Woensdag 21 juli
Dag 5. Drie opmerkelijke gebeurtenissen: Flat one, trespassing & een fout van Daddy!
Zonder ontbijt vertrekken we weer vanuit het Irma hotel, we moeten vandaag namelijk een enorm stuk rijden. Onze volgende overnachtingsplaats is Spearfish, South Dakota, en dat ligt ongeveer 360 mijl oostwaarts….. Als we even onderweg zijn zien we een supermarkt die open is en waarvan de naam onze twee meiden in een enorme staat van opwinding doet geraken. Blair is een personage uit de heftig door ons gevolgde Amerikaanse soap ’Gossip Girl’, en deze supermarkt heet Blair’s. Soms zeggen de meiden tegen ons ‘get a life’, maar als je mijn eerlijke mening vraagt over het feit dat je opgewonden raakt van een supermarkt in the middel of nowhere omdat deze dezelfde naam heeft als een fictief karakter in een fictieve TV-serie, dan weet ik heus wel wie er ‘een life moet getten’. En dat zijn niet de ouders!
Uploaded with
ImageShack.us
We maken Blair’s enige donuts en broodjes lichter en vervolgen onze weg. We hebben de keus uit twee routes en kiezen – mede naar aanleiding van adviezen op het allesamerikaforum – voor de noordelijke variant. De zuidelijke variant loopt via Greybul (waar een vliegtuigenkerkhof schijnt te zijn) en via Shell, wij kiezen dus voor de route via Powell en Lovell. Bij Lovell kun je een nog noordelijker afslag nemen richting Devils overlook in Big Horn Canyon, maar we besluiten deze omweg van ca. anderhalf uur maar over te slaan. We zullen toch al genoeg in de auto bivakkeren vandaag. Het landschap hier is weinig verheffend, maar in de verte zie je wel een vrij groot gebergte opdoemen, een beetje á la de grote muur van steen waar je tegenop rijdt als je naar de Moki Dugway rijdt in Arizona. De weg begint al een beetje te stijgen en is blijkbaar een populair stuk asfalt voor fietsers, want die komen we hier op een stuk van zo’n vijftien mijl wel meer dan vijftig tegen.
Op een bepaald moment stijgt de weg hier echt aanzienlijk, en behalve het feit dat de weg hier keurig verhard is en voorzien is van een vangrail, lijkt het nog meer op de Moki Dugway. Als je ook eenmaal boven bent kijk je uit over een enorme vlakte en ook dat – mijn verhaal begint zowaar saai en langdradig te worden – lijkt op Moki Dugway. Zelfs de dames – die toch echt niet snel meer onder de indruk zijn en vinden dat ik met alles zo overdrijf – moeten toegeven dat het uitzicht erg mooi is.
Uploaded with
ImageShack.us
Ik heb dus bepaald geen spijt dat ik voor de route Cody – Dayton de noordelijke variant gekozen heb. Als we op de parkeerplaats onze adem staan in te houden voor zoveel schoonheid, valt me trouwens nog iets op; over het algemeen kun je stellen dat een kledingstuk een bepaald doel heeft. Een broek is een broek, een trui is een trui etc. Zo niet mijn groenkleurig Cranenbroek vest. Dit kent namelijk twee gebruiksdoelen; als eerste – en dat hebben jullie op de foto van gisteren kunnen zien - een gebruik als ranger-look-a-like-vest, en als tweede, en dat demonstreert Linda op de onderstaande foto: een jurkje;
Uploaded with
ImageShack.us
Het plaatsen van deze tekst en foto is wel een daad van – al zeg ik het zelf – uitzonderlijke moed. Als Linda dit gaat lezen en zien, dan weet ik nog niet zo net of ik het ga overleven. Geniet dus maar van de reisbeschrijving van deze alinea, want het kan goed wel eens mijn laatste zijn geweest……..
We rijden verder over deze groene hoogvlakte, hetgeen bepaald geen straf is. Op een bepaald moment valt het ons op dat er weerszijden van de weg nette houten omheiningen staan, die duidelijk bedoeld zijn om koeien of ander vee in hun bewegingsvrijheid te beperken. Maar we zien geen enkele koe. Anja denkt dat de hekken bedoeld zijn om de koeien van de weg te houden, maar aangezien ik eerder vandaag al talloze weilanden heb gezien waarbij de koeien zonder problemen de weg op kunnen, lijkt het mij niet onmogelijk dat de hekken juist bedoeld zijn om de koeien op de weg cq de smalle strook weerszijden ervan, te houden. Zo hoeven er bij een round-up geen gigantische afstanden gereden te worden om alle koeien te verzamelen. Leuke theorie, maar wel volkomen bull shit. Even verderop zien we namelijk wel koeien, en die staan – vanaf de weg gezien – duidelijk achter het hek. Na een tigtal mijlen gereden te hebben komen we bij wegwerkzaamheden. Dit levert ons in eerste instantie een minuut of vijf vertraging op, dus dat valt te overzien. Maar in tweede instantie wordt het erger…… Iets na de wegwerkzaamheden, waarbij we ongeveer twee a drie mijl over een onverhard stuk moeten rijden, begint de boordcomputer te stotteren en te piepen; in het schermpje verschijnt de tekst: ‘presión neumáticos bajo’. Gelukkig beschikken wij over een multilangual Ford Explorer, want even later luidt het ‘tire pressure low’. Aan het rijgedrag van de auto valt echter niets te merken, dus ik rijd gewoon door. Maar niet ver meer……… Na een mijl of wat kijk ik even in m’n linkerbuitenspiegel en ja hoor; helemaal slap linksachter. Da’s niet zo mooi hier in de middel of noweir. We zetten de auto stil bij een parkeerplaats en raadplegen het instructieboekje. De koffers gaan eruit en binnen no time hebben we het reservewiel onder de auto uit getoverd. Het precieze punt waar de krik onder de auto moet kunnen we aanvankelijk niet vinden, maar als Ellen – onze kleinste reiziger en daardoor ook wel ‘Minibino’ en vanaf heden ‘Onderkruiper’ genoemd - helemaal onder de auto kruipt heeft ze het ‘diamond shaped hole’ snel gelokaliseerd. Zo’n klein halfuur verder staan de koffers weer in de auto en is alles gefikst. Dat ging wonderbaarlijk snel! In de tussentijd zijn er al wel twee andere auto’s gestopt die gevraagd hebben – nou ja, de bestuurders ervan althans – of we hulp nodig hebben. Dat had ik in Nederland nog niet zo snel zien gebeuren!
Uploaded with
ImageShack.us
Kort daarna rijden we Dayton binnen en besluit ik om Avis even op te bellen met de vraag waar ik een nieuwe reserveband kan halen. Dat blijkt echter nergens te kunnen; conform de voorwaarden van Avis – zo vertelt de aardige mevrouw me – zijn er nu twee mogelijkheden; de eerste is om de lekke band ergens te laten repareren en te wachten tot die klaar is. De tweede betreft een omruil van de hele auto. Op mijn vraag waar dan de dichtstbijzijnde Avis-vestiging is gaat ze even zoeken. Dit blijkt bij het kleine vliegveld van Sheridan te zijn. Ze belt met Sheridan of er daar nog een Standard SUV te vinden is en dat blijkt zo te zijn. Sheridan ligt voor ons precies op de route naar Spearfish, dus wij vinden het allang goed. We maken nog even een TPPE-stop (tanken, plassen, poepen & eten) en vervolgen onze weg. Een uurtje later zijn we in Sheridan, maar onze SUV is helaas nog niet klaar. Hij wordt nog gepoetst, dus de vrouw die ons buiten opwacht vraagt of we niet nog moeten lunchen of zo. Nou hebben we net wat op, maar we hebben in Sheridan ook een bordje ‘WalMart’ gezien, dus je weet wel waar wij even naar toe gaan……. De Avis mevrouw verontschuldigt zich want ze moet nog een plane catchen. Ze heeft gewoon haar Avis kloffie aan en geen enkel bagagestuk bij zich, dus dat catchen lijkt mij hier meer te wijzen op een Avis-Airport dubbelrol (de omvang van Sheridan-Airport – zeer klein -, lijkt dit wel te onderbouwen). Die dubbelrol aan Airport-zijde zou dan bijvoorbeeld het opvangen van de gelande vliegtuigen kunnen zijn – je weet wel, met van die stopbordjes in de handen - . Dat zou best eens kunnen passen binnen haar omschrijving ‘I have a plane to catch’. Toch?
In Sheridan vinden we inderdaad een WalMart, en we slaan hier dan ook onze eerste inkoopslagen van deze vakantie – een shirt voor Linda en Daisy Dukes* voor Ellen -. Het zullen voorwaar niet de laatste zijn! Dan weer terug naar Avis en daar staat onze nieuwe Ford Explorer – dit keer een rode in plaats van een blauwe – al netjes klaar. Even de koffers omwisselen en dan gaan we, met wel een beetje een ‘asbak is vol, dus we kopen een nieuwe auto’- gevoel, weer op weg.
De route naar Spearfish is verder weinig verheffend; een saai en kaal landschap strekt zich voor ons uit. En aangezien we bij aankomst in Spearfish nog wel het een en ander op het programma hebben, stoppen we onderweg niet bij zaken als ‘Dry Creek Petrified Forest’ of ‘the Vore Buffalo Jump’. Als Spearfish in zicht komt zit Pa enorm te schuifelen op zijn bestuurdersstoel en houdt hij regelmatig zijn niet onomvangrijke buik vast. Inderdaad: hij moet! Gelukkig is meteen bij de afslag een Burger King gevonden, dus daar voorziet Pa de restrooms van een BK A3 Deluxe; een extra dikke whopper wordt hier de ‘drollenkolk’ ingestuurd. Aansluitend rijden we de route door Spearfish Canyon, en die is best aardig, maar nou niet zo mooi dat je deze ‘persé gedaan moet hebben’. Aan het einde van de canyon kun je nog een stukje doorrijden naar de Dances With Wolves filmsite. Dat doen we, maar het valt vies tegen. Er staat een bordje om de plek te markeren, en je kunt een stroompje oversteken via een half in het water liggende boomstam, maar dat willen we niet. Althans, dat willen wij niet, maar de kids wel. Maar die mogen niet. Dus blijft het bij het bordje.
Uploaded with
ImageShack.us
Op de heen- en terugweg zien we overigens een rare, grote marmottensoort. Een bruin lijf met een zwarte kop waarop witte tekening te zien is. Toch ’s opzoeken wat dat zijn.
Uploaded with
ImageShack.us
(dit blijkt een yellow bellied marmot te zijn, oftewel een Marmota flaviventris
Dan rijden we verder richting Lead en Deadwood, waarbij we de ogen goed open moeten houden voor Presidents Park. Dit is een park waarin grote gipsen bustes staan van alle Amerikaanse presidenten, maar hun website meldde; ‘Open every day til 7pm. Call to verify.’ Nou duidt dat ‘call to verify’ al op enige vaagheid, maar toen wij hedenochtend inderdaad ‘callden’ werd er niet opgenomen. Sterker nog: het nummer was disconnected; dat belooft dus weinig goeds. Het is nu een uur of half vijf in de middag en het is in een keer ook hartstikke mistig geworden. Je kunt geen hand voor ogen meer zien. Om Presidents Park te kunnen ontdekken moeten we dus extra goed opletten. Dit extra goed opletten bewijst echter wel zijn nut. Vanuit een ooghoek zien we aan de linkerkant een megagrote Abraham Lincoln, dus we maken voorzichtig een U-turn, en stoppen bij de ingang. Deze bestaat uit een groot hek, dat echter overduidelijk op slot zit. Er hangt verder geen bordje van ‘closed’ of iets dergelijks, slechts een mededeling dat er closed circuit camera surveillance is. Met de auto het park in kunnen we dus gevoeglijk vergeten, maar te voet zouden we makkelijk langs het hek kunnen. We staan deze act van trespassing te overpeinzen als er plots vanuit het park een auto aan komt. Een witte pickup nadert, stopt, en opent zijn deur. Een man stapt uit die uitlegt dat hij houthakker is. Als hij hoort dat we uit Nederland komen schakelt hij over op steenkolenduits, want hij heeft vroeger in Duitsland gelegerd gelegen. Geheel tot onze verbazing gaat er nu niet spontaan een band spelen met het Amerikaanse volkslied en komt er ook geen burgermeester of andere hoogwaardigheidsbekleder uit de bosjes om hem een medaille op te spelden…….. Hij vertelt dat het park indefinitely gesloten is en dat het elders wordt opgebouwd, dichter bij Mt Rushmore. Wij vinden dit niet onbegrijpelijk, maar wel balen; nu kunnen wij het niet zien. Tenzij….. Ik vraag aan de man ‘but you did not see us, did you?’. ‘No, I saw nobody. ‘ Dus wij sneaken al trespassend and breaking&entrance (zo zie je maar dat al die afleveringen van Law & Order en NCIS toch nog ergens goed voor zijn) langs de poort. We lopen een paar honderd meter en komen dan bij het volledig verlaten ontvangstgebouw en bij weer een hek. Daar durven de ladies niet meer verder. Pa twijfelt. Hij klimt toch over het hek en loopt met zijn fotocamera snel door de bossen heen van het ene beeld naar het andere. De meeste voor ons bekende presidenten worden op de gevoelige plaat vastgelegd, maar net voordat de laatste presidenten worden vastgelegd klinkt er uit de bossen van ver weg een geschreeuw van mensen. Oeps, zouden we betrapt worden? Ik snel door de bossen heen en schrik me een hoedje van een stel fazanten dat zich waarschijnlijk twee of meer hoedjes schrikt van mij. Het wordt inmiddels behalve mistig ook al een beetje donker, en in de verte bliksemt en dondert het. Met andere woorden: het begint een beetje op een horrorfilm te lijken. Zeker als je daaraan toevoegt dat in de verte ook de kettingzaag van onze halve Duitser te horen is, zie je de poster van Texas Chainsaw Massacre als het ware voor je. Clinton en Obama leg ik dus nog snel vast en dan spoed ik me weer naar het hek. De dames staan hier redelijk zenuwachtig op me te wachten, want alle geluiden die ik gehoord heb, horen zij natuurlijk ook. We snelwandelen over de parkeerplaats naar de ingang en arriveren daar precies op het moment dat onze German Chainsaw Massacre Guy zijn spullen aan het inladen is. We bedanken hem voor de medewerking en springen in onze Ford Explorer.
Uploaded with
ImageShack.us
Uploaded with
ImageShack.us
Uploaded with
ImageShack.us
We rijden dan door naar de legendarische Cowboy Town Deadwood, en arriveren daar precies op tijd om ook hier de western shoot out te zien zoals we die in Cody ook hebben mogen aanschouwen. In Deadwood sluiten ze ook gewoon de hoofdstraat af, maar gaan ze wel iets voortvarender te werk. Hier geen ellenlange reclame intro’s of Amerikaanse volksliederen, maar gewoon een boef, een sheriff, wat figuranten en een paar pistoolschoten. Over en klaar, straight to the point en één dode. De boef uiteraard, precies zoals het hoort. Daarna lopen we wat door Deadwood heen, maar zijn net te laat om bij de Harley store voor collega Mark een Sturgis Rally Shirt te kopen. Deze winkel is namelijk als enige in Deadwood al dicht. Bij veel andere winkels kun je ook Sturgis Rally T-shirts kopen, maar helaas geen originele van Harley Davidson. Ik overwoog tot drie keer toe een nieuwe hoed te kopen, maar vind het telkens toch te duur; verrekte Dagobert dat ik ben!
Na Deadwood vinden we het welletjes en rijden we terug naar Spearfish voor onze overnachting. We moeten even zoeken naar de Travelodge, maar al snel zijn we bij het juiste hotel gearriveerd. We lopen naar binnen om te ontdekken dat de wonderen de wereld nog niet uit zijn; ik heb een fout gemaakt door te reserveren voor de verkeerde datum, we zijn 181 dagen te laat! Op de bevestiging staat namelijk duidelijk 21 januari niet alleen als boekingsdatum, maar ook als datum van overnachting. De 21e klopt dan wel, maar januari of juli, tja dat scheelt een dag of 181………… De vriendelijke Travelodge meneer – waarvan we vermoeden dat hij samen met zijn Chinese vrouw en hun schattige dochtertje het hotel bestiert – zegt echter dat hij nog wel een kamer vrij heeft. We betalen dan wel 76 dollar in plaats van de originele prijs van 49, maar ja, da’s dan even pech. We installeren ons in de nette kamer, die overigens ook van een magnetron en een koelkastje is voorzien, en gaan daarna op zoek naar onze eerste Taco Bell van deze vakantie. De TomTom heeft namelijk vastgesteld dat er hier in Spearfish één is, en deze hebben we binnen vijf minuten inderdaad gespot; we nemen een value meal (10 taco’s naar keuze), inclusief een Mexican Pizza en een Taco Delight, vier kleine frisdranken met ongelimiteerde refills en betalen 22 dollar en 6 cent. Ja, u leest het goed voor omgerekend € 17,35 eten en drinken we met 4 personen. En dan bedoel ik ook eten; met dit menu zit je echt helemaal klem! En lekker, lekker! Om je vingers bij op te eten. Ook het drinken bij Taco Bell is geweldig, want dit is een van de weinige plaatsen waar ze ook Diet Mountain Dew hebben en bovendien dé enige plaats waar ze Mountain Dew Baja Blast hebben; een turquoise kleurige (!!) soft drink met een unieke smaak: heerlijk!! De aanrader dus voor een bezoek aan de VS: TACO BELL
Uploaded with
ImageShack.us
Behalve het lekkere eten zien Ellen & Linda ook nog twee lekkere jongens. Stoere knapen, één hartstikke blond en de ander donker, en even later staan ze buiten te showen met hun BMX-en recht voor de ingang van Taco Bell. De dames zijn helemaal gelukkig………….
Daarna is het bedtijd, maar niet voor Pa; die moet nog even flesjes water gaan halen voor de dames. Uiteraard wordt de ontdekking dat het water op is pas gedaan NADAT Pa zich omgekleed heeft en zijn nachtgewaden (bestaande uit een onderbroek…) al heeft aangetrokken. Good night!
* Daisy dukes: Daisy Dukes are form-fittid denim short shorts first popularized by actress Catherine Bach in the late 1970s. Bach played the role of Daisy Duke, the beautiful cousin of lead characters Bo and Luke Duke in the television series Dukes of Hazzard. Daisy Duke routinely appeared in a pair of cut-off denim jeans fashioned into shorts, along with other tailored hot pants and short skirts. These skimpy costumes served primarily to show off Bach's well-toned legs, which were rumored to be insured for at least one million US Dollars.
Uploaded with
ImageShack.us
States visited: All except Alaska & Hawaii. Correction: all !