N.a.v. jouw pb-tje met ongeveer dezelfde vragen, heb ik jouw topic opgezocht. Ik had jouw topic inderdaad niet gezien, meestal probeer ik wel te antwoorden als iemand vragen heeft over Seattle of Vancouver. In plaats van te antwoorden per pb, plaats ik mijn reactie maar hier. Misschien hebben anderen daar ook nog iets aan!
Ik vind het altijd moeilijk om iemand te adviseren over de lengte van een verblijf in een stad. Wij houden heel erg van steden en kunnen er dan ook heel wat dagen doorbrengen, maar vele anderen op het forum verkiezen de natuur boven de stad. Wij doen altijd een combinatie van die 2, want 4 weken alleen maar natuur komt ons ook al snel de neus uit, en 4 weken alleen maar steden ook.
Wij zijn zowel in Seattle als in Vancouver twee keer geweest, in 2008 en in 2011. De eerste keer waren we 4 nachten in Seattle en 3 nachten in Vancouver, dit jaar zijn we zowel in Vancouver als in Seattle 4 nachten geweest. En in beide steden zijn we nog steeds niet uitgekeken. Ik kan ze ook allebei erg aanbevelen, het zijn echt geweldige steden. Ze zijn allebei heel anders van sfeer en karakter, maar wat ze gemeen hebben is de ligging (aan het water). BIj ons staan zowel Seattle als Vancouver in de top 3 van favoriete steden in Noord Amerika, en we hebben er al heel wat gezien! Chicago staat daar trouwens ook in, die stad vinden we ook helemaal geweldig!
Ik zou beide steden wel aanraden om met auto te doen. Jawel, het openbaar vervoer is er goed, maar lastig voor de dingen buiten het centrum. In het centrum van de stad heb je alles na 1 of 2 dagen wel gezien, eromheen is juist nog zoveel meer te doen. Bovendien houden wij erg van comfort, en met de auto kun je alles doen op het moment dat jij er zin in hebt. Je bent zoveel meer flexibeler. Het openbaar vervoer in Seattle is alleen maar gratis in downtown, daarbuiten is het niet gratis.
Volgens mij kun je prima een auto huren in Seattle en achterlaten in Vancouver, maar dat is wel op aanvraag. Volgens mij kan dat bij Hertz bijvoorbeeld. Je zou kunnen overwegen om de vraag te stellen aan USA-reisen.de, dan kunnen ze je wel helpen daarmee. Ik weet dat het in elk geval tot vorig jaar ook gewoon op de website van USAreisen stond vermeld, maar dit jaar niet meer. Als het niet lukt, zou je kunnen overwegen om met de trein tussen Seattle en Vancouver te reizen, en in beide steden apart een auto te huren (misschien niet voor alle dagen, maar voor enkele dagen).
Als je een impressie wil van de steden en de bezienswaardigheden, kun je onze fotoalbums eens bekijken. Van de reis die we dit jaar maakten hebben we ook een reisverslag gemaakt, van de reis in 2008 helaas niet. Het reisverslag vind je
hier.
Voor foto's:
Seattle in 2008
Seattle in 2011
Pikes Place, Seattle in 2011
Public Library, Seattle in 2011
Vancouver in 2008
Vancouver in 2011
Granville Island, Vancouver in 2011
Stanley Park, Vancouver in 2011
Seaplane tour, Vancouver in 2011
Ik heb van beide reizen een uitgebreid roadbook gemaakt, ik wil je best van Seattle en Vancouver (en eventueel ook van Chicago, daar waren in 2009 een week) dat roadbook sturen. Daarin vind je uitgebreide informatie met links naar websites, voor de things-to-do. Misschien kun je er iets mee? Ik heb dan wel je e-mail adres nodig, stuur me dat dan per pb. Het zijn grote bestanden, ik zou ze via Transfer Big Files opsturen, daar kun je ze dan downloaden en zelf bekijken (en eventueel aanvullen met je eigen informatie).
En dan nog dit: zowel in Chicago, Seattle als Vancouver kun je fantastisch winkelen! Ik zou overwegen om de Minneapolis te schrappen in jullie plannen, en in plaats daarvan zowel Seattle als Vancouver aan te doen voor enkele dagen en daar uitgebreide shopping trips in te plannen. In Vancouver vind je een supergrote mall in Burnaby, echt geweldig! Maar ook in Vancouver downtown kun je je hart ophalen. In Seattle idemdito, je kunt je hart ophalen downtown, maar er zijn ook enkele grote malls buiten downtown. Ten noorden van Seattle vind je in Tulalip een mooie outlet, maar ook in andere plaatsen vind je mooie outlets in de buurt van Seattle. In mijn roadbooks kun je die informatie allemaal terugvinden! Ik ben zelf nog niet in de Mall of America geweest, maar ik heb al van heel vele mensen gehoord dat het behoorlijk tegenvalt. Het is veel van hetzelfde, en als je meerdere steden bezoekt en daar gaat winkelen in de nabijgelegen malls, heb je precies hetzelfde aanbod aan winkels! Als je besluit om naar Seattle en Vancouver te gaan, weet ik zeker dat je niet teleurgesteld zult zijn over het aanbod aan winkels en bezienswaardigheden, juist ook de combinatie en variatie maakt het erg leuk!
In onze foto's vind je nog heel veel dingen niet terug, waar we tijdens onze beide bezoeken nog niet aan toegekomen zijn. Zo zijn er in de buurt van Seattle enkele heel mooie watervallen die ik graag eens zou bezoeken. En bij Vancouver vind je enkele parken die ook heel erg de moeite waard zijn (Capilano, Lynn Canyon en Grouse Mountain bijvoorbeeld). Meer informatie hierover vind je ook in onze roadbooks.
De Boeing fabrieken vind ik wel een echte must-see in Seattle. Echt een mooie ervaring! En ook het Museum of Flight, ten zuiden van Seattle, is een van de mooiste musea die ik ooit heb gezien!
Ik hoor het wel als je de roadbooks graag wil hebben, en anders hoop ik dat ik je in elk geval heb geholpen met mijn uitgebreide antwoord. Veel succes met de keuzes! Als je nog vragen hebt, schroom niet om ze hier te stellen! Ik zal jouw topic vanaf nu in de gaten houden.