LA naar SF, is deze planning (in hoogseizoen) via Highway 1 haalbaar?

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Castor9
Amerika-ontdekker
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 nov 2015, 21:05

LA naar SF, is deze planning (in hoogseizoen) via Highway 1 haalbaar?

Bericht door Castor9 »

Dag 1: Vertrek uit Santa Monica, langs Malibu, kort sfeer opsnuiven in Santa Barbara + lunch, stoppen in Pismo Beach en dan slapen in Harmony/Cambria/San Simeon

Dag 2: Vroege tour van Hearst Castle (8u40), doorrijden naar Monterey, namiddag 17 mile drive, slapen in Monterey

Dag 3: Vertrek naar SF (eventueel via Santa Cruz? of nog VM in Monterey?) vroege namiddag aankomen in SF

Haalbaar of niet? Dingen die ik mis?

Is het Aquarium in Monterey de moeite als je al veel andere aquaria hebt gezien? Ik twijfel wat.
Whale tour lijkt me op zich wel wat, maar deze duren allemaal behoorlijk lang en passen er dus volgens mij niet echt in...
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: LA naar SF, is deze planning (in hoogseizoen) via Highway 1 haalbaar?

Bericht door PSVwally »

Dag 1 is goed te doen. Ik weet alleen niet waarom je zou willen stoppen in Pismo. Ik zou even door Solvang rijden en doorrijden naar Morro Bay/Morro Rock om nog even uit te waaien. Als er nog geshopt moet worden zou ik vroeg wegrijden uit Santa Monica en een stop in Camarillo maken bij het premium outlet.

Net voorbij Hearst Castle aan de linkerkant ligt een strand vol met zeeolifanten, daar zou ik zeker ook een stop houden.

Als je nog nooit een walvistocht hebt gemaakt zou ik daar toch wel voor gaan. Pak dan een vroege tour in Monterey of Moss Landing (wel vooraf boeken). Hoeveel dagen blijf je in San Francisco?
Castor9
Amerika-ontdekker
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 nov 2015, 21:05

Re: LA naar SF, is deze planning (in hoogseizoen) via Highway 1 haalbaar?

Bericht door Castor9 »

Nu ik wat foto's heb bekeken lijkt Morro me inderdaad leuker, bedankt. Shoppen mag, maar moet niet, hangt er een beetje vanaf of we ervoor nog geen mall zijn tegengekomen. Nieuwe versie:
Dag 1: Vroeg vertrek Santa Monica, Malibu, (Camarillo eventueel), Santa Barbara lunch, Solvang, Morro Bay en dan slapen in Morro Bay/Harmony/Cambria/San Simeon

Dag 2: Vroege tour van Hearst Castle (8u40), zeeolifanten spotten, doorrijden naar Monterey, namiddag 17 mile drive, slapen in Monterey

Dag 3: Vertrek naar SF (eventueel via Santa Cruz? of nog VM in Monterey?) vroege namiddag aankomen in SF
We zitten maar twee nachten in SF. Tof hotel (Galleria Park) voor een behoorlijke prijs kunnen boeken. Maar als we dus nog een walvistocht doen in de voormiddag van dag 3 komen we vrij laat aan in SF vrees ik. En bij dag 2 bijproppen in de namiddag lijkt me niet haalbaar, zeker omdat ik vastgelegde zaken graag in de ochtend doe.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: LA naar SF, is deze planning (in hoogseizoen) via Highway 1 haalbaar?

Bericht door PSVwally »

Je hebt er zelf instaan of nog naar Santa Cruz of voormiddag Monterey. Het is ook een beetje onduidelijk omdat je in 2 topics eigenlijk maar een klein deeltje van je route geeft.

De meeste vroege walvistours beginnen om 10u en duren tussen de 2.5 en 3u, met als er echt wat te zien is soms een beetje uitloop. Je zou dus rond 13u uiterlijk terug aan de wal moeten zijn in Monterey. In het weekend beginnen er ook tours om 9u. Ik weet niet of het in het zomerseizoen misschien standaard is dat tours om 9u beginnen. Dan zou ik dat dus altijd wel doen. Wanneer zie je nou anders walvissen?
Dan ben je rond 15u in SF. Wij hebben die dag nog een stuk rond Alamo Square en die winkelstraat (en dus de cable cars) gedaan. En zijn s avonds gaan eten bij de fishermans wharf.
Castor9
Amerika-ontdekker
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 nov 2015, 21:05

Re: LA naar SF, is deze planning (in hoogseizoen) via Highway 1 haalbaar?

Bericht door Castor9 »

Voorlopig met vraagtekens, dus allemaal nog niet zeker :) Je hebt natuurlijk gelijk over de walvissen.

Wat zijn de meningen over het aquarium? Ik heb er al gedaan in Londen, Berlijn, Antwerpen, paar Sea Life centers, vooral onder impuls van mijn vrouw. Ik vind het op zich wel leuk, maar echt veel variatie is er niet.
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6641
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: LA naar SF, is deze planning (in hoogseizoen) via Highway 1 haalbaar?

Bericht door Mrvanilla »

Wat zijn je plannen op dag twee? Er is nog veel meer te zien dat jij nu opnoemt, en hebt tijd genoeg. Zo kom je nog langs Julia Pfeifer Burns State Park, waar je een leuk watervalletje de zee in kan zien storten, je komt langs Nepenthe coffee house waar je een kop koffie kunt drinken met een fantastisch uitzicht, ook Point Lobos SP is mooi, met een beetje mazzel zie je walvissen dicht bij de kust migreren.

Dag 1 kun je inderdaad naar Solvang rijden, al vond ik dat persoonlijk niet zoveel aan, zou dan eerder wat langer in SB blijven, maar das een keuze.
Groetjes,
Daniel
Anneleen
Amerikakenner
Berichten: 1039
Lid geworden op: 04 okt 2014, 22:12
Contacteer:

Re: LA naar SF, is deze planning (in hoogseizoen) via Highway 1 haalbaar?

Bericht door Anneleen »

Ik vond Solvang ook niet de omweg waard. Wij zijn in Monterey niet naar het aquarium geweest, omdat we dat al eens in Barcelona hadden gedaan. Nog geen moment spijt van gehad. We hebben wel een walvistocht gedaan en vonden dat geweldig. Een van de hoogtepunten van onze reis. Ik moet er wel aan toevoegen dat we dat op een klein zeilschip hebben gedaan, met een heel enthousiaste kapitein. De kinderen mochten zelf eens aan het roer gaan staan, we hebben tussen scholen dolfijnen gevaren, mochten kiezen wat we wilden zien: nog dolfijnen of nog een walvis. Die man organiseert ook tochten van 2 uur. Misschien is dat een optie? Is natuurlijk wel duurder dan een tocht met een grote groep op een groter schip.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: LA naar SF, is deze planning (in hoogseizoen) via Highway 1 haalbaar?

Bericht door PSVwally »

Ik vond Santa Barbara ook leuker dan Solvang, maar ik vond Pismo Beach dan weer niet zo bijzonder (of je moet naar het strand gaan). Sowieso vond ik het 2e deel van de kustweg, van San Simeon naar Monterey, wat interessanter.
Gebruikersavatar
paula58
Amerika-expert
Berichten: 2279
Lid geworden op: 05 jan 2007, 12:16
Locatie: zaandam

Re: LA naar SF, is deze planning (in hoogseizoen) via Highway 1 haalbaar?

Bericht door paula58 »

Dag 1, slapen in Harmony gaat niet lukken er is daar niets om te slapen. Het is een soort kunstenaarsdorpje, nou ja 1 straatje. Wel leuk voor een snelle stop en terug in de tijd.
Wij waren daar in 2007, toen kon je het oude postkantoor nog bezichtigen maar dat is per 2008 gesloten. Er is nog wel een glasblazerijtje/pottenbakker.

Solvang vonden we ook niet zo bijzonder maar je kan er altijd een pannenkoek gaan eten in Paula's pancake house.

Monterey hebben toen niet het aquarium bezocht en hebben daar wel spijt van, volgens mij 1 van de mooiste ter wereld. Volgend jaar gaan we dus terug, 's ochtends de whalewatching en daarna het aquarium. We hebben nu ook veel meer tijd ingepland dan in 2007.
Kristel De Schryver
Amerikakenner
Berichten: 755
Lid geworden op: 01 jan 2014, 18:20
Aantal x V.S. bezocht: 2
Contacteer:

Re: LA naar SF, is deze planning (in hoogseizoen) via Highway 1 haalbaar?

Bericht door Kristel De Schryver »

Wij hebben zowel de whale watching als het aquarium gedaan in Monterey. Het is inderdaad een heel mooi aquarium, maar wij vonden het aquarium dat we in Chicago hebben bezocht net iets mooier eigenlijk. Het enige verschil is dat Monterey uniek is omwille van zijn ligging vlak aan de zee wat ook mede in het bezoek wordt verwerkt. In vergelijking met het aquarium in Antwerpen daarentegen, is het uiteraard wel veel uitgebreider. Maar of het echt een must see is als je beperkt in tijd bent, weet ik niet. Dan zou ik eerder een whale watching verkiezen als ik die ervaring nog niet zou hebben. Walvissen kan je namelijk niet overal spotten en Monterey verleent zich er uitstekend voor.
Castor9
Amerika-ontdekker
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 nov 2015, 21:05

Re: LA naar SF, is deze planning (in hoogseizoen) via Highway 1 haalbaar?

Bericht door Castor9 »

Ok, bedankt voor alle tips.
MHMS
Amerika-ontdekker
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 nov 2015, 19:53
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: LA naar SF, is deze planning (in hoogseizoen) via Highway 1 haalbaar?

Bericht door MHMS »

Kan iemand me vertellen of de zee een beetje rustig is bij de walvissen tocht?
Het ijkt me fantastisch, maar ben een beetje bang voor zeeziek worden.........
jetusa
Amerikakenner
Berichten: 686
Lid geworden op: 03 mar 2015, 15:23

Re: LA naar SF, is deze planning (in hoogseizoen) via Highway 1 haalbaar?

Bericht door jetusa »

Mijn bezoek aan het Monterey Bay aquarium dateert alweer van 1992 en staat mij nog steeds bij als erg mooi. Herinner me dat het op vooral oceaan/strandleven gericht was. We hebben er veel langer rondgelopen dan het plan was. Maar in de afgelopen 20 jaar zijn er op zoveel plaatsen aquaria gekomen, dat het denk ik lastig is om het nog steeds als uniek te beschrijven. Ik merk zelf dat ik nu vaker ergens loop en denk "ja, leuk, maar dat hebben ze in Blijdorp mooier gemaakt".
Dat is natuurlijk met veel dingen zo. Vroeger nam je van vakantie uit de US pakken brownie mix of poptarts of marshmallow fluff mee, nu staat dat hier gewoon in de dorps-super. Ach ja "Vroeghur was alles beethur" :lol:
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6641
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: LA naar SF, is deze planning (in hoogseizoen) via Highway 1 haalbaar?

Bericht door Mrvanilla »

MHMS schreef:Kan iemand me vertellen of de zee een beetje rustig is bij de walvissen tocht?
Lastig te zeggen, het weer is immers niet te voorspellen. Over het algemeen wordt er gesteld dat de zee in de ochtend meestal rustiger is dan later op de dag. Ik heb twee keer prima weer gehad met weinig golven. Maar ik ken ook verhalen van mensen die over de reling hingen met een groen gezicht.

Ik zou het op de dag zelf bekijken. Je kunt bij de aanbieders van deze tochten vragen hoe wild de zee is. En bij elke pharmacy kun je pilletjes nemen, die schijnen goed te werken tegen zeeziek zijn.
Groetjes,
Daniel
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer