Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Wonen in New York met jonge kinderen?

Over de staten van New England, New York, Pennsylvania, New Jersey, Delaware, Maryland, West Virginia en Washington DC.
lieff
Amerika-newbie

Wonen in New York met jonge kinderen?

Bericht door lieff »

Beste,
Onlangs kreeg ik een ontzettend aantrekkelijke jobaanbieding in New York. Of we de grote oversteek daadwerkelijk zullen maken, is nog niet helemaal zeker. Vooral de job van mijn vriend houdt ons nog een beetje tegen. Ik heb zelf een aantal jaren terug een tijdje in New York gewoond, dus ik weet wel hoe het leven daar is, maar sinds februari dit jaar zijn we papa en mama geworden van onze eerste dochter Lola. Ik vroeg me af of er hier ouders zijn die in New York wonen en ons enkele tips kunnen geven voor het leven met jonge kinderen in de stad. We zijn er ook nog helemaal niet uit of we in New York City zouden willen wonen of dat we eerder naar de buitenwijken zouden trekken.
Alvast bedankt voor de eventuele reacties!
Bennogr
Amerika-expert

Re: Wonen in New York met jonge kinderen?

Bericht door Bennogr »

Gefeliciteerd. Wonen in New York is een hele belevenis.

Eerst is atuurlijk de vraag of je vriend mee kan. Jullie zullen waarschijnlijk moeten trouwen om dat te regelen.

Je kunt natuurlijk overal wonen met kinderen, en er zijn veel mensen die dat doen op allerlei plaatsen in NYC. Ik heb goede ervaringen gehad in Brooklyn, in Park Slope barst het van de kinderen, logisch ook, met Prospect Park vlakbij. Maar een voorstad als Teaneck (derde stad in NJ na de George Washington Bridge) was wel prettiger, 't kind kon naar een school om de hoek en liep vanaf de 2e klas samen met een vriendje naar de school om de hoek.

Ik zou gewoon een buurt uitzoeken die je leuk vindt. Het kind past zich wel aan.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
lieff
Amerika-newbie

Bericht door lieff »

Bedankt voor je reactie.
Trouwen gingen we sowieso doen, in mei volgend jaar, maar noodgedwongen gaan we die datum dus een beetje moeten vervroegen. 't Zou jammer zijn als hij niet met onze dochter en ik mee zou kunnen.

Ik zou in Manhattan (Midtown East) werken. Uit ervaring weet ik dat die route best te doen is vanuit Brooklyn. Is dat ook zo voor Teaneck bijvoorbeeld?

Hoe zit het met opvang (onthaalmoeders/crèches/...)?
Grandu
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Grandu »

lieff schreef:Ik zou in Manhattan (Midtown East) werken. Uit ervaring weet ik dat die route best te doen is vanuit Brooklyn. Is dat ook zo voor Teaneck bijvoorbeeld?
De PATH komt aan in lower Manhattan dus dan is het een ''omweg'' maar volgensmij gaan er veel bussen over de Washington Bridge. Ik laat het definitieve antwoord nog even door de New Jersey-kant kenners geven ;)

Derk
The end and a new beginning - http://derkdegeus.blogspot.com/

“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Handigste is waarschijnlijk de Bus Terminal op de 42e Straat. Toen ik in Teaneck woonde was er een bus op de hoek, die vrijwel rechtstreeks naar de Terminal reed en vandaar liep ik naar Sixth Avenue en andere plekken waar ik gewerkt heb.

Kinderopvang moet je zelf regelen, dit is immers Amerika. Wij hebben zelf iemand ingehuurd van 9 tot 5, zodat ik (thuis) kon werken, mijn vrouw heeft altijd buitenshuis gewerkt. Niet de goedkoopste manier, maar wel de beste. Had verder goede buren met kinderen die even oud waren, zodat we voor elkaar op konden vangen. Vanaf vier jaar ging Zoon elke ochtend naar een particuliere kleuterschool, voor de lagere school hadden de ouders zelf opvang geregeld en leverde de school alleen een opvangruimte. Een schooldag is van 8:30 tot rond de 15:00 in 1 ruk, geen 12 - 14 naar huis voor lunch, dat wordt op school gedaan voor iedereen.

In NYC zou ik niet in mid-town gaan wonen, teveel kantoren. Upper West Side is volgens mij beter, plus de West en East Villages. East side is te yuppie voor mijn smaak, maar ik weet niet hoe jij daar tegenover staat (wat mij altijd is bijgebleven is een annecdote over een echtpaar dat een babysitter had gehuurd zodat ze een 'date night' konden doen, maar elkaar om 11 uur 's avonds opbelde om te melden dat ze nog steeds op kantoor zaten te werken. Dat is niet iets wat ik een kind aan zou willen doen.
lieff
Amerika-newbie

Bericht door lieff »

De beslissing is gevallen: wij gaan naar NY verhuizen. Online hebben we al wat huizen/appartementen gezocht die binnen ons budget passen. Voorlopig sprongen er zeven voor ons uit (Boerum Hill-Brooklyn, Williamsburg-Brooklyn, Lincoln Square-Upper West Side, Upper East Side, Midtown South-Chelsea, Hudson Square-Soho Tribeca, Harlem). Volgende maand ben ik even in NY en zou ik onze opties gaan bekijken.

Bedankt voor de tip over de kinderopvang, Bennogr. Onze dochter gaat nu naar een onthaalmoeder en dat vind ik een goed concept: huiselijk gevoel maar toch andere, wat oudere, kindjes ook aanwezig. Ik weet niet of ze in USA met dat concept bekend zijn? Vast wel, dus zoiets zouden we opnieuw willen. Scholen houden ons nu nog niet bezig (ze is amper 9 maanden oud) en voorlopig blijven we een jaar en dan zien we of het ons bevalt. Voor onze dochter een goede school zoeken, is nog niet direct aan de orde dus.

Nog tips?
SanneN
Amerikakenner

Bericht door SanneN »

Gaaf dat jullie gaan! Wanneer gaan jullie de oversteek maken? En succes met het zoeken naar kinderopvang (ik volg de post met interesse...)
Chrisp
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 20

Bericht door Chrisp »

Wow, dat klinkt echt als een dream come true (mijn droom iig ;) ) ! Ik weet zeker dat jullie een fantastische tijd tegemoet gaan in New York. Ik wens jullie veel succes met alles regelen en jullie nieuwe leven daar.
Afbeelding
Grandu
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Grandu »

:shock: Dit is iets om jaloers op te worden.. Echt fantastisch om de oversteek te maken naar die stad! Hopelijk gaan jullie een geweldige tijd hebben in de big city!

Derk

---Mark Twain
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

lieff schreef:Onze dochter gaat nu naar een onthaalmoeder en dat vind ik een goed concept: huiselijk gevoel maar toch andere, wat oudere, kindjes ook aanwezig. Ik weet niet of ze in USA met dat concept bekend zijn? Vast wel, dus zoiets zouden we opnieuw willen. Scholen houden ons nu nog niet bezig (ze is amper 9 maanden oud) en voorlopig blijven we een jaar en dan zien we of het ons bevalt. Voor onze dochter een goede school zoeken, is nog niet direct aan de orde dus.

Nog tips?
Inderdaad kennen we dat concept hier ook. Onze kinderen zijn altijd naar zo'n onthaalmoeder gegaan. Meestal kun je via de county of borough een lijst van gelicenseerde (geen idee of dat een Nederlands woord is) oppasgezinnen krijgen. Wij vonden het inderdaad ook een fijnere opvang, dan een groot kinderdagverblijf.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Je hebt natuurlijk het voordeel, dat jij niet mag werken, neem ik aan, hangt af van het visum dat je vriend krijgt. Een onthaalmoeder (prachtig: een NEDERLANDS woord!) zou dus in principe niet hoeven, omdat jij voor het kind kan zorgen. Maar uit ervaring weet ik, dat het een hoop werk is en een paar uur per dag (of een paar dagen per week) "vrij" hebben is best nodig en erg gezond voor de verzorger.

Boerum Hill is een leuke wijk: vlak bij Manhattan, veel groen, lage huizen, tuinen en veel gezinnen. Enige probleem: een gesubsidieerd woontorens aan de rand (de andere kant op dan de East River, is een soort ouderwetse Bijlmer (Amsterdam Zuidoost), zou daar even op letten. Williamsburg ken ik niet, was uitsluitend een Orthodoxe Jodenwijk toen ik in NY woonde, maar mijn zoon gaat er regelmatig naar feestjes en er wonen veel kunstenaars. Mid Town zou ik mijden, teveel kantoren, Harlem hangt heel erg van de ligging af. De andere wijken zou ik ten zuiden van de 32e straat kijken en niet al te dicht bij Fifth Avenue. Ten zuiden van Houston (uitspraak op z'n Nederlandse, hauston) zou ik ten noorden van het stadhuis blijven.

Wij hebben besloten om weer terug te gaan naar Brooklyn over een paar maanden en zitten ook te kijken.
SanneN
Amerikakenner

Bericht door SanneN »

Bennogr schreef:Je hebt natuurlijk het voordeel, dat jij niet mag werken, neem ik aan, hangt af van het visum dat je vriend krijgt.
Volgens mij kreeg TS de baan aangeboden en niet haar vriend, soms volgen de mannen hun vrouw :wink:
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Bennogr schreef:
Wij hebben besloten om weer terug te gaan naar Brooklyn over een paar maanden en zitten ook te kijken.
Echt waar? Wat gaaf!!!!
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Inderdaad, sommige mannen volgens hun vrouwen, dat heb ik ook gedaan en mijn vrouw verdiende ook nog eens redelijk wat meer dan ik (ik heb gelukkig wel op eigen krachten een groene kaart kunnen halen!). Vandaar dus dat ik "uit ervaring" kan spreken over opvangmoeders en andere verzoringsmethoden.

We gaan waarschijnlijk over een paar maanden naar Brooklyn of niet al te ver van Manhattan wonen. Een baan in NY krijgen is altijd makkelijker als je al in de omgeving woont. En als we kunnen huren in Brooklyn (het huis in Asheville hebben we al verkocht en we huren hier een half jaar om rustig na te kunnen denken), waarom zouden we dan in Asheville blijven? We zijn meer stadsmensen, hebben we gemerkt, dan dorpelingen, hoe gunstig het klimaat hier ook is.
Iris_1982
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 35
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

Ik zou hier geen nee op zeggen maar ik wil dan ook al mijn hele leven naar NYC :-)

Wij hebben afgelopen zomer in Greenwich Village hele leuke straatfeesten voor kinderen gezien op zondagmiddag
Met schmink, luchtkussens etc. etc.
Er wonen zeker wel veel kleine kinderen op Manhattan en daaromheen dus het is echt wel te doen.
Vraag is natuurlijk vooral wat je voor ogen hebt voor je kind
Ik zelf heb niet per se zoiets van :"mijn kind moet in een buitenwijk met een speeltuin voor de deur opgroeien"
maar dat ligt per persoon verschillend natuurlijk.
Er zijn in Brooklyn, Queens en ook op Manhattan echt buurten te vinden waar je met kinderen heel goed kunt wonen.
Grandu
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Grandu »

Bennogr schreef:Wij hebben besloten om weer terug te gaan naar Brooklyn over een paar maanden en zitten ook te kijken.
Echt enorm fantantisch geweldig! DOEN!!

Derk

---Mark Twain
Jur
Amerikafan

Bericht door Jur »

Wow.... wat een uitdaging! Geweldig.
Zou je geen Nederlandse Au-pair willen?
maart - juli 2010: 5 maanden rondreis --> New York 4wk, Washington, Florida 2wk, 2weekse cruise, West kust 5 weken, Vancouver 2wk Canada
april 2013: Florida 3wk
april 2015: NYC 2.5 wk
april 2016 NYC
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Sorry, onze zoon is nu 26 en kan heel goed voor zichzelf zorgen. Ik heb hem zelfs leren koken!
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Bennogr schreef:Sorry, onze zoon is nu 26 en kan heel goed voor zichzelf zorgen. Ik heb hem zelfs leren koken!
:lol: :clap:
lieff
Amerika-newbie

Bericht door lieff »

Dank voor de reacties iedereen.

Sanne, wij vertrekken in principe eind december/begin januari, heel erg vlug dus.

Petra, bedankt voor de tip ivm de onthaalgezinnen.

Bennogr, ik ga er dus werken, mijn vriend (voorlopig?) niet. Sowieso willen we wel opvang zoeken voor onze meid, omdat we het contact met andere kinderen wel belangrijk vinden. We merken dat ze nu erg veel leert door gewoon met andere, oudere, kindjes om te gaan. Bedankt voor de woontips. Wat fijn dat jullie naar Brooklyn komen wonen. Hebben jullie al iets op het oog?

Iris, ook jij bedankt. Voorlopig hebben we nog geen huis/flat in Greenwich Village op het oog, maar we houden het zeker in het achterhoofd als mogelijke optie.

Jur, we zoeken echt wel een onthaalmoeder, geen au-pair, omdat we, zoals ik hierboven al aangaf, het contact met andere kinderen erg belangrijk vinden. Succes!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer