Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Kalaman - Westkust - juni 2013

Als het niet in de andere reisforums past of interregionaal is, hoort het hier, incl. reizen die deels door Canada gaan.
kalaman
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Reis Kalaman - Westkust - juni 2013

Bericht door kalaman »

eerst wou ik jullie hiermee nog niet "lastig vallen", maar ik lees overal maar "dringend reserveren in Yosemite" dat ik toch maar van wal steek :
eind juni plannen we opnieuw de (noord)westkust. Echter niet zo noordelijk als dit jaar naar Alaska, maar wél zeker oa Yosemite (nog nooit geweest :cry: )/Sequoia/Kings Canyon NP. We plannen zo verder naar het noorden te trekken via oa Glacier NP (vorig jaar konden we de Going-to-the-sun-road, op 10 mijl na, niet volledig rijden door sneeuw en nu willen we nogmaals proberen...), Waterton Lakes NP tot in Jasper (Icefields Parkway kan je onmogelijk beu worden...) en dan terug naar het zuiden via Wells Gray, North Cascades NP, Olympic NP en dan waarschijnlijk de volledige kustroute tot in LA.
Dat laatste is nog niet zeker en hangt af van hoe we de reis van april 2013 plannen in het zuidwesten. Eerst waren we van plan om enkel maar ten oosten van de lijn Kanab-Flagstaff te blijven, maar misschien passen we de kustroute SF-LA hier nog wel in.

Dus voor nu eigenlijk enkele korte, concrete vragen (vooral naar het reserveren van het verblijf in en rond Yosemite) :
1. in hoeverre zijn Yosemite/Sequoia/Kings Canyon te combineren en/of in hoeverre overlappen ze elkaar? We willen graag enkele mooie hikes gaan doen, maar wel altijd met de bedoeling om 's avonds terug in hotel/lodge te zijn. Wat kunnen jullie aanraden voor die 3 locaties qua logies en planning? Maw hoeveel tijd (in het kader dus van een roadtrip) best voorzien hiervoor? We willen heel graag de Tiogapas doen om onze route noordelijk verder te zetten.

2. is de maand april ok voor kustweg SF-LA of veel te vroeg? hoeveel tijd hiervoor voorzien? In april ll hebben we reeds LA bezocht, dus hier moet we niet langer zijn dan 1 nacht als tussen-etappe of als vertrek/aankomst vlucht.

Er is nog niets geboekt, dus zowel het aantal dagen als luchthavens zijn nog volledig in te vullen. Eigenlijk ook de richting van de route, maar we zouden in het zuiden beginnen om het risico van nog afgesloten wegen in het noorden zo veel mogelijk te beperken.

louter ter info gewoon om min of meer de route aan te geven (zonder dat er al scenic drives of andere, interessantere verbindingswegen ingepast zijn) :
Naamloos-1.jpg
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Reis Kalaman - Westkust - juni 2013

Bericht door PSVwally »

Ik heb dit jaar in April de kustweg vanaf LA naar SF gereden en wij hadden superweer (zie filmpje en evt info op mijn pagina). Wij hebben bewust hearst castle overgeslagen, maar ik zou voor het stuk SF-LA, afhankelijk wat je precies allemaal wilt doen minimaal 3 dagen uittrekken. Vanaf SF vind ik het lastig te bepalen, want in één ruk naar Cambria met alles wat onderweg te zien is is mijns inziens te ver. Wil je het monterey aquarium zien, whalewatchtour doen, 17-mile drive, big sur, julia pfeiffer park, wat stops langs de kust, zeeolifanten kijken, hearst castle, morro rock dan zou ik het iig niet in 2 dagen rijden. De andere kant op vond ik makkelijker plannen,want LA - Santa Barbara - Pismo is een mooie dag rijden en rondkijken.
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

bedankt PSVwally :thumbup: , jouw pagina heb ik al bij mijn favorieten voor "juli 2013" gezet :wink: . Vind het wel interessant dat julie het in dezelfde periode gedaan hebben, al biedt dit natuurlijk geen garantie...
We reden eind juni-begin juli laatst door Alaska-Yukon en hadden 70% van onze trip regen. De week daarop vertrokken Esmee en Jos van het forum en zij hadden in de 4 weken...2 dagen regen. Zo zie je maar...

We hebben de laatste jaren zoveel wildlife gezien in hun échte habitat dat het uitgesloten is dat we ooit nog één of andere zoo/aquarium binnenstappen :shock: , dus daarvoor moeten we zeker al geen tijd voorzien. Whalewatchtour ook niet vermits we die in Alaska ook in overvloed gezien hebben (zelfs eens net vóór onze boot dat gigantische 40-tons-lijf uit het water zien schieten met de muil volledig open :clap: ). Het is vooral de landschappen die ons interesseren. De 17-mile drive staat zeker op dat lijstje, net zoals Julia Pfeiffer Burns State Park.
Onlangs zagen we ook een uitzending op National Geographic over Big Sur, één van de meest ongerepte gebieden daar. Alleen vind ik daar zo weinig over terug om het écht te bezoeken. Of misschien zijn er daar ook geen mogelijkheden daartoe, net omdat het zo ongerept is?
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Voor Yosemite is een overnachting in de vallei voor veel activiteiten handig. Daar vertrekt bijvoorbeeld de bus naar Glacier Point voor als je de Panorama Trail wilt lopen. Je kunt ook de Mist Trail vanuit de vallei doen, en de Upper Yosemite Falls. In juni zal ook Hetch Hetchy mooi en aangenaam zijn. De tioga Road kan nog afgesloten zijn en wandelen op de hoger gelegen delen is misschein nog niet mogelijk. Zie ook http://www.yosemitehikes.com voor een overzicht en beschrijvingen.
Sequoia en Kings Canyon lijken wel op yosemite, maar zijn toch ook allebei de moeite waard. Het is er rusitger en je kunt er prachtig wandelen. Kijk eens in ons 2006-verslag voor Yosemite (2 keer) en voor Sequoia en Kings Canyon. Wij zijn toen ook in het noordwesten geweest; er lag op veel plaatsen half juli nog sneeuw.

Marianne
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Martin & Marianne schreef:De tioga Road kan nog afgesloten zijn.
Marianne
zou die ook eind juni nog afgesloten kunnen zijn want die willen we toch absoluut doen :?
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Dan is de kans dat hij open is heel groot, zie hier voor de openingsdata van de afgelopen jaren.

Marianne
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

@Marianne : bedankt voor de link. Vorig jaar was het inderdaad erg laat. Maar toen hebben ze daar dan ook uitzonderlijk veel sneeuw gehad. We konden toen zelfs niet naar de Mt-St-Helens via de Paradise Road, ook al door de vele sneeuwval. Maar we hebben er toch goede hoop op dat we in 2013 over de Tioga zullen kunnen rijden :thumbup: .

Enige voorkeur voor logies in de Yosemite Valley?

ben ondertussen jullie reisverslagen aan het lezen want ik vind er heel wat in terug van die regio. Ik vroeg mij af waarom jullie niet voor de kustweg in Oregon gekozen hebben? Of verwacht ik te veel van die weg en is jullie weg landschappelijk mooier?
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Wij hadden de kustweg al eens eerder gedaan, en wilden in 2006 naar Crater Lake en Lassen, vandaar dat we toen voor het binnenland hebben gekozen. Je kunt ook een combinatie doen natuurlijk.
In Yosemite is de Lodge een van onze favorieten, maar we vinden het primitieve en de ligging van Housekeeping Camp ook geweldig. White Wolf is ook mooi (zie ons 2008-verslag) voor als je dat deel van het park wilt bezoeken.

Marianne
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Housekeeping Camp : van 7 juni tem 8 augustus "no availability" :shock:
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Over het weer. Garantie heb je idd niet. Wij hadden 28gr in LA, terwijl het vanaf een week later 6 dagen achter elkaar daar regende. SF was net zoiets (op de ochtend van vertrek na, toen huilde de stad omdat wij haar verlieten ;)) en een ander stel had daar 15gr en alleen maar dikke mist en regen.

Wil je wandelen in Big Sur?

http://www.bigsurcalifornia.org/hiking.html

http://www.hikinginbigsur.com

http://www.bigsurcalifornia.org
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

@PSVwally : :thumbup: . Daarnet ook nog een interessante link gevonden voor allerlei roadtrips (zie rechterkant van de pagina) voor de NW-regio : http://www.us-parks.com/yosemite-big-sur.html
Lilo
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 54

Bericht door Lilo »

Leuke hikes in Big sur zijn: Ewoldsen trail (is nu nog under construction, maar zal wel terug open zijn als jullie gaan), de mooiste trail van Big sur met heel mooie vergezichten,
Tan bark trail in combinatie met tin house (heel zwaar, stevig klimmen, wel mooie vergezichten) en de Mc Way waterfalls (heel mooi, maar kan je eigenlijk geen hike noemen)

Kalaman, heb jij nog tips voor Glacier NP? Wij gaan er nu in september heen.

Lilo
Al 25 jaar en + 50 reizen naar usa, 47 staten bezocht
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Lilo schreef:Leuke hikes in Big sur zijn: Ewoldsen trail (is nu nog under construction, maar zal wel terug open zijn als jullie gaan), de mooiste trail van Big sur met heel mooie vergezichten,
Tan bark trail in combinatie met tin house (heel zwaar, stevig klimmen, wel mooie vergezichten) en de Mc Way waterfalls (heel mooi, maar kan je eigenlijk geen hike noemen)
Lilo
:thumbup: dat staat genoteerd.

Glacier NP : uiteraard de Going-to-the-sun-road en hopelijk is die dan (nog) volledig open. Wij konden vorig jaar een 10-tal mijl niet rijden. We zijn toch eerst helemaal van aan de West-entrance tot aan het punt gereden waar het afgesloten was en zijn dan helemaal via de Highway 2 tot aan de East-entrance gereden en opnieuw tot aan het punt waar het afgesloten was, zo'n mooie route vonden we dit. Eigenlijk hebben we ze dus (op die 10 mijl na) 2x gereden vermits we telkens moesten terugkeren. Daarna zijn we via Babb tot aan het eindpunt Many Glacier Hotel gereden waar we enkele korte hikes gedaan hebben. Als het weer meezit kan je daar de Grinnell Glacier Trail lopen. Wij hebben het niet gedaan (misschien volgend jaar wél :wink: ) omdat de trail zo'n 15km is en we nog een stuk moesten rijden naar ons hotel. Het moet een enig mooie hike zijn langs meren en besneeuwde bergtoppen tot op een gletsjer. Wij zouden overwegen om in juni 2013 (als onze planning ons daar effectief brengt) in het Many Glacier Hotel te overnachten en zo de hikes te kunnen doen in de regio. Het is een fantastisch berglandschap en Glacier NP behoort absoluut tot onze favorieten als het om hooggebergte gaat.
We zijn in elk geval bijzonder benieuwd naar jullie reis in september as.
Lilo
Amerika-expert

Bericht door Lilo »

Ja, voor ons wordt het de eerste keer Glacier en eerste keer Grand Teton, Yellowstone voor de 2e keer. Hopelijk valt het weer nog mee, en is de weg nog helemaal berijdbaar. Er staan een boel (lange) hikes op het programma. Grinnell Glacier is er 1 van. Ik zal zeker na de reis hier laten weten hoe het geweest is. De verwachtingen zijn wel, dat vooral Glacier dan, een top park is dat in onze top 3 zal komen.

Lilo
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Grand Teton is prachtig :thumbup:
2011-07-01 12-39.jpg
2011-07-01 12-39.jpg (139.31 KiB) 2098 keer bekeken
en vergeet zeker Schwabacher Landing niet in de voormiddag (juiste zonnestand)...
2011-07-01 09-52.jpg
2011-07-01 09-52.jpg (109.72 KiB) 2098 keer bekeken
Lilo
Amerika-expert

Bericht door Lilo »

Oké, staat genoteerd!

Nog veel voorbereidingsplezier,

Lilo
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Zondag vertrekken we naar Oostenrijk (bergwandelingen) :thumbup: . Het zal dus een beetje "on hold" staan. Of we zouden erg slecht weer moeten hebben dat we de bergen niet in kunnen. Maar dat zijn we eigenlijk al "een beetje" gewoon van Alaska :wink: . En daar hebben we van de Alaskanen ( zegt men dat zo :?: ) geleerd om je daar eigenlijk niet al te veel van aan te trekken…
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

We twijfelen of we n rondje LA-LA gaan doen en dus ook de volledige kustweg vanaf Seattle tot in LA of een rondje San Francisco - LA - Seattle (via binnenland naar het noorden) en dus enkel de kustweg tussen SF en LA. Is de kustweg Seattle-SF ook de moeite of is SF-LA veruit het mooiste stuk? Wordt het op de duur ook niet n beetje de ganse tijd hetzelfde? Om nog niet over de tijdsduur te spreken voor Seattle-SF via de kustweg...
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

niemand ? :?
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

De kust tussen SF en Seattle bestaat o.a. uit Olympic National Park in Washington State en uit de kust in Oregon. Beiden hebben we gedaan, en we hebben er enorm van genoten! Olympic NP is een bijzonder park, en de stranden hier zijn zeer de moeite, maar wel heel anders dan een "normaal" strand. De kust van Oregon is werkelijk prachtig, maar de kustroute is niet vergelijkbaar met de kustroute tussen SF en LA. Bij Highway 1 tussen LA en SF heb je veel prachtige uitzichten simpelweg zonder de auto te verlaten. De kust van Oregon is niet vergelijkbaar daarmee. De kust is werkelijk prachtig, maar je moet er wel regelmatig stoppen bij de state parks en andere bezienswaardigheden om te genieten van al het moois. Gewoon vanaf de weg zie je er niet zoveel van. De noordkust van Californië schijnt ook erg mooi te zijn, maar dat kan ik niet zeggen uit eigen ervaring.

Voor een voorproefje van de kust in Oregon kun je onze foto's eens bekijken. Idem voor Olympic NP, kijk hier onze foto's.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer