Invoerrechten/btw op kleding die men uit de USA meeneemt.

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
annet2009
Amerikakenner
Berichten: 805
Lid geworden op: 06 mei 2009, 21:14
Aantal x V.S. bezocht: 7

Invoerrechten/btw op kleding die men uit de USA meeneemt.

Bericht door annet2009 »

Ik zie wel topics over postpakketjes maar dit gaat om spullen die je zelf meeneemt in je bagage.

Weet iemand ook hoe het zit met invoeren van kleding die je (tijdens een vakantie) in de USA hebt gekocht.
Volgens mij is de vrijstelling 430 euro maar hoe wordt daar mee omgegaan?

Ik heb namelijk gehoord dat niet naar de aankoopsprijs zou worden gekeken maar naar de waarde van het produkt in Nederland.
Bijvoorbeeld: je hebt een spijkerbroek gekocht voor 30 dollar, diezelfde broek zou je in Nederland 100 euro betalen. Dan stelt de douane dat je 100 euro invoert, en niet 30 dollar.

Heb ook verschillende verhalen gehoord of je nou wel of niet de bonnetjes moet bewaren, of die juist weggooien en de labels eraf halen.

Wie weet hoe dit zit?
Ik wens geen deel uit te maken van een forum waar tips hoe voorwaarden en regels te omzeilen en de boel te belazeren blijkbaar gewoon toegestaan zijn, dus mij zien jullie hier niet meer.
dutchie_in_boston
Amerika-expert
Berichten: 1794
Lid geworden op: 14 aug 2007, 21:57
Locatie: Boston, MA

Re: invoerrechten/btw op kleding die uit de USA meeneemt.

Bericht door dutchie_in_boston »

een paar kledingstukken voor jezelf? Labeltje eraf, bonnetje weg, en in de koffer ermee. Hoe het zit is natuurlijk een ander verhaal: http://www.douane.nl/430euro
annet2009
Amerikakenner
Berichten: 805
Lid geworden op: 06 mei 2009, 21:14
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: invoerrechten/btw op kleding die uit de USA meeneemt.

Bericht door annet2009 »

Dat stuk van de douane had ik zelf ook al gevonden, maar daar hebben ze het over de 'waarde' van 430 euro.

En daarmee blijft mijn vraag staan: waarde volgens Nederland of waarde volgens USA.

Als ik de dag voor vertrke nog even wat kleren ga kopen is eerst wassen (en de vraag is of ze daar intrappen als er controle komt) toch een heel gedoe.
Dus als het niet nodig is liever niet.
Ik wens geen deel uit te maken van een forum waar tips hoe voorwaarden en regels te omzeilen en de boel te belazeren blijkbaar gewoon toegestaan zijn, dus mij zien jullie hier niet meer.
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: invoerrechten/btw op kleding die uit de USA meeneemt.

Bericht door MattRob »

Daarom bewaar ik altijd alle bonnen, ik ga er vanuit dat het gaat om wat je ervoor betaalt heb en dat is dus de waarde in economisch verkeer en dat kan ik aantonen met een bonnetje. Ik denk dat zij lastig kunnen volhouden dat ik een spijkerbroek invoer van EUR 100, terwijl ik het bonnetje heb waarop staat dat ik er EUR 30 voor betaald heb. Ander verhaal is als je GEEN bonnetje hebt, dan gaan zij de waarde 'schatten' en zullen ze Nederlandse prijzen nemen, kan ik me zo voorstellen.

Maar goed, in het verleden waren ze ook al niet zo geinteresseerd in kleding, maar meer in electronica (Ipods, etc). Met die nieuwe grens van EUR 430 zal dat helemaal wel meevallen en kan ik me niet voorstellen dat ze al je kledingstukken gaan zitten doorspitten. Gewoon een paar de bonnetjes af en aandoen of door je was. De rest desnoods zelfs de kaartjes aan laten zitten. Ik zou me, met alleen veel kleding, niet zo'n zorgen maken. Maar dat is dan persoonlijk :wink:
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
Gebruikersavatar
ned in MO
Amerika-expert
Berichten: 7097
Lid geworden op: 02 jan 2007, 18:16
Locatie: Bradenton, FL
Contacteer:

Re: invoerrechten/btw op kleding die uit de USA meeneemt.

Bericht door ned in MO »

Met een lege koffer heen en met een volle koffer terug. Bonnnetjes receipt etc weggooien en de was een keer door de wasserette evt vuil en schoon door elkaar gooien.
annet2009
Amerikakenner
Berichten: 805
Lid geworden op: 06 mei 2009, 21:14
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: invoerrechten/btw op kleding die uit de USA meeneemt.

Bericht door annet2009 »

De adviezen zijn hier wel erg tegenstrijdig.
Ik wens geen deel uit te maken van een forum waar tips hoe voorwaarden en regels te omzeilen en de boel te belazeren blijkbaar gewoon toegestaan zijn, dus mij zien jullie hier niet meer.
Texas Boy
Amerika-expert
Berichten: 4930
Lid geworden op: 06 mar 2005, 14:57

Re: Invoerrechten/btw op kleding die men uit de USA meeneemt.

Bericht door Texas Boy »

De waardebepaling geld bijvoorbeeld voor BPM op auto's maar niet op invoerrechten, deze worden natuurlijk bepaald door de waarde op de bon, is ook geen beginnen aan voor de douane en hoe zit het met produkten die alleen in Amerika verkrijgbaar zijn?
Toen wij nog niet in Amerika woonde namen we ook kleding mee voor een dag of 2 en de rest kochten we in Amerika, dus 2 volle koffers mee naar Nederland. Wat ook wel grappig dat veel mensen op de terugreis zoveel mogelijk van hun aankopen aan hebben, let op de nieuwe Nikes en lederen jassen midden in de zomer :D
Gebruikersavatar
thebes
Amerika-expert
Berichten: 1771
Lid geworden op: 01 apr 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam

Re: Invoerrechten/btw op kleding die men uit de USA meeneemt.

Bericht door thebes »

Prijslabels van kleding knippen en gewoon in je koffer doen. Eventueel een paar uurtjes dragen zodat er draagkreukels inkomen.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: invoerrechten/btw op kleding die uit de USA meeneemt.

Bericht door kastelke »

annet2009 schreef:De adviezen zijn hier wel erg tegenstrijdig.
Er is dan ook een verschil tussen wat je wettelijk moet doen (bonnetjes bijhouden en aangeven aan de douane), en wat er in de praktijk nogal eens gedaan wordt (op eigen risico).
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
thebes
Amerika-expert
Berichten: 1771
Lid geworden op: 01 apr 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam

Re: Invoerrechten/btw op kleding die men uit de USA meeneemt.

Bericht door thebes »

Burgerlijk ongehoorzaam heet dat.
Gebruikersavatar
jiejie
Amerika-expert
Berichten: 1665
Lid geworden op: 04 aug 2007, 20:31
Locatie: Oahu, HI

Re: invoerrechten/btw op kleding die uit de USA meeneemt.

Bericht door jiejie »

ned in MO schreef:Met een lege koffer heen en met een volle koffer terug. Bonnnetjes receipt etc weggooien en de was een keer door de wasserette evt vuil en schoon door elkaar gooien.
Dat is wat ik deed toen ik naar China ging... ging gelukkig goed, ze hadden het natuurlijk ook zo door kunnen hebben in mijn geval.. al die nepartikelen xD (maar ja, wat wil je, shirts die in NL 50-60 euro waren kocht ik daar voor 2.50.. dvd's en dergelijke waren nog geen 70 cent per stuk lol.. heb naast de volle koffer eveneens twee grote dozen naar mijn huis gestuurd, ging allemaal goed gelukkig :) )
Gebruikersavatar
jiejie
Amerika-expert
Berichten: 1665
Lid geworden op: 04 aug 2007, 20:31
Locatie: Oahu, HI

Re: invoerrechten/btw op kleding die uit de USA meeneemt.

Bericht door jiejie »

annet2009 schreef:En daarmee blijft mijn vraag staan: waarde volgens Nederland of waarde volgens USA.
Altijd de waarde volgens Nederland, dat is namelijk het land waar je het 'invoert'.
Truckman
Amerikafan
Berichten: 227
Lid geworden op: 21 sep 2004, 21:45
Locatie: Leeuwarden

Re: Invoerrechten/btw op kleding die men uit de USA meeneemt.

Bericht door Truckman »

Wij kopen in de USA vaak wel een koffer vol met kleding en allerlei andere artikelen, en nooit enig probleem gehad! Sterker; ze vrágen er nieteens naar!
The USA...what else?
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Invoerrechten/btw op kleding die men uit de USA meeneemt.

Bericht door kastelke »

Truckman, er zijn heel wat mensen die snelheidsovertredingen begaan, of rijden zonder gordel, of drugs dealen of stelen, en die daar ook nooit een probleem mee gehad hebben. Wil dat zeggen dat die dingen mogen? Neen. De kruik gaat zolang te water tot zij breekt.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Texas Boy
Amerika-expert
Berichten: 4930
Lid geworden op: 06 mar 2005, 14:57

Re: invoerrechten/btw op kleding die uit de USA meeneemt.

Bericht door Texas Boy »

jiejie schreef: Altijd de waarde volgens Nederland, dat is namelijk het land waar je het 'invoert'.

Dit klopt niet!!! Je betaald invoerbelasting over de waarde op de invoice of receipt. Heb je geen bon dan gaat de douane een waardebepaling doen en dat is dan wat het in Nederland zou gaan kosten, ook om smokkelen te bestraffen.
Texas Boy
Amerika-expert
Berichten: 4930
Lid geworden op: 06 mar 2005, 14:57

Re: Invoerrechten/btw op kleding die men uit de USA meeneemt.

Bericht door Texas Boy »

kastelke schreef:Truckman, er zijn heel wat mensen die snelheidsovertredingen begaan, of rijden zonder gordel, of drugs dealen of stelen, en die daar ook nooit een probleem mee gehad hebben. Wil dat zeggen dat die dingen mogen? Neen. De kruik gaat zolang te water tot zij breekt.
Ik vind dat Belasting ontduiken iets anders is dan drugs dealen! Zolang je wat spul meeneemt voor eigen gebruik, doen!!,je hebt in Amerika ook al belasting betaald en wat doen ze nou straks met jouw belastingcenten in Nederland in België zonder verantwoording af te leggen naar de burger en de grootste belastingonduikers zijn vaak de politici.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Invoerrechten/btw op kleding die men uit de USA meeneemt.

Bericht door kastelke »

Dat kan jij vinden, Hans. Maar zolang jij niet diege bent die de wetten maakt, doet het er niet toe wat jij vindt, maar telt enkel wat de wetgevende macht vindt.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Texas Boy
Amerika-expert
Berichten: 4930
Lid geworden op: 06 mar 2005, 14:57

Re: Invoerrechten/btw op kleding die men uit de USA meeneemt.

Bericht door Texas Boy »

kastelke schreef:Dat kan jij vinden, Hans. Maar zolang jij niet diege bent die de wetten maakt, doet het er niet toe wat jij vindt, maar telt enkel wat de wetgevende macht vindt.
Nou nou, ik schrijf ook als je wat meer mee neemt voor eigen gebruik en stimuleer niet smokkelen. Wij doen dus veel aan export en als we auto naar Nederland exporteren betaal je bij een jonge auto 10% invoerbelasting, over de transportkosten en invoerbelasting betaal je nog een keer 19% BTW, dus Belasting over Belasting en dat is belachelijk. hetzelfde geld voor postpakketen, belasting over belasting, dus als iemand wat belasting kan voorkomen DOEN!!!!!!

Dacht trouwens dat we democratisch bestel hebben, maar blijkbaar doet het er niet aan toe wat ik vind?
Truckman
Amerikafan
Berichten: 227
Lid geworden op: 21 sep 2004, 21:45
Locatie: Leeuwarden

Re: Invoerrechten/btw op kleding die men uit de USA meeneemt.

Bericht door Truckman »

Beste mensen; geen ruzie maken!
Luister; we mogen voor ca. E430 invoeren...als men al meer kleding (want daar hadden we het over) inkoopt heb je wel érg veel, vinden jullie niet?
Zelfs met de koffer vol, die wij geheid elk jaar meenemen, komen we niet op dat bedrag!
Laatst gewijzigd door Truckman op 07 mei 2009, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
The USA...what else?
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Invoerrechten/btw op kleding die men uit de USA meeneemt.

Bericht door kastelke »

De democratie omvat dat jij mag stemmen op diegene waarvan je denkt dat hij het goed gaat doen. Wat die persoon daarna werkelijk doet, dat is dikwijls verre van democratisch omdat ze plots niet meer datgene doen wat ze gezegd hadden om te gaan doen. ;-) Het enige wat jij dan nog kunt doen, is volgende keer op iemand anders stemmen (maar de geschiedenis herhaalt, zeggen ze toch altijd? :lol: )
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer