Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Studeren en werken in de VS
Studeren en werken in de VS
Hallo,
ik ben Jesper en ik heb al sinds een hele tijd de wens om later naar de VS te emigreren. Ik ben op dit moment 15 jaar oud en misschien nog een beetje jong om deze vragen te stellen. Ik doe op dit moment VWO (4e jaar) en ik wil graag na mijn VWO-opleiding een opleiding met techniek gaan doen. Het lijkt me geweldig om dit in de VS te kunnen doen, reizen vind ik geweldig en het lijkt me een geweldige uitdaging. Ik wil er later ook graag gaan wonen, wanneer ik een baan heb. Is het makkelijk om te gaan studeren in de VS nadat je je VWO-diploma hebt gehaald? Zal het veel gaan kosten? En kom ik later makkelijk aan een baan als ik mijn studie afgerond heb? En zijn er verder nog eisen?
Ik heb ook gehoord dat je een tussenjaar kunt doen. Dit lijkt me ook interessant om gewoon eens het land te leren kennen en om te kijken of het me bevalt daar. Ik zou dan graag een half jaar of een jaar willen werken in de VS. Zitten hier verder nog eisen aan?
Een hoop vragen, maar ik kan er op internet nog niet helemaal duidelijk uit worden dus ik vroeg me af of jullie hier misschien meer over weten.
Alvast bedankt,
Jesper
ik ben Jesper en ik heb al sinds een hele tijd de wens om later naar de VS te emigreren. Ik ben op dit moment 15 jaar oud en misschien nog een beetje jong om deze vragen te stellen. Ik doe op dit moment VWO (4e jaar) en ik wil graag na mijn VWO-opleiding een opleiding met techniek gaan doen. Het lijkt me geweldig om dit in de VS te kunnen doen, reizen vind ik geweldig en het lijkt me een geweldige uitdaging. Ik wil er later ook graag gaan wonen, wanneer ik een baan heb. Is het makkelijk om te gaan studeren in de VS nadat je je VWO-diploma hebt gehaald? Zal het veel gaan kosten? En kom ik later makkelijk aan een baan als ik mijn studie afgerond heb? En zijn er verder nog eisen?
Ik heb ook gehoord dat je een tussenjaar kunt doen. Dit lijkt me ook interessant om gewoon eens het land te leren kennen en om te kijken of het me bevalt daar. Ik zou dan graag een half jaar of een jaar willen werken in de VS. Zitten hier verder nog eisen aan?
Een hoop vragen, maar ik kan er op internet nog niet helemaal duidelijk uit worden dus ik vroeg me af of jullie hier misschien meer over weten.
Alvast bedankt,
Jesper
-
Bennogr
- Amerika-expert
Re: Studeren en werken in de VS
Zoekt op dit forum en gij zult alle informatie vinden die je maar wilt.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Ja je bent 15 jaar jong. Als je op VWO zit zou je je kunnen orienteren op een jaar high school middels een uitwisselingsprogramma. Je leert de US samenleving dan beter kennen. Dan kun je met meer voors en tegens beslissen of je inderdaad deze kant uit wilt komen of niet.
Ik weet helaas niet veel van high school uitwisseling maar er zijn een aantal deelnemers hier die dit hebben gedaan.
Ik hoop dat enkelen daarvan zich hier zullen melden om je op weg te helpen.
Succes !
Ik weet helaas niet veel van high school uitwisseling maar er zijn een aantal deelnemers hier die dit hebben gedaan.
Ik hoop dat enkelen daarvan zich hier zullen melden om je op weg te helpen.
Succes !
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Je zou ook een jaar Community College kunnen doen. Dat is misschien wat minder 'fun' en wat meer al studeren, maar het draagt zeker ook bij tot je verdere ontwikkeling en vaak heb je vakken die je in Nederland niet hebt. Wie weet ontdek je wel bepaalde verborgen talenten!
Werken in de US dat gaat niet, tenzij je een werkvisum hebt. En dat is iets voor na je studie. Aan een College of universiteit kan je soms wel een studentenjobke krijgen voor een paar uur per week aan minimumloon.
Werken in de US dat gaat niet, tenzij je een werkvisum hebt. En dat is iets voor na je studie. Aan een College of universiteit kan je soms wel een studentenjobke krijgen voor een paar uur per week aan minimumloon.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Hallo Jesper, wees welkom hier. Ik heb jouw bericht gequote zodat ik op elke vraag afzonder antwoord kan geven (voor zover ik het antwoord weet)
Ik kan je nog wel het advies geven om hier eens een aantal topics door te spitten, waaronder ook de zogenaamde sticky topics.
Zolang jouw ambities niet bij de echte topuniversiteiten liggen is dit best gemakkelijk. Omdat jij geld komt brengen en de hoofdprijs zal betalen (reken op $40.000 per jaar aan collegegeld alleen al) zien ze je graag komen. Onder de echte topuniversiteiten kan je verstaan Harvard, Yale, Princeton, MIT, Stanford en dergelijke.jebbesz schreef:Is het makkelijk om te gaan studeren in de VS nadat je je VWO-diploma hebt gehaald? Zal het veel gaan kosten?
Bedoel je een baan in Nederland of in de VS? In de VS is er het probleem dat jij een visum nodig hebt om daar te mogen werken en die zullen zeer zelden gegeven worden aan net afgestudeerden. Wellicht is een jaar werken onder het OPT (Optional Practical Training) mogelijk, maar ook dat is geen zekerheid. Voor een baan in Nederland is er het probleem dat men het niveau van jouw opleiding in de VS niet kan inschatten. Harvard kent men wel, maar bijvoorbeeld Pomona College (een top 10 liberal arts school) zal ze al niks meer zeggen.jebbesz schreef:En kom ik later makkelijk aan een baan als ik mijn studie afgerond heb? En zijn er verder nog eisen?
Van wie heb je dit gehoord? Wat weet die persoon van de VS? De VS kent niet zoiets als een working holiday wat een land als Australië wel kent. Je kan wel een B2 visum aanvragen, maar daar zitten strenge eisen aan en dan mag je niet werken. Een jaar high school zou een optie zijn, maar ik weet niet of dit mogelijk nadat je je VWO hebt afgerond. Een jaar community college werd al genoemd, maar wat dan de kosten zijn weet ik niet en je zal na afloop weer naar Nederland moeten, waarbij het niet met zekerheid valt te zeggen of dat jaar je in Nederland vrijstellingen oplevert.jebbesz schreef:Ik heb ook gehoord dat je een tussenjaar kunt doen. Dit lijkt me ook interessant om gewoon eens het land te leren kennen en om te kijken of het me bevalt daar. Ik zou dan graag een half jaar of een jaar willen werken in de VS. Zitten hier verder nog eisen aan?
Ik kan je nog wel het advies geven om hier eens een aantal topics door te spitten, waaronder ook de zogenaamde sticky topics.
-
UStudy
- Amerikafan
- Contacteer:
Wat betreft gap year en werken: de beste manier om een werkvergunning te krijgen is om eerst twee semesters een studie te doen in een zgn. non-degree programma en dan een jaar werkvergunning aan te vragen. Dit heet Optional Practical Training en kan op je studentenvisum voor max. 1 jaar na de afronding van je tweede semester. Dat is wel een baan die je zelf moet regelen maar de universiteit kan je helpen met de aanvraag van OPT.
Het betekent dus wel eerst een jaar studiekosten betalen en natuurlijk studeren (evt. combineren met 20 uur per week werken op de campus) en dan vervolgens een fulltime baan om je studiegeld zoveel mogelijk weer terug te verdienen...
Het betekent dus wel eerst een jaar studiekosten betalen en natuurlijk studeren (evt. combineren met 20 uur per week werken op de campus) en dan vervolgens een fulltime baan om je studiegeld zoveel mogelijk weer terug te verdienen...
Facebook: https://www.facebook.com/groups/ustudyemail
LinkedIn: http://www.linkedin.com/in/marinameijer
- Pete.Z
- Amerika-expert
- Contacteer:
Een vriend van mij is na zijn VWO naar de tu delft gegaan, en heeft daar ruimtevaart techniek gestudeerd, en is tijdens die opleiding op een universiteit in Amerika terecht gekomen via de TU.
Na zijn afstuderen kon hij dankzij die studie ( en het feit dat hij verdomd goed was) direct bij een bedrijf in houston aan de slag, het kan dus wel.
Na zijn afstuderen kon hij dankzij die studie ( en het feit dat hij verdomd goed was) direct bij een bedrijf in houston aan de slag, het kan dus wel.
Er is op dit moment een regeling waarbij er per jaar 20,000 H-1B visums beschikbaar zijn voor buitenlanders die in de US afstuderen en een Masters Degree hebben behaald. Of die regeling blijft bestaan als er 'immigration reform' komt, is natuurlijk niet zeker.
Maar als er wijzigingen in immigratiewetgeving gaan komen is de verwachting dat het accent meer naar hoogopgeleide werkers zal gaan, en derhalve minder naar - zoals het nu is - familie-hereniging.
Waarbij dan de volgende waarschuwing moet gelden: een H-1B verkrijgen is niet eenvoudig, maar als je niet een werkgever weet te vinden die je wil sponsoren voor een groene kaart moet je na zes jaar het land uit (max. H-1B periode).
Kortom eerst is je probleem hoe de US binnen te komen, daarna hoe in de US te mogen blijven.
Maar als er wijzigingen in immigratiewetgeving gaan komen is de verwachting dat het accent meer naar hoogopgeleide werkers zal gaan, en derhalve minder naar - zoals het nu is - familie-hereniging.
Waarbij dan de volgende waarschuwing moet gelden: een H-1B verkrijgen is niet eenvoudig, maar als je niet een werkgever weet te vinden die je wil sponsoren voor een groene kaart moet je na zes jaar het land uit (max. H-1B periode).
Kortom eerst is je probleem hoe de US binnen te komen, daarna hoe in de US te mogen blijven.
-
UStudy
- Amerikafan
- Contacteer:
De makkelijkste manier om de VS binnen te komen is via een F-1 studentenvisum. Daarna dus een betaalde werkervaring via OPT op je F-1 visum doen voor max. een jaar en hopen dat je werkgever een H visum wil aanvragen voor je. Dit is een route die de meeste kansen biedt op een vaste baan in de VS aan jonge niet-Amerikanen.
- houstonwehaveaproblem
- Amerika-expert
Ik ben zelf op een F1 visum naar de US gegaan, maar mijn situatie lag anders want ik had toen al een relatie met iemand die in de US woonde. In dezelfde tijd dat ik F1 student was, kende ik iemand die eerst 2 jaar Community College deed, toen een jaar OPT, toen nog 2 jaar universiteit om haar bachelors degree te halen, toen weer een jaar OPT en vandaar uit heeft ze, zoals het traject waar UStudy al over vertelde, een werkvisum kunnen regelen bij haar laatste werkgever. Dit was echt niet iemand die bakken met geld had om op dure universiteiten te studeren, maar het is haar toch gelukt.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
-
UStudy
- Amerikafan
- Contacteer:
Ja, klopt. Je kunt na elk diploma (Associate, Bachelor, Master, PhD) en na elk non-degree programma van minstens 2 semesters, steeds max. 12 maanden werken op een F-1 visum via OPT. Erg aantrekkelijk om op die manier werkervaring op te doen, geld voor je daaropvolgende studie te verdienen en evt. uiteindelijk in de VS te blijven op een H-visum via bijv. de OPT-werkgever die je graag langer wil behouden. Dus in theorie zou je dus 5x een jaar kunnen werken in de VS, tussen de studies door.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 3 Reacties
- 7793 Weergaves
-