat het in het algemeen zeker niet (meer?) goedkoper eten is in de VS.
Maar dat mag natuurlijk ieder voor zichzelf uitmaken.
No guts, no glory!
Charlie83
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Charlie83 »

Ons hotel in San Diego biedt een gratis airport shuttle service aan.
Wat zouden jullie aan de chauffeur als tip geven?

En wat is voor taxichauffeur de norm?

Groetjes
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer