Hulp bij het omzetten van Nederlandse cijfers in een GPA

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19661
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Hulp bij het omzetten van Nederlandse cijfers in een GPA

Bericht door Petra/VS »

De zoon van een vriendin van mij zit momenteel in zijn laatste jaar high school. Hij heeft zijn junior en senior jaar hier gedaan, maar de voorgaande jaren op het VWO in Nederland. Daar haalde hij voldoendes, maar zessen, zevens en achten.

Nu wil de high school die cijfers omzetten in een GPA van slechts 2.8, wat veel lager is, dan die cijfers aanduiden. Dit zou zijn toelating op de universiteit van zijn keuze in gevaar kunnen brengen.

Heeft iemand hier te maken gehad met het overzetten van een Nederlandse cijferlijst naar een Amerikaans GPA? Of weet iemand van een instantie, die hierbij van dienst kan zijn?
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
BuckeyeRed
Amerikakenner
Berichten: 681
Lid geworden op: 03 mei 2007, 21:47
Locatie: The Buckeye State

Bericht door BuckeyeRed »

Appie
Amerika-ontdekker
Berichten: 90
Lid geworden op: 01 mei 2006, 15:03
Locatie: Fayetteville, AR
Contacteer:

Bericht door Appie »

Directe link: http://www.nuffic.nl/pdf/dc/Grading-Nuffic2006.pdf

Ik vind deze met name goed, omdat het ook de cultuur verschillen in acht neemt.
K1 visa progress: Applied (10 jan ' 06); Approval (5 sept '06); Entry (15 Sept.'06); Married (14 Oct.'06); Applied for EAD I-765 & I-485 (28 Oct. '06); EAD approved (23 Jan.'07); Con. resident card approved (23 Feb '07), received (5 May '07)
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door Njit »

Appie schreef:Directe link: http://www.nuffic.nl/pdf/dc/Grading-Nuffic2006.pdf

Ik vind deze met name goed, omdat het ook de cultuur verschillen in acht neemt.
Duidelijk verhaal. Geeft wel aan dat het belangrijk is om je cijferlijst te laten omzetten door een instantie die er verstand van heeft en er ook een goede motivatie bij kan zetten.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Gebruikersavatar
Danielveen
Amerika-ontdekker
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 feb 2007, 00:50
Locatie: Amsterdam

Bericht door Danielveen »

Inderdaad goede link, van Nuffic. Alleen ze waarderen m.i. Nederlandse cijfers wel erg hoog (7,5 = A / A-, oftewel een GPA van ~ 3,8 wat toch heel erg hoog is in de VS)

Zelf heb ik afgelopen juni (met succes) gesolliciteerd naar een baan in de VS op basis van NL opleiding, hierbij had ik een (iets eenvoudigere) hulptabel die een 6 als C waardeerde, een 7 als B en een 8 als A, alles erboven is A+. Op mijn resume heb ik daarom gezet dat mijn GPA van 7,5 equivalent is aan een US GPA van 3,5.

Succes!
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door Njit »

Ik denk dat de motivatie net zo belangrijk is als het getal. In het overzicht van Nuffic zie je ook dat er veel verschillen zitten tussen de opleidingen,
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19661
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Bedankt voor de reacties. Ik zal de Nuffic site doorsturen. Het is waarschijnlijk teveel gevraagd om ook een Engelstalige soortgelijke site te vinden? Ik heb er althans geen kunnen vinden.

Het probleem is nu juist, dat zijn zessen inderdaad naar een C worden omgezet, wat zijn GPA omlaag haalt. Het is gecompliceerd, omdat onze school hier er ook een hogere standaard op na houdt (94% is pas een A, bij de meeste andere schoolsystemen hier in de VS krijg je die al met 90% en er bestaat geen A+ en geen - cijfers).

Het omzetten van de cijfers is bovendien niet zo zwart-wit, want het niveau van VWO komt hier minstens overeen met Honors, dus hoger, dan het gewone niveau high school. Hopelijk begrijpen de colleges de buitenlandse systemen beter, dan deze plaatselijke high school.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Gebruikersavatar
DixieChick
Amerika-expert
Berichten: 3134
Lid geworden op: 24 jul 2007, 19:26
Locatie: Georgia, US

Bericht door DixieChick »

Zou ze niet aan de school kunnen vragen of zij zijn GPA alleen willen uitrekenen op basis van zijn cijfers op die school? Lijkt me ook een logische vraag, aangezien het VWO een heel ander systeem is, en, zoals je zegt, minstens gelijk staat aan honors, waardoor het zo zwart-wit vergelijken niet echt gaat. Dan zouden zijn ouders de VWO cijferlijst apart kunnen bijsluiten met een Nuffic-vertaling erbij.
Een universiteit zal dan niet meer zo snel naar zijn Nederlandse cijfers kijken omdat ze dat niet kennen, en dan zullen ze hem eerder beoordelen alleen op zijn Amerikaanse cijfers.

Welk omrekensysteem gebruikt die school trouwens? De Nuffic is een overheidsinstantie, en zij worden in Nederland gezien als de experts. De school mag waarschijnlijk niet eens zomaar zelf bepalen hoe ze cijfers omrekenen, daar zijn allemaal regels en standards voor die in Nederland zijn bepaald (door o.a. de nuffic en het ministerie van onderwijs).
(wow, ik klink hier nogal streng zie ik - sorry- maar ik heb op een Nederlandse universiteit gewerkt, en werk nu op een Amerikaanse, en heb enige ervaring met omzetten van cijfers en diploma-waardering, en weet hoe moeilijk dit kan zijn :) )

Als hij trouwens nu allemaal honors of AP vakken doet, en een goede SAT score haalt dan denk ik dat zijn GPA (als ze de Nederlandse cijfers toch meetellen) niet meer zo zwaar weegt. Uiteindelijk telt een SAT of APs toch voor meer.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19661
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

DixieChick schreef:Zou ze niet aan de school kunnen vragen of zij zijn GPA alleen willen uitrekenen op basis van zijn cijfers op die school? Lijkt me ook een logische vraag, aangezien het VWO een heel ander systeem is, en, zoals je zegt, minstens gelijk staat aan honors, waardoor het zo zwart-wit vergelijken niet echt gaat. Dan zouden zijn ouders de VWO cijferlijst apart kunnen bijsluiten met een Nuffic-vertaling erbij.
Een universiteit zal dan niet meer zo snel naar zijn Nederlandse cijfers kijken omdat ze dat niet kennen, en dan zullen ze hem eerder beoordelen alleen op zijn Amerikaanse cijfers.
Dit is dus, wat ik ook denk, dat de beste manier is voor hen.
Welk omrekensysteem gebruikt die school trouwens? De Nuffic is een overheidsinstantie, en zij worden in Nederland gezien als de experts. De school mag waarschijnlijk niet eens zomaar zelf bepalen hoe ze cijfers omrekenen, daar zijn allemaal regels en standards voor die in Nederland zijn bepaald (door o.a. de nuffic en het ministerie van onderwijs).
(wow, ik klink hier nogal streng zie ik - sorry- maar ik heb op een Nederlandse universiteit gewerkt, en werk nu op een Amerikaanse, en heb enige ervaring met omzetten van cijfers en diploma-waardering, en weet hoe moeilijk dit kan zijn :) )
Geen idee, hoe de school het doet. Maar hopelijk hebben ze iets aan de Nuffic website.
Als hij trouwens nu allemaal honors of AP vakken doet, en een goede SAT score haalt dan denk ik dat zijn GPA (als ze de Nederlandse cijfers toch meetellen) niet meer zo zwaar weegt. Uiteindelijk telt een SAT of APs toch voor meer.
Niet hier in Virginia. Bij alle scholen, die wij hebben bezocht, werd de nadruk op de GPA als eerste gelegd, waarbij dan inderdaad vooral wordt gekeken naar Honors en APs. De SAT scores zijn minder belangrijk, dan het GPA (vind ik ook wel logisch, de SATs blijven min of meer een momentopname). Zoals het ons bij de laatste school werd uitgelegd: "A good GPA cancels out a lesser SAT score, but bad grades and a low GPA can't be improved by a high SAT score".

Nogmaals, bedankt voor de reacties!
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Appie
Amerika-ontdekker
Berichten: 90
Lid geworden op: 01 mei 2006, 15:03
Locatie: Fayetteville, AR
Contacteer:

Bericht door Appie »

Danielveen schreef:Inderdaad goede link, van Nuffic. Alleen ze waarderen m.i. Nederlandse cijfers wel erg hoog (7,5 = A / A-, oftewel een GPA van ~ 3,8 wat toch heel erg hoog is in de VS)
Dit verklaren ze door de cultuurverschillen en gemiddelden. Ook al zal dit zeker niet voor elke situatie apart gelden, geeft dit overzicht met gemiddelden een beter inzicht van de manier van waardering, en hoe de Nederlandse cijfers staan t.o.v. US grades, dan een simpele tabel met 6=C, 7=B etc. Daar dit laatste wel erg kort door de bocht is.
K1 visa progress: Applied (10 jan ' 06); Approval (5 sept '06); Entry (15 Sept.'06); Married (14 Oct.'06); Applied for EAD I-765 & I-485 (28 Oct. '06); EAD approved (23 Jan.'07); Con. resident card approved (23 Feb '07), received (5 May '07)
platesman
Amerika-ontdekker
Berichten: 93
Lid geworden op: 13 jun 2007, 22:07
Locatie: moorslede,belgie
Contacteer:

Bericht door platesman »

als ik 3 weken alleen amerikaans praat tegen mijn meestal andere reisgenoten dan spreek ik altijd nog een paar woorden amerikaans als ik weer in belgie kom.bvb met het woord supermarkt heb ik vele malen store gezegd. ik kan dat heus begrijpen dat men de taal verleerd.in mijn gemeente spreken we een plat dialect en als je dat al eens 3weken niet hoord dan is dat al van wtf,wat spreken die mensen hier,laat staan van 10,20 of 50 jaar verder.
http://www.usaplates.be/ zie hier men collectie amerikaanse nummerplaten.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Bericht door kastelke »

platesman schreef:als ik 3 weken alleen amerikaans praat tegen mijn meestal andere reisgenoten dan spreek ik altijd nog een paar woorden amerikaans als ik weer in belgie kom.
@platesman:
Kan het zijn dat je je reactie in het verkeerde draadje plaatste? Want deze lijkt me helemaal geschikt te zijn voor het topic dat ZappyVlaams recent startte:
http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... highlight=
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
UStudy
Amerikafan
Berichten: 281
Lid geworden op: 27 aug 2006, 22:32
Locatie: Den Haag, Nederland
Contacteer:

Re: Hulp bij het omzetten van Nederlandse cijfers in een GPA

Bericht door UStudy »

Petra/VS schreef:Heeft iemand hier te maken gehad met het overzetten van een Nederlandse cijferlijst naar een Amerikaans GPA? Of weet iemand van een instantie, die hierbij van dienst kan zijn?
Aangezien het gaat om een Amerikaanse high school is het het handigst om voor een eventuele officiele evaluatie een Amerikaans instantie in te schakelen en wel een organisatie die lid is van de National Association of Credential Evaluation Services, zie: http://www.naces.org/members.htm

De World Education Services in New York is de allergrootste en bekendste: http://www.wes.org

Ik heb zelf eerder te maken gehad met Amerikaanse colleges die in eerste instantie wel toestemden om een diploma en cijferlijst te laten waarderen door het Nuffic en dan toch uiteindelijk een 'second opinion' wilden hebben van het WES.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Hulp bij het omzetten van Nederlandse cijfers in een GPA

Bericht door kastelke »

UStudy schreef:Ik heb zelf eerder te maken gehad met Amerikaanse colleges die in eerste instantie wel toestemden om een diploma en cijferlijst te laten waarderen door het Nuffic en dan toch uiteindelijk een 'second opinion' wilden hebben van het WES.
En wat was het besluit dan? Houden zij rekening met de 'cultuurverschillen'?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
UStudy
Amerikafan
Berichten: 281
Lid geworden op: 27 aug 2006, 22:32
Locatie: Den Haag, Nederland
Contacteer:

Bericht door UStudy »

Het ging hier om een paar specifieke gevallen waarbij culturele verschillen in de interpretatie van de cijfers niet zozeer speelden alswel dat de Director of Admissions ten behoeve van de vergelijkbaarheid met de dossiers van andere internationale studenten toch liever een evaluatie door de WES wilde. Ging in die gevallen dus eerder om gevoel van hogere betrouwbaarheid en objectievere vergelijkbaarheid. Nog even los van de uiteindelijke evaluatie. De inhoud van de evaluatie rapporten kende ik niet want die werden rechtstreeks door Nuffic en WES aan de Amerikaanse school verstuurd.
UStudy
Amerikafan
Berichten: 281
Lid geworden op: 27 aug 2006, 22:32
Locatie: Den Haag, Nederland
Contacteer:

Bericht door UStudy »

Ik vergat nog even te vermelden hoe de WES de omzetting vanuit NL cijfers naar Amerikaans GPA doet:


8.0-10 A
7.0-7.75 B
6.0-6.75 C
5.0-5.75 *
0-4.75 F

* Grades in the 5.0 to 5.75 range may be considered passing in individual subjects.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer