Bosbrand Yosemite National Park (Hwy 41) - 9 juli 2022.

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7599
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Bosbrand Yosemite National Park (Hwy 41) - 9 juli 2022.

Bericht door Marcopstal »

In de regio Wawona (Mariposa Grove) woedt momenteel een bosbrand. Hierdoor is de Hwy 41 (zuidelijke ingang via Oakhurst) afgesloten. Evacuaties zijn aan de gang voor Wawona en de Mariposa Grove is eveneens gesloten.
Laatst gewijzigd door Marcopstal op 10 jul 2022, 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
mikekiwi
Amerikafan
Berichten: 221
Lid geworden op: 05 jan 2019, 07:49
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Bosbrand Yosemite

Bericht door mikekiwi »

Ah...dat is jammer, dank voor de notificatie. Hoop voor de mensen daar (en ook stiekum voor mezelf) dat ze het snel onder controle hebben
Bekijk ons reisverslag van ons bezoek aan het zuidwesten in 2022:
>> Kiwi's on tour<<
kwarktaart
Amerikakenner
Berichten: 424
Lid geworden op: 21 jun 2021, 09:53
Aantal x V.S. bezocht: 57

Re: Bosbrand Yosemite

Bericht door kwarktaart »

Daar sluit ik me bij aan @mikekiwi hopelijk gooit het (letterlijk en figuurlijk) geen roet in het eten.

https://nos.nl/l/2435935
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42201
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Bosbrand Yosemite

Bericht door Martin & Marianne »

De rest van het park is open, maar op de webcams is te zien dat in de vallei ook rook hangt.
image.png
image.png (107.62 KiB) 2961 keer bekeken
Yosemite Fall.

image.png
image.png (164.26 KiB) 2961 keer bekeken
Normaal gesproken zie je hier Half Dome.

image.png
image.png (99.88 KiB) 2961 keer bekeken
Vanaf Sentinel Dome


Live beelden op https://www.nps.gov/yose/learn/photosmu ... ebcams.htm

Marianne
mikekiwi
Amerikafan
Berichten: 221
Lid geworden op: 05 jan 2019, 07:49
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Bosbrand Yosemite

Bericht door mikekiwi »

Pfoei, dat ziet er ook daar serieus (anders) uit. Toegegeven, je komt met andere foto's thuis dan de massa uit Yosemite, maar dit is niet wat je wilt.

Is het al te vroeg om na te gaan denken over alternatieven? We zitten er over een ruime twee weken (Curry village, 3 nachten, komen van SF, daarna 2 nachten Mammoth Lakes op weg naar Death Valley). Daarin kan nog alles gebeuren, maar ook de verkeerde kant op...
Bekijk ons reisverslag van ons bezoek aan het zuidwesten in 2022:
>> Kiwi's on tour<<
kwarktaart
Amerikakenner
Berichten: 424
Lid geworden op: 21 jun 2021, 09:53
Aantal x V.S. bezocht: 57

Re: Bosbrand Yosemite

Bericht door kwarktaart »

Wij zijn er over een kleine twee weken, maar ik zoek niet naar alternatieven, moet wel gek lopen wil het zo lang onbereikbaar zijn.

Goeie reis morgen @mikekiwi!
mikekiwi
Amerikafan
Berichten: 221
Lid geworden op: 05 jan 2019, 07:49
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Bosbrand Yosemite

Bericht door mikekiwi »

Nee, dat hoop ik ook, maar ja, hoe eerder je een alternatief hebt, des te minder anderen kunnen je voor zijn :wink:

@kwarktaart Dank je wel! Voor jullie nog een weekje wachten en dan is het ook zover, succes met de verdere voorbereidingen. Ik probeer het een beetje te volgen, want ik kan wellicht nog profiteren van jullie ervaringen in Yosemite waar jullie dus net een paar dagen eerder zijn.
We missen elkaar op een paar punten echt net, ben benieuwd naar hoe beider ervaringen zijn geweest uiteindelijk :thumbup:
Bekijk ons reisverslag van ons bezoek aan het zuidwesten in 2022:
>> Kiwi's on tour<<
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42201
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Bosbrand Yosemite National Park.

Bericht door Martin & Marianne »

Het lijkt mij niet zo gek om alvast over een alternatief na te denken. Hou het in elk geval goed in de gaten.

Misschien geeft dit topic een idee van de gevolgen en de duur van een brand en mogelijke alternatieven:
viewtopic.php?f=7&t=71824&hilit=Brand+yosemite

Marianne
mikekiwi
Amerikafan
Berichten: 221
Lid geworden op: 05 jan 2019, 07:49
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Bosbrand Yosemite National Park.

Bericht door mikekiwi »

Dank voor de link naar dat topic, gaan we doornemen als we even tijd hebben vandaag/morgen :thumbup: :thumbup:
Bekijk ons reisverslag van ons bezoek aan het zuidwesten in 2022:
>> Kiwi's on tour<<
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7599
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Bosbrand Yosemite National Park.

Bericht door Marcopstal »

Voor zij die binnen dit en enkele weken die richting uitgaan zou ik zeker naar alternatieven kijken indien je de hwy 41 (richting van of naar Oakhurst) en Oakhurst of Fish Camp hebt voorzien om te overnachting. hetzelfde geldt overigens voor alles in Wawona zelf (hotel en campground).

De brand is 0% contained momenteel, dit betekent dat men langs geen enkele zijde controle heeft en er nog steeds uitbreiding is. Dit zal niet binnen enkele dagen plots opgelost zijn, verre van.
image.png
image.png (384.3 KiB) 2785 keer bekeken
De rode zone is geëvacueerd, de gele zone is onder evacuatie waarschuwing.
Met de huidige weersverwachting gaat men er van uit dat de brand actief zal uitbreiden al minstens de komende 72 uur.

De vallei zelf en de Tioga Road zijn uiteraard niet in gevaar, maar de rook kan wel hinderlijk zijn. Het afsluiten van een toegangsweg zorgt ook voor meer drukte op de andere toegangswegen.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Fam. Rosmalen
Amerika-ontdekker
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 dec 2019, 21:10
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Bosbrand Yosemite National Park. (Hwy 41)

Bericht door Fam. Rosmalen »

Bedankt voor de informatie! Wij zitten pas op 24 augustus in Yosemite Valley maar volg wel alle ontwikkelingen.
Voor alle mensen die de komende dagen en/of weken verblijven in de omgeving heel veel succes.
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 883
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Bosbrand Yosemite National Park. (Hwy 41)

Bericht door Tantelotje »

Wij vertrekken later vandaag naar Yosemite voor een verblijf van 2 nachten in de lodge... we gaan het zien. Tenzij het echt heel erg gesteld is met de luchtkwaliteit houden we vast aan onze reservering. Kosteloos annuleren kan nu (natuurlijk) niet meer en het gaat om 2 kamers dus dat is veel geld.

Voorlopig denk ik vandaag veel tijd door te brengen op de Tioga pass en, als de vallei vol rook hangt, morgen naar Hetch Hetchy te gaan. We moeten maar zien wat het doet. We hadden de Mariposa grove als een misschien op het programma, wij vinden de tuolumne ook leuk, en ik hoop dat die laatste wel kan want het zou leuk zijn als mijn ouders (wij reizen dit jaar met 4) sequoia's kunnen zien.

Van Yosemite een keurige mail ontvangen met uitleg. Uiteraard houden we het zelf in de gaten en ik ga er van uit dat wanneer de situatie drastisch wijzigt we hierover geïnformeerd worden.

Uiteindelijk is het veel erger voor mens, natuur en dier als dit niet onder controle komt, dan voor 4 reizigers die een bezoek aan (een van hun) favoriete NP waarschijnlijk in het water zien vallen. Maar ik baal best een beetje veel...
thebruins
Amerikakenner
Berichten: 538
Lid geworden op: 07 jun 2005, 17:21
Aantal x V.S. bezocht: 23

Re: Bosbrand Yosemite National Park. (Hwy 41)

Bericht door thebruins »

Wij zijn er over een kleine twee weken, maar ik zoek niet naar alternatieven, moet wel gek lopen wil het zo lang onbereikbaar zijn
.

In 2018 hebben ze het NP een tijdje gesloten wegens bosbranden die wel iets dichterbij waren dan deze. Ik had geen alternatief toen en had het geluk dat het een paar dagen voor ik er was, weer open ging, maar je weet het dus niet zeker of alles wel open is als jij er bent vooral als de brand nu nog 0% contained is.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42201
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Bosbrand Yosemite National Park. (Hwy 41)

Bericht door Martin & Marianne »

@Tantelotje
Hopelijk valt het mee met de luchtkwaliteit maar het ziet er niet goed uit. Het lijkt me een goed plan om veel tijd te besteden langs de Tioga Road. Naast de bekende stops als Tenaya Lake en Olmsted Point is de wandeling langs de Pothole Dome (die wij pas in 2019 ontdekt hebben) leuk om te doen. Aan de achterkant loop je langs de Tuolumne River.
Of loop een stuk richting Glen Aulin.

Wij waren gecharmeerd van de Merced Grove, dat is ook nog een optie. Mochten jullie besluiten om toch eerder te vertrekken uit Yosemite dan is een bezoek aan Calaveras Big Trees SP ook niet gek. Mooie sequoia's en minder ver lopen dan bij de Tuolumne of Merced Grove.

Succes!

Marianne
kwarktaart
Amerikakenner
Berichten: 424
Lid geworden op: 21 jun 2021, 09:53
Aantal x V.S. bezocht: 57

Re: Bosbrand Yosemite National Park. (Hwy 41)

Bericht door kwarktaart »

Ik hou de site van ons hotel in de gaten, daar wordt de brand genoemd, maar staat gelukkig nog wel dat het nog veilig is te gaan: https://www.tenayalodge.com/

Hopelijk blijft dat ook zo.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42201
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Bosbrand Yosemite National Park. (Hwy 41)

Bericht door Martin & Marianne »

Als de 41 gesloten is als jullie er zijn heb je wel een probleem vanuit de Tenaya Lodge.
Hou vooral de NPS-site in de gaten, het hotel zal andere belangen hebben.

Marianne
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7599
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Bosbrand Yosemite National Park. (Hwy 41)

Bericht door Marcopstal »

Naar mijn mening zou wie nu een logement voorzien heeft in Oakhurst of Fish Camp beter trachten dit om te zetten richting El Portal of Mariposa (in functie van wat beschikbaar is).

Het zou me ten zeerste verbazen dat de 41 de komende week terug open gaat, laat staan de komende paar weken. Het gaat hier niet om een klein incident.

Als je toch de logementlocatie houdt reken dan op een uurtje extra rondrijden (enkele rit) en de ingang van de 120 via El Portal zal heel druk zijn (men spreekt van tot 2 uur aanschuiven om het park binnen te rijden.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
kwarktaart
Amerikakenner
Berichten: 424
Lid geworden op: 21 jun 2021, 09:53
Aantal x V.S. bezocht: 57

Re: Bosbrand Yosemite National Park. (Hwy 41)

Bericht door kwarktaart »

Ik kan niet meer kosteloos annuleren en we hebben twee kamers, dus dat kost aardig wat. Toch maar op gokken dan en in het ergste geval omrijden?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42201
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Bosbrand Yosemite National Park. (Hwy 41)

Bericht door Martin & Marianne »

Je kunt toch normaal gesproken wel kosteloos annuleren? Ik zou misschien toch iets anders boeken voor de zekerheid - iets dat je wel kunt annuleren. Het is niet alleen de reistijd, maar als je daar in de rook zit, is het ook niet fijn. Het is natuurlijk wel afwachten of het in bijvoorbeeld El Portal beter is qua rookoverlast.

Marianne
kwarktaart
Amerikakenner
Berichten: 424
Lid geworden op: 21 jun 2021, 09:53
Aantal x V.S. bezocht: 57

Re: Bosbrand Yosemite National Park. (Hwy 41)

Bericht door kwarktaart »

We hebben het gehele verblijf een aantal weken terug volledig betaald en annuleren is helaas niet meer kosteloos. Inderdaad is het wat dat betreft ook afwachten of het in bijvoorbeeld El Portal beter is qua rookoverlast. Ik denk dat iets vinden voor vijf personen met zwembad erbij ook niet eenvoudig is nu zo op het laatste moment.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer