Verhuisboedel - Auto van Amerika naar Nederland

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
colib
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 nov 2011, 21:26

Verhuisboedel - Auto van Amerika naar Nederland

Bericht door colib »

Hi allemaal - Ik woon als Nederlander nu 4 jaar in de VS en verhuis volgend jaar terug naar Nederland. Ik was van plan om nu (in November) een auto te kopen en die volgend jaar mee te nemen naar Nederland, bijvoorbeeld juni/juli zodat ik de auto 6 maanden op mijn naam heb. Zodoende kan die mee als verhuisboedel.

Echter, heb ik een amerikaanse vrouw getrouwd en ik wil ons inschrijven in Nederland in December zodat we de visumprocedure kunnen starten zodat als we in juni naar Nederland komen, zij direct een werkvergunning heeft. Toen ik de douane belde voor informatie werd mij verteld dat ik de auto niet belastingvrij kan invoeren als ik een auto koop in November, en ingezetene wordt van Nederland in december omdat de belastingdiesnt kijkt naar het moment dat je ingezetene wordt van Nederland en niet kijkt naar wanneer de auto Nederland binnenkomt (juni/juli). Als dit inderdaad het geval is dan is het onmogelijk voor mij om de auto als verhuisboedel mee te nemen.

Klopt bovenstaande?
Tips/suggesties?
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Verhuisboedel - Auto van Amerika naar Nederland

Bericht door Hockey »

Wat klopt is dat je de auto niet belastingvrij kan invoeren in Nederland. De rest weet ik niet.
Maar waarom wil je in de VS een auto kopen en deze dan meenemen naar Nederland? Waarom niet hier een auto kopen? Een auto waarmee Nederlandse monteurs bekend zijn.
Vol
Amerikafan
Berichten: 283
Lid geworden op: 14 mei 2007, 00:12

Re: Verhuisboedel - Auto van Amerika naar Nederland

Bericht door Vol »

Hockey schreef: Maar waarom wil je in de VS een auto kopen en deze dan meenemen naar Nederland? Waarom niet hier een auto kopen? Een auto waarmee Nederlandse monteurs bekend zijn.
Omdat je de auto dan belastingvrij in kan voeren. Mijn Audi, die ook gewoon in NL verkocht wordt, kost hier $45.000. Dezelfde auto met zelfde opties kost in Nederland EUR65.000
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Verhuisboedel - Auto van Amerika naar Nederland

Bericht door Hockey »

Het is voor het eerst dat ik hoor dat je een auto belastingvrij kan invoeren. Ik dacht dat je altijd belasting diende te betalen, maar wel naar rato van de leeftijd.
Vol
Amerikafan
Berichten: 283
Lid geworden op: 14 mei 2007, 00:12

Re: Verhuisboedel - Auto van Amerika naar Nederland

Bericht door Vol »

Hockey schreef:Het is voor het eerst dat ik hoor dat je een auto belastingvrij kan invoeren. Ik dacht dat je altijd belasting diende te betalen, maar wel naar rato van de leeftijd.
http://download.belastingdienst.nl/doua ... 2z3fol.pdf

Die ratio betaal je als het geen verhuisgoed is. Dat dient OP te gaan betalen hij zich in december al inschrijft. Daarom zijn die 6 maanden zo belangrijk.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Verhuisboedel - Auto van Amerika naar Nederland

Bericht door Hockey »

Dank weer wat geleerd.
Deze link vind ik zelf iets duidelijker, daar het specifiek auto's betreft:
http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... 1299_94122
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Verhuisboedel - Auto van Amerika naar Nederland

Bericht door kastelke »

colib schreef: Echter, heb ik een amerikaanse vrouw getrouwd en ik wil ons inschrijven in Nederland in December zodat we de visumprocedure kunnen starten zodat als we in juni naar Nederland komen, zij direct een werkvergunning heeft.
Ik weet dat je initiele vraag over de auto gaat, maar: heb jij ook al een job in Nederland?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
colib
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 nov 2011, 21:26

Re: Verhuisboedel - Auto van Amerika naar Nederland

Bericht door colib »

@Kastelke - Ja, ik kan waarschijnlijk via het bedrijf waar ik nu voor werk (Nederlands bedrijf) in Nederland gaan werken. Ik moet dus een Nederlands arbeidscontract hebben voordat ik de visumprocedure start en ik denk dat dat gaat lukken (ik neem aan dat daar je vraag vandaan kwam) :thumbup:

@iedereen - dus hebben we concensus dat het NIET mogelijk is een auto belastingvrij in te voeren als ik nu (November) een auto koop en hier op naam zet, vervolgens mezelf inschrijf in Nederland in December om de visumprocedure te starten voor mijn vrouw, vervolgens weer terugga naar de VS, en de auto over laat komen naar Nederland in Juni/juli als ik verhuis? M.a.w. , hoewel de auto dus wel 6 maanden op naam staat voordat de auto naar Nederand gaat, geldt dit niet omdat ikzelf binnen die zes maanden voor de wet al in Nederland woon.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Verhuisboedel - Auto van Amerika naar Nederland

Bericht door kastelke »

Dat was inderdaad de reden van mijn vraag. Gelukkig was je al op de hoogte!
Maar ik denk niet dat je de visumprocedure van je vrouw al op kan starten als je in december nog niet je (jaar)contract op zak hebt.

Die auto zal inderdaad niet lukken. Tenzij je je nog niet inschrijft in Nederland. Wat gaat je het meeste opbrengen: je vrouw die effectief een job gaat vinden (ook nog altijd af te wachten natuurlijk) binnen dat half jaar, of je auto in Nederland aankopen?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
OscarG
Amerikakenner
Berichten: 1432
Lid geworden op: 25 feb 2009, 06:34
Locatie: Franklin,NH

Re: Verhuisboedel - Auto van Amerika naar Nederland

Bericht door OscarG »

Ik weet eigenlijk niet of je vrouw ook direct ingeschreven moet staan in Nederland als je de visumprocedure start? Anders zou je de auto op naam van je vrouw kunnen zetten en haar over 6 maanden officieel inschrijven in NL?
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
Ziva
Amerika-expert
Berichten: 3387
Lid geworden op: 29 sep 2008, 18:08
Locatie: USA

Re: Verhuisboedel - Auto van Amerika naar Nederland

Bericht door Ziva »

Aan dat laatste zat ik ook te denken, kan de auto niet op naam van je vrouw?
colib
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 nov 2011, 21:26

Re: Verhuisboedel - Auto van Amerika naar Nederland

Bericht door colib »

Ik ben redelijk zeker (maar niet helemaal ) dat ook mijn vrouw zich moet inschrijven in Ned om de verlbijfsvergunning aanvraag met mij te doen. Ik zal de IND nogmaals bellen om dit te controleren. Als dit niet het geval is dat kan mijn vrouw de auto idd meenemen.

Ik stoot mezelf af en toe voor de kop, had ik nu gewoon wat eerder een auto gekocht....

Dank voor de adviezen :clap:
OscarG
Amerikakenner
Berichten: 1432
Lid geworden op: 25 feb 2009, 06:34
Locatie: Franklin,NH

Re: Verhuisboedel - Auto van Amerika naar Nederland

Bericht door OscarG »

Een paar jaar geleden wilde mijn vrouw 6 maanden bij mij komen wonen in Nederland. Aangezien een toeristenvisum maar 90 dagen geldig is en ze wellicht wel wilde werken in een bepaalde vorm, hebben we toen een verblijfsvergunning voor haar aangevraagd. Ze was al wel in Nederland toen, maar we hebben haar volgens mij die eerste 6 maanden nog niet ingeschreven bij de gemeente enz. Eerst hebben we gewacht op de uitspraak die bijna 4 maanden duurde. Sjah..toen bleef ze nog een week of 8. Was de moeite niet waard om alle inschrijvingen te doorlopen bij de gemeente, belasting, zorgverzekering enz. Wellicht niet helemaal volgens de regels, maar geen haan die er naar heeft gekraaid.

De aanvraag zelf duurt al 3 maanden voordat alles rond is en dan pas kan je echt dingen gaan regelen. Dat je dan nog een paar maanden nodig hebt om alles definitief af te sluiten in de VS lijkt mij helemaal niet zo gek. Want je kan je eigenlijk toch ook pas uitschrijven in de VS als je weet dat je in NL een verblijfsvergunning krijgt? Anders zou je op zich nergens officieel inwoner meer van zijn als die verblijfsvergunning niet wordt goedgekeurd. Ik meende daarom dat een paar maanden speling niet echt uit maakt, al die processen lopen toch redelijk langzaam.

Maar ben het met je eens, bel voor de zekerheid nog even met het IND!
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
Gebruikersavatar
johan67
Amerikafan
Berichten: 207
Lid geworden op: 28 jul 2011, 04:56
Locatie: Rockford, Michigan

Re: Verhuisboedel - Auto van Amerika naar Nederland

Bericht door johan67 »

je vrouw kan in dat half jaar nooit zoveel verdienen als het prijsverschil van de auto. Misschien wat later verhuizen.
Gebruikersavatar
ned in MO
Amerika-expert
Berichten: 7097
Lid geworden op: 02 jan 2007, 18:16
Locatie: Bradenton, FL
Contacteer:

Re: Verhuisboedel - Auto van Amerika naar Nederland

Bericht door ned in MO »

Ook al betaal je belasting dan nog is het voordeliger om de auto mee te nemen die je hier koopt
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 3996
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Verhuisboedel - Auto van Amerika naar Nederland

Bericht door Loek »

Welk merk auto wil je meenemen? De opmerking van Hockey geldt deels wel namelijk; als het een in NL minder bekend merk/model is, betaal je je scheel aan onderhoud.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Verhuisboedel - Auto van Amerika naar Nederland

Bericht door Hockey »

Zelfs bij een bekend merk zal dit het geval zijn als het model hier niet gevoerd wordt. Neem een Toyota Camry, in Nederland kennen we deze eigenlijk niet. En zelfs een Ford Focus is in Amerika anders dan hier.
colib
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 nov 2011, 21:26

Re: Verhuisboedel - Auto van Amerika naar Nederland

Bericht door colib »

Je moet inderdaad opletten op auto's die in Nederland niet geleverd worden, of die per model verschillen. Persoonlijk heb ik mijn oog op een mooie klassieker, er rijden hier vaak mooiere exemplaren rond dan in Ned. Maar ook met moderne auto's scheelt het een slok op de borrel :thumbup:

Neem als voorbeeld een Jeep Grand Cherokee - die kost hier met belasting, en een half jaartje oud nog geen 35K dollar, terwijl die in Nederland nieuw tegen de 70-80K Euro loopt, dus reken maar uit!

Er zijn legio voorbeelden te noemen van auto's waarvan het veel scheelt, ook een Nissan 370Z bijvoorbeeld heeft een enorm prijsverschil tussen US en NL.
kaap koraal
Amerikakenner
Berichten: 907
Lid geworden op: 27 sep 2010, 10:18
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Cape Coral, SW Florida USA !

Re: Verhuisboedel - Auto van Amerika naar Nederland

Bericht door kaap koraal »

@Colib: Tip : Koop GEEN klassieker die kan je nl altijd zonder belastingen invoeren !!!!! (25 jaar en ouder)
Maar koop een auto van al het geld dat je over hebt maar die toch gewild is zoals een Porsche Cayenne/Panamera, BMW X6 daar valt het meest op te verdienen als je
hem na één jaar weer (kan) verkoop(en)t hier ! Of een Caddilac CTSV !
Koop er desnoods 2 ! :lol:

Voorbeeld CTSV wagon in USA 45.000 euro(omgerekend)en in NL 165.000 euro !!!!!!!!!! Daar valt wel wat op te verdienen dacht ik zo en je hebt nog 1,5 jaar rijplezier met 567 pktjes !
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Verhuisboedel - Auto van Amerika naar Nederland

Bericht door Hockey »

Hou wel rekening met de wegenbelasting alhier en de verzekeringskosten. Een auto mag dan in de VS veel minder kosten, de verzekeringspremie zal berekend worden over de nieuwprijs alhier.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer