En reizen is ook overrated. je komt toch weer op dezelfde plek terug..michelly schreef:Foto's hoef je dan ook niet te maken in jouw redenatie, het hele internet staat er mee vol.
Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Wat verwachten jullie van een reisblog?
- Njit
- Amerika-expert
- Partner van: SpaceAce
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Re: Wat verwachten jullie van een reisblog?
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 13
Ik vind je blogs echt super. Jij schrijft echt zo leuk en sprekend dat ik als het ware bij jullie in de achtbanen meereed de afgelopen vakantieSpaceAce schreef:Vito schreef:Om te illustreren: de blogs van SpaceAce en Njit vind ik geweldig![]()
![]()
![]()
Wat lief!

Wat Elly al zei: ik was gewoon teleurgesteld als er nog geen nieuw verslag was

Overigens vind ik het wel super om te lezen, maar zelf doe ik het dan weer niet. Mijn partner is er niet zo dol op dat iedereen zou mee kunnen lezen.
- nieuwenoord
- Amerika-expert
- Partner van: Albert
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Ik schrijf mijn blogs ook voornamelijk voor onszelf, als dagboek. En voor vrienden en familie die het wel leuk vinden om mee te lezen. Vroeger schreef ik veel meer ook voor volgers van dit forum, maar ik denk dat we inderdaad niet veel meer toevoegen aan informatie. Maar voor mij is het ook een manier om mijn hoofd leeg te krijgen en gewoon lekker weer door te kunnen met het volgende. En ja, ik lees regelmatig oude blogs terug en geniet dan nog na.
- PSVwally
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Ik moet eigenlijk, nu ik de titel nog eens lees, wel zeggen dat ik niet iets speciaals 'verwacht'. Doe vooral je eigen ding. Natuurlijk is het mooi meegenomen als het allemaal catchy eruit ziet en makkelijk werkt, maar het grote gros hier komt van simpele amateurs en dat is vaak prima te lezen.
- butterfly
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 10
Om die reden staat er in mijn onderschrift geen link naar mijn reisverslagen. Het gaat mij dan niet eens zozeer om alle mensen die ik van het forum ken en hier regelmatig wat schrijven, maar meer omdat ik niet weet wie er hier nog meer leest. Misschien wel mensen die ooit mijn pad zijn gekruist en met wie ik mijn priveleven niet zou willen delen.Vito schreef: Overigens vind ik het wel super om te lezen, maar zelf doe ik het dan weer niet. Mijn partner is er niet zo dol op dat iedereen zou mee kunnen lezen.
Ik deel de link naar mijn reisverslagen wel altijd op facebook en als ik dacht dat het relevant was, heb ik de link weleens per pb naar iemand gestuurd.
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 19
- Contacteer:
Wij maken ons reisverslag puur voor onszelf. We gebruiken ook regelmatig "gezinswoordjes" waarvan een ander niet zal weten wat ze betekenen. We printen het uit en de verslagen worden hier héél vaak uit de kast gehaald om nog eens lekker van de vakantie te genieten.
Als anderen er tips uit halen... fijn. Maar we doen het voor onszelf.
Wij houden niet van de verhalen waar mensen puur voor anderen schrijven en al beginnen met: goedemorgen allemaal...
Een ellenlang stuk tekst, zonder onderbrekingen (o.a. foto's) leest veel te vermoeiend en dan doen we niet eens de moeite om door te lezen.
Een opsomming van feiten vinden we ook niet leuk.
De popie-jopie blogs (voornamelijk van een ander forum) slaan we ook heel hard over.
We houden dus van de persoonlijke verhalen met de persoonlijke ervaringen.
Als anderen er tips uit halen... fijn. Maar we doen het voor onszelf.
Wij houden niet van de verhalen waar mensen puur voor anderen schrijven en al beginnen met: goedemorgen allemaal...
Een ellenlang stuk tekst, zonder onderbrekingen (o.a. foto's) leest veel te vermoeiend en dan doen we niet eens de moeite om door te lezen.
Een opsomming van feiten vinden we ook niet leuk.
De popie-jopie blogs (voornamelijk van een ander forum) slaan we ook heel hard over.
We houden dus van de persoonlijke verhalen met de persoonlijke ervaringen.
- Christian
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 17
- Contacteer:
Ik ben het eens met bovenstaande. Veel foto's geven een goed beeld van de sfeer, niet te klein lettertype, lekker te lezen, maar ook goede navigatie door het verhaal.
soms klik je op een link naar een blog en kom je op dag 12 uit, soms krijg ik het niet gevonden om naar dag 1 te gaan bijv.. Dan haak ik al gelijk af. Andere blogs staan van achter naar voren, dit vind ik ook niet fijn.
Ik zie veel van bovenstaande plus punten in mijn reisverslagen website. Ik hoop dat dat ook zo ervaren wordt.
Maar nog liever hoor ik wat jullie van mijn website vinden.
soms klik je op een link naar een blog en kom je op dag 12 uit, soms krijg ik het niet gevonden om naar dag 1 te gaan bijv.. Dan haak ik al gelijk af. Andere blogs staan van achter naar voren, dit vind ik ook niet fijn.
Ik zie veel van bovenstaande plus punten in mijn reisverslagen website. Ik hoop dat dat ook zo ervaren wordt.
Maar nog liever hoor ik wat jullie van mijn website vinden.
Voor alle foto's
http://www.flickr.com/photos/pipochris/sets/
YouTube
https://www.youtube.com/user/werfje/
http://www.flickr.com/photos/pipochris/sets/
YouTube
https://www.youtube.com/user/werfje/
Wat zijn popie-jopie blogs? Dat is een uitdrukking die ik niet ken.Trails schreef:De popie-jopie blogs (voornamelijk van een ander forum) slaan we ook heel hard over.
Zuidwesten 2015: http://brusselmans.wix.com/brusselmanstravels
Mid- en zuidwesten 2016: Denver - Las Vegas: https://brusselmans6.wordpress.com
Sydney 2017: https://sydney2017blog.wordpress.com
Marokko 2017: https://marokkoreis2017.wordpress.com
Mid- en zuidwesten 2016: Denver - Las Vegas: https://brusselmans6.wordpress.com
Sydney 2017: https://sydney2017blog.wordpress.com
Marokko 2017: https://marokkoreis2017.wordpress.com
- FonC
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 3
- Contacteer:
Bij de voorbereidingen van de vorige trip (en ook de aankomende al kan ik daar veel minder verslagen van vinden) heb ik veel gehad aan verslagen! Voornamelijk omdat mensen omschrijven hoe ze iets ervaren ipv het standaard verhaaltje van de website van een bezienswaardigheid. Ook juist de persoonlijke foto's geven je een beter beeld of iets voor je is of niet.
Zelf vind ik het ook prettig om te zien hoe veel mensen hebben gereden en hoe lang ze daar over deden. Dat heb ik vorige keer niet echt in mijn verslag opgenomen maar ben ik wel van plan om in september te doen!
Verslagen op waarbenjij.nu lees ik niet graag ivm het navigeren op de site. Alleen als het een live verslag is dan is dat wel bij te houden.
Ook foto's in de tekst is leuker, al is dat soms niet altijd mogelijk met uploaden heb ik vorige trip gemerkt
Dan nog achteraf toevoegen voor de mensen die het verslag laterna lezen.
Zelf lezen wij nog met enige regelmaat ons verslag terug. Je merkt dat je de kleine dingen die niet op de foto staan sneller vergeet als je ze niet opschrijft. Terwijl die kleine dingen een vakantie juist kunnen maken.
Zelf vind ik het ook prettig om te zien hoe veel mensen hebben gereden en hoe lang ze daar over deden. Dat heb ik vorige keer niet echt in mijn verslag opgenomen maar ben ik wel van plan om in september te doen!
Verslagen op waarbenjij.nu lees ik niet graag ivm het navigeren op de site. Alleen als het een live verslag is dan is dat wel bij te houden.
Ook foto's in de tekst is leuker, al is dat soms niet altijd mogelijk met uploaden heb ik vorige trip gemerkt

Zelf lezen wij nog met enige regelmaat ons verslag terug. Je merkt dat je de kleine dingen die niet op de foto staan sneller vergeet als je ze niet opschrijft. Terwijl die kleine dingen een vakantie juist kunnen maken.
27-10/16-11'14 West-U.S.A.
19-09/06-10'16 Chicago-Nashville-Memphis-New Orléans-Las Vegas
02-11/09-11'17 New York City (TCS NYC Marathon)
Maa-Apr 2020 - Zuid-West
Nov 2020 New York City (TSC NYC Marathon)
http://opvakantiemet.blogspot.nl
19-09/06-10'16 Chicago-Nashville-Memphis-New Orléans-Las Vegas
02-11/09-11'17 New York City (TCS NYC Marathon)
Maa-Apr 2020 - Zuid-West
Nov 2020 New York City (TSC NYC Marathon)
http://opvakantiemet.blogspot.nl
- meyem
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 12
Ik schrijf de laatste jaren ook blogs, en het is zeker niet zonde van je tijd .... je onthoudt op die manier veel meer van je reis, waar elke ervaring de volgende dag zowat wordt overschreven met een andere.
Tip: typ eerst in Word (en bewaar die versie, online blogs kunnen verloren raken!!) en copy-paste dat in je blog .... Het kan namelijk gebeuren dat je tijdens een sessie van het internet wordt gegooid en je je hele verhaal kwijt bent.
Wat ik fijn vind om te lezen: Niet te lange lappen tekst, liefst met regelmatig een witregel er tussen. Meningen en achtergrond over wat je gezien hebt is altijd de moeite waard. VEEL foto's
, slechts een paar met de reizigers erop
Heel veel plezier straks!
Tip: typ eerst in Word (en bewaar die versie, online blogs kunnen verloren raken!!) en copy-paste dat in je blog .... Het kan namelijk gebeuren dat je tijdens een sessie van het internet wordt gegooid en je je hele verhaal kwijt bent.
Wat ik fijn vind om te lezen: Niet te lange lappen tekst, liefst met regelmatig een witregel er tussen. Meningen en achtergrond over wat je gezien hebt is altijd de moeite waard. VEEL foto's

Heel veel plezier straks!
Lastig te omschrijven... ik lees graag blogs die niet meer vragen oproepen dan ze beantwoorden. En die zijn er best veel, van die reisverslagen die alleen maar melden "We stonden vroeg op en reden naar XX: mooie rit! Onderweg lekker geshopt en bij aankomst in XX nog lekker wat gegeten en vroeg ons bed in." Dan haak ik af. "Wat, waar, hoe, wanneer, hoe duur, waarom, met wie, welke winkel, waarom dat hotel, en laat eens een foto van je aankopen zien" denk ik dan
Ook blogs die te onregelmatig worden bijgehouden, waardoor er 'gaten' in de reis zitten, zijn irritant. En de allerergste? De reizigers die voortvarend van start gaan - je zit net lekker in hun reis - en dan in het niks verdwijnen. Dat 'erwinsuzannerondjezuidwesten' en 'liekestagephoenix2016' na weken nog steeds op de derde dag van hun reis zitten.
Geen reisverslagen per sé, maar ik lees graag mee met Johanna en Petra - iedere ochtend bij het ontbijt

Ook blogs die te onregelmatig worden bijgehouden, waardoor er 'gaten' in de reis zitten, zijn irritant. En de allerergste? De reizigers die voortvarend van start gaan - je zit net lekker in hun reis - en dan in het niks verdwijnen. Dat 'erwinsuzannerondjezuidwesten' en 'liekestagephoenix2016' na weken nog steeds op de derde dag van hun reis zitten.
Geen reisverslagen per sé, maar ik lees graag mee met Johanna en Petra - iedere ochtend bij het ontbijt

2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
- Symbolio
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 5
Ik gebruik de blogs altijd om indrukken te krijgen. Ik verwacht er helemaal niks van in principe. Vaak ben ik op zoek naar handige tips, weetjes en info die je tussen de blogs in doorleest. Even een heel simpel voorbeeld: onze eerste Amerika reis hadden we een koelbox met ijsklontjes. Maar geen zakjes om zaken in te doen. Onwetend en dom niet aan gedacht en zo wat dingetjes weg kunnen gooien. Later las ik dat toevallig op een blog bij iemand (dag 2: aankomst oid) en die begon over die zakjes. Dat zijn die dingen waar ik vaak naar op zoek ben. Ook over wat leuk is om te zien of te bezoeken.
Verder maak ik een eigen inschatting van wat ik leuk vind en ga zo de blogs af op zoek naar interessante nieuwe dingen. Het enige wat ik altijd zeer irritant vind zijn namen: toen kwamen we die en die (genoemd bij naam) tegen en een heel gebabbel daarover. Geen idee wie het zijn en voor mij niet interessant. Het blog is echter niet voor mij persoonlijk geschreven dus daar kan ik vrede mee hebben. Zelf een blog gehad dit jaar (niet openbaar gemaakt nog) en daar heb ik vooral het thuisfront en de nieuwsgierige volgers (collega's) op de hoogte gehouden. Ik ben daar wel zeer voorzichtig mee want ik heb mijn eigen naam liever niet volledig openbaar op het internet inclusief foto's en dag tot dag bezigheden. Om die reden zelfs een nieuw domein geregistreerd voor mijn eigen blog. Daarbij staan er ook updates op van mijn auto's (BMW 650i, BMW 530D, BMW 330i, ja 3 stuks dus) en ik heb liever niet dat het dievengilde precies weet wat daarmee is gebeurd. Vanwege het onweer in het zuiden viel na een week de camerabeveiliging uit dus kon ik via mijn telefoon e.e.a. niet meer checken/volgen.
Verder maak ik een eigen inschatting van wat ik leuk vind en ga zo de blogs af op zoek naar interessante nieuwe dingen. Het enige wat ik altijd zeer irritant vind zijn namen: toen kwamen we die en die (genoemd bij naam) tegen en een heel gebabbel daarover. Geen idee wie het zijn en voor mij niet interessant. Het blog is echter niet voor mij persoonlijk geschreven dus daar kan ik vrede mee hebben. Zelf een blog gehad dit jaar (niet openbaar gemaakt nog) en daar heb ik vooral het thuisfront en de nieuwsgierige volgers (collega's) op de hoogte gehouden. Ik ben daar wel zeer voorzichtig mee want ik heb mijn eigen naam liever niet volledig openbaar op het internet inclusief foto's en dag tot dag bezigheden. Om die reden zelfs een nieuw domein geregistreerd voor mijn eigen blog. Daarbij staan er ook updates op van mijn auto's (BMW 650i, BMW 530D, BMW 330i, ja 3 stuks dus) en ik heb liever niet dat het dievengilde precies weet wat daarmee is gebeurd. Vanwege het onweer in het zuiden viel na een week de camerabeveiliging uit dus kon ik via mijn telefoon e.e.a. niet meer checken/volgen.
- Family5
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 7
- Contacteer:
Dat vind ik ook. Ik ben gewoon dol op reizen in Amerika. Van iedereen die tot nu toe gereageerd heeft, lees ik zijn of haar blog. Je haalt eruit wat je interesse heeft en dat kan van tijd tot tijd verschillen. Ik merk hier dat lezers soms ontmoedigd raken, omdat zij de vorm van het blog lastig vinden (chronologisch naar beneden scrollen, foto's niet apart, et cetera) Ik kan alleen maar zeggen dat doorlezen loont.PSVwally schreef:Ik moet eigenlijk, nu ik de titel nog eens lees, wel zeggen dat ik niet iets speciaals 'verwacht'. Doe vooral je eigen ding.
Sommige verslagen zijn werkelijk zeer volledig, informatief en beeldend, en toch voorzien van persoonlijke indrukken. Ik noem het even 'de eredivisie', zoals verslagen van Marianne en Henriette. In die categorie zitten 'special interests' . Om een paar namen te noemen: Elly, die voor haar hele gezin de meest fantastische, en betaalbare, rondreizen organiseert en beschrijft. Ingrid, die naast natuur ook houdt van steden en cultuur. Marja en Ko en hun complete consumentengids van campers en campingsites. Linda, over lekker eten, pretparken en achtbanen. Kalaman over (de techniek van) natuurfotografie, landschappen en wegen. Al die bloggers raadpleeg ik gewoon zonder enige twijfel.
Ik probeer geen 'stalker' of 'user' te zijn en doe daarom een bijdrage met mijn eigen reisblog. Ik voel me bijna verplicht om van dag tot dag te berichten. Als ik dat niet doe, zijn de (schoon) moeders ongerust haha. Voor familie plaats ik ook persoonlijke, geposeerde (?) foto's, waarbij ik moet uitkijken dat ik niet teveel het middel voorrang geef op het doel: de belevenis van reizen zelf. Want nu we weer door Florida reizen, gewoon naar de supermarkt gaan, met niet eens een spectaculair evenement of reisdoel voor ogen, dan wil ik dat gevoel vasthouden dat ik krijg als ik door die autoruit kijk: ik ben 'On the road in America'

-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Met een aantal zelf geplande vakanties heb ik al heel wat reisblogs gezien en uiteindelijk ook geschreven. Ik gebruik ze om ideeën op te doen over wat we kunnen bezoeken, slimme tips over tussenstops en/of activiteiten en om de sfeer te proeven. Of, na afloop, om mijn heimwee te voeden - zo volg ik op dit moment zo veel mogelijk reizigers die Alaska bezoeken. Gewoon, om het gevoel weer op te kunnen roepen.
Natuurlijk wil ik de informatie lezen over wat je gedaan hebt. Dat mag best met een linkje, zodat ik die link kan opslaan en zelf meer informatie kan opzoeken als ik het interessant vind. Het mag zeker ook (juist!) met een persoonlijke touch zoals wat deed het met je, hoe heb je het beleefd, enz. Reisafstanden en prijzen vind ik dan wat minder interessant, daar heb ik Google maps voor, en als ik in je verslag lees dat je een hele dag in de auto hebt gezeten heb ik toch wel het idee dat het een grote afstand was. Foto's vind ik gaaf, als ze niet te groot zijn, omdat ze snel een indruk geven. Het grappige is dat ik filmpjes dan weer bijna nooit bekijk. Overnachtingslocaties vind ik ook prettig, ik zou willen dat ik er zelf altijd aandacht om ze te noemen;-)
Als ik dan toch kritisch ben: eerlijk gezegd hoef je voor mij niet compleet en volledig te zijn, want ik ben niet je bank of je moeder en hoef dus niet te weten wat je bij elke Walmart/Safeway/Von's aangeschaft heb. En ook wat er bij de Outback/Dannys/Subway op je bord lag vind ik niet altijd interessant. Hoewel het soms wel vermakelijk kan zijn, als je bv de hele Walmart op zoek bent geweest naar een paar witte katoenen sokken of in een restaurant iets op hebt waar ik nog nooit van gehoord heb.
Als laatste: wat ik belangrijk vind aan een blog is dat het allereerst leesbaar moet zijn. Noem me een taalneuroot en ik geef je gelijk, maar te veel taalfouten of geschreven in een accent is voor mij lastig te volgen. En te veel namen van personen die je hebt gezien/ontmoet/de groeten doet: leuk, zeker voor je familie en vrienden, maar voor mij wat minder interessant. Hoewel ik soms ook verwijs naar mijn ouders, als het gaat om 'de opa foto van de huurauto' of de 'oma foto van de pubers'.
Volgens mij is dat dan ook een van de belangrijkste zaken die je jezelf af moet vragen als je je reisblog schrijft: wie wil ik dat dit leest. Is dit een verslag voor op het AllesAmerika forum, die ze kunnen gebruiken in hun voorbeeldreis, of is dit onze Facebookblog voor vrienden/familie zodat ze weten dat ik a) nog leef en het b) prima naar mijn zin heb.
En die laatste categorie zal dit jaar moeten afkicken, nu we sowieso niet naar de US gaan, en ik door gezondheidsperikelen zeer waarschijnlijk ook niet echt genoeg puf zal hebben om elke dag een 'jaja, ik ben er nog' blog te schrijven:-)
Natuurlijk wil ik de informatie lezen over wat je gedaan hebt. Dat mag best met een linkje, zodat ik die link kan opslaan en zelf meer informatie kan opzoeken als ik het interessant vind. Het mag zeker ook (juist!) met een persoonlijke touch zoals wat deed het met je, hoe heb je het beleefd, enz. Reisafstanden en prijzen vind ik dan wat minder interessant, daar heb ik Google maps voor, en als ik in je verslag lees dat je een hele dag in de auto hebt gezeten heb ik toch wel het idee dat het een grote afstand was. Foto's vind ik gaaf, als ze niet te groot zijn, omdat ze snel een indruk geven. Het grappige is dat ik filmpjes dan weer bijna nooit bekijk. Overnachtingslocaties vind ik ook prettig, ik zou willen dat ik er zelf altijd aandacht om ze te noemen;-)
Als ik dan toch kritisch ben: eerlijk gezegd hoef je voor mij niet compleet en volledig te zijn, want ik ben niet je bank of je moeder en hoef dus niet te weten wat je bij elke Walmart/Safeway/Von's aangeschaft heb. En ook wat er bij de Outback/Dannys/Subway op je bord lag vind ik niet altijd interessant. Hoewel het soms wel vermakelijk kan zijn, als je bv de hele Walmart op zoek bent geweest naar een paar witte katoenen sokken of in een restaurant iets op hebt waar ik nog nooit van gehoord heb.
Als laatste: wat ik belangrijk vind aan een blog is dat het allereerst leesbaar moet zijn. Noem me een taalneuroot en ik geef je gelijk, maar te veel taalfouten of geschreven in een accent is voor mij lastig te volgen. En te veel namen van personen die je hebt gezien/ontmoet/de groeten doet: leuk, zeker voor je familie en vrienden, maar voor mij wat minder interessant. Hoewel ik soms ook verwijs naar mijn ouders, als het gaat om 'de opa foto van de huurauto' of de 'oma foto van de pubers'.
Volgens mij is dat dan ook een van de belangrijkste zaken die je jezelf af moet vragen als je je reisblog schrijft: wie wil ik dat dit leest. Is dit een verslag voor op het AllesAmerika forum, die ze kunnen gebruiken in hun voorbeeldreis, of is dit onze Facebookblog voor vrienden/familie zodat ze weten dat ik a) nog leef en het b) prima naar mijn zin heb.
En die laatste categorie zal dit jaar moeten afkicken, nu we sowieso niet naar de US gaan, en ik door gezondheidsperikelen zeer waarschijnlijk ook niet echt genoeg puf zal hebben om elke dag een 'jaja, ik ben er nog' blog te schrijven:-)
- Q-BiC
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 8
- Contacteer:
Wat ik graag lees, zie en zelf probeer te doen:
- de datum! Hoeveel blogposts ik soms tegen kom waar ik eindeloos zit te zoeken naar wanneer die dag zich nu effectief afspeelde....
- een routekaartje! Dit mis ik ook vaak. Zeker voor mensen die de regio nog niet kennen, is het superhandig zich met zo'n kaartje snel te kunnen oriënteren.
- niet te kort, niet te lang
- niet simpelweg een droge opsomming van wat je gedaan hebt ("eerst zijn we naar daar gereden, dan hebben we dat gedaan; daarna reden we naar daar..."), al is het natuurlijk niet voor iedereen even makkelijk om een mooi stukje proza te schrijven, laat staan dat iedereen er altijd tijd voor heeft op reis
, maar kunnen lezen wat je tof of juist helemaal niet tof vond, is toch fijner, zeker als dat op de foto's niet duidelijk is.
- wat randinfo erbij mag, maar beperkt (hangt samen met het "niet te kort, niet te lang" punt), dan heb ik veel liever enkel een paar woordjes erbij en voor de rest een linkje naar wikipedia oid. Ik wil reiservaringen lezen, geen enceclopedieën.
- foto's, maar +- 30 per dag maximum ofzo. Een strenge selectie dus en niet allemaal dezelfde, om de aandacht van de lezer/kijker te behouden.
- foto's tussen de tekst zodat we zien waarover de tekst gaat, niet op het einde allemaal na elkaar, want dan zijn we de link met de info uit je tekst kwijt.
- de gereden afstand die dag en eventueel de tijd in de auto (kan dus simpelweg van google maps komen, maar het geeft de lezer direct een ruw idee van de omvang van die dag)
- een aantal vermeldingen van tijdstippen op cruciale punten doorheen de dag! Als ik blogs lees, zoek ik vooral informatie naar wat de moeite is, maar ook naar wat haalbaar is, en niet iedereen doet exact dezelfde route maar haalt enkel stukken uit een ander z'n reis. Dan is het handig te kunnen lezen hoeveel tijd een bepaald "stuk" ongeveer in beslag nam. Vooral voor wandelingen of onverharde routes vind ik dit handig, (de rest kan iedereen immers ook wel opzoeken met een routeplanner).
- overnachtingsplaats
- een globaal reisoverzicht
- een "vorige/volgende dag"-linkje voor gemakkelijke navigatie
- een moderne layout, geen witte tekst op pikzwarte achtergrond, met allerlei animated gifs errond en in de kerstperiode sneeuw over het scherm. Geen jaren '90 site dus
Wat ik niet graag lees/zie:
- uitgebreide rapportering mét foto's erbij, 3x per dag, van wat mensen gegeten hebben .... Als je eens in een poepchique restaurant zit (of juist niet), ok, fair enough, maar ik hoef echt niet voor de zoveelste keer te lezen hoe lekker iemand dat blad sla en die ketchup in dat run-of-the-mill chain-restaurant wel niet vond.
- blogs zonder foto's of waar foto's pas later toegevoegd worden. Ik probeer zelf direct minstens enkele foto's erbij te zetten en heb ik onderweg nog geen tijd gehad er te selecteren, dan blijft de tekst ook maar even achterwege tot ik het geheel af heb. Mijn blogs zijn dan ook meestal na een paar dagen niet meer echt "live" :p maar dat vind ik niet erg. Ik doe het gewoon liever direct zo goed mogelijk, en zit daar dan wat vertraging op, dan is dat maar zo. Ik weet namelijk van mezelf dat ik blogs toch niet een tweede keer ga lezen "omdat alle foto's er nu bij staan", daar heb ik gewoon geen tijd voor. Dan lees ik het blog liever niet tot het effectief af is. Kalaman zijn blog is bv wel live, maar er ontbreken vaak foto's. Dan scroll ik daar maar heel snel eens door en lees ik de boel later pas aandachtig als ik de foto's erbij zie staan zodat ik zie waarover het gaat..
Wat ik wel zelf doe, is thuis foto's aanvullen/vervangen; thuis ben ik immers beter uitgerust om ze (digitaal) te ontwikkelen, maar iets zonder foto's posten is zonde, vind ik. Post dan bij tijdsgebrek liever het omgekeerde: foto's en géén tekst
- de datum! Hoeveel blogposts ik soms tegen kom waar ik eindeloos zit te zoeken naar wanneer die dag zich nu effectief afspeelde....
- een routekaartje! Dit mis ik ook vaak. Zeker voor mensen die de regio nog niet kennen, is het superhandig zich met zo'n kaartje snel te kunnen oriënteren.
- niet te kort, niet te lang
- niet simpelweg een droge opsomming van wat je gedaan hebt ("eerst zijn we naar daar gereden, dan hebben we dat gedaan; daarna reden we naar daar..."), al is het natuurlijk niet voor iedereen even makkelijk om een mooi stukje proza te schrijven, laat staan dat iedereen er altijd tijd voor heeft op reis

- wat randinfo erbij mag, maar beperkt (hangt samen met het "niet te kort, niet te lang" punt), dan heb ik veel liever enkel een paar woordjes erbij en voor de rest een linkje naar wikipedia oid. Ik wil reiservaringen lezen, geen enceclopedieën.
- foto's, maar +- 30 per dag maximum ofzo. Een strenge selectie dus en niet allemaal dezelfde, om de aandacht van de lezer/kijker te behouden.
- foto's tussen de tekst zodat we zien waarover de tekst gaat, niet op het einde allemaal na elkaar, want dan zijn we de link met de info uit je tekst kwijt.
- de gereden afstand die dag en eventueel de tijd in de auto (kan dus simpelweg van google maps komen, maar het geeft de lezer direct een ruw idee van de omvang van die dag)
- een aantal vermeldingen van tijdstippen op cruciale punten doorheen de dag! Als ik blogs lees, zoek ik vooral informatie naar wat de moeite is, maar ook naar wat haalbaar is, en niet iedereen doet exact dezelfde route maar haalt enkel stukken uit een ander z'n reis. Dan is het handig te kunnen lezen hoeveel tijd een bepaald "stuk" ongeveer in beslag nam. Vooral voor wandelingen of onverharde routes vind ik dit handig, (de rest kan iedereen immers ook wel opzoeken met een routeplanner).
- overnachtingsplaats
- een globaal reisoverzicht
- een "vorige/volgende dag"-linkje voor gemakkelijke navigatie
- een moderne layout, geen witte tekst op pikzwarte achtergrond, met allerlei animated gifs errond en in de kerstperiode sneeuw over het scherm. Geen jaren '90 site dus

Wat ik niet graag lees/zie:
- uitgebreide rapportering mét foto's erbij, 3x per dag, van wat mensen gegeten hebben .... Als je eens in een poepchique restaurant zit (of juist niet), ok, fair enough, maar ik hoef echt niet voor de zoveelste keer te lezen hoe lekker iemand dat blad sla en die ketchup in dat run-of-the-mill chain-restaurant wel niet vond.
- blogs zonder foto's of waar foto's pas later toegevoegd worden. Ik probeer zelf direct minstens enkele foto's erbij te zetten en heb ik onderweg nog geen tijd gehad er te selecteren, dan blijft de tekst ook maar even achterwege tot ik het geheel af heb. Mijn blogs zijn dan ook meestal na een paar dagen niet meer echt "live" :p maar dat vind ik niet erg. Ik doe het gewoon liever direct zo goed mogelijk, en zit daar dan wat vertraging op, dan is dat maar zo. Ik weet namelijk van mezelf dat ik blogs toch niet een tweede keer ga lezen "omdat alle foto's er nu bij staan", daar heb ik gewoon geen tijd voor. Dan lees ik het blog liever niet tot het effectief af is. Kalaman zijn blog is bv wel live, maar er ontbreken vaak foto's. Dan scroll ik daar maar heel snel eens door en lees ik de boel later pas aandachtig als ik de foto's erbij zie staan zodat ik zie waarover het gaat..
Wat ik wel zelf doe, is thuis foto's aanvullen/vervangen; thuis ben ik immers beter uitgerust om ze (digitaal) te ontwikkelen, maar iets zonder foto's posten is zonde, vind ik. Post dan bij tijdsgebrek liever het omgekeerde: foto's en géén tekst

USA '06: NYC // USA '09: Denver - San Francisco // USA '10: Phoenix - Las Vegas // USA '11: Hawaii
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
USA '12: Denver - Denver // USA/CND '13: Seattle - Denver // Iceland '14 // USA/CND '16: Seattle - Seattle // USA '18: Denver - Denver
Blog // Photo Album
Absoluut.- een "vorige/volgende dag"-linkje voor gemakkelijke navigatie
Ik zat net ook weer een blog te lezen, en dan staan er alleen de laatste paar dagen, en moet je maar gokken waar de rest staat.
- meyem
- Amerika-expert
meestal is er wel een link naar 'alle reisverhalen' .... welke was je net aan het lezen?
- meyem
- Amerika-expert
Dat vermoedde ik al ...
hier vind je de link naar alle reisverhalen ... die staat rechts op de pagina .... op de meeste blog sites is wel zo'n link te vinden ...
hier vind je de link naar alle reisverhalen ... die staat rechts op de pagina .... op de meeste blog sites is wel zo'n link te vinden ...
Ja, maar dan moet ik telkens terug naar die beginpagina om de volgende pagina te lezen. Veel handiger en gebruikersvriendelijker zouden een volgende/vorige link zijn. En die zie ik niet.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 6 Reacties
- 4757 Weergaves
-
Laatste bericht door sunshine state
-
- 8 Reacties