Reis Galapogos: tentkamperen SLC - Seattle via Canada - juli 2017

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Reis Galapogos: tentkamperen SLC - Seattle via Canada - juli 2017

Bericht door Galapogos »

Na dit jaar een schitterende reis door het zuidwesten te hebben gemaakt, overwegen mijn vriendin en ik komende zomer opnieuw af te reizen naar Amerika. We zitten dit keer vast aan hartje zomer, dwz de tweede helft van juli. We hebben 23 dagen de tijd, inclusief vluchten. Net als vorig jaar willen we gaan tentkamperen. We houden van wandelen en fotograferen. Momenteel heb ik een paar opties uitgedacht:
- One-way SLC-Seattle met Yellowstone, Glacier US en Canadese Rockies
- Round trip Canadese Rockies en Canadese westkust (eventueel met Glacier US) vanuit Calgary of Vancouver
- Round trip Colorado/Yellowstone/South Dakota vanuit Denver of eventueel SLC
- One-way SLC-Seattle met Yellowstone, Glacier US, Montana, Washington State

De eerste variant trekt ons vooralsnog het meest, en daar heb ik dan ook een conceptreisschema voor gemaakt, dat ik jullie graag wil voorleggen:

14-07 - Aankomst in Salt Lake City
15-07 - Salt Lake City - Grand Teton
16-07 - Grand Teton
17-07 - Grand Teton - Yellowstone
18-07 - Yellowstone
19-07 - Yellowstone
20-07 - Yellowstone
21-07 - Yellowstone - Helena(?)
22-07 - Helena(?) - Glacier US
23-07 - Glacier US
24-07 - Glacier US
25-07 - Glacier US - Banff/Kootenay/Yoho
26-07 - Banff/Kootenay/Yoho
27-07 - Banff/Kootenay/Yoho
28-07 - Banff/Kootenay/Yoho
29-07 - Banff/Kootenay/Yoho - Jasper
30-07 - Jasper
31-07 - Jasper - Wells Gray
01-08 - Wells Gray
02-08 - Wells Gray - Whistler
03-08 - Whistler - Seattle
04-08 - Vertrek vanuit Seattle
05-08 - Aankomst thuis

Vragen:
- Nemen we ergens te weinig tijd, of juist te veel tijd?
- Slaan we dingen over die we niet zouden moeten overslaan?
- Ik realiseer me dat we Vancouver overslaan. Het lijkt ons ergens wel mooi dat mee te pakken, maar waar op de route kan ik dan het beste een dag winnen?
- Is Craters of the Moon de moeite waard om te in plannen tussen SLC en Grand Teton? En waar kan ik dan het beste een dag schrappen?
- Is het oké om Waterton Lakes over te slaan aangezien we al een paar nachten in het Amerikaanse deel van het park (Glacier) staan?
- Wat is een geschikte tussenstop tussen Yellowstone en Glacier US, uitgaande van tentkamperen?
- Is het verstandig Banff/Kootenay/Yoho vanuit één camping te bezoeken, of kunnen we beter twee campings nemen?
- Algemene tips over de route zijn uiteraard ook heel welkom!

Uitgangspunten:
- Overal met de tent kamperen, behalve op plekken waar we maar één nacht staan (SLC, Helena, Whistler, Seattle)
- We houden van wandelen en fotograferen
- We hebben nog geen tickets geboekt, maar de reisduur en -periode staan vast.

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4809
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Reis Galapogos: tentkamperen SLC - Seattle via Canada - juli 2017

Bericht door michelly »

Wij hebben soortgelijke plannen, als je schema zo blijft kruisen we elkaar in Jasper :wink:
Ook wij gaan veel kamperen met de tent. Weet je dat je de campings in Banff en Jasper begin januari moeten reserveren? Uit mijn hoofd op 10 en 11 januari maar dat weet ik niet zeker. Wij kiezen toch voor meer verschillende campings. Voor Jasper ga ik Whistlers reserveren, dan een nacht halverwege de Icefield Parkway (fcfs) dan een nacht in Lake Louise en daarna 2 nachten op Two Jack Lakeside.
Voor de rest vind ik je schema er prima uitzien. Ik neem aan dat je bewust geen tijd voor Seattle inruimt.
En ik ben fan van Craters ot Moon. Het is natuurlijk altijd keuzes maken dus of je het wel of niet toe moet voegen is aan jullie maar ik zou er tijd voor vrijmaken.
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4238
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Reis Galapogos: tentkamperen SLC - Seattle via Canada - juli 2017

Bericht door ingrid14 »

michelly schreef:En ik ben fan van Craters ot Moon.
Ikke ook. Maar dan moet je ruimte vinden in je schema.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6123
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Reis Galapogos: tentkamperen SLC - Seattle via Canada - juli 2017

Bericht door Old Faithful »

Die ruimte zou je kunnen vinden door de overnachting bij Helena weg te laten en in één dag van Yellowstone naar Glacier te rijden. Dat is met 7 uur pure rijtijd een hele rit, maar niet ondoenlijk. Een andere optie is om 20-07 te reserveren voor het noordelijk gedeelte van het park - Mammoth Hot Springs - en aan het eind van de dag al een stuk richting Glacier te rijden, bijvoorbeeld tot Livingston of Bozeman.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Reis Galapogos: tentkamperen SLC - Seattle via Canada - juli 2017

Bericht door Galapogos »

Dank voor alle reacties!

@michelly: dank voor de tip mbt vanaf wanneer de campgrounds in Banff/Jasper/Lake Louise gereserveerd kunnen worden. Ik heb de info inmiddels zelf ook gevonden op de boekingssite van de Canadezen. Je schrijft dat je op de Icefields Parkway voor een first come first served-campground wil gaan. Is dat een beetje te doen hoogzomer?

De optie om van Yellowstone naar Glacier op één dag te rijden is er inderdaad een, maar ik ben er wat huiverig voor. Bij onze reis in het zuidwesten hebben we max zo'n vijf uur op een dag gereden, en dan zat de dag in de praktijk vaak wel redelijk vol. Van de andere kant is er op de route Yellowstone-Glacier wellicht niet zo veel te zien onderweg, en zijn langere afstanden dus makkelijker haalbaar(?). Er zijn inmiddels nog wel meer opties, want ik twijfel nog over het stuk tussen Jasper en Seattle. Op andere fora (Tripadvisor, etc) zag ik bij vergelijkbare routes een aantal keer de suggestie voorbij komen om niet van Jasper via Clearwater en Whistler (en de Sea-to-Sky Highway) richting Vancouver/Seattle te gaan, maar om van Jasper terug naar Lake Louise te gaan (opnieuw over de Icefields Parkway, maar dan van noord naar zuid), vervolgens richting Revelstoke en dan via de Okanangan Valley/Kelowna. Dit omdat de Icefields Parkway in de andere richting bekijken en de route via Revelstoke meer de moeite waard zou zijn dan de route via Clearwater/Wells Gray en Whistler/Sea-to-Summit. Bovendien zou die Okanangan Valley een welkome afwisseling zijn qua klimaat/geografie.

Voor Yellowstone heb ik inmiddels gekeken naar de reserveerbare campgrounds, en aangezien dat alleen Madison, Canyon, Grant en Bridge Bay zijn, dacht ik er aan twee nachten in Madison te boeken en vervolgens twee nachten in Canyon. Is dat een goed idee?

De route zou dan als volgt worden:
14-07 - Aankomst in Salt Lake City
15-07 - Salt Lake City - Craters of the Moon
16-07 - Craters of the Moon - Grand Teton
17-07 - Grand Teton
18-07 - Grand Teton - Yellowstone (Madison)
19-07 - Yellowstone (Madison)
20-07 - Yellowstone (Madison) - Yellowstone (Canyon)
21-07 - Yellowstone (Canyon)
22-07 - Yellowstone (Canyon) - tussenstop
23-07 - tussenstop - Glacier US
24-07 - Glacier US
25-07 - Glacier US
26-07 - Glacier US - Banff
27-07 - Banff
28-07 - Banff - Jasper
29-07 - Jasper
30-07 - Jasper - Lake Louise
31-07 - Lake Louise
01-08 - Lake Louise - Okanangan Valley
02-08 - Okanangan Valley
03-08 - Okanangan Valley - Seattle
04-08 - Vertrek vanuit Seattle
05-08 - Aankomst thuis

Hoe zijn jullie meningen over deze routevariant? Een andere optie is trouwens nog om Craters of the Moon níét te doen, en in plaats daarvan 3 nachten (ipv 2) in Grand Teton te blijven. Te veel van het goede, of...?
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4809
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Reis Galapogos: tentkamperen SLC - Seattle via Canada - juli 2017

Bericht door michelly »

Je kunt de dag dat je van Grand Teton naar Yellowstone gaat nog nagenoeg helemaal gebruiken voor Grand Teton. Ik zou de omweg via Craters of the Moon erin laten.
Wij doen komende zomer ook de route via Revelstoke en Kelowna. Het leek mij ook wel fijn om na al dat natuurgeweld een afwisseling te hebben qua klimaat en omgeving. Hier vind je ons topic.
Ik had ergens gelezen dat de campground op Bear Creek PP aan het Okanagan Lake een aanrader was.
Galapogos schreef: Je schrijft dat je op de Icefields Parkway voor een first come first served-campground wil gaan. Is dat een beetje te doen hoogzomer?
Dat zal moeten blijken :lol:
Wij willen 's ochtends vroeg uit Jasper vertrekken. Dat is op een zondag en dan hopen we dat de weekendmensen gaan vertrekken en er zo een plekje voor ons zal zijn. Ik had ook liever gereserveerd maar dat kan daar nergens. Ik heb nog overwogen om een hostel te boeken maar we gaan toch maar proberen om een fcfs-plekje te krijgen.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Reis Galapogos: tentkamperen SLC - Seattle via Canada - juli 2017

Bericht door Galapogos »

Dank voor de tip over de campground bij Kelowna, houden we zeker in ons hoofd!

Ik denk dat wij de gok van een fcfs-campground aan de Icefields Parkway niet aandurven. Ik ben nog wel wat aan het tobben over de exacte indeling in het stuk na Yellowstone. Waar overnachten op weg naar Glacier, hoeveel nachten bij Glacier, welke indeling precies bij Banff/Jasper/Lake Louise, etc. Ik zal jullie topic ook nog eens goed doorlezen voor eventuele tips :D.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41971
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Galapogos: tentkamperen SLC - Seattle via Canada - juli 2017

Bericht door Martin & Marianne »

Ik zou de overnachting tussen Yellowstone en Glacier open houden; dan kun je ter plekke kijken of je nog een groot deel van de dag in Yellowstone doorbrengt of dat je al wat verder richting Glacier rijdt. Je zou ook kunenn overwegen om via de Beartooth Hwy te rijden, op zich is daar wel tijd voor met een tussenstop.
Wij hebben voor de komende zomer in Yellowstone gekozen voor 3 nachten Canyon omdat dat heel centraal ligt en veel voorzieningen heeft. Een nacht Grant zou ook mooi zijn, maar met 2 nachten Grand Teton kun je al op tijd vertrekken uit GT en doorrijden naar Madison.
Wacht niet te lang met boeken; het lukt ons al niet meer om 4 nachten Canyon te reserveren (voor een grote site).

Marianne
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1783
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: Reis Galapogos: tentkamperen SLC - Seattle via Canada - juli 2017

Bericht door Felicitas »

Prachtige reis gaan jullie maken! Wij deden in 2013 een groot deel van jullie route en Yellowstone/Grand Teton ook nog in 2009 en 2016. Misschien heb je iets aan onze reisverslagen om een keuze te maken uit de vele schitterende wandelingen die je daar kunt doen.
Galapogos schreef:...hoeveel nachten bij Glacier, welke indeling precies bij Banff/Jasper/Lake Louise, etc...
Voor het plannen van het aantal nachten op de ene of andere plaats vind ik het zelf altijd handig om op voorhand een planning te maken van de activiteiten die je wilt doen. Dan zie je beter hoeveel dagen je ergens nodig hebt.

Bijvoorbeeld: wil je in Glacier NP alleen de Going-to-the-Sun-Road rijden en daar wat kleine wandelingen doen, dan heb je twee nachten nodig (misschien een aan de westkant en een aan de oostkant van het park, of je moet heen en weer rijden). Wil je er nog een dag wandelen, dan heb je een nacht extra nodig. Maar missschien plan je een korte wandeling, dan zou je daarna nog een stuk verder kunnen rijden etc.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Reis Galapogos: tentkamperen SLC - Seattle via Canada - juli 2017

Bericht door Galapogos »

Martin & Marianne schreef:Je zou ook kunenn overwegen om via de Beartooth Hwy te rijden, op zich is daar wel tijd voor met een tussenstop.
Dat is sowieso een goede tip! Wellicht afhankelijk van of de route al dan niet omgooien naar een roundtrip vanuit Calgary (zie onder).
Felicitas schreef:Prachtige reis gaan jullie maken! Wij deden in 2013 een groot deel van jullie route en Yellowstone/Grand Teton ook nog in 2009 en 2016. Misschien heb je iets aan onze reisverslagen om een keuze te maken uit de vele schitterende wandelingen die je daar kunt doen.
Dank voor de link, mooie site! Fijn om te gebruiken in de voorbereiding voor onze reis ook. Ivm lagere tickets en autohuur overwegen wij inmiddels ook een roundtrip vanuit Calgary, min of meer wat jullie in 2013 hebben gedaan. Qua route bijna identiek en net als jullie ook 22 dagen, maar wij zouden Grand Teton en Craters of the Moon nog in willen passen tussen Yellowstone en Glacier. Zoiets als dit:

14-07 - Aankomst in Calgary
15-07 - Calgary - Great Falls/Helena
16-07 - Great Falls/Helena - Yellowstone (Canyon)
17-07 - Yellowstone (Canyon)
18-07 - Yellowstone (Canyon)
19-07 - Yellowstone (Canyon)
20-07 - Yellowstone (Canyon) - Grand Teton
21-07 - Grand Teton
22-07 - Grand Teton
23-07 - Grand Teton - Craters of the Moon
24-07 - Craters of the Moon - tussenstop
25-07 - tussenstop - Glacier (Many Glacier)
26-07 - Glacier (Many Glacier)
27-07 - Glacier (Many Glacier)
28-07 - Glacier (Many Glacier) - Banff/Lake Louise
29-07 - Banff/Lake Louise
30-07 - Banff/Lake Louise
31-07 - Banff/Lake Louise
01-08 - Banff/Lake Louise - Jasper
02-08 - Jasper
03-08 - Jasper - Canmore
04-08 - Vertrek uit Calgary
05-08 - Aankomst thuis

Vergeleken met de one-way SLC-Seattle is dit goedkoper (zowel tickets als autohuur), en geeft het ons wat meer tijd in zowel Grand Teton als rond Banff/Lake Louise. We slaan dan wel de wijnvallei in Canada rond Kelowna over.

Hoe is jullie roundtrip Calgary jullie bevallen? Wat zou je achteraf anders hebben gedaan?
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1783
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: Reis Galapogos: tentkamperen SLC - Seattle via Canada - juli 2017

Bericht door Felicitas »

Onze rondreis vanuit Calgary in 2013 was een fantastische reis. De autohuur was toen wel aan de hoge kant vergeleken met autohuur in de USA, maar verder was het een handige plaats voor de rondreis die we toen deden. We hadden die vakantie voor het eerst ook wandelstokken mee. We beschouwden onszelf niet als echte hikers, maar aan het einde van die trip hadden we toch ontzettend veel gewandeld. En dat is ons echt heel goed bevallen. Je komt op de mooiste plekjes en ontloopt de drukte (Banff en Jasper vonden we vrij toeristisch). Ik zou de reis zo weer willen maken. Er is niet iets wat we dan anders zouden doen geloof ik (behalve misschien langer gaan :wink:).

De mooiste hikes vond ik Slough Creek en Pelican Valley in Yellowstone, Iceberg Lake/Ptarmigan Tunnel in Glacier NP (schitterend park, daar kan je geen verkeerde keuze maken) en de Iceline Trail en het gebied rond Lake O'Hara in Yoho NP (allebei echte aanraders). Ook rond Jasper hebben we heerlijk gewandeld en langs de Icefields Parkway. Heel mooi en super rustig vonden we Peter Lougheed Provincial Park. Daar zou ik nog wel wat meer van willen zien. En wij wilden toen ook nog naar de Sunshine Meadows met de shuttlebus. Dat ging toen niet door vanwege overstromingen. Lijkt me ook super mooi.

Je route zoet er goed uit. Zelf vind ik het in Yellowstone wel prettig om op meerder plekken te overnachten. Misschien op 16/07 in Cooke City of Silver Gate aan de noordoost kant van het park, zodat je die dag tijd hebt voor de Beartooth Pass? En dan de volgende dag vroeg wildlife spotten in Lamar Valley? Wat zijn jullie plannen in Grand Teton? Drie nachten is vrij veel, hoewel het een schitterend park is. Afgelopen jaar hebben we daar ook heerlijk gewandeld.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Reis Galapogos: tentkamperen SLC - Seattle via Canada - juli 2017

Bericht door Galapogos »

Dank voor alle waardevolle tips! Ook wij zijn geen échte hikers, in de zin dat het geen pure wandelvakanties zijn die we doen. Maar we vinden wandelen wel erg leuk, en hebben dat ook tijdens onze reis in het zuidwesten veelvuldig gedaan. De wandelstokken waren er toen al wel, ooit aangeschaft toen we de West Highland Way in Schotland liepen en na een paar dagen besloten dat het aanschaffen van die dingen in de heuvels toch wel prettig kan zijn.

Inmiddels ben ik weer wat verder met de reisplanning. Sowieso hebben we nog één dag aan kunnen plakken, omdat rechtstreeks vliegen op Calgary niet eens zo gek duur is, en we het onszelf daarmee kunnen permitteren een dagje langer te blijven. Ook heb ik Grand Teton met een dag ingekort om extra ruimte te maken in Canada. Ik heb me nog niet tot in detail verdiept in wat er allemaal precies te doen is qua bezienswaardigheden en hikes in de verschillende parken. Maar globaal lijk ik uit de diverse topics over deze gebieden op te maken dat 2 nachten in Grand Teton doorgaans voldoende is, en dat er in de Canadese Rockies meer reden is extra tijd beschikbaar te hebben.

Ik heb bedacht om vanuit Calgary éérst naar Glacier te gaan alvorens af te zakken naar Yellowstone. Voornaamste reden daarvoor is dat we dan de nachten in een tent en nachten in een hotel/motel beter verdelen, zodat we niet aan het eind van de reis 9 a 10 dagen non-stop in een tentje liggen.

Enfin, de route zoals hij er nu voor staat:
14-07 - Aankomst in Calgary
15-07 - Calgary - Glacier
16-07 - Glacier
17-07 - Glacier
18-07 - Glacier - Missoula (Going-to-the-Sun-road)
19-07 - Missoula - Craters of the Moon
20-07 - Craters of the Moon - Grand Teton
21-07 - Grand Teton
22-07 - Grand Teton - Yellowstone (Canyon)
23-07 - Yellowstone (Canyon)
24-07 - Yellowstone (Canyon)
25-07 - Yellowstone (Canyon)
26-07 - Yellowstone (Canyon) - Tussenstop #1 (Beartooth Pass)
27-07 - Tussenstop #1 - Tussenstop #2
28-07 - Tussenstop #2 - Banff/Lake Louise
29-07 - Banff/Lake Louise
30-07 - Banff/Lake Louise
31-07 - Banff/Lake Louise
01-08 - Banff/Lake Louise - Jasper (Icefields Parkway)
02-08 - Jasper
03-08 - Jasper
04-08 - Jasper - Banff/Canmore (Icefields Parkway)
05-08 - Banff/Canmore - Calgary - terugvlucht

Ik zit nu nog over een paar dingen te dubben:
- Welke campground/campgrounds kunnen we het beste nemen in Banff/Lake Louise? Ik lees goede dingen over Two Jack Lakeside in Banff, maar volgens mij zijn de meeste interessante hikes meer in de omgeving van Lake Louise. Wat dat betreft zou Lake Louise Campground wellicht handiger zijn. Halverwege is ook nog Johnston Canyon Campground, maar daar zijn weer weinig faciliteiten (restaurantjes) in de buurt.
- In Yellowstone zijn maar enkele campgrounds van tevoren te reserveren. Canyon ligt centraal, en ik denk nu dat vier nachten op die campground prettig zou zijn. Ik kan de nachten ook verdelen tussen Madison en Canyon, maar aangezien die twee campings maar 40 minuten rijden (volgens Google althans) van elkaar liggen is dat wellicht de moeite niet? Het afbreken en opbouwen van de tent kost immers ook tijd. Of ga ik nu te kort door de bocht?
- De route van de Beartooth Pass naar Banff/Lake Louise is volgens mij een vrij saaie. Heeft iemand wellicht nog goede tips mbt accommodatie (motels/hotels) op deze route?
- Een ander optie is om de volgorde Calgary-Glacier-tussenstop1-Yellowstone-Craters-Missoula-tussenstop2-Banff/LL-Jasper-Banff/Canmore aan te houden. Tussenstop 2 zou dan ergens tussen Canbrook en Radium Hot Springs zijn. Zou dit een fijnere/mooiere optie zijn dan de route die hierboven staat? Qua dagen maakt het verder niets uit. Alleen betekent dat dat we op de 19e aankomen in Yellowstone, en uitgerekend die avond is er geen large campsite meer vrij op de Canyon-campground.
- Bij aankomst in Calgary vindt de Calgary Stampede plaats. Eventueel loont het om hier aan het begin van de reis een extra overnachting voor in te leveren. Echter, dit betekent dan dat we elders een overnachting moeten inleveren. Bijvoorbeeld bij Banff/Lake Louise of bij Jasper. Keuzes, lastig.
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6638
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Galapogos: tentkamperen SLC - Seattle via Canada - juli 2017

Bericht door Mrvanilla »

De route van de Beartooth Pass naar Banff/Lake Louise is volgens mij een vrij saaie. Heeft iemand wellicht nog goede tips mbt accommodatie (motels/hotels) op deze route?
Misschien nabij Waterton Lakes NP?
Groetjes,
Daniel
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4809
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Reis Galapogos: tentkamperen SLC - Seattle via Canada - juli 2017

Bericht door michelly »

Ik kan nog niet uit ervaring spreken maar wij proberen in Banff 1 nacht te reserveren op de Lake Louise Tent Campground en 2 nachten op Two Jack Lakeside. Het op- en afbreken vinden we niet zo'n probleem. We zijn nu met z'n tweeën dus plek genoeg achter in de auto, de tent hoeft dan niet helemaal ingepakt te worden, de matjes even dubbelvouwen en hup, we zijn weer op pad. Toen we met het hele gezin gingen kozen we er ook vaker voor om langer op 1 plek te kamperen wegens een veel grotere tent en minder opbergruimte. Die grote tent was destijds ook de reden dat wij in Yellowstone altijd op Bridge Bay Campground gestaan hebben. Dat is de enige camping met grote plekken. Wij vonden het geen probleem om vanuit 1 plek het park te bezoeken maar ik zou nu toch wel voor 2 campings kiezen om al het heen en weer rijden te voorkomen.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41971
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Galapogos: tentkamperen SLC - Seattle via Canada - juli 2017

Bericht door Martin & Marianne »

Galapogos schreef:In Yellowstone zijn maar enkele campgrounds van tevoren te reserveren. Canyon ligt centraal, en ik denk nu dat vier nachten op die campground prettig zou zijn. Ik kan de nachten ook verdelen tussen Madison en Canyon, maar aangezien die twee campings maar 40 minuten rijden (volgens Google althans) van elkaar liggen is dat wellicht de moeite niet? Het afbreken en opbouwen van de tent kost immers ook tijd. Of ga ik nu te kort door de bocht?
Het zou mooi zijn als je in het noorden ook een camping had die te reserveren is. Madison is wel prettig als je vroeg naar OF wilt. En ook voor Mammoth Hot Springs niet gek. Reistijden zullen in de praktijk vaak veel langer zijn dan GoogleMaps aangeeft.
Aan de andere kant hebben wij eens een week op Bridge Bay gestaan en toen geen probleem gehad met de afstanden. Maar we hadden toen wel veel tijd, en wellicht minder drukke wegen (was in 1991).
Is een cabin een mogelijkheid voor 1 nacht? Old Faithful of Roosevelt hebben betaalbare cabins en prachtige locaties. Of doe een nacht Cooke City.

Marianne
sep
Amerikakenner
Berichten: 701
Lid geworden op: 02 nov 2009, 22:13
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Reis Galapogos: tentkamperen SLC - Seattle via Canada - juli 2017

Bericht door sep »

Wij hebben nog bijna nooit iets gereserveerd, ook niet in het hoogseizoen. En altijd plek gekregen. Wat we wél gereserveerd hadden hebben we altijd weer gecanceld omdat het reisschema opeens toch anders uitpakte of omdat het zulk slecht weer was dat we een motel pakten. We wilden gewoon nergens aan vastzitten en dat is goed bevallen. Een heel enkele keer hebben we onderweg, een dag van tevoren, toch iets vastgelegd. Bijvoorbeeld toen we naar RMNP gingen. Achteraf was ook dat niet eens nodig geweest. Maar we hebben ook wel eens geluk gehad, bijvoorbeeld toen we in Waterton Lakes aankwamen en alles eigenlijk vol was...Uiteindelijk kregen we daar de allermooiste plek. En eenmaal wilden we op een KOA staan in Livingston (Montana), om de volgende dag vroeg op de camping bij Mammoth Hot Springs te kunnen zijn in Yellowstone. We waren al eens eerder bij die KOA geweest, het was toen heel rustig. Nu bleek het het drukste weekend van het jaar te zijn. Omdat ze ons niet weg wilden sturen mochten we toen gewoon in de tuin van de beheerder staan :D Geweldige service!

Zie voor Seattle/Canada onze reisverslagen van 2011 en 2014.

Saskia
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4809
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Reis Galapogos: tentkamperen SLC - Seattle via Canada - juli 2017

Bericht door michelly »

Zijn jullie dan altijd heel vroeg op de campings Saskia? Ik word er helemaal nerveus van als we niks gereserveerd hebben. Dan wil ik het liefst zo vroeg mogelijk op de camping staan. Wij reserveren wel het meeste (tenminste in het hoogseizoen) en we hebben 1x een reservering moeten cancellen vanwege noodweer voor de rest kwam het allemaal goed uit. Wel hebben we heel vaak het bordje "campground full" gezien. Zo zie je maar weer dat iedereen zijn eigen manier van reizen heeft.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Reis Galapogos: tentkamperen SLC - Seattle via Canada - juli 2017

Bericht door Galapogos »

Dat geldt ook voor mij; zonder reserveren zou ik me ook nerveus voelen, en dat lijkt me nou juist op vakantie niet de bedoeling. Ik heb bij nog geen enkele reis die ik ooit (binnen of buiten Amerika) maakte spijt gehad van de geboekte accommodaties. Vorig jaar in het zuidwesten van Amerika was geloof ik zonder uitzondering iedere camping waar we hebben verbleven helemaal vol. En dat was niet eens hartje hoogseizoen.

Maar iedereen zijn manier van reizen. Ik ken ook genoeg mensen die juist heel nerveus worden van een reis waarbij wél alles van tevoren is vastgelegd.

Iets anders: weet iemand of op de Canyon Campground in Yellowstone de 'large tent-only'-sites per definitie op tent-only-loops zijn? In dat geval zou het wel een voordeel zijn specifiek die plekken te boeken ipv de gecombineerd RV-/tentplekken. De 'large tent-only'-sites zijn echter niet meer op al onze gewenste dagen beschikbaar, maar wellicht kan ik iets schuiven binnen Yellowstone.
sep
Amerikakenner
Berichten: 701
Lid geworden op: 02 nov 2009, 22:13
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Reis Galapogos: tentkamperen SLC - Seattle via Canada - juli 2017

Bericht door sep »

Hoi,

nee, we zijn helemaal niet altijd vroeg hoor. Soms wel, zoals in Yellowstone, en dan zoeken we een mogelijkheid om daar in de buurt te kamperen zodat we de volgende dag vroeg ter plekke kunnen zijn. Maar zelfs in Norris raakte de camping niet vol aan het eind van de dag. Het bordje Full hebben we natuurlijk wel eens gezien, maar dan bleek toch niet altijd het geval te zijn. Het was gewoon nog niet weggehaald bijvoorbeeld, dat maakten we in Morro Bay mee. In Grand Teton was het wél vol 's middags, maar vanuit Yellowstone waren we daar toch goed ook op tijd (om 9 uur weggereden uit Norris en onderweg meerdere malen gestopt) hoewel het weekend was en het dan meestal veel drukker is. We hebben nog nooit de pech gehad dat we geen plek vonden. Maar als het je nerveus maakt gewoon reserveren! Het moet wel leuk blijven natuurlijk.

Saskia
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Reis Galapogos: tentkamperen SLC - Seattle via Canada - juli 2017

Bericht door Galapogos »

Felicitas schreef: Je route zoet er goed uit. Zelf vind ik het in Yellowstone wel prettig om op meerder plekken te overnachten. Misschien op 16/07 in Cooke City of Silver Gate aan de noordoost kant van het park, zodat je die dag tijd hebt voor de Beartooth Pass? En dan de volgende dag vroeg wildlife spotten in Lamar Valley?
Martin & Marianne schreef: Is een cabin een mogelijkheid voor 1 nacht? Old Faithful of Roosevelt hebben betaalbare cabins en prachtige locaties. Of doe een nacht Cooke City.
Goede tip, ik de meest recente versie van ons plan heb ik een nacht Cooke City voorzien! Tevens heb ik het verblijf in Yellowstone opgesplitst tussen Canyon en Madison.

Ik heb de planning weer flink veranderd, maar ik ben er nu best blij mee:
14-07 - Aankomst in Calgary
15-07 - Calgary - Glacier (Many Glacier)
16-07 - Glacier (Many Glacier)
17-07 - Glacier (Many Glacier)
18-07 - Glacier (Many Glacier) - Bozeman
19-07 - Bozeman - Cooke City via Beartooth Highway
20-07 - Cooke City - Yellowstone (Canyon)
21-07 - Yellowstone (Canyon)
22-07 - Yellowstone (Canyon) - Grand Teton (Colter Bay)
23-07 - Grand Teton (Colter Bay)
24-07 - Grand Teton (Colter Bay) - Yellowstone (Madison)
25-07 - Yellowstone (Madison)
26-07 - Yellowstone (Madison) - Craters of the Moon
27-07 - Craters of the Moon - Missoula
28-07 - Missoula - Radium Hot Springs
29-07 - Radium Hot Springs - Jasper
30-07 - Jasper
31-07 - Jasper
01-08 - Jasper - Lake Louise
02-08 - Lake Louise
03-08 - Lake Louise
04-08 - Lake Louise - Canmore
05-08 - Canmore - Calgary - Vertrek uit Calgary

Grand Teton en Madison zouden eventueel ook andersom kunnen, maar dan zitten we op zaterdag en zondag bij Madison en de geisers, en dan is het wellicht nog drukker daar dan door de weeks ongetwijfeld al het geval is?

De nacht Canmore op het eind is omdat we dan in een hotel willen zitten voordat we een dag later het vliegtuig pakken in Calgary.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer