Zal maar direct met de deur in huis vallen: ik zit te overwegen om eens naar Canada te gaan en daar nog een stukje USA aan te knopen. Voor Canada zou ik mij op de Canadese Rocky Mountains concentreren en voor USA op South Dakota.
Heb al vrij veel opgezocht en hier op het forum rondgesurft, een aantal route-variaties opgesteld en uiteindelijk op de volgende route uitgekomen:
google maps
Het is nog maar een idee...
Dag 1: BRU -> SEA
Dag 2: Seattle -> Whistler (Sea to Sky Highway en hier en daar iets langs de weg)
Dag 3: Whistler -> Clearwater (Sea to Sky Highway, Wells Grey PP)
Dag 4: Clearwater -> Hinton (Mt Robson PP, Jasper NP)
Dag 5: Hinton -> Hinton (Jasper NP)
Dag 6: Hinton -> Lake Louise (Icefields Parkway)
Dag 7: Lake Louise -> Revelstoke (Yoho NP, Glacier NP, Mt Revelstoke NP)
Dag 8: Revelstoke -> Banff (Kootenay NP, Banff NP)
Dag 9: Banff -> Banff (Banff NP)
Dag 10: Banff -> Waterton Lakes NP (Waterton Lakes NP)
Dag 11: Waterton Lakes NP -> Kalispell (Glacier NP, Going to the Sun Road)
Dag 12: Kalispell -> Bozeman
Dag 13: Bozeman -> Cody (Yellowstone NP, Chief Joseph Highway)
Dag 14: Cody -> Custer
Dag 15: Custer -> Custer (Badlands NP, Minuteman Missile)
Dag 16: Custer -> Custer (Wildlife Loop, Needles Highway, Mt Rushmore NM)
Dag 17: Custer -> Cheyenne (Wind Cave NP)
Dag 18: Cheyenne -> Denver -> ...
Dag 19: ... -> Brussel
Vervoer: auto/suv
Periode: begin september, max 3 weken.
Wat uitleg bij bepaalde beslissingen:
- Waarom september? Net buiten hoogseizoen, toch nog goed weer, en garantie dat de Going to the Sun road open is (wat in juni niet per definitie het geval is). Ook zijn de sunset uren beter. In juni beginnen de "golden hours" zo hoog in het noorden pas om 20-21u, wanneer je eet/doucht/.... In september beginnen die om 17-18u, wanneer we ons waarschijnlijk nog wel op de baan bevinden, ideaal dus
- Waarom geen Beartooth Highway, of Buffalo Bill Historical Museum, of Bighorn Canyon? Heb ik dit jaar pas gedaan. Zie ook de route van 2012 op mijn blog.
- Waarom geen Yellowstone? We hebben Yellowstone al bezocht in 2009. Ikzelf ben er dit jaar pas een 2e keer geweest. Om het anders vrij saaie stuk tussen Glacier & South Dakota toch interessant te houden, heb ik besloten er enkel een Yellowstone "schampschot" tussen te steken, via de north Entrance, Mammoth Hot Springs & Lamar Valley.
- Waarom geen Washington & Oregon? M'n reisgenoten hebben die dit jaar pas bezocht.
- Waarom South Dakota? SD ligt wat in een uithoek waar je eigenlijk enkel langskomt bij een rondje Denver met Yellowstone erbij bv. Dit jaar heb ik dan wel zo'n rondje gedaan, maar heb toen SD bewust laten vallen owv tijdsgebrek; omdat m'n voorkeur naar Utah & Colorado ging. Als ik er nu tóch South Dakota bij krijg, is dat zeker mooi meegenomen
- Waarom overnachten in Cheyenne? Zoals het er nu naar uitziet, wil ik met Iceland Air vliegen, net als vorig jaar. Zij bieden de goedkoopste vluchten op de beste tijdstippen. Zo vertrekt de vlucht uit Denver pas om 16u ofzo, en hoeven we de dag voordien zo ver niet te rijden.
- Waarom geen Devils Tower? Ik twijfel nog, maar het lijkt me veel teveel voor die dag.
- Waarom niet in Vancouver beginnen? Vluchten zijn goedkoper naar Seattle. Auto ophalen in Vancouver en inleveren in Denver kan niet. Autohuur is ook goedkoper in de VS (al komt er bij deze route wel een drop off fee van 500$ bij...)
- Waarom zoveel kilometers? Bedenk wel dat we al ineens 1500km zouden afrijden op 3 dagen tijd, tussen Glacier NP & Custer. En af en toe een lange rijdag is op zich geen probleem, vind ik.
- Waarom geen Vancouver Island? Ik heb nog getwijfeld, maar uiteindelijk niet in het voorstel opgenomen omdat de reis anders te lang zou worden en ik ook twijfel of ik het wel de moeite zou vinden. En enkel de oversteek maken voor een halve dag Victoria, om daarna weer de oversteek te maken naar het vaste land, vind ik zonde.
- Waarom geen steden? Reisgenoten zijn reeds in Seattle geweest en zelf ben ik geen stadsmens. Eventueel kan er nog een dag Vancouver bij...
Zelf heb ik momenteel ook nog een paar
concrete vragen:
- Dit jaar heb ik nog de Beartooth Highway gereden in westelijke richting. In dit routevoorstel zouden we in oostelijke richting wegrijden uit Yellowstone. Wat raden jullie aan: Nog eens Beartooth Highway maar nu dus in andere richting, of de Chief Joseph Highway die volledig nieuw is. (Reisgenoten hebben de Beartooth Highway nog helemaal niet gereden.)
- Als ik wat routevoorstellen bekijk, zou Vancouver -> Lillooet, Lillooet -> Clearwater wel haalbaar zijn, waarbij Wells Gray dan op die 2e dag bezocht wordt, maar aangezien ik nu vanuit Seattle vertrek, lijkt Lillooet toch wat te ver weg. Daarom de stop in Whistler momenteel. Maar brengt dat niet de tijd in Wells Gray flink in het gedrang? Hoe zouden jullie dat stuk aanpakken?
- Welke stops zijn aanraders langs de Sea to Sky Highway? Ik lees o.a. over Cypress Provincial Park dat een mooi uitzicht op Vancouver zou hebben, over Shannon Falls, en over Joffre Lake ...
- In Hinton overnachten of in Jasper NP zelf?
- Het hele stuk tussen Lake Louise & Banff is nog moeilijk... Is Glacier, Mt Revelstoke & Kootenay NP wel de moeite? Ik heb nu zoiets van: "we zijn er nu toch, waarom niet die parken ook bezoeken?" Mij lijkt het wel haalbaar om Emerald Lake in Yoho en dan Glacier & Mt Revelstoke te bezoeken op 1 dag, en de dag nadien door Kootenay te rijden naar Banff waar we daarna nog 1 volledige dag hebben...
Maar gaan we niet teveel verzadigd zijn van al die watervallen, meren, bomen & bergen, want er volgen er nog...
Kortom: hoe zouden jullie al die zaken rond Banff ordenen? Grote wandelaars zijn we niet. Ik toch niet, wegens medische redenen. 4-5km is zowat het max; vooral grote hoogteverschillen knn een probleem zijn :/