Welke kleding eind maart/laatste week april 2023

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Resetovic
Amerikafan
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 nov 2021, 13:49
Aantal x V.S. bezocht: 2

Welke kleding eind maart/laatste week april 2023

Bericht door Resetovic »

Toevallig iemand die weet of er winterkleding nodig is in mijn periode of moet ik vooral jeans of trainingsbroeken meenemen en mijn korte shorts vooral thuis laten.
Ik zelf ben iemand die altijd een t-shirt draagt maakt niet uit welke tijd van het jaar met uiteraard een lichtgewicht winterjas en in huis idem met korte broek
Wil het eigenlijk meer weten voor mijn gezelschap gezien :D

16 mei vorig jaar begon ik met een trainingsjas en een broek aan in San Francisco, zonneschijn was fijn maar het was vooral winderig en best fris.
Pas volgende ochtend bij vertrek vanuit Monterey ging een korte broek en tshirt aan tot na Death Valley(moet wel zeggen dat van de 4 dagen 3 ook vooral bewolkt was in Los Angeles) bij aankomst in Lone Pine eind mei, hier koelde het al af net onder vriespunt 's nachts maar in de zon nog prima.
Overdag in Yosemite was het ook prima indien de zon echt aanwezig was.

Ik kom aan op 27 maart en vertrek vanuit San Mateo op 28 maart direct richting San Simeon, maar wat voor weer kan ik globaal verwachten.....

Eigenlijk vooral na vertrek Los Angeles tot in San Francisco ben ik toch een beetje advies nodig, ik heb geen twijfels in Las Vegas/Death Valley zit waarschijnlijk wel goed qua weer in april.
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6643
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Welke kleding eind maart/laatste week april 2023

Bericht door Mrvanilla »

Waar ga je nu precies allemaal naar toe? Aan de kust kan het zeker nog fris zijn, met name in de ochtenden. Ik draag zelf vaak een korte broek en dan een t-shirt met een down jacket of vest erboven, dan kan je iig altijd lagen afpellen.

Als je ook nog naar Utah gaat (Bryce en Zion bv) dan kan het daar nog aardig koud zijn. Ik was er half maart eens en toen was het in de ochtend -8 en overdag iets boven het vriespunt (met een nare wind). Ook de Grand Canyon is dan nog gewoon fris (tenzij je mazzel hebt) maar daar kan het ook gewoon nog vriezen aan de Rim zelf. Als je afzakt in de canyon zal het wel aangenaam zijn.

Bottom line: Waar je ook naar toe gaat, ik zou voor die tijd van het jaar voor alle soorten weer kleding meenemen. Een paar korte broeken, maar toch zeker ook een jeans. En voor de wandelingen voor lagen gaan, dan kun je het altijd uitdoen als het warmer wordt.
Groetjes,
Daniel
Resetovic
Amerikafan
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 nov 2021, 13:49
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Welke kleding eind maart/laatste week april 2023

Bericht door Resetovic »

@Mrvanilla


Dank voor je reactie en ik kom inderdaad in de locaties die je noemt, gezien je reactie lijkt ons koffer toch ingepakt te worden met warme kleding, ik kan wat hebben maar handig om te weten voor mijn gezelschap dan.


27-mrt-23 ma naar San Francisco
28-mrt-23 di San Francisco - San Simeon (via Highway 1)
29-mrt-23 wo San Simeon - LA (via Highway 1)
30-mrt-23 do LA
31-mrt-23 vr LA
1-apr-23 za LA
2-apr-23 zo LA
3-apr-23 ma LA - Laughlin (via Joshua Tree) (twijfel nog met Kingman)
4-apr-23 di Laughlin- Grand Canyon
5-apr-23 wo Grand Canyon - Monument Valley
6-apr-23 do Monument Valley - Page
7-apr-23 vr Page
8-apr-23 za Page - Bryce
9-apr-23 zo Bryce - Zion
10-apr-23 ma Zion - Las Vegas (via Valley of Fire)
11-apr-23 di Las Vegas
12-apr-23 wo Las Vegas
13-apr-23 do Las Vegas
14-apr-23 vr Las Vegas - Lake Isabella (via Death Valley) (twijfel nog met Ridgecrest)
15-apr-23 za Lake Isabella - Yosemite
16-apr-23 zo Yosemite
17-apr-23 ma Yosemite - San Francisco
18-apr-23 di San Francisco
19-apr-23 wo San Francisco
20-apr-23 do San Francisco naar huis
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6643
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Welke kleding eind maart/laatste week april 2023

Bericht door Mrvanilla »

Vorig jaar was ik in precies dezelfde periode in Yosemite. In de ochtend was het -5 en moesten we de hikes echt met jas en handschoenen aan beginnen. Halverwege de dag liepen we in t-shirt onder de zon en was het een graad of 12. Maar twee dagen voor we arriveerden woedde er nog een sneeuwstorm die diverse wegen dichtgooide. Er lag ook veel sneeuw op vrijwel alle trails. En veel trails waren zelfs nog dicht.

In Death Valley en Las Vegas zal het overdag wel aangenaam zijn. De rest kan alle kanten op. Sowieso een mooie reis!

Veel plezier.
Groetjes,
Daniel
Resetovic
Amerikafan
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 nov 2021, 13:49
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Welke kleding eind maart/laatste week april 2023

Bericht door Resetovic »

Dank @Mrvanilla

Een sneeuwstorm, hier hoop ik zo niet op :lol: en is het te doen met een huurauto etc dan als het echt winters is?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42166
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Welke kleding eind maart/laatste week april 2023

Bericht door Martin & Marianne »

Op de grote wegen zal het wel meevallen met de sneeuw, maar in Yosemite kan het gebeuren dat je zonder sneeuwkettingen het park niet binnen mag. En op een huurauto zijn geen sneeuwkettingen toegestaan. Heb je voor de parken waar je naar toe gaat al eens op de NPS-site gekeken? Dan krijg je vaak wel een indruk wat je kunt verwachten.

Als je langs kleinere wegen gaat check dan hoe de situatie is. Voor Californië is dit een handige site: https://roads.dot.ca.gov/ Daarop kun je zien welke wegen open zijn.
Vul eens 178 (de weg bij Lake Isabella) in ...

En ja, laagjes! Wij hebben het wel koud gehad op grote hoogte eind september in Rocky Mountain NP. Maar met een winddichte jas en een trui en wat shirts eronder is het wel te doen. Misschien is een lichte winterjas geen gek idee.

Marianne
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6643
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Welke kleding eind maart/laatste week april 2023

Bericht door Mrvanilla »

Resetovic schreef:
24 feb 2023, 13:19
en is het te doen met een huurauto etc dan als het echt winters is?
Ik zou me er geen zorgen over maken. De kans dat alles echt dicht zit is niet groot, maar ben je er in ieder geval bewust van dat het niet ongewoon is om nog veel sneeuw te zien in de hoger gelegen gebieden (Yosemite, Bryce, Grand Canyon etc).

Rijden was nooit echt een issue, alleen op de echt hoger gelegen passen (op de route van Yosemite Valley naar Oakhurst was het wel echt dikke lagen sneeuw) was het even opletten.

In de vallei zelf zal het niet snel een probleem zijn. Ik weet niet of je bepaalde wandelingen van plan bent in Bryce of Yosemite? Wellicht goed om daarvoor een plan B te hebben.
Groetjes,
Daniel
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1645
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Welke kleding eind maart/laatste week april 2023

Bericht door BonnyR »

Onze laatste reis vanaf eind april heeft mijn 3-in 1 jas zich helemaal bewezen. Ik heb alle combis aangehad. Zo'n jas is ook vaak wind ( en natuurlijk waterdicht)
Scheelt ook weer een vest oid, want die heb je dan zeg maar in je jas.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1801
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: Welke kleding eind maart/laatste week april 2023

Bericht door Felicitas »

Wij vertrekken over anderhalve week en ik heb een lichtgewicht donsjasje in de uitverkoop gekocht. Mijn winterjas laat ik nu thuis. Beetje Michelinmannetje, maar lekker warm en toch opvouwbaar in een klein tasje voor in de rugzak.
Resetovic
Amerikafan
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 nov 2021, 13:49
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Welke kleding eind maart/laatste week april 2023

Bericht door Resetovic »

Thanks voor de nuttige tips/links allen, ik was hier eerder totaal niet bij stilgestaan en hoop dat het allemaal mee valt qua winter en lente er snel in schiet :)
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42166
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Welke kleding eind maart/laatste week april 2023

Bericht door Martin & Marianne »

Het is nu erg slecht in Californië, zie bijvoorbeeld hier: https://www.nytimes.com/2023/02/24/us/w ... ather.html. Maar je hebt gelukkig nog even.

In Yosemite valt veel sneeuw; leuk om de webcams te zien, zoals die voor de Yosemite Falls en daaronder voor Half Dome (die nu niet te zien zijn).

Marianne
Resetovic
Amerikafan
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 nov 2021, 13:49
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Welke kleding eind maart/laatste week april 2023

Bericht door Resetovic »

Hoop dat het inderdaad niet lang zal duren, zou niet weten wat ik zou moeten doen als ik bijvoorbeeld vanuit Las Vegas / Death Valley en een andere moet aanpassen qua route/verblijf.

Zou het zeer pijnlijk vinden om Yosemite te schrappen even denkend als het ergste.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42166
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Welke kleding eind maart/laatste week april 2023

Bericht door Martin & Marianne »

Het is nog lang geen april, dus maak je geen zorgen. De situatie nu in het westen maakt echter wel duidelijk dat alle eerdere ervaringen met het weer niet veel zeggen; het weer wordt steeds onvoorspelbaarder en je hebt meer uitersten. Hou de verwachtingen tijdens je reis in de gaten en pas je route zo nodig aan.

Marianne
Gebruikersavatar
josea
Amerikakenner
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2014, 12:20
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Veldhoven

Re: Welke kleding eind maart/laatste week april 2023

Bericht door josea »

Yosemite is momenteel gesloten vanwege extreem winterweer. In Mammoth Lakes is ook een laag sneeuw van jewelste gevallen, zag ik op Facebook.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Welke kleding eind maart/laatste week april 2023

Bericht door Almere vak V »

Het toverwoord voor mij is nog altijd laagjes. Ik heb zelden/nooit een winterjas aan of mee. Maar ik zorg wel altijd dat ik laagjes over elkaar aan heb zodat ik kan pellen als het nodig is. Werkt voor mij perfect!
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Welke kleding eind maart/laatste week april 2023

Bericht door Tipsy_1 »

laagjes ja.
en vooral: flexibel boeken en flexibele ingesteldheid.
Wij hebben al heel erg slecht weer gehad in april. Dat wil zeggen: slecht weervoorspellingen en heel de route gewoon omgegooid de dag voor vertrek en daardoor wel t-shirt weer gehad. Ik zou vooral annuleerbaar boeken en op voorhand verschillende mogelijkheden uitzoeken. Wordt overigens vast een topvakantie! :thumbup:
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2257
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Welke kleding eind maart/laatste week april 2023

Bericht door Big Al »

Hier kan je zien wat de gemiddelde historische temperatuur is in SFO voor die periode:

https://weather.com/weather/monthly/l/5 ... 9e7e38e9a8

Ongeveer een maand tevoren zal je op die pagina een "echte" voorspelling kunnen zien.
Resetovic
Amerikafan
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 nov 2021, 13:49
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Welke kleding eind maart/laatste week april 2023

Bericht door Resetovic »

@Tipsy_1 Denk vooral dat het qua weer na vertrek van Death Valley richting Yosemite spannend kan worden, zou het erg vinden Yosemite te passeren en de route om te gooien richting SF.

En natuurlijk hopen dat het sneeuw/regen weer in het westen de aankomende periode omdraait, heb ik nog een dikke maand te gaan.

Omboeken van Booking.com zou ik denk ik alleen de datums kunnen wijzigen in de toekomst en dan deze annuleren, geen idee hoe flexibel het beleid is van een Nationale Park gezien ik de voorwaarden nog niet heb bekeken.

Laagjes zie ik vooral terugkomen en neem dit dan ook mee richting mijn gezelschap.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42166
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Welke kleding eind maart/laatste week april 2023

Bericht door Martin & Marianne »

Resetovic schreef:
28 feb 2023, 21:29
Omboeken van Booking.com zou ik denk ik alleen de datums kunnen wijzigen in de toekomst en dan deze annuleren, geen idee hoe flexibel het beleid is van een Nationale Park gezien ik de voorwaarden nog niet heb bekeken.
Wij hebben in onze excel-sheet met de route per dag ook altijd een kolom staan met de accommodatie, reserveringsnummer en laatste datum dat annuleren mogelijk is. Handig om bij de hand te hebben.

Wat je over booking schrijft begrijp ik niet helemaal. Ik denk dat je daar normaal gesproken tot een dag voor aankomst gratis kunt annuleren.

Marianne
Resetovic
Amerikafan
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 nov 2021, 13:49
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Welke kleding eind maart/laatste week april 2023

Bericht door Resetovic »

Bedoelde als je niet meer kan annuleren en sommige accommodaties wijken af van 24uur en is het 2 dagen bijvoorbeeld.

In een excel sheet heb ik alles in staan, maar annuleringsdatum niet, dus een goeie tip 👍
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer